Pemerintahan sendiri Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pemerintahan sendiri Singapura telah dilaksanakan dalam beberapa peringkat. Sejak pengasas Singapura pada tahun 1819, Singapura telah bawah penjajahan United Kingdom. Pilihanraya tempatan yang pertama pada skala yang terhad untuk beberapa jawatan di pemerintah Singapura bermula pada tahun 1948 berikutan pindaan kepada Perlembagaan Singapura.

Ini telah dipinda dengan Perlembagaan Rendel, mengukuhkan perwakilan tempatan. Singapura telah diberikan pemerintahan mandiri dalaman sepenuhnya pada tahun 1959, tetapi pentadbiran penjajah masih mengawal hubungan luar dan menguasai beberapa dasar dalaman utama seperti keselamatan dalaman.

Pada tahun 1963, Singapura menyertai Malaysia, melegakan dari penjajahan dan menjadi seorang autonomous negeri dalam Persekutuan. Selepas kejatuhan dalam hubungan antara Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) dan Parti Tindakan Rakyat (PETIR), pemerintah pihak Persekutuan dan Singapura masing-masing, penuh kemerdekaan datang kira-kira dengan Singapura pengusiran dari Malaysia pada tahun 1965.

Walau bagaimanapun, pada 9 bulan Julai tahun 1963, pemimpin dari Singapura, Malaya, Sabah dan Sarawak pernah menandatangani Perjanjian Malaysia untuk mewujudkan Malaysia yang telah dirancang untuk datang ke dalam pada 31 Ogos. Tunku Abdul Rahman kemudiannya menukar tarikhnya hingga 16 September untuk membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu melengkapkan soal selidik dengan rakyat Sabah dan Sarawak mengenai penggabungan itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]