Universiti Utara Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Universiti Utara Malaysia
MotoIlmu ・ Budi ・ Bakti[1]
JenisUniversiti awam
Ditubuhkan pada16 Februari 1984[2]
CanselorKDYMM Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin ibni Almarhum Sultan Badlishah
Naib CanselorProfesor Dato' Dr. Ahmad Bashawir Haji Abdul Ghani[3]
Pelajar30,670
Siswazah22,932
Ijazah/Sarjana4,597
Pelajar lain
3,141
Alamat
Universiti Utara Malaysia, 06010 UUM Sintok, Kedah
, , ,
06010
,
KampusKampus utama: Sintok
kampus kedua: Kuala Lumpur
Warna         
PenggabunganASAIHL, ACU,[4] FUIW[5]
Laman sesawangwww.uum.edu.my
Universiti Utara Malaysia

Universiti Utara Malaysia (UUM) ialah universiti keenam Malaysia yang secara rasminya ditubuhkan pada 16 Februari 1984, di bawah Perintah Universiti Utara Malaysia 1984 (P.U. (A) 47/1984). UUM juga satu-satunya universiti yang ditetapkan supaya mengkhusus kepada bidang pengurusan sejak awal penubuhannya.[2]

UUM mengandungi dua kampus; kampus utama yang dibina di Sintok, Kedah pada 15 September 1990 dan dibuka secara rasmi pada 17 Februari 2004[2], dan kampus kedua (kampus bukan kediaman) yang dibina di Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

UUM menduduki tempat ke-131 di dalam QS Asia Universiti Rankings 2018[6], menduduki antara tempat ke-101 ke tempat ke-150 di dalam QS Top 50 Under 50 2019[7], dan juga menduduki antara tempat ke-601 ke tempat ke-650 di dalam QS World University Rankings® 2019.[8]

Moto UUM adalah "Ilmu ・ Budi ・ Bakti".[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perancangan pembinaan Universiti Utara Malaysia bermula apabila Kementerian Pendidikan Malaysia merancang untuk menubuhkan universiti ini dalam bulan Ogos 1983. Pada 19 Oktober 1983, Jemaah Menteri telah memberi kelulusan rasmi ke atas projek yang pada waktu itu dinamakan “Projek Universiti Keenam”, di Kedah. Beberapa bulan kemudian, pejabat sementara universiti keenam yang diberi nama Universiti Utara Malaysia dibuka secara rasminya pada 15 Februari 1984 di Jitra.

Empat bulan kemudian, UUM berpindah ke kampusnya yang pertama – Kampus Darul Aman di Jitra – pada bulan Jun 1984 apabila fasa pertama projek berkenaan siap. Perpindahan itu dilakukan bagi menyambut ketibaan sekumpulan pelajar sulung universiti menjelang kemasukan mereka pada awal bulan Julai 1984. Kampus tersebut didirikan di atas satu kawasan seluas 62 ekar di Bandar Darulaman, iaitu 18 km ke utara Alor Setar dan 4.8 km dari Jitra.

Sementara itu, perancangan kampus tetap universiti bermula. Kampus tetap tersebut dibina di kawasan seluas 1,061 hektar di Sintok (di daerah Kubang Pasu), yang terletak kira-kira 48 km dari utara Alor Setar dan 10 km timur Changlun, sebuah bandar kecil di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan, berdekatan sempadan Malaysia-Thai.

Kampus Sintok yang bernilai RM580 juta telah dibuka secara rasmi pada 17 Februari 2004 oleh Canselor, Duli Yang Maha Mulia Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Bangunan-bangunan utama yang terkandung di dalam Kampus Sintok ialah Perpustakaan Sultanah Bahiyah, Canselori, Masjid Sultan Badlishah, Dewan Mu'adzam Shah, Dewan Tan Sri Othman, Kompleks Sukan, Varsity Mall, bangunan Budi Siswa, Kompleks Konvensyen, dan bangunan-bangunan yang menempatkan pelbagai jabatan daripada Kolej Akademik.

Sebagai kampus yang terletak jauh dari hiruk pikuk bandar, UUM menyediakan kemudahan penginapan di dalam kampus kepada pelajarnya. UUM mempunyai 15 Inapan Siswa (INASIS), yang boleh menempatkan kira-kira 20,000 orang pelajar. Kesemua inapan siswa tersebut dinamakan kepada syarikat-syarikat Malaysia, institusi dan organisasi yang bereputasi tinggi (MAS, Tenaga Nasional, Tradewinds, Petronas, Grantt, MISC, Sime Darby, BSN, TM, PROTON, Maybank, Yayasan Albukhary, Bank Muamalat, Bank Rakyat, dan SME Bank). Selain daripada itu, UUM juga mempunyai penginapan yang selesa disediakan untuk pelawat di Universiti Inn dan Hotel EDC-UUM. Menyedari kebajikan dan keperluan untuk penginapan di kalangan kakitangannya, UUM telah membina kira-kira 600 unit rumah pelbagai jenis untuk sebahagian besar daripada tenaga kerja.

