Senarai bahan masakan Thailand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Beberapa bahan untuk kari merah Thailand: serai, lengkuas, daun limau purut, bawang merah, bawang putih, dan cili merah kering

Ini senarai bahan masakan Thailand.

Herba dan rempah[sunting | sunting sumber]

Herba dan rempah segar[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Starr 020803-0094 Centella asiatica.jpg Bai bua bok ใบบัวบก Pegaga Biasanya dijadikan minuman ais.
Pandan (screwpine) leaves.JPG Bai toei ใบเตย Daun pandan Daun berbau manis ini digunakan untuk mencicipi makanan ringan/pencuci mulut yang berbeza. Ia juga digunakan dalam hidangan terkenal Kai ho bai toei, ayam goreng yang dibungkus daun pandan, dan juga untuk mengisi perut ikan bakar
Bai ya nang ใบย่านาง.JPG Bai ya nang ใบย่านาง Pokok akar minyak Daun digunakan dalam persiapan kaeng no mai som (Bahasa Thai: แกงหน่อไม้ส้ม), kadang-kadang disebut kaeng Lao (Bahasa Thai: แกงลาว).
Chinese Chives กุ่ยช่าย.JPG Gui chai กุ่ยช่าย Kucai Lebih dekat dengan rasa bawang putih daripada bawang. Digunakan untuk memasak musim dan digunakan dalam kentang goreng seperti pad Thai. Didatangkan dalam varieti hijau dan kuning.
Horapa.jpg Horapha โหระพา Kemangi Pelbagai selasih manis dengan rasa jintan manis. Ia digunakan dalam kari yang berbeza seperti kari merah dan hijau dan sering juga disajikan secara berasingan.
Galangal ready for preparation.png Kha ข่า Lengkuas Aroma wangi dan aroma akar lengkuas adalah ciri khas untuk banyak kari Thailand dan sup pedas.
Turmericroot.jpg Kha min ขมิ้น Kunyit Akar berwarna kuning ini sering digunakan dalam hidangan yang berasal dari Muslim/Thai Selatan dan di Thailand Utara untuk kari gaya Utara.
Ingwer 2 fcm.jpg Khing ขิง Halia Sama ada disajikan mentah (diparut atau dipotong dadu) dengan hidangan seperti Miang kham dan Khanom chin sao nam, dalam cili padi tertentu, atau dalam masakan goreng asal Cina.
Temu kunci.png Krachai กระชาย Temu kunci Akar ini mempunyai sedikit rasa perubatan dan digunakan dalam hidangan ikan dan kari tertentu.
Starr 080117-1577 Ocimum tenuiflorum.jpg Kaphrao กะเพรา Ruku-ruku Ruku-ruku mempunyai aroma khas dari cengkih dan daun kemerah-merahan. Ini digunakan, misalnya, dalam yang terkenal Kraphao mu (daging babi cincang yang digoreng dengan kemangi).
Thai Garlic กระเทียม.JPG Krathiam กระเทียม Bawang putih Selain digunakan untuk dimasak atau digoreng, bawang putih digunakan mentah dalam banyak saus dan salad dressing. Ia juga disajikan mentah di samping dengan beberapa hidangan Thai seperti Khao kha mu (daging babi rebus yang disajikan di atas nasi) atau sebagai salah satu ramuan untuk hidangan seperti Miang kham.
Kemangi.jpg Maenglak แมงลัก Kemangi lemon Daunnya digunakan dalam kari tertentu. Ini juga sangat diperlukan dengan Khanom chin nam ya. Biji menyerupai telur katak ketika direndam di dalam air dan digunakan dalam pencuci mulut manis.
Starr 080117-1555 Coriandrum sativum.jpg Phak chi ผักชี Daun ketumbar Daunnya sering dilihat sebagai hiasan dengan banyak hidangan Thai. Ini sangat diperlukan untuk sup Tom yam.
Hombay3.jpg Phak chi farang ผักชีฝรั่ง Jeraju Gunung Ramuan sering dijumpai dalam sup pedas dan kari utara. Ini secara harfiah bermaksud "ketumbar Eropah", mungkin kerana ia dibawa dari Caribbean ke Thailand oleh orang Eropah.
Starr 070906-8840 Anethum graveolens.jpg Phak chi Lao ผักชีลาว Dill Dill segar digunakan terutamanya dalam sup dan kari dari Thailand timur laut yang tidak mengandungi santan. Ini secara harfiah bermaksud "ketumbar dari Laos" dalam bahasa Thai.
Phak phai.jpg Phak phai ผักไผ่ Daun kesum Persicaria odorata digunakan dengan hemat dalam masakan Thailand. Ini sangat diperlukan dengan Lap lu, hidangan Thailand Utara dari daging babi cincang mentah, daging lembu atau kerbau, dan darah, dengan rempah, rempah dan daun.
