Buchimgae

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Buchimgae
Banga-buchimgae (lempeng pudina Korea)
Nama alternatifLempeng Korea, Korean pancake, buchim, jijim, jijimgae, jijimi, jeonbyeong
JenisGorengan
Jenis sajianPembuka selera, banchan, anju
Tempat asalKorea
Masakan berkaitanMasakan Korea
Bahan utamaIkan, daging, ayam, makanan laut, sayur-sayuran, tepung, telur
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Nama Korea
Hangul부침개
Hanjan/a
Perumian Semakanbuchimgae
McCune–Reischauerpuch'imgae

Buchimgae (부침개), atau lempeng Korea, merujuk secara meluas kepada apa-apa jenis bahan goreng leper dalam adunan telur atau adunan yang bercampur dengan bahan-bahan lain.[1][2][3] Secara lebih khusus pula, ia hidangan yang dibuat dengan menggoreng adunan pekat yang dicampur dengan telur dan bahan-bahan lain sehingga lempeng rata nipis terbentuk.[4]

Jenis[sunting | sunting sumber]

Buchimgae[sunting | sunting sumber]

Jeon[sunting | sunting sumber]

Jeon ialah hidangan yang dibuat dengan menggoreng campuran berperisa dengan ikan, daging, dan sayur-sayuran yang dihiris atau dicincang ke dalam minyak. Bahan-bahan ini disalut dengan tepung gandum sebelum campuran digoreng di dalam minyak.[6]

Bindae-tteok[sunting | sunting sumber]

Bindae-tteok ialah hidangan yang dibuat dengan mengisar biji kacang hijau yang telah direndam, ditambahkan sayuran dan daging, dan dimasak sehingga campuran telah mencapai bentuk bulat dan leper. Tiada tepung atau telur ditambah ke dalam bindae-tteok.[7]

Jangtteok[sunting | sunting sumber]

Jangtteok ialah hidangan yang dibuat dengan menambah tepung gandum kepada gochujang atau doenjang (pes kacang soya). Sayur-sayuran seperti daun bawang ditambahkan dan campuran digoreng dalam minyak di atas kuali leper.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Allchin, Catherine M. (8 Mac 2016). "Korean pancakes are salty, savory, sublime". The Seattle Times. Dicapai pada 5 Disember 2016.
  2. ^ "buchim" 부침. Korean–English Learners' Dictionary. National Institute of Korean Language. Dicapai pada 8 Disember 2016.
  3. ^ Kim, Rahn (30 September 2014). "Guess the most searched words about Korea". The Korea Times. Dicapai pada 28 Mei 2017.
  4. ^ "buchimgae" 부침개. Korean–English Learners' Dictionary. National Institute of Korean Language. Dicapai pada 8 Disember 2016.
  5. ^ Ro, Hyo-sun (8 Ogos 2014). "Hobak buchim (zucchini pancakes)". The Korea Herald. Dicapai pada 28 Mei 2017.
  6. ^ "jeon" . Korean–English Learners' Dictionary. National Institute of Korean Language. Dicapai pada 8 Disember 2016.
  7. ^ "bindae-tteok" 빈대떡. Korean–English Learners' Dictionary. National Institute of Korean Language. Dicapai pada 8 Disember 2016.