Kawasan seluas 107 hektar hutan telah berkembang dan dibina pelbagai kemudahan untuk menarik pelancong ke kawasan utara dan untuk memenuhi keperluan rekreasi anggota masyarakat kampus. Antara kemudahan yang disediakan seperti kawasan perkhemahan, padang golf 18 lubang, litar go-kart, padang menembak dan memanah, Muzium Pengurusan, dan lain-lain yang semakin popular di kalangan pelancong dan ahli-ahli masyarakat kampus.

Pada Januari 2008, penyusunan semula sistem akademik universiti telah dilaksanakan dengan tujuan menyediakan struktur yang kukuh yang akan membolehkan peningkatan dalam bilangan pelajar pasca siswazah dan menaikkan bendera UUM di persada akademik antarabangsa. Universiti itu melihat keperluan untuk bersifat sejagat dalam amalan dan kandungan sejak pengetahuan ia menjana dan melangkaui dan merentas sempadan Malaysia. Pada menjalankan penyusunan semula ini, 13 fakulti telah digabungkan dan dibahagikan kepada 3 utama Kolej Akademik, iaitu UUM COB (UUM College of Business), UUM CAS (UUM College of Arts and Sciences), dan UUM COLGIS (UUM College of Law, Government and International Studies). Langkah ini adalah selaras dengan kenyataan Perdana Menteri dan Menteri Pengajian Tinggi (ketika itu) yang menekankan keperluan untuk meningkatkan bilangan pelajar pascasiswazah di negara ini kepada 100,000 menjelang 2010. Strategi utama dimasukkan dalam Perancangan Strategik Pengajian Tinggi Negara 2007-2010.

Untuk melonjakkan nama UUM dalam sejarah kecemerlangan akademik sebagai Universiti Pengurusan Terkemuka dan sebagai sebuah Universiti Penyelidikan dalam Sains Sosial, Pelan Transformasi UUM telah dilancarkan oleh Naib Canselor UUM, Profesor Dato' Dr. Mohamed Mustafa Ishak, dalam Ucapan Tahun Baru beliau pada 1 Januari 2011 di Dewan Mua'adzam Shah. Pelan Transformasi UUM, yang pada dasarnya adalah pelan jangka panjang bagi kegiatan dan usaha UUM pada masa depan, dibahagikan kepada dua fasa iaitu Pelan Strategik UUM Fasa I: 2011 - 2015, memberi tumpuan untuk meletakkan UUM di peta akademik tempatan dengan cara yang sistematik dan terancang. Yang kedua ialah Pelan Strategik Fasa II: 2016 - 2020 yang menumpukan kepada agenda pengantarabangsaan UUM. Bagi mengukuhkan lagi kedudukan UUM di persada antarabangsa di samping berusaha menjadi "Universiti Pengurusan Terkemuka" bukan sahaja di wilayah serantau malah seluruh dunia, UUM kini telah memasuki fasa ketiga pelaksanaan Pelan Strategik Fasa III: 2021 - 2025 yang memberi penekanan terhadap pengukuhan jenama UUM sebagai antara Universiti yang disegani dan menjadi pakar rujuk bidang pengurusan di samping menghasilkan alumni yang benar-benar berkualiti tinggi.

Visi, Misi dan Objektif[1][sunting | sunting sumber]

Visi[sunting | sunting sumber]

Menjadi universiti pengurusan yang terkemuka.

Misi[sunting | sunting sumber]

Mendidik pemimpin berpewatakan holistik untuk berbakti kepada komuniti global.

Objektif[sunting | sunting sumber]

Objektif Universiti Utara Malaysia ditubuhkan adalah untuk mengembangkan dan memajukan pendidikan pengurusan. Program akademiknya tertumpu kepada bidang-bidang pengurusan, perakaunan, ekonomi, teknologi maklumat, pentadbiran awam, pengurusan sumber manusia, keusahawanan, kewangan dan perbankan, undang-undang, pemasaran, pengurusan teknologi, linguistik terapan, komunikasi, kerja sosial, multimedia, pendidikan, sains pemutusan, hal ehwal antarabangsa, pengurusan perniagaan, pelancongan, pentadbiran muamalat, pengurusan pembangunan, logistik dan pengangkutan, hospitaliti, pengurusan risiko dan insurans, teknologi media, perniagaantani, matematik perniagaan, statistik industri dan kaunseling.

