Kesultanan Riau-Lingga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kesultanan Lingga-Riau)

Kesultanan Riau-Lingga ialah sebuah kerajaan Islam di Kepulauan Lingga, Riau, Indonesia yang merupakan pecahan daripada Kesultanan Johor. Kesultanan ini dibentuk berdasarkan Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, dengan Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah sebagai sultan pertamanya. Kesultanan ini dihapuskan oleh pemerintah kolonial Belanda (Syarikat Hindia Belanda) pada 10 Februari 1911.

Kesultanan Riau-Lingga
1824–1911
Bendera Kesultanan Riau-Lingga
Kesultanan Riau-Lingga
Bendera Jata
Ibu negaraDaik dan Pulau Penyengat
Bahasa yang umum digunakanMelayu
Agama
Islam
KerajaanMonarki
Sultan 
• 1819-1832
Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah
• 18321835
Sultan Muhammad II Muazzam Shah
• 18351857
Sultan Mahmud IV Muzaffar Shah
• 18571883
Sultan Sulaiman II Badrul Alam Shah
• 18851911
Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah
Sejarah 
1824
• Pembubaran oleh Belanda
1911
Didahului oleh
Diganti oleh
Kesultanan Siak Sri Inderapura
Kesultanan Johor
Hindia Belanda

Kesultanan Lingga-Riau memainkan peranan yang penting dalam perkembangan bahasa Melayu sehingga menjadi bentuk bahasa Indonesia kini. Pada masa kesultanan ini, bahasa Melayu menjadi sebuah bahasa baku yang kaya dengan kesusasteraan serta memiliki kamus ekabahasa sendiri dan sejajar dengan bahasa-bahasa lain yang besar di dunia. Tokoh besar di belakang perkembangan pesat bahasa Melayu ini adalah Raja Ali Haji, seorang pujangga dan ahli sejarah yang berketurunan Melayu-Bugis.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pra-kolonial[sunting | sunting sumber]

Wilayah tersebut menyaksikan kemenangan Raja Haji Fisabilillah dari Johor-Riau semasa pertempuran menentang Syarikat Hindia Timur Belanda pada 6 Januari 1784 di Tanjung Pinang, Riau. Itu adalah kempen ketenteraan terbesar di Selat Melaka yang diadakan pada abad ke-18.

Sejarah merekodkan Kepulauan Riau merupakan sebahagian dari empayar Kesultanan Melayu Melaka tepatnya ketika era pentadbiran dan perluasaan Bendahara Tun Perak pada kurun ke-15 masihi, selepas kemunduran Empayar Srivijaya di wilayah Asia Tenggara. Serpihan pemerintahan Melaka itu kemudian disambung oleh Kesultanan Johor selepas kejatuhan Melaka ke tangan pihak Portugis pada tahun 1511. Ketika era kegemilangan Kesultanan Johor, kesultanan itu berjaya diperluaskan dari utara Semenanjung Tanah Melayu, ke timur Sumatera, Singapura, Kepulauan Bangka dan Jambi.

Berdasarkan tetapan rekod sejarah Hikayat Johor tahun 1849, pada tanggal 27 September 1673, Laksamana Johor, Tun Abdul Jamil telah diperintahkan oleh Sultan Abdul Jalil Shah III (Sultan Johor ke-8) untuk membuka penempatan baharu di Sungai Carang, Ulu Riau, dekat Kepulauan Bintan. Penempatan kaum Melayu di tebing Sungai Carang inilah kemudiannya dikenali sebagai Riau Lama. Pada awalnya, kubu dibina untuk melindungi keselamatan Empayar Johor, tetapi kawasan tersebut secara tidak langsung menjadi pusat entrepot yang terkenal sebagai pusat perdagangan dan pelabuhan baharu di Selat Melaka.

Ulu Riau kemudiannya menjadi ibu negeri Johor yang baru ketika era pemerintahan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Shah, Johor (Sultan Johor ke-9). Baginda telah memindahkan ibu kota Johor Lama dari Batu Sawar, Kota Tinggi, Johor di Semenanjung Tanah Melayu ke Riau Lama. Kota Batu Sawar telah dihancurkan oleh Kesultanan Jambi pada 4 Oktober 1722. Riau Lama menjadi ibu kota Johor dan empayar jajahannya selama 65 tahun dari tahun 1722 hingga 1787.[1]

Kepentingan Lingga bermula sejak kemahkotaan Sultan Mahmud Shah III (Sultan Johor ke-16) pada tahun 1761. Baginda menempatkan ibu kota Riau Lama, Ulu Riau, Bintan ke Daik, Lingga pada tahun 1788. Pemindahan ini dibuat bagi mengurangkan gangguan dari pihak Belanda. Baginda kemudian meminta bantuan saudara jauhnya Raja Ismail, seorang penguasa di Tempasuk, Kepulauan Borneo (kini Sabah) untuk merancang kempen melawan penjajah Belanda secara sistematik. Kempen ini telah berjaya dan Sultan menghadiahkan hadiah khusus buat mereka.

