Kampung Mengabang Tengah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kampung Mengabang Tengah
Kampung
Peta Malaysia.
Peta Malaysia.
Bendera Kampung Mengabang Tengah
Mohor rasmi Kampung Mengabang Tengah
Cogan kata: "Bersekutu Bertambah Mutu"
Lagu:
Negaraku
NegaraMalaysia Malaysia
NegeriTerengganu Darul Iman
Daerah Kuala Terengganu
KampungKampung Mengabang Tengah
Pentadbiran
 • JenisRaja berperlembagaan elektif dan demokrasi berparlimen
 • Yang di-Pertuan AgongSultan Ibrahim
 • Perdana MenteriAnwar Ibrahim
 • Timbalan Perdana MenteriAhmad Zahid Hamidi, Fadillah Yusof
Penduduk
 ( N/A )
 • Celik huruf
( lelaki perempuan)
 • Pecahan menurut jantina
% lelaki dan  % perempuan
Zon waktuGMT
 • Musim panas (DST)GMT
Poskod
20400
Kod kawasan+609
Lokasi Kampung Mengabang Tengah di Peta Google

Kampung Mengabang Tengah merupakan sebuah kampung yang terletak di Kuala Terengganu, dalam negeri Terengganu Darul Iman , iaitu sebuah negeri di timur Malaysia, dan yang bersempadan dengan Kelantan di utara, Pahang di bahagian barat dan selatannya dan Laut Cina Selatan di bahagian timur.

Terengganu merupakan sebuah negeri yang mempunyai sultan dan salah sebuah negeri yang membentuk negara Malaysia. Ia juga dikenali dengan gelaran Terengganu Darul Iman. Terdapat banyak pulau peranginan yang terletak berhampiran pantai Terengganu, seperti Pulau Kapas, Pulau Redang, Pulau Perhentian Besar, Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Tenggol.[1]. Terengganu terkenal dengan hidangan nasi dagang,[2] dan keropok lekor.[3]

Kemudahan asas[sunting | sunting sumber]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Masjid Haji Muhamad, kg Mengabang Tengah Batu Burok

Poskod[sunting | sunting sumber]

Poskod yang digunakan di Kampung Mengabang Tengah, Kuala Terengganu, Terengganu adalah 20400.[4]


Sejarah kampung mengabang Tengah di ambil nama dari sebuah mengabang(alur) yg terletak di pantai batu buruk yg betul2 berada di dalam kawasan pagar Istana Badariah. Disebabkan teluk(mengabang) tersebut beradan di antara muara Sungai Kuala Terengganu dgn Muara Sungai Kuala Ibai. Maka dinamakan Mengabang(alur) itu dengan nama "Mengabang Tengah". Untuk dikekalkan nama tersebut di beri kampung yg berhadapan pagar istana dengan nama Kampung Mengabang Tengah. Daripada orang tua lama kampung mengabang tengah Tuanku Sultan Sendiri Menamakan Kampung Mengabang Tengah dr dari nama mengabang(alur) yg betul2 berada di bahagian belakang pagar istana. Mengabang tersebut sebelum di kambus/tambak, diguna oleh para nelayan-nelayan dari kampung berdekatan sebagai tempat belabuh perahu-perahu kecil di situ..

Kampung Mengabang Tengah ini terletak sebelah barat jalan Sultan Mahmud atau berhadapan Istana Badariah. 2/3 Kawasan Kampung Mengabang Tengah adalah kawasan baruh(sawah/bendang) padi penduduknya kebanyakan menhasilkan tanaman padi untuk menyara keluarga sendiri. Di musim semai padi pada awal bulan 11 - 12 pada setiap tahun akan kelihatan sawah kehijauan semaian2 rumput padi dan pada bulan 2 atau tiga di waktu rumput2 padi mula masak kelihatan kuning luas mata memandang..

Sedikit sebanyak sejarah nama Kampung Mengabang Tengah dan aktiviti masyarakat Kampung Mengabang Tengah.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pulau peranginan jadi tumpuan pelancong". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-25. Dicapai pada 2017-12-23.
  2. ^ "Pengusaha nasi dagang tidak ketinggalan memperkenalkan makanan". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-23. Dicapai pada 2017-12-23.
  3. ^ "Rekod baharu keropok lekor terpanjang dihasilkan". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-23. Dicapai pada 2017-12-23.
  4. ^ Carian Poskod