พริกชี้ฟ้า phrik chifa.JPG Phrik chi fa พริกชี้ฟ้า Ladi cili padi Capsicum annuum L. var. acuminatum Fingerh. adalah cili bersaiz sederhana dan kurang pedas daripada phrik khi nu, ia sering ditambahkan untuk mengaduk hidangan goreng dan kari sebagai sejenis "sayur". Sama ada warna merah, kuning, atau hijau.
Phrik khi nu.jpg Phrik khi nu พริกขี้หนู Cili padi Cili kecil ini adalah salah satu yang paling pedas dan digunakan secara meluas dalam masakan Thailand. Nama Thai secara harfiah diterjemahkan ke "cili jatuh tikus"
พริกขี้หนูสวน phrik khi nu suan.JPG Phrik khi nu suan พริกขี้หนูสวน Cili jatuh tikus (Cili padi) Variasi phrik khi nu ini lebih kecil malah lebih pedas.
Pepper091.jpg Phrik Thai on พริกไทยอ่อน Biji lada segar Masakan Thailand sering menggunakan lada segar (hijau) dalam hidangan goreng dan dalam kari tertentu seperti Kaeng pa (yang bermakna Kari hutan).
Phrik Yuak พริกหยวก 2.jpg Phrik yuak; phrik wan พริกหยวก; พริกหวาน Lada benggala, lada manis Lada benggala yang sangat besar dan ringan yang boleh didapati di dalam piring goreng atau goreng yang diisi dengan, misalnya, daging babi.
Coriander roots.JPG Rak phak chi รากผักชี Akar ketumbar Akar ketumbar sering digunakan dalam pes kari dan sup tertentu seperti Tom yam kung.
Minze.jpg Saranae สะระแหน่ Pudina kembung Digunakan dalam banyak salad Thai dan kadang-kadang sebagai cara untuk menekan rasa 'berlumpur' ikan tertentu ketika dikukus.
Prepared lemon grass.JPG Takhrai ตะไคร้ Serai Digunakan secara meluas dalam banyak hidangan Thai seperti kari, sup pedas dan salad.
Makrut มะกรูด Limau makrut, limau purut, limau Thai Hystrix sitrus. Daun khususnya digunakan secara meluas.

Herba dan rempah kering[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan and penggunaan
Dipli.jpg Dipli ดีปลี Lada panjang Rempah kering digunakan dalam banyak hidangan Thailand utara dengan kepedasannya dan perisanya. Ia paling terkenal digunakan dalam lap Thailand utara.
2017 0419 Thanin market dok ngiao.jpg Dok ngio ดอกเงี้ยว Bunga pokok kapas Bunga kering dari bunga pokok kapas, ia digunakan dalam hidangan Thailand utara seperti nam ngiao.
ClovesDried.jpg Kanphlu กานพลู Cengkih Digunakan dalam hidangan daging tertentu, terutama dalam kari Matsaman.
Muscade.jpg Luk chanthet ลูกจันทน์เทศ Biji buah pala Digunakan dalam kari gaya India tertentu, terutama dalam kari Matsaman.
มะแขว่น ma khae won.JPG Makhwaen มะแขว่น Pokok renek limonella Sejenis pokok renek, dan berkaitan dengan Lada Sichuan, biji ini paling sering digunakan dalam masakan utara Thailand untuk rasa pedas dan panas mereka.[1]
Sesame-Seeds.jpg Nga งา Biji bijan Minyak dari biji wijen sebenarnya tidak digunakan dalam masakan Thailand (tidak seperti masakan Cina). Biji (bijan hitam dan putih) digunakan terutamanya utuh dalam pencuci mulut goreng dalam seperti thong muan (Bahasa Thai: ทองม้วน).
Cassia bark.jpg Opchoei อบเชย Kayu manis Cina Digunakan dalam hidangan daging tertentu, terutama dalam kari Matsaman.
Phong kari ผงกะหรี่ Serbuk kari Kari Thailand hampir selalu dibuat dengan pes segar. Serbuk kari hanya digunakan ketika membuat kari tertentu yang dipengaruhi India, serta dalam hidangan goreng (sering digabungkan dengan telur orak) yang disebut phat pong kari.
Phong phalo ผงพะโล้ Serbuk lima rempah Serbuk lima rempah Cina digunakan terutamanya dalam masakan Thai-Cina seperti mu phalo (daging babi rebus dalam kicap, Bahasa Thai: หมูพะโล้)
Phrik haeng.jpg Phrik haeng พริกแห้ง Cili kering Cili kering boleh digunakan dalam pelbagai cara dalam masakan Thai: baik digiling menjadi serpihan cili dan dijadikan bumbu, sebagai ramuan untuk pes kari Thailand, dalam pes cili dan celup, atau digoreng dan disajikan keseluruhan dengan hidangan tertentu.