UUM juga memainkan peranan sebagai pemangkin pembangunan di kawasan utara Semenanjung. Prasarana dan kemudahan asas yang disediakan serta tenaga manusia di universiti ini menjadi penggerak kepada kegiatan sosioekonomi yang lain.

Falsafah[9][sunting | sunting sumber]

Falsafah Universiti Utara Malaysia adalah seperti berikut:

  • Mengetahui hakikat bahawa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri berusaha untuk mengubahnya;
  • Menginsafi bahawa Malaysia diberkati dengan kekayaan kedua-dua sumber penting, iaitu sumber manusia dan sumber alam;
  • Menyedari bahawa kedua-dua sumber ini sebagai yang baik dan akan diguna sebaik mungkin, dan bahawa kunci kepada kejayaan adalah perancangan, pengurusan, pemantauan, penilaian semula, dan pematuhan kepada pengetahuan, sains dan teknologi;
  • Yakin bahawa kemanusian tidak boleh wujud hanya pada kemajuan kebendaan tanpa sifat kemanusiaan, kesopanan, dan keimanan, dan bahawa sumber-sumber semula jadi tidak boleh dibenarkan untuk dieksploitasi hanya setakat mengancam peradaban manusia itu sendiri;

Oleh itu, UUM berusaha untuk mencapai matlamat melahirkan graduan yang mempunyai keupayaan dan kepimpinan tinggi dalam merancang dan mengurus sumber manusia dan ekonomi secara saintifik dan kreatif untuk kesejahteraan dan keamanan rakyat, keharmonian negara, dan keamanan dunia seluruhnya.

UUM berazam untuk memupuk kecemerlangan dalam pengajaran, penyelidikan, penerbitan dan perkhidmatan kepada masyarakat, terutama dalam usaha untuk mengeksploitasi sumber manusia dan ekonomi dengan cekap.

Lebih daripada ini, UUM bercita-cita untuk melahirkan graduan yang serba boleh dengan kualiti akademik, sosial, dan sifat kemanusiaan, individu yang seimbang dalam diri, sentiasa berpandukan nilai-nilai luhur dan mulia.

Senarai Pusat Pengajian Pasca Siswazah[10][sunting | sunting sumber]

  • Awang Had Salleh Graduate School of Arts and Sciences (AHSGS)
  • Othman Yeop Abdullah Graduate School of Business (OYAGSB)
  • Ghazali Shafie Graduate School of Government (GSGSG)

Senarai Pusat Pengajian[10][sunting | sunting sumber]

Senarai Naib Canselor UUM[sunting | sunting sumber]

  • 1984: Prof. Tan Sri Dato' Awang Had Salleh
  • 1989: Tan Sri Dato' Dr. Othman Yeop Abdullah
  • 1994: Dato' Dr. Shamsuddin Kasim
  • 1999: Prof. Dato' Ir. Dr. Mohammad Noor Hj. Salleh
  • 2002: Brig. Jen. Prof. Dato' Dr. Ahmad Fawzi Mohd Basri
  • 2005: Tan Sri Dato' Wira Dr. Nordin Kardi
  • 2010: Prof. Dato' Seri Dr. Mohamed Mustafa Ishak
  • 2018: Prof. Dato' Dr. Ahmad Bashawir Haji Abdul Ghani
  • 2022: Prof. Dr. Haim Hilman Abdullah
  • 2023: Prof. Dr. Mohd Fo'ad Sakdan

Kedudukan[11][sunting | sunting sumber]

Tahun Kedudukan Penilai
2012 251-300 QS Asian University Rankings
2013 201-250 QS Asian University Rankings
2014 201-250[12] QS Asian University Rankings
2015 201-250[13] QS Asian University Rankings
2016 191-200[14] QS Asian University Rankings
2017 =137 QS Asian University Rankings
2018 131[6] QS Asian University Rankings
2019 128 QS Asian University Rankings
2020 116 QS Asian University Rankings
2021 107 QS Asian University Rankings
2022 98 QS Asian University Rankings
2023 108 QS Asian University Rankings
Tahun Kedudukan Penilai
2015 701+ QS World University Rankings
2016 701+[15] QS World University Rankings
2017 701+[15] QS World University Rankings
2018 701-750[16] QS World University Rankings
2019 601-650[8] QS World University Rankings
2020 591-600 QS World University Rankings
2021 531-540 QS World University Rankings
2022 511-520 QS World University Rankings
2023 481 QS World University Rankings

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]