Era kolonial[sunting | sunting sumber]

Riau-Lingga pada awalnya merupakan sebahagian dari Kesultanan Melaka, dan kemudian Kesultanan Johor-Riau. Pada 1812 Sultan Mahmud Shah III wafat. Dalam sengketa perebutan kuasa yang timbul, pihak Inggeris mendukung putera tertua, Tengku Hussain kerana mempunyai muslihatnya tersendiri, sedangkan pihak Belanda mendukung adik tirinya, Tengku Abdul Rahman. Kesan dari Perjanjian Inggeris-Belanda pada 1824 perluasan kuasa Kesultanan Johor-Riau menjadi dua, di mana Johor Moden berada di bawah pengaruh Inggeris sedangkan Riau-Lingga berada di dalam pengaruh Belanda. Tengku Abdul Rahman ditabalkan menjadi Sultan Lingga-Riau dengan gelaran Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah.[2]:190

Pada 7 Oktober 1857, pemerintah Hindia-Belanda menurunkan Sultan Mahmud IV Muzaffar Shah dari takhtanya tatkala baginda sedang bersemayam di Singapura. Sebagai penggantinya diangkat mamandanya yang menjadi Sultan dengan gelaran Sultan Sulaiman II Badrul Alam Shah.

Jawatan (Yang Dipertuan Muda) yang biasanya dipegang oleh bangsawan dari keturunan Bugis disatukan dengan jabatan raja oleh Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah pada 1899. Kerana tidak ingin menandatangani kontrak yang membatasi kekuasaannya, Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah meninggalkan Pulau Penyengat dan berhijrah ke Singapura. Pemerintah Hindia Belanda menurunkan Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah dari takhtanya 10 Februari 1911 serta memecat Tengku Mahkotanya, Tengku Besar Umar Muazzam Shah. Mereka akhirnya meninggalkan Riau-Lingga buat selama-lamanya dan bersemayam sebagai kerabat bangsawan di Singapura.

Kerajaan[sunting | sunting sumber]

Kesultanan Riau mempunyai pembahagian kuasa yang luar biasa di hatinya. Baginda yang merupakan seorang Melayu, bertindak sebagai Ketua Negara manakala Dipertuan Muda/Yamtuan Muda (timbalan pemerintah atau Viceroy), jawatan yang dipegang oleh pemerintah elit Bugis, berkhidmat sebagai Ketua Kerajaan. (Berikutan pemisahan Johor-Riau, kedudukan Yang Dipertuan Muda hanya dikekalkan dalam Kesultanan Riau-Lingga dan bukan di Johor). Istana diraja sultan terletak di Penyengat, Inderasakti dan Yang Dipertuan Muda menetap di Daik, Lingga. Baginda dominan di Lingga dan kebergantungannya, manakala Bugis Yang Dipertuan Muda menguasai Riau (terdiri daripada Bintan, Penyengat dan pulau-pulau sekitarnya), dengan masing-masing tidak mempunyai tuntutan ke atas hasil yang lain. Sfera kawalan ini hanya akan mula terhakis pada zaman Yang Dipertuan Muda Yusuf Ahmadi.

Riau kemudiannya menjadi jantung pengaruh politik Bugis di barat Alam Melayu. Walau bagaimanapun, pembahagian kuasa antara orang Melayu dan Bugis tidak dipenuhi tanpa sebarang pertikaian besar antara kedua-dua rumah tersebut.

Adat[sunting | sunting sumber]

Onderkoning Van Riau (Belanda: Naib Canselor Riau) yang ditulis oleh mohor (meterai diraja) Yang Dipertuan Muda Abdullah, Yang Dipertuan Muda dari Riau Lingga (1857-1858). Dalam gabungan tulisan Arab-Melayu dalam tulisan Jawi meterai itu juga menanggung tulisan Al Watik Baladun Al Aziz Al Ghaffar Sultan Alauddin Syah Ibni Al Marhum Raja Jaafar 1273-Hijrah (lit: gabenor yang dipercayai, yang berkuasa, pelindung, Sultan Alauddin Syah Ibni Al Marhum Raja Jaafar, Tahun 1273 H (1856 M)

Adat istiadat menyeru pemisahan kuasa dan ikrar kesetiaan yang dipanggil Persetiaan Sungai Baru (Sumpah Sungai Baru) mengangkat sumpah antara orang Bugis dan orang Melayu serta diperbaharui selama lima kali antara 1722-1858. Di bawah adat itu, hanya orang Melayu sahaja yang boleh menjadi Sultan dan kedudukan Yang Dipertuan Muda dikhaskan semata-mata kepada orang Bugis.