Phrik lap Chiang Rai.jpg Phrik lap พริกลาบ Campuran rempah kering kering yang digunakan dalam lap Lanna, kategori daging cincang salad dari Thailand Utara. Beberapa bahan yang digunakan dalam campuran rempah ini adalah: ketumbar biji, buah pala, cengkih, kayu manis, bunga lawang, pokok renek dan lada panjang.[2]
2014 Dried chilli flakes.jpg Phrik pon พริกป่น Cili kering yang dihancurkan, digunakan secara meluas dalam masakan Thailand, misalnya dalam lap, dan untuk membuat beberapa jenis nam chim dan nam phrik (mencelupkan sos cili dan sambal). Juga berfungsi sebagai salah satu makanan tambahan untuk sup mi.
Piper nigrum Dried fruits with and without pericarp - Penja Cameroun.jpg Phrik Thai dam พริกไทยดำ Lada hitam
Piper nigrum Dried fruits with and without pericarp - Penja Cameroun.jpg Phrik Thai (Phrik Thai khao) พริกไทย (พริกไทยขาว) Lada putih
Thian khao plueak.jpg Thian khao plueak เทียนข้าวเปลือก Biji adas Paling sering digunakan sebagai salah satu rempah-rempah di Thailand utara "phrik larb/lap".

Pes, sos dan perasa[sunting | sunting sumber]

Image Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Kapi chiang mai warorot market 01.jpg Kapi กะปิ Belacan Thai Udang dan garam tanah yang diperam. Ia mempunyai aroma pedas. Ini digunakan dalam pes kari merah, dalam sambal terkenal yang disebut nam phrik kapi.
HAT YAI MARKET 2.jpg Khrueang kaeng เครื่องแกง Pes kari Thailand Secara harfiah bermaksud "ramuan kari", pes kari Thai boleh dibuat segar di rumah atau dibeli baru dibuat di pasar di Thailand atau dibungkus terlebih dahulu untuk pasaran eksport. Sebilangan besar khrueang kaeng akan menjadi campuran cili segar atau kering, pelbagai rempah dan ramuan, dan bahan-bahan lain seperti pes udang. Daripada khrueang kaeng, pes kari juga dapat disebut nam phrik di Thailand, walaupun ini biasanya merujuk pada pes cili yang dimakan sebahagian dari makanan.
Pla ra96.jpg Pla ra ปลาร้า Sos ikan yang ditapai garam Juga sos yang dibuat dari ikan yang ditapai. Ini lebih tajam daripada nam pla, dan, berbeza dengan nam pla yang merupakan cairan jernih, pla ra buram dan masih berisi potongan ikan. Juga dipanggil pla daek.
Taochiao wiki1.jpg Taochiao เต้าเจี้ยว Taucu Pes kacang soya kuning mempunyai rasa manis dan masin yang lebih "bersahaja" daripada kicap. Ia digunakan dalam hidangan Phak bung fai daeng (kangkung tumis.[3]
2017 0419 Thanin market tua nao.jpg Tua nao ถั่วเน่า Dibuat dari kacang kedelai yang diperam dalam bentuk roti bulat, di Thailand mereka digunakan terutamanya dalam masakan Thailand utara sebagai agen perasa yang serupa dengan bagaimana pes udang digunakan

Sayur-sayuran[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Corchorus olitorius L.jpg Bai po ใบปอ Mulukhiyah Daun dimakan dikisar sebagai hidangan dengan khao tom kui (bubur nasi biasa). Rasanya menyerupai bayam dan samphire.
Starr 061108-9758 Morinda citrifolia.jpg Bai yo ใบยอ Daun mengkudu Daun dimasak dengan santan dalam kaeng bai yo.[4]
Luffa aegyptica.jpg Buap hom บวบหอม Timun mesir Digunakan dalam tumis, kari dan sup jenis Kaeng.
Luffa acutangula1.jpg Buap liam บวบเหลี่ยม Gambas Digunakan dalam tumis dan sup jenis Kaeng.
Starr 080608-7434 Piper sarmentosum.jpg Chaphlu ชะพลู Pokok kaduk Daun ini digunakan mentah sebagai pembungkus untuk hidangan Thailand Miang kham.
Pumpkin with stalk.jpg Fak thong ฟักทอง Kabocha Digunakan dalam kari, tumis, sup, salad dan gula-gula.
Hom daeng in Chiang Mai.jpg Hom daeng หอมแดง Bawang merah Bawang merah, bukan bawang, sangat penting untuk masakan Thailand. Mereka digunakan untuk membuat pasta kari Thailand, salad, dan bumbu dan acar tertentu. Mereka juga disajikan mentah di sisi dengan hidangan tertentu seperti khao soi.
Starr 070730-7852 Brassica oleracea var. capitata.jpg Kalam pli กะหล่ำปลี Kubis putih Dalam masakan Thai, kubis sering disajikan mentah di samping salad Thailand seperti som tam atau lap , kukus atau mentah dengan nam phrik, atau direbus dalam sup dan kari.
