Penguatkuasaan undang-undang di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penguatkuasaan undang-undang di Malaysia dilakukan oleh banyak agensi penguatkuasaan undang-undang dan biasanya datang di bawah bidang kuasa langsung dari Polis Diraja Malaysia, utama kerajaan agensi dipercayakan dengan penyelenggaraan hukum dan perintah di negara ini. Seperti banyak persekutuan bangsa-bangsa, sifat Perlembagaan Malaysia mandat hukum dan ketertiban sebagai subjek negeri, itu sebahagian besar dari kepolisan terletak dengan masing-masing negeri dan wilayah Malaysia.

Police forces[sunting | sunting sumber]

Royal Malaysia Police[sunting | sunting sumber]

Traffic police officer regulating the traffic at intersection Jalan Pudu / Jalan Imbi.

The Royal Malaysia Police is the main agency tasked with maintaining law and order in Malaysia. The force is a centralised organisation with responsibilities ranging from traffic control to intelligence gathering. Its headquarters is located at Bukit Aman, Kuala Lumpur. The constitution, control, employment, recruitment, fund, discipline, duties and powers of the police force is specified and governed by the Police Act 1967.

An occupied by the Ministry of Home Affairs, RMP have six departments involved in crime and terrorism prevention and two departments involved in the administration. All departments are led by the directors with the rank of Commissioner of Police (Army Equivalent rank of Three Stars General or Lieutenant-General).

Perkhidmatan Keselamatan Persendirian[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Malaysia menggunakan perkhidmatan beberapa polis bantu, polis sukarelawan, dan kadet polis. Polis bantuan dalam RMP merujuk kepada polis keselamatan yang berkhidmat dalam agensi kerajaan autonomi dan syarikat / entiti berkaitan kerajaan utama, seperti:

Pasukan polis sukarela di RMP telah membentuk dua korps, seperti Sukarelawan Polis dan Kor Sukarelawan Siswa-siswi Polis. Sukarelawan Polis (PVR) adalah polis khas serta unit sokongan pasukan RMP sepenuh masa di mana rakyat biasa boleh menjadi sukarelawan untuk membantu mengekalkan keamanan dan keselamatan kawasan kejiranan dan kawasan masing-masing, sementara Kor Sukarelawan Siswa-siswi Polis (SUKSIS) adalah organisasi sukarelawan sarjana muda yang mengikuti latihan masa berkala hingga tiga tahun di universiti masing-masing dan akan ditugaskan sebagai Inspektor oleh Ketua Polis Negara pada akhir latihan selama tiga tahun.

Pengawal pantai[sunting | sunting sumber]

Pegawai wanita MMEA.

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia[sunting | sunting sumber]

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia adalah agensi kerajaan utama yang ditugaskan untuk mengekalkan undang-undang dan perintah dan penyelarasan operasi mencari dan menyelamat di Zon Maritim Malaysia dan di lautan yang tinggi. Ia berkuat kuasa pengawal pantai Malaysia. Agensi itu bukan sebahagian daripada atau tidak ada rencana untuk disatukan ke Angkatan Tentera Malaysia. Agensi dan anggotanya adalah sebahagian daripada Perkhidmatan Awam Malaysia dan melaporkan terus ke Jabatan Perdana Menteri.

Agensi[sunting | sunting sumber]

Pegawai Kastam Diraja Malaysia

Selain RMP dan APMM, agensi kerajaan lain yang juga menguatkuasakan undang-undang tertentu adalah seperti berikut:

Kastam Diraja Malaysia[sunting | sunting sumber]

Kastam Diraja Malaysia (KDM) adalah agensi kerajaan Kementerian Kewangan Malaysia dari Malaysia. Jabatan yang bertanggungjawab untuk mentadbir dasar cukai tidak langsung negara. Dengan kata lain, KDRM mentadbir tujuh undang-undang subsidiari utama dan tiga puluh sembilan. Selain itu, KDRM melaksanakan lapan belas undang-undang untuk agensi kerajaan lain.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia[sunting | sunting sumber]

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia adalah agensi kerajaan di Malaysia yang menyiasat dan mendakwa rasuah di sektor awam dan swasta. SPRM dimodelkan selepas agensi-agensi anti rasuah, seperti Suruhanjaya Bebas terhadap Rasuah dan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah New South Wales South Wales)|Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah]], Australia. SPRM kini diketuai oleh Ketua Pesuruhjaya Datuk Abu Kassim Bin Mohamed. Beliau dilantik pada Januari 2010 untuk menggantikan bekas ketua Pesuruhjaya Datuk Seri Ahmad Said Bin Hamdan. Begitu juga, agensi itu kini berada di bawah Jabatan Perdana Menteri.[1]

RELA[sunting | sunting sumber]

Ikatan Relawan Rakyat Malaysia adalah sebuah korps sukarelawan sivil yang dibentuk oleh kerajaan Malaysia. Tugas utama mereka adalah untuk menyemak dokumen perjalanan dan permit imigresen warga asing di bandaraya Malaysia, termasuk pelancong, pelawat dan pendatang untuk mengurangkan kadar pendatang tanpa izin di Malaysia. RELA mempunyai kuasa untuk menangani keadaan seperti anggota polis, seperti menyerang jalan atau tempat yang disyaki seperti kilang, restoran dan hotel.

Mereka juga diberi kuasa sepenuhnya untuk menjalankan soal siasat dan juga menahan orang yang lupa membawa dokumen perjalanan mereka, seperti pasport dan / atau permit kerja. Selain itu mereka juga ditugaskan dengan kerja-kerja keselamatan pada masa-masa tertentu. Semasa perang, mereka diserap ke dalam Angkatan Tentera Malaysia sebagai kumpulan sokongan walaupun tugas penguatkuasaan undang-undang mereka. Mereka juga ditugaskan untuk melakukan kerja-kerja SAR jika diperlukan.

Jabatan Imigresen Malaysia[sunting | sunting sumber]

Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia[sunting | sunting sumber]

Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia adalah jabatan kerajaan di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia. Jabatan ini bertanggungjawab mengeluarkan plat nombor Malaysia. Menurut Akta Pengangkutan Jalan, penguatkuasaan adalah bertanggungjawab menjalankan pendaftaran dan pelesenan pemandu dan semua kenderaan dan treler kenderaan di Malaysia.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Government Directory: Prime Minister's Department". Office of the Prime Minister of Malaysia. 8 July 2011. Dicapai pada 28 July 2011.