Lontong cap go meh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lontong cap go meh
Sepinggan lontong cap go meh
JenisHidangan ayam Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauJawa, Seluruh negara
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaLontong di atasnya dengan opor ayam, sayur lodeh, sambal goreng ati, pindang telur, serbuk koya, sambal dan keropok
Bahan yang biasa digunakanAyam, Minyak masak, bawang merah, Buah Keras Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Lontong cap go meh (Jawa: ꦭꦺꦴꦤ꧀ꦛꦺꦴꦁꦕꦥ꧀ꦒꦺꦴꦩꦺꦃ, translit. lonthong cap go hampir) ialah masakan Cina Indonesia, lebih tepat lagi masakan Jawa. Ia adalah kek nasi lontong yang dihidangkan dengan hidangan berperisa yang kaya termasuk opor ayam ayam dalam santan, sup sayur lodeh, panas dan hati pedas, rebus telur pindang, serbuk koya yang diperbuat daripada soya dan udang kering atau serunding daging, acar, sambal dan keropok udang. Lontong cap go meh biasanya dimakan oleh masyarakat Cina Indonesia semasa perayaan Cap go meh.[1]

Komponen[sunting | sunting sumber]

Lontong cap go meh sebenarnya bukan satu hidangan tetapi lebih kepada set hidangan dengan beberapa lauk pauk, dihidangkan dengan cara yang sama dengan nasi campur atau nasi Bali. Ia adalah gabungan beberapa hidangan kegemaran Jawa—masing-masing sering disediakan dan dimasak secara berasingan—dan digabungkan dalam satu pinggan sebelum dihidangkan. Gabungan hidangan berperisa yang kaya menunjukkan sifat perayaan hidangan, yang secara tradisinya dimakan semasa Cap go meh di Jawa. Komponen 'lontong cap go meh ialah:

  1. Lontong: kek beras memanjang dimasak dalam daun pisang
  2. Opor ayam: rebusan ayam dalam santan dan rempah ratus
  3. Sayur lodeh: sayur dalam sup santan, kadangkala digantikan dengan sayur labu siam (Labu siam dalam sup santan)
  4. Sambal goreng ati: hati lembu digoreng dalam sambal pes cili
  5. Telur pindang: rebus telur marmar

Serbuk #Koya: campuran kacang soya goreng kisar dan serbuk udang kering, kadangkala diganti atau ditambah dengan abon (serbuk daging lembu)

  1. Acar: jeruk, biasanya terdiri daripada timun, lobak merah, bawang merah dan cili api
  2. Sambal: pes cili berempah dengan pes udang terasi
  3. Kerupuk: keropok udang, kadangkala digantikan dengan keropok emping

Asal-usul[sunting | sunting sumber]

Pengaruh Masakan Cina terhadap masakan Indonesia jelas kelihatan dalam masakan Indonesia terhadap masakan Cina, seperti mie goreng, lumpia, bakso dan siomay. Bagaimanapun pengaruh masakan juga mengambil jalan lain. Peranakan Masakan Cina Indonesia juga telah dipengaruhi oleh masakan asli Indonesia. Dipercayai bahawa lontong cap go meh ialah masakan Cina Peranakan Indonesia yang mengambil hidangan tradisional Indonesia.

Pendatang Cina awal di Indonesia menetap di bandar pantai utara Jawa, seperti Semarang, Pekalongan, Lasem, Tuban dan Surabaya, seawal Majapahit zaman. Pada masa itu hanya lelaki Cina yang menetap di Jawa dan mereka berkahwin campur dengan wanita Jawa tempatan dan mewujudkan budaya Peranakan Jawa-Cina. Pendatang Cina awal ini membiasakan diri dengan masakan isteri Jawa mereka. Untuk meraikan Tahun Baru Cina, semasa Cap go meh, Peranakan Jawa menggantikan tradisional yuanxiao (bola nasi) dengan lontong tempatan diiringi dengan pelbagai hidangan Jawa seperti opor ayam dan sambal goreng ati (hati lembu pedas). Dipercayai hidangan itu mencerminkan asimilasi dalam kalangan pendatang Cina dan masyarakat Jawa tempatan.[2] Adalah dipercayai bahawa lontong cap go meh penuh dengan simbol nasib baik; kuih beras pekat dianggap lebih kaya berbanding bubur berair nipis (beras congee) yang sering dianggap sebagai makanan orang miskin. Bentuk 'lontong' yang memanjang juga melambangkan umur yang panjang. Manakala telur melambangkan nasib baik dan kuah santan kunyit kekuningan mewakili emas dan rezeki.[2]

Lontong cap go meh adalah fenomena Peranakan-Jawa; Orang Peranakan di Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera dan Borneo tidak mengenali hidangan ini.[2] Ia biasanya dikaitkan dengan tradisi Imlek orang Cina Indonesia di bandar-bandar Jawa, khususnya Semarang. Memandangkan orang Betawi (orang asli Jakarta) juga banyak dipengaruhi oleh budaya Peranakan Cina Indonesia, lontong cap go meh juga dianggap sebagai sebahagian daripada masakan Betawi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Indra Furwita (2 February 2011). "Khas Imlek: Lontong Cap Gomeh (resep)" (dalam bahasa Indonesia). Kompasiana. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 August 2012. Dicapai pada 29 September 2012.
  2. ^ a b c Chen, Josh. "Asal Usul Lontong Cap Go Meh" (dalam bahasa Indonesia). Travele.co.id. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 October 2012. Dicapai pada 29 September 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]