Khanaeng.jpg Khanaeng แขนง Pucuk kubis Tumbuhan yang keluar dari akar setelah kubis utama dituai, hanya disebut khanaeng, yang berarti "tunas", atau "khanaeng kalam pli", "kubis kubis".[5] They menyerupai dan rasa agak seperti tauge. Ia sering dimakan tumis dengan, misalnya, daging babi.
Kassod (Senna siamea) flowers W IMG 0540.jpg Khilek ขี้เหล็ก Johar Daun, buah lembut dan biji boleh dimakan, tetapi sebelumnya mesti direbus dan airnya dibuang. Salah satu persiapan yang paling terkenal adalah Kaeng khilek (แกงขี้เหล็ก).[6]
Hong Kong Okra Aug 25 2012.JPG Krachiap กระเจี๊ยบ Kacang bendi Biasanya dihidangkan blanch atau mentah bersama dengan Nam phrik (sos cili pencicah), tetapi mungkin juga disajikan sedikit panggang atau digunakan dalam kari dan hidangan tumis.
Green-Aubergines.JPG Makhuea phuang มะเขือพวง Pokok Terung Pipit Terung berukuran kacang ini sering digunakan dalam kari dan sangat diperlukan dalam Nam phrik kapi, sos cili pencicah yang berisi belacan, di mana ia digunakan mentah.
Makheua pro.jpg Makhuea pro มะเขือเปราะ Terung Siam Mengenai ukuran bola ping pong, terung ini digunakan dalam kari atau tumis, tetapi mereka juga dimakan mentah dengan Nam phrik (Sos cili pencicah).
Thai tomatoes.jpg Makhuea thet มะเขือเทศ Tomato Secara harfiah berarti "terung asing", ia digunakan dalam salad seperti Som tam, sebagai bahan dalam kentang goreng seperti nasi goreng Thailand, tetapi juga dimasak hingga kuah pekat seperti dalam sambal "Nam phrik ong.
Bittergourds861.jpg Mara มะระ Peria katak Jenis kecil paling sering dimakan mentah dengan Nam phrik. Yang popular ialah Tom chuet mara (Bahasa Thai: ต้มจืดมะระ): labu pahit dalam kaldu yang jernih, sering diisi dengan daging babi cincang.
Moringa pods29.jpg Marum มะรุม Pokok Kelor Sebilangan besar bahagian pokok boleh dimakan: batang panjang, daun, bunga dan akarnya. Digunakan dalam kari, tumis, sup, telur dadar, salad dan juga persediaan perubatan.
Bamboo sprouts in basket.jpg Nor mai หน่อไม้ Pucuk rebung Digunakan dalam hidangan goreng dan kari Thai.
Asparagus-Bundle.jpg Nor mai farang หน่อไม้ฝรั่ง Asparagus hijau. Secara harfiah bermaksud "pucuk rebung Eropah", asparagus hijau digunakan terutamanya dalam tumis sayur.
Ong choy water spinach.png Phak bung ผักบุ้ง Kangkung Jenis besar (Phak bung chin) kebanyakannya dimakan tumis atau dalam sup. Jenis kecil (Phak bung na) biasanya disajikan mentah dengan Som tam atau dengan Nam phrik.
Oenanthe javanica1.jpg Phak chi lom ผักชีล้อม Daun selom Dimakan dalam sup, kari, tumis dan juga mentah. Ini adalah salah satu sayur-sayuran yang dikenali sebagai Phak chi lom, yang lain adalah Trachyspermum roxburghianum.[7]
ผักกาดฮ่องเต้ phak kat hongte.JPG Phak kat hongte ผักกาดฮ่องเต้ Bok choy Digunakan terutamanya dalam sup Cina Thai dan kentang goreng, sayur ini dikenali dengan beberapa nama di Thailand. Selain yang disebutkan di atas, ia juga dapat disebut phak kat hongte (Bahasa Thai: ผักกาด ฮ่องเต้), phak kwantung hongte (Bahasa Thai: ผักกวางตุ้งฮ่องเต้), dan phak kwantung Hong Kong (Bahasa Thai: ผัก กวางตุ้ง ฮ่องกง). Hongte, berasal dari loghat Hokkien Cina, berarti "Maharaja (China)", dan kwantung adalah kata Thailand untuk Guangdong, sebuah provinsi China. Jenis "bok choy" "Hong Kong" umumnya lebih besar dan lebih manis daripada "bok choy" yang dikenali dengan nama lain.
ChineseCabbage.jpg Phak kat khao ผักกาดขาว Kubis Cina Secara harfiah "kubis putih", ia sering dimakan dalam sup dan hidangan goreng tetapi juga mentah, dihiris sangat nipis, dengan sup mi pedas tertentu atau mentah dengan "Nam phrik."
