Salafi: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 33: Baris 33:


== Rujukan ==
== Rujukan ==
{{Reflist|2}}

{{Topik Islam|state=collapsed}}
{{Topik Islam|state=collapsed}}



Semakan pada 19:06, 30 Mei 2021

Akademi Fantasia atau lebih dikenali sebagai AF adalah sebuah rancangan televisyen realiti pertama di Malaysia yang memberi peluang kepada pesertanya untuk bersaing dan merebut gelaran juara dalam usaha menempatkan diri dalam industri hiburan.

Rancangan ini juga menyediakan tempat belajar yang menggabungkan konsep hiburan dan akademik bagi memudahkan pesertanya menyesuaikan diri. Ia juga dirangka khas menyemai nilai-nilai murni serta memberikan inspirasi dengan memupuk sikap keterbukaan, kebanggaan, keazaman dan melangkaui diri sendiri.

Format rancangan ini diolah daripada "La Academia", yang pada asalnya sebuah rancangan di Mexico. Malaysia menjadi negara pertama di Asia Tenggara yang memiliki versi sendiri rancangan ini. Ia kemudian diikuti oleh Indonesia, Thailand, Paraguay, Amerika Tengah, Amerika Syarikat dan Singapura, serta mendapat respon positif berbanding dengan siri American Idol.

Tersingkir bawak bag

Setiap musim Akademi Fantasia terdapat 10 konsert minggu akhir (kecuali Akademi Fantasia Musim 1 iaitu hanya terdapat 9 konsert dan Akademi Fantasia 2016 hanya terdapat 8 minggu konsert) dan bermula dengan 12-16 peserta yang dipanggil pelajar. Walau bagaimanapun, pada Musim 3 dan Musim 4, konsert prelude telah diadakan bagi menentukan pelajar yang berkelayakan. Setelah pelajar-pelajar siap dipilih, mereka akan mendiami di sebuah rumah yang dipanggil Akademi. Para pelajar akan menghabiskan sepenuh masa mereka dengan berlatih menyanyikan lagu tugasan, berlakon, dan menari, dan juga aktiviti lain yang berkaitan dengan seni persembahan selama 10 minggu di dalam Akademi. Kelas-kelas tersebut akan dikendalikan oleh tenaga pengajar yang bertauliah (yang dipanggil 'cikgu'), yang mana mereka sememangnya telah diiktiraf menerusi kareer mereka dalam industri hiburan. Diari Akademi Fantasia bersiaran pada setiap hari yang memaparkan aktiviti pelajar di akademi. Akademi ini akan diketuai oleh seorang pengetua, yang bersilih-ganti setiap tahun. Walaupun demikian, pada Akademi Fantasia Musim 6, akademi ini diketuai oleh Ramli M.S., yang pernah menjadi pengetua Akademi Fantasia Musim 2.

Sistem penjurian ditentukan sepenuhnya oleh penonton melalui undian SMS dan undian dekoder Astro (pelanggan Astro perlu menyambungkan dekoder mereka dengan sambungan wayar telefon untuk menghantar undian). Pelajar yang menerima undian terendah akan disingkirkan selepas tamat konsert atau selepas pengumuman undian ditutup. Meskipun begitu, terdapat kejutan luar biasa ke atas penyingkiran pelajar yang melibatkan dua pelajar dan tiga pelajar sekaligus, atau tiada penyingkiran dibuat mengikut keputusan krew penerbitan. Bagi Akademi Fantasia Musim 6, pengkritik tetap terkini termasuk penyanyi, pelakon, dan pengacara Fauziah Ahmad Daud dan penyanyi Ning Baizura. Pengkritik dan kakitangan sebelumnya termasuk kakitangan stesen radio nombor satu Malaysia Era FM iaitu Kudsia Kahar, pelakon Adlin Aman Ramlie, penyanyi rock-ballad Hattan, dan juga model terkenal dan penyanyi Fauziah Latiff. Aznil Nawawi, yang pernah mengacarakan rancangan ini bagi 5 musim sebelumnya, menarik diri sebagai pengacara TV ketika penghujung rancangan Musim 5 atas sebab konflik jadual kerja. Beliau digantikan oleh AC Mizal, pelakon sensasi dan pengacara.