Sistem tradisi dikekalkan sehingga pelantikan Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah sultan terakhir Riau-Lingga. Ayahanda baginda, Raja Muhammad Yusuf adalah seorang bangsawan Bugis dan Yang Di-Pertuan Muda Riau ke-10 dan yang terakhir. Baginda telah berkahwin dengan Tengku Fatimah, anak perempuan Sultan Mahmud IV Muzaffar Shah dan satu-satunya anggota penuh berdarah diraja Melayu.

Pada 17 September 1883, selepas kemangkatan Sultan Sulaiman II Badrul Alam Shah, elit-elit Bugis-Melayu mengundi Tengku Fatimah sebagai penggantinya, menjadikan beliau sebagai ratu sulungnya dalam sejarah empayar sejak zaman Melaka. Hampir sebulan kemudian, pada 13 Oktober, satu lagi perhimpunan telah diadakan, dan pada kesempatan ini Raja Abdul Rahman dinobatkan sebagai sultan baharu selepas Tengku Fatimah secara sukarela turun takhta memihak kepada anakandanya.

Luar biasa, kerana Sultan Abdul Rahman II adalah sultan pertama sejajar dengan pewarisan jawatan Yang Dipertuan Muda juga. Tahun 1895 adalah kali terakhir ikrar kesetiaan mengangkat sumpah, dalam keadaan ini antara sultan dan ayahanda baginda, Yang Dipertuan Muda yang terakhir. Bapanya kemudiannya melepaskan jawatannya sebagai Yang Dipertuan Muda dan selepas itu kedua-dua peranan itu digabungkan, melambangkan perpaduan antara orang Bugis dan dinasti Melayu.

Ikrar kesetiaan adalah seperti berikut:

Skrip Jawi Skrip Rumi
...جكالاو توان كڤد بوڬيس

توانله كڤد ملايو
دان جكالاو توان كڤد ملايو
توانله كڤد بوڬيس

دان جكالاو موسوه كڤد بوڬيس
موسوهله كڤد ملايو
دان جكالاو موسوه كڤد ملايو
موسوهله كڤد بوڬيس

مك بارڠسياڤا موڠكير

دبينساكن الله سمڤأي انق چوچوڽ..."
...jikalau tuan kepada Bugis,

tuanlah kepada Melayu

dan jikalau tuan kepada Melayu

tuanlah kepada Bugis


dan jikalau musuh kepada Bugis

musuhlah kepada Melayu

dan jikalau musuh kepada Melayu

musuhlah kepada Bugis


maka barangsiapa mungkir

dibinasakan Allah sampai anak cucunya...

Residen Belanda bersama Sultan Abdul Rahman Al-Muazzam Shah II. (1890-1910)

Wizurai Riau mendakwa mengesan nenek moyang mereka dari Rumah DiRaja Bugis di Luwu, Celebes. Keunggulan Bugis di rantau ini bermula semasa pemerintahan Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah dari Johor-Riau. Semasa tempoh pergolakan, Sultan Abdul Jalil IV dibunuh oleh Raja Kecil yang mendakwa bahawa baginda adalah anak kepada Sultan Mahmud. Baginda kemudiannya berkasih sebagai Sultan Johor lama. Kematian Sultan Abdul Jalil IV disaksikan oleh anakanda baginda, Raja Sulaiman dari Johor Riau, yang kemudiannya meminta bantuan daripada orang Bugis Klang untuk memerangi Raja Kecil dan tenteranya. Pakatan yang terbentuk antara Sulaiman dan Bugis berjaya menewaskan Raja Kecil dari takhtanya. [3]