Mustardgreensraw.jpg Phak kat khiao ผักกาดเขียว Sayur sawi hijau Secara harfiah "sayur sawi hijau", ia sering dimakan dalam sup dan hidangan goreng.
Gailan.jpg Phak khana ผักคะน้า Kailan Sebilangan besar dimakan tumis dengan sos tiram.
Ngổ (Limnophila aromatica).JPG Phak khayaeng ผักแขยง Limnophila aromatica Dimakan mentah dengan Nam phrik. Popular di Isan.
Hydroponic pak khom hybrid70.jpg Phak khom ผักขม Bayam[7] Digunakan dalam salad dan sup seperti Tom chap chai dan Tom kha mu. Sebilangan besar kacukan ditawarkan di pasaran. Amaranth berdaun merah dikenali sebagai Phak khom bai daeng (Bahasa Thai: ผักขมใบแดง)
Neptunia oleracea0.jpg Phak krachet ผักกระเฉด Keman air Biasanya dimakan mentah dengan Nam phrik. Popular di Isan.
Leucaena leucocephala835.jpg Phak krathin ผักกระถิน Petai belalang Biji atau biji lembut dimakan mentah dengan Nam phrik.
Phak kwangtung905.JPG Phak kwangtung ผักกวางตุ้ง Sawi hijau tebal Secara harfiah "sayur Guangdong", ia sering dimakan dalam sup dan hidangan goreng.
தைவேளைCleome gynandra 1.jpg Phak sian ผักเสี้ยน Daun maman Daunnya adalah makanan yang popular yang diperam dengan air padi sebagai acar Phak sian dong.[8]
Marsilea crenataRHu1.JPG Phak waen ผักแว่น Daun semanggi Dimakan mentah dengan Nam phrik. Popular di Isan.
Melientha suavis.jpg Phak wan ผักหวาน Cekur manis[7] Digunakan dalam sup, terutama sup masam dari jenis kaeng.[9]
Parkia timoriana haricots et feves Riang เหรียง IMG 0218.jpg Riang เหรียง Kedaung Batang muda boleh dimakan.
Parkia speciosa.JPG Sato khao สะตอข้าว Petai Biji petai biasanya dimakan dalam kentang goreng.
Cucumis sativus1.jpg Taengkwa แตงกวา Timun Timun khas Thailand kecil. Dimakan mentah dengan Nam phrik atau sebagai bahan Som tam.
Limnocharis flava725.jpg Talapat ruesi ตาลปัตรฤๅษี Keladi senduk Dimakan dalam sup, kari dan tumis. Popular di Isan. Ia terkenal sebagai Phak phai (Bahasa Thai: ผัก พาย), jangan keliru dengan Phak phai (Bahasa Thai: ผักไผ่), daun kesum, jenis daun yang boleh dimakan yang lain.[7]
Vigna unguiculata3.jpg Thua fak yao ถั่วฝักยาว Kacang panjang Kacang yang sangat serba boleh, ia digunakan dalam kari dan hidangan goreng, tetapi juga disajikan mentah dalam salad Som tam atau bersama dengan Nam phrik (sos cili pencicah).
Sojasprossen fcm.jpg Thua ngok ถั่วงอก Tauge Ia sering dimakan dalam sup dan hidangan goreng. Orang Thai cenderung memakan tauge mentah hingga separuh mentah, misalnya dalam mi Phat Thai di mana ia ditaburkan di atas pinggan mangkuk mentah atau ditambahkan ke dalam kuali untuk satu kacau sebelum disajikan
Psophocarpus tetragonolobus836.jpg Thua phu ถั่วพู Kacang botor Selalunya dimakan mentah dengan Nam phrik.
Glycine max 003.JPG Thua rae ถั่วแระ Kacang soya[10] Pod direbus dan biji dimakan sebagai makanan ringan dengan garam.

Akar[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Pachyrhizus erosus.jpg Man kaeo มันแกว Sengkuang Akar ubi ini kebanyakan dimakan mentah dengan gula, seolah-olah buahnya.
YosriUbiKayu.jpg Man sampalang มันสำปะหลัง Ubi kayu Hidangan berasaskan ubi kayu tradisional yang popular adalah Chueam (Bahasa Thai: เชื่อม), pencuci mulut berkanji. Umbi juga digunakan untuk membuat ubi kayu mutiara yang digunakan dalam pencuci mulut dan minuman.
5aday sweet potato.jpg Man thet มันเทศ Keledek Man thet (secara harfiah bermaksud "umbi asing") juga terkenal sebagai man daeng (Bahasa Thai: มันแดง; "ubi merah"); kepingan rebus dimakan sebagai makanan ringan atau dijadikan bahan untuk pencuci mulut.
Taro root CDC.jpg Pheuak เผือก Keladi Biasanya kepingan rebus adalah ramuan dari pelbagai pencuci mulut. Potongan talas goreng juga popular sebagai makanan ringan.