Rancangan ini melakar sejarah pada Musim 5 yang menyaksikan Norsyarmilla Jirin diberikan takhta sebagai juara wanita pertama, memecah dominasi juara lelaki pada empat musim sebelumnya. Namun demikian, ia kemudian disusuli menerusi kejuaraan juara wanita kedua iaitu Stracie Angie Anam pada Musim 6.stacy dah kawin pon dengan akim. Sekarang sudah ada anak

Kontroversi utama semasa musim Akademi Fantasia tentang sistem penjurian yang berdasarkan SMS dan undian dekoder Astro. Sistem penjurian mendapat kritikan hebat yang mana pengundi hanya mengundi pelajar kegemaran masing-masing berdasarkan rupa paras dan personaliti berbanding bakat pelajar.



Sewaktu demam Piala Dunia melanda seluruh dunia, rancangan ini semakin dilupakan, apatah lagi rating penonton AF4 dan pengundi-pengundinya jatuh merundum kesan daripada Piala Dunia 2006 yang berlangsung di Jerman, yang mana sesetengah perlawanan berlangsung bermula jam 9.00 malam waktu Malaysia. Bagaimanapun, perkara tersebut tidak akan berulang apabila AF8 pada tahun 2010 akan bermula Mac dan berakhir pada bulan Mei tahun 2010 bagi membolehkan peminat bola sepak mengikuti kesemua perlawanan Piala Dunia 2010 secara langsung bermula 11 Jun hingga 11 Julai tahun yang sama.

Musim pertama mula disiarkan pada Jun 2003 dan menjadi salah satu daripada rancangan yang mencatat rating paling tinggi ditonton di Astro Ria.

Pada 13 Januari 2011, Astro pernah mengumumkan bahawa musim kesembilan merupakan musim terakhir bagi Akademi Fantasia. Akademi Fantasia telah berhenti bersiaran selama lebih dari setahun. Walau bagaimanapun, pada Mei 2013, pihak Astro telah mengumumkan bahawa Akademi Fantasia akan kembali untuk musim kesepuluh. Akadami Fantasia kembali pada 2013 dengan format baru untuk mengikut faktor terkini dan semasa. Selain itu, Akademi Fantasia 2013 adalah serba baru dan tidak pernah dibuat dalam mana-mana musim AF sebelum ini.

Satu sidang media untuk Majlis Pelancaran Akademi Fantasia 2013 telah diadakan oleh Astro di The Avenue, Pavilion, KL pada 23 Mei 2013 yang dihadiri oleh rakan media hiburan dan artis kelahiran Akademi Fantasia seperti Hafiz, Zahid, Stacy, Mawi, Adira, Akim dan Hazama. Pada sidang media tersebut, pihak Astro telah mendedahkan konsep dan perubahan besar dalam Akademi Fantasia 2013 seperti logo AF, lagu Menuju Puncak versi baru dan tarikh bagi ujibakat AF2013. Untuk musim ini, calon peserta juga boleh memilih untuk samada menyertai program ini secara solo atau berduet. Selain itu, calon peserta juga masih boleh memilih untuk

YH Dato' Mizal Dato' Zaini, atau lebih dikenali sebagai AC Mizal (lahir 21 Disember 1971) ialah seorang penyanyi, pelakon, pelawak, pengacara televisyen, penyampai radio dan ahli perniagaan Malaysia.[1][2][3][4][5] Sepanjang kerjayanya, AC telah merakamkan album dan lagu, membintangi sejumlah filem dan siri televisyen, mengacarakan rancangan hiburan, bual bicara dan majlis anugerah.
[1]

Beliau dilahirkan pada 21 Disember 1971 di Johor Bahru, Johor dan merupakan anak kepada pasangan Datuk Zaini Md. Hasim dan Datin Madzinah Mansor. Beliau berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), kemudian melanjutkan pelajaran di Maktab Tentera Diraja Malaysia.

Rujukan

  1. ^ La