Sebagai penempatan bagi hutang kehormatan oleh Sulaiman johor-Riau pada tahun 1772, sebuah kerajaan bersama telah distrukturkan antara pendapatan Bugis dan orang Melayu asli dan beberapa perkahwinan politik telah dibentuk antara kedua-dua dinasti tersebut. Penghulu Bugis itu digantikan dengan gelaran Yang di-Pertuan Muda/Yamtuan Muda (timbalan pemerintah atau Naib Juara) dan Raja Tua (putera utama), menerima kerusi kedua dan ketiga paling utama dalam kesultanan. Walaupun gelaran terakhir menjadi usang, kedudukan Yang Dipertuan Muda dikuasai sehingga reformasi yang menggabungkan kedaulatan dua buah rumah Diraja pada tahun 1899.[perlu rujukan]

Yang Dipertuan Muda memiliki kuasa prerogatif de facto melebihi sultan sendiri. Walaupun fungsinya di bawah undang-undang adalah kedua tertinggi di pejabat, namun dalam amalan dia boleh terlebih memerintah sultan. Ini amat terbukti semasa pemerintahan Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah apabila Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar dilihat dominan apabila baginda bertindak sebagai pemangku raja kesultanan. Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar bertanggungjawab untuk mahkota Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah dan sangat berpengaruh semasa rundingan dengan kuasa Belanda dan Inggeris semasa pertikaian pewarisan antara Tengku Hussein dan Tengku Abdul Rahman.

Residen[sunting | sunting sumber]

Bagi jawatan keunikan Sultan, baginda tertakluk sepenuhnya di bawah pengaruh pihak berkuasa Hindia Timur Belanda. Walaupun dia de jure di atas paksi sistem beraja, beliau berada di bawah kawalan langsung Residen Belanda di Tanjung Pinang. Semua perkara berkaitan pentadbiran kesultanan termasuk pelantikan Sultan dan Yang Dipertuan Muda, mesti dibuat dalam pengetahuan dan juga persetujuan Residen Belanda.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1785, David Ruhde telah menjawat jawatan Residen Belanda yang pertama di Riau lalu menubuhkan pejabatnya di Pulau Bayan, Tanjung Pinang. Buat dua tahun yang pertama selepas beliau menjawat jawatan itu soal-soal pentadbiran Riau masih lagi di tangan Sultan Mahmud Shah III, Sultan Johor-Riau ke-15

Pentadbiran Riau diserahkan sepenuhnya kepada David Ruhde hanya setelah Sultan Mahmud Shah III menandatangani perjanjian dengan Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) pada 7 Februari 1787 di Melaka.

Antara lain syarat-syarat perjanjian tersebut adalah seperti berikut:

Sultan Mahmud Shah III hendaklah menyerahkan segala pentadbiran pemerintahan di Riau itu kepada Kompeni Belanda; Sultan Mahmud Shah III dibebaskan dari jagaan Raja Tua, Raja Bendahara, Raja Temenggung dan Raja Indrabongsu, dan hanya akan berunding dengan mereka mengenal soal-soal negara yang penting, kecuali hal ehwal istana, tetapi hanya boleh dilakukan setelah berunding dengan Residen Belanda; Sultan dan pembesar berhak menerima 1/3 dari hasil pendapatan Riau dalam masa 3 tahun atau lebih yang pertama; Perselisihan di antara orang-orang Cina dan orang-orang asing yang lainnya dengan penduduk-penduduk Riau akan diputuskan oleh Residen, kecuali yang melibatkan di antara orang-orang Melayu dan Bugis sahaja diputuskan oleh Sultan, dan hukuman bunuh ke atas sesiapa pun hendaklah diputuskan oleh Residen; Kesemua pedagang-pedagang yang datang ke Riau dikehendaki membayar cukai lima peratus mengikut taksiran harga barang (ad volerem) ke atas barang-barang import dan eksport yang tidak dikecualikan dari cukai. Syarikat Hindia Timur Belanda juga dikehendaki membayar cukai import kecuali candu, bijih timah dan lada hitam. [4]

Senarai penjawat[sunting | sunting sumber]

Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah dengan pemerintah-pemerintah lain (c. 1880)
Raja Muhammad Yusuf, Yang di-Pertuan Muda Riau (diambil sekitar 1858-1899)
Jenazah Istana Kantor, yang dibina pada tahun 1844, adalah kompleks pentadbiran dan kediaman pertama Dinasti Yang Dipertuan Muda.
Makam Diraja di Penyengat Inderasakti

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Sri Sultan dan Yang di-Pertuan Besar bagi Johor-Riau[sunting | sunting sumber]

Kesultanan Johor-Riau yang memerintah wilayah Riau[sunting | sunting sumber]