Lotusroots.jpg Rak bua รากบัว Akar teratai

Buah-buahan dan kekacang[sunting | sunting sumber]

Image Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Wax apple.png Chomphu ชมพู่ Epal mawar
Guava CDC.jpg Farang ฝรั่ง Jambu batu
Hylocereus undatus red pitahaya.jpg Kaeo mangkon แก้วมังกร Buah naga Terdapat dua jenis di pasaran, satu berwarna putih di dalamnya, yang lain berwarna ungu gelap.
Sterculia monosperma148.JPG Kaolat thai เกาลัดไทย Berangan Thai Biasanya dimakan rebus atau dikukus. Kacang lebih halus daripada buah berangan biasa.
Jaca.jpg Khanun ขนุน Nangka Semua bahagian buah besar ini boleh dimakan. Isi di sekitar biji lebih disukai di Thailand, biasanya dimakan mentah atau digoreng. Khanun rebus utuh digunakan dalam salad Thai Utara yang disebut tam khanun.
Thai bananas-kamphaeng phet87.jpg Kluai กล้วย Pisang Dimakan secara tradisional terutamanya semasa hijau dan belum masak, kukus, panggang atau goreng. Juga dimakan masak sebagai buah.
Trapa natans nut.jpg Krachap กระจับ Berangan air Juga dikenali sebagai chestnut air. Ia mesti dimakan rebus kerana boleh menjadi pembawa fasciolopsiasis.
Edible hibiscus flowers!.jpg Krachiap priao กระเจี๊ยบเปรี้ยว Asam belanda Kelopak digunakan untuk membuat Nam Krachiap, minuman menyegarkan yang popular.
Kecapi.jpg Krathon กระท้อน Sentul Digunakan ketika masih belum matang sepenuhnya sebagai bahan utama dalam Tam krathon, varian Som tam. Ia juga merupakan salah satu bahan utama dalam buah sentol dan daging babi (แกงหมูกระท้อน)[11] dan buah sentul dan udang kari Thailand (แกงคั่วกระท้อนกุ้ง).[12]
Lamut263.jpg Lamut ละมุด Pokok Ciku
Frutos Exóticos-LonganFruit-002.JPG Lamyai ลำไย Longan
Lansiumdomesticumfruit.jpg Longkong ลองกอง Langsat
Chrysophyllum cainito0.jpg Luk nam nom ลูกน้ำนม Buah susu Sedap sebagai buah pencuci mulut segar; ia manis dan disajikan sejuk. Infus daun telah digunakan untuk melawan kencing manis dan artikular rematik. Buahnya mempunyai sifat anti-oksidan. Kulit kayu dianggap sebagai tonik dan perangsang, dan kulit kayu merebus digunakan sebagai antitussive. Buahnya juga terdapat dalam tiga warna, ungu tua, coklat kehijauan dan kuning. Buah ungu mempunyai kulit dan tekstur yang lebih padat sementara buah coklat kehijauan mempunyai kulit yang nipis dan pulpa yang lebih cair; ragam kuning kurang biasa dan sukar dijumpai.
Mafai1619.JPG Mafai มะไฟ Anggur burma
Luowangzi.JPG Makham มะขาม Asam jawa Pulpa asam jawa digunakan untuk memberikan rasa masam yang enak pada beberapa sup, kari dan Pad Thai. Juga digunakan untuk membuat gula-gula dan minuman yang menyegarkan.
Starr 070206-4139 Pithecellobium dulce.jpg Makham thet มะขามเทศ Duri Madras Rasanya kurang kuat daripada asam jawa, yang menyerupai.[13] Eaten as a fruit.
Makok724.jpg Makok มะกอก Mombin kuning Digunakan sebagai ramuan sekunder dalam Som tam. Juga diperap.
Starr 080608-7452 Carica papaya.jpg Malako มะละกอ Betik Dimakan secara tradisional terutamanya semasa hijau dan tidak dimasak sebagai ramuan utama dalam Som tam.
Malet bua.jpg Malet bua เมล็ดบัว Biji teratai Biji teratai dimakan mentah atau direbus, terutama pada pencuci mulut Thai tertentu. Gambar menunjukkan buah buah teratai, dengan biji, masing-masing dikemas dalam kulit getah, keluar melalui permukaan polong. Benih juga boleh dikeringkan.
Mango Bangladesh.JPG Mamuang มะม่วง Mangga Selalunya dimakan hijau dan masam sebagai ramuan dalam salad dan sos, tetapi juga sebagai buah masak.
Limes on granite counter.jpg Manao มะนาว Limau Sangat diperlukan untuk masakan Thai, ia berfungsi sebagai ramuan utama untuk menambahkan keasidan pada hidangan Thai seperti dengan Tom yum dan Larb. Ia juga dapat dimakan cincang bersama kulitnya dalam piring seperti Miang kham . Dicampur dengan gula dan air ia berfungsi sebagai minuman yang menyegarkan. Juga diperap sebagai Manao dong.
