Maktab Tentera Diraja

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Maktab Tentera Diraja
Lokasi
Sungai Besi, Kuala Lumpur
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Berasrama Penuh
MotoBerkhidmat Memimpin
Ditubuhkan3 Julai, 1952
PengetuaBrigedier Jeneral Abdul Halim Bin Abdul Hassan TUDM
Laman sesawang
Map

Maktab Tentera Diraja (Bahasa Inggeris: Royal Military College atau RMC) atau dikenali sebagai "Sandhurst Malaya" adalah sebuah sekolah tentera yang ditubuhkan untuk melatih anak-anak muda Malaysia untuk berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia. Ia kadangkala digelar "Sandhurst Tanah Melayu".

Kampus RMC meliputi kawasan seluas 1,200 ekar (4.9 km2) berhampiran bandar Sungai Besi (kira-kira 10 batu (16 km) dari Kuala Lumpur) dengan pemandangan Mines Resort dan Stadium Bukit Jalil. RMC berkongsi tanah dengan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia. Seorang pelajar semasa menunutut di RMC dikenali sebagai "Present Putera", manakala graduan institusi itu dikenali sebagai Old Putera atau "OP" secara ringkas. Istilah Putera, yang secara harfiah bermaksud putera dalam bahasa Melayu, dikaitkan dengan status diraja RMC. Sehingga 3 Julai 2015 (bersempena dengan ulang tahunnya ke 63), RMC telah menerima kebenaran untuk menjadi IB World School dan melaksanakan Program Diploma Baccalaureate Antarabangsa (IBDP).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum tahun 1952, ia disebut "Depot Latihan Rejimen Melayu" di Port Dickson. Di sini kursus diadakan dalam isyarat, taktik dan pentadbiran tentera. Depot juga menyediakan kemudahan pendidikan untuk membawa ahli-ahli Rejimen terpilih sehingga standard akademik yang diperlukan untuk penerimaan di Akademi Ketenteraan Diraja, Sandhurst, untuk latihan ketenteraan yang lebih tinggi, dengan tujuan untuk memenuhi syarat untuk pangkat yang ditugaskan.

Pada 3 Julai 1952, Encik M.E.B. David, Setiausaha Pertahanan, dalam Mesyuarat Majlis Perundangan Persekutuan, mengumumkan keputusan untuk mengembangkan Depot Latihan Rejimen Melayu. Peluasan ini adalah untuk membentuk Pembentukan Pusat Latihan Rejimen Melayu, iaitu untuk membentuk dua bahagian tambahan: Unit Latihan Kadet Pra-Pegawai (Pra-OCTU) dan Syarikat Boys antar-kaum.

The Boys Company menjadi sebahagian daripada Tentera Darat Malaysia, bertugas di Rejimen Melayu dan Rejimen Persekutuan. Fungsi Kompeni Lelaki adalah untuk memberi pendidikan kepada anak-anak pegawai berkhidmat dan pangkat lain dalam Rejimen Melayu, yang membawa kepada tahap Sijil Sekolah, ditambah pula dengan asas latihan ketenteraan.

Pengambilan pertama 74 Boys ke Boys Company direkrut pada bulan Ogos 1952, daripada sejumlah 100 pemohon. Umur Boys berumur antara 14 dan 15 tahun. Kelayakan pendidikan mereka, menurut buletin akhbar 1952, adalah bersamaan dengan Standard 4 (bahasa Inggeris-sederhana). Di samping keperluan akademik, mereka yang disenarai pendek terpaksa menjalani pelbagai ujian bakat juga.

Tugas untuk menjaga aspek akademik di Boys Wing diamanahkan kepada Pengarah Pengajian (DOS) - Pegawai Pendidikan Senior awam. Beliau bertanggungjawab kepada Komandan untuk menjalankan dasar skolastik yang dikeluarkan oleh Lembaga Gabenor Kolej dan dengan demikian penasihat kepada Komandan tentang dasar pendidikan umum. DOS mempunyai dua orang Penolong Kanan masing-masing yang bertanggungjawab untuk mengajar sekumpulan mata pelajaran - yang dipanggil Ketua Jabatan Sains dan Matematik (HOS) dan Ketua Jabatan Sastera (HOA).

Untuk tujuan latihan ketenteraan, dan penyelarasan pentadbiran ketenteraan domestik yang diperlukan dalam Boys Wing, seorang Pegawai yang Menjaga (O.C.) (kemudian dikenali sebagai Ketua Jurulatih - "Chief Instructor") telah diposkan. Beliau bertanggungjawab kepada Pengarah Pengajian (DOS) dan akhirnya kepada Komandan.

Pada bulan September 1954, Hari Yayasan Peringatan telah diraikan. Hadir untuk menyaksikan Perarakan Hari Peringatan ialah Pesuruhjaya Tinggi, Sir Donald MacGillivray, Yang Mulia, Sultan Selangor, Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman, Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak dan yang besar bilangan pembesar.

Pada tahun 1958, laporan mengenai cadangan bernilai $ 20 juta, meliputi kawasan 1,200 ekar (4.9 km2), yang terletak berhampiran Sungai Besi (kira-kira 10 batu (16 km) dari Kuala Lumpur) mula muncul dalam akhbar tempatan. Seluruh projek yang dijangka siap pada tahun 1963, dibiayai oleh Kerajaan British di bawah Dana Grants-in-aid United Kingdom. Kawasan seluas 200 ekar (0.81 km2) telah diperuntukkan untuk Kolej Tentera Persekutuan (Federal Military College, FMC) yang baru.

Tanah yang disediakan untuk Kolej ini terdiri daripada persekitaran yang indah. Rumah baru FMC terletak di atas bukit yang menghadap kolam perlombongan yang tidak digunakan. Bangunan kolej perlu dimodelkan dengan beberapa akademi ketenteraan terbaik di luar negara seperti West Point di Amerika Syarikat dan Kolej Tentera Diraja Kanada. Mereka terdiri daripada dewan perhimpunan, asrama, bilik darjah, gimnasium, makmal, kira-kira 140 orang yang berkahwin untuk semua pangkat dan pekerja awam dan banyak bidang bermain.

Pada 20 Jun 1961, Yang di-Pertuan Agong, sebagai Panglima Tertinggi Angkatan Bersenjata Tanah Melayu, secara rasminya membuka kompleks baru. FMC mengiktiraf sumbangan besar Pesuruhjaya Tinggi Tanah Melayu Fil Marsyal Tun Sir Gerald Templer, apabila Dewan Perhimpunannya telah dinamakan Tun Templer Hall (Dewan Tun Templer).

Pada 9 Disember 1966, dalam satu majlis yang diadakan di kolej, Yang Di-Pertuan Agong menganugerahkan gelaran "Diraja" kepada FMC. Ini adalah penghormatan besar bagi kolej itu kerana tiada institusi pendidikan lain dalam sejarah negara ini mempunyai gelaran "Diraja" yang diberikan kepadanya. Oleh itu sejak tahun 1966, Maktab Tentera Persekutuan dikenali sebagai Maktab Tentera Diraja.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 3°02′12″N 101°43′31″E / 3.036672°N 101.725333°E / 3.036672; 101.725333