Siopao

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Siopao
Ban siopao dari Filipina dengan sos celup
Nama alternatifSalapao (Thailand)
JenisBaozi
Tempat asalFilipina, Thailand
Bahan utamaKanji Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Penjual jalanan di Chiang Mai, Thailand, menjual pelbagai jenis salapao

Siopao (Cina tradisional: Pe̍h-ōe-jī: sio-pau) adalah istilah Hokkien untuk bāozi (), yang bermaksud "ban kukus".[1] Ia adalah snek Cina Filipina yang terkenal dijual di kebanyakannya restoran Cina atau penjual kaki lima di Filipina. Ia juga telah dimasukkan ke dalam masakan Thai di mana ia dipanggil salapao (Bahasa Thai: ซาลาเปา).[2] Ia juga adalah kegemaran di Hawaii di mana ia dipanggil manapua.

Makanan popular di Filipina dan Thailand ini, siopao dan salapao tidak memerlukan peralatan untuk makan dan boleh dimakan begitu sahaja di mana jua. Seperti bāozi, terdapat jenis yang berbeza berdasarkan inti: Asado atau bola-bola (yang boleh menggunakan babi, ayam, daging lembu, udang atau telur itik masin).[3] Terdapat juga jenis yang dibakar. [4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Frances Lorraine Haw-Ang (August 25, 2010). "Top 10 Siopao in Manila". http://www.spot.ph. Dicapai pada 21 December 2010. External link in |publisher= (bantuan)
  2. ^ "Salapao – Chinese Steamed Buns". http://www.thaizer.com/. January 15, 2010. Dicapai pada 21 December 2010. External link in |publisher= (bantuan)
  3. ^ Robert Colinares (September 30, 2008). "Siopao (Steam Buns)". http://www.filipino-food-lovers.com. Dicapai pada 21 December 2010. External link in |publisher= (bantuan)
  4. ^ http://www.mixingbowl.com/content/GELACIOSFILIPINOAMERICANRECIPES/recipe/5805221/Baked-Siopao