Mangosteen.jpeg Mangkhut มังคุด Manggis
Cocos nucifera00.jpg Maphrao มะพร้าว Kelapa Kacang muda terkenal sebagai minuman yang menyegarkan. Santan kelapa diekstrak dari daging parut kacang masak dan digunakan dalam sejumlah hidangan dan kari, terutama di Thailand Selatan.
Bouea macrop Fr 080109-3217 tdp.jpg Maprang มะปราง Pokok Setar Biji juga boleh dimakan.
Phyllanthus acidus2.jpg Mayom มะยม Cermai Boleh digunakan sebagai bahan sekunder dalam Som tam.
Rambutan white background alt.jpg Ngo เงาะ Rambutan
Sugar apple with cross section sl.jpg Noina น้อยหน่า Buah Nona
Jujube255.jpg Phutsa พุทรา Jujube
Luk sala 3.jpg Sala สละ Salak Rasa buahnya agak apak, dan di antara pisang kering, nangka, dan kurma yang diawetkan. Sebilangan orang keliru menyebut sala sebagai rakam (Bahasa Thai: ระกำ), yang merupakan jenis buah ular yang lain dengan rasa yang sedikit lebih berair dan penampilan yang lebih bulat.
Maracuyá.jpg Saowarot เสาวรส Markisa Digunakan untuk membuat minuman yang menyegarkan.
210704 ananas-comosus-dreiergruppe-marktware 1-640x480.jpg Sapparot สับปะรด Nanas Ia juga boleh digunakan dalam memasak. Di Provinsi Ubon Ratchathani nanas digunakan untuk membuat Khem mak nat (Bahasa Thai: เค็มหมากนัด) ikan peram.
Citrus grandis - Honey White.jpg Som-o ส้มโอ Pomelo Di Thailand, pomelo sering dimakan dicelupkan ke dalam campuran pedas cili kering, gula dan garam. Ini juga dapat digunakan dalam salad Thailand pedas seperti Yam som-o (Bahasa Thai: ยำส้มโอ).
Bilimbifruits.jpg Talingpling ตะลิงปลิง Belimbing buluh Sangat masam. Boleh digunakan sebagai ganti kapur atau asam jawa dalam sup seperti di Tom yam. Juga dimakan mentah bersama gula dan campuran cili.
Thurian long laplae.JPG Thurian ทุเรียน Durian Salah satu yang paling popular, dan kerana baunya juga terkenal, buah-buahan di Thailand. Beberapa kultivar yang ditanam di Thailand adalah 'Chani, Mon Thong, Kan Yao, Ruang, Kradum dan, ditunjukkan di sini pada foto, Long Laplae.

Makanan ruji dan pati lain[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Bami บะหมี่ Mi telur Mirip dengan mee pok dan lamian Cina, ini tidak biasa di Thailand hingga beberapa tahun kebelakangan ini kerana ia dibuat dari gandum yang harus diimport . Ia digunakan tumis, goreng dalam (mi krop) dan dalam sup mi.
Khanom Chin - Thai rice noodles.JPG Khanom chin ขนมจีน Bihun Thai Bihun segar terbuat dari beras yang ditapai. Ini biasanya dilihat sebagai mie untuk pergi dengan sup dan kari pedas tertentu, tetapi juga digemari dengan som tam dan salad Thailand yang lain. Asal Mon (มอญ).
Khao ข้าว Nasi Makanan ruji utama bagi orang Thai, sehingga dapat juga bermakna "makanan" secara umum seperti dalam kin khao: "makan nasi (kerabat)" bermaksud sama dengan "memakan makanan".
2014 uncooked Thai jasmine rice.jpg Khao hom mali ข้าวหอมมะลิ Beras melur atau beras wangi Thailand Berbagai jenis beras panjang ini, dengan aroma kacang dan aroma pandan yang halus - berasal dari Thailand dan kini membentuk sebahagian besar dari tanaman padi Thailand.
2014 uncooked Thai glutinous rice.jpg Khao niao ข้าวเหนียว Pulut Jenis beras utama yang dimakan secara tradisional di timur laut dan utara Thailand. Ia sering dihidangkan dalam bekas buluh khas yang disebut kratip khao
Khao niao dam ข้าวเหนียวดำ Pulut htiam Dengan rasa yang sedap, ia boleh dicampurkan bersama nasi putih kukus dan dimakan dengan hidangan gurih atau disajikan manis dengan santan.
Kuai tiao ก๋วยเตี๋ยว Bihun Perkataan Thai umum untuk bihun. Nama itu berasal dari Bahasa Teochew Cina, di mana perkataan kuai tiao secara harfiah bermaksud "potongan kue". Dalam bahasa Cina, ia hanya menunjukkan pelbagai yang dalam bahasa Thai disebut kuai tiao sen yai (lihat shahe fen).
Paeng khao chao แป้งข้าวเจ้า Tepung beras Digunakan terutamanya dalam pencuci mulut dan sebagai agen pemekat
Paeng man sampalang แป้งมันสำปะหลัง Tepung ubi kayu Digunakan terutamanya dalam pencuci mulut dan sebagai agen pemekat
ก๋วยเตี๋ยวเส้นเล็ก kuai tiao lek.JPG Sen lek เส้นเล็ก Bihun nipis Bihun yang nipis dan rata; digunakan dalam hidangan seperti pad Thai dan dalam sup mi. Nama penuhnya adalah kuai tiao sen lek .
ก๋วยเตี๋ยวเส้นหมี่ kuai tiao mii.JPG Sen mi เส้นหมี่ Bihun (nipis) Sama dengan orang Cina bihun; digunakan dalam sup mi. Nama penuhnya adalah kuai tiao sen mi.
ก๋วยเตี๋ยวเส้นใหญ่ kuai tiao yai.JPG Sen yai เส้นใหญ่ Mi beras lebar/kuetiau Bihun rata yang luas, serupa dengan shahe fen Cina; digunakan dalam hidangan seperti kuai tiao phat si-io dan dalam sup mi. Nama penuhnya adalah kuai tiao sen yai.
Wunsen วุ้นเส้น Suhun Mi yang sangat nipis dibuat dari tepung kacang hijau yang berubah menjadi telus apabila lembap. Ini dapat digunakan dalam salad dan sup, atau tumis.

Ikan dan makanan laut[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Hoi kraeng-หอยแครง893.jpg Hoi khraeng หอยแครง Kerang darah Dimakan mentah atau dikisar dengan nam chim (sos celup pedas), atau dipakai dalam salad Thailand.
Kraphao hoi lai.jpg Hoi lai หอยลาย Kerang batik Kerang ini[14] sangat dihargai dalam masakan Thai; biasanya dikukus, digoreng atau ditambah ke sup.
Perna viridis 001.jpg Hoi malaeng phu หอยแมลงภู่ Kerang hijau Biasanya dikukus atau juga direbus dalam sup.
Dried shrimps - Thailand.JPG Kung haeng กุ้งแห้ง Udang kering Udang kering dan masin dan kering terdapat dalam banyak hidangan dan pasta cili. Mereka sering direndam dalam air sebelum digunakan.
Washington DC Zoo - Macrobrachium rosenbergii 1.jpg Kung kamkram กุ้งก้ามกราม Udang galah Sebilangan besar dibiakkan di ladang ikan tempatan. Rebus dalam Tom yam, panggang atau goreng.
Litopenaeus vannamei55.JPG Kung khao กุ้งขาว Udang putih Membiakkan di ladang ikan tempatan. Mungkin udang yang paling biasa digunakan pada masa ini Tom yam kung.[15]
Gabus 070909 0074 rwg.jpg Pla chon ปลาช่อน Ikan haruan Biasanya dimakan bakar atau dikukus. Ia adalah ikan utama yang digunakan dalam penyediaan sos Pla ra.
Pla nuea on32.JPG Pla daeng ปลาแดง Ikan lembu logam Ia adalah salah satu spesies ikan keli yang sangat mirip yang dikenal di pasar sebagai Pla nuea on (วงศ์ปลาเนื้ออ่อน). Dihargai kerana dagingnya yang halus; juga digunakan untuk membuat bebola ikan berkualiti tinggi.
Pladuk.jpg Pla duk ปลาดุก Ikan keli kayu Biasanya dimakan di panggang, tetapi juga dipanggang dan digoreng dalam Yam pla duk fu.
Redtail-Catfish.jpg Pla kot khang ปลากดคัง Ikan baung ekor merah Sejenis ikan keli yang biasanya digunakan dalam masakan Thailand dalam tom yam atau, ketika segera dikisar, untuk dimakan dengan nam chim (sos celup)
Giant Barb.jpg Pla kraho ปลากระโห้ Ikan mas gergasi Siam Sangat dihargai dalam masakan tradisional Thailand. Seperti kebanyakan spesies makanan Thailand yang tidak dibiakkan di ladang ikan, penangkapan ikan berlebihan menyebabkan penurunan jumlahnya.
Chitala ornata (Zoo Brno, Czech Republic).jpg Pla krai ปลากราย Ikan belida tompok Biasanya dimakan goreng dengan Nam chim (sos celup pedas) dan sayur-sayuran berdaun. Ia adalah ikan utama yang digunakan dalam Thot man pla (kuih ikan Thai).
Lates calcarifer 01.JPG Pla kaphong khao ปลากะพงขาว Ikan siakap Disiapkan dengan pelbagai cara, direbus atau digoreng, terutama direbus dengan lemon. Pada masa