Sultan Dan Yang di-Pertuan Besar Bagi Johor-Riau

Yamtuan Besar Johor-Riau

Tempoh menjawat
Sultan Dan Yang di-Pertuan Besar

Bagi Johor-Riau Dinasti Kesultanan Melaka

Sultan Alauddin Riayat Shah II 1528–1564
Sultan Muzaffar Shah II 1564–1570
Sultan Abdul Jalil Shah I 1570–1571
Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II 1571–1597
Sultan Alauddin Riayat Shah III 1597–1615
Sultan Abdullah Ma'ayat Shah 1615–1623
Sultan Abdul Jalil Shah III 1623–1677
Sultan Ibrahim Shah 1677–1685
Sultan Mahmud Shah II 1685–1699
Sultan Dan Yang di-Pertuan Besar Johor-Riau Dinasti Bendahara Johor
Sultan Abdul Jalil IV 1699–1720
Sultan Dan Yang di-Pertuan Besar Bagi Johor-Riau Dinasti Kesultanan Melaka
Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah @ Raja Kecil Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Shah II 1718–1722
Sultan Dan Yang di-Pertuan Besar Bagi Johor Dinasti Bendahara Johor

Sultan SulaimanBadrulAlam Shah

1722–1760
Sultan Abdul Jalil Muazzam Shah 1760–1761
Sultan Ahmad Riayat Shah 1761–1761
Sultan Mahmud Shah III 1761–1812
Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah 1812-1819

Duli Yang Maha Mulia Paduka Sri Sultan dan Yang di-Pertuan Besar bagi Riau-Lingga[sunting | sunting sumber]

Kesultanan Riau-Lingga[sunting | sunting sumber]

Sultan Dan Yang di-Pertuan Besar Bagi Riau-Lingga

Yamtuan Besar Lingga

Tempoh menjawat
Sultan Dan Yang di-Pertuan Besar Bagi Lingga Dinasti Bendahara Johor
Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah 1819–1832
Sultan Muhammad II Muazzam Shah 1832–1842
Sultan Mahmud IV Muzaffar Shah 1842–1857
Sultan Sulaiman II Badrul Alam Shah 1857–1883
Sultan Dan Yang di-Pertuan Besar Bagi Riau-Lingga Dinasti Diraja Bugis Luwu
Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau X Raja Muhammad Yusuf 1883–1911

Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Muda Riau[sunting | sunting sumber]

Yang di-Pertuan Muda Riau


Wangsa Diraja Bugis Luwu Yamtuan Muda Riau

Tempoh menjawat
Yamtuan Muda Riau I Sultan Alauddin Riayat Shah ibni Almarhum La Tenri Borong Opu Daeng Rilakka

dikenali sebagai Yamtuan Muda Riau I Opu Daeng Marewah

1722–1728
Yamtuan Muda Riau II Opu Daeng Chelak ibni Almarhum La Tendri Borong Opu Daeng Rilakka 1728–1745
Yamtuan Muda Riau III Opu Daeng Kemboja ibni Almarhum Opu Daeng Parani 1745–1777
Yamtuan Muda Riau IV Raja Haji Fisabilillah ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau II Opu Daeng Chelak 1777–1784
Yamtuan Muda Riau V Raja Ali ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau III Opu Daeng Kemboja 1784–1805
Yamtuan Muda Riau VI Raja Ja'afar ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau IV Raja Haji Fisabilillah 1805–1831
Yamtuan Muda Riau VII Raja Abdul Rahman ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau VI Raja Ja'afar 1831–1844
Yamtuan Muda Riau VIII Raja Ali Ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau VI Raja Ja'afar 1844–1857
Yamtuan Muda Riau IX Raja Haji Abdullah Ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau VI Raja Ja'afar 1857–1858
Yamtuan Muda Riau X Raja Muhammad Yusuf Ibni Almarhum Yamtuan Muda Riau IX Raja Haji Abdullah 1858–1899
Rencana utama: Sultan Lingga-Riau

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Dari Sinilah Kejayaan Melayu Riau Bermula" (dalam bahasa Indonesian). Batam: YouTube. 16 December 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Sunandar, Heri (2015). "Aspek Sosio Politis Naskah dan Arkeologi". Al-Fikra. 14 (2): 186–212.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  3. ^ "Melayu-Bugis dalam Kerajaan Johor-Riau dan Riau-Lingga" (PDF). 2012. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2 April 2015. Dicapai pada 18 Mac 2015. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |lokasi= ignored (bantuan); Unknown parameter |bahasa= ignored (bantuan)
  4. ^ http://hids.arkib.gov.my/#/index_peristiwa?q=&day=&month=&year=. Missing or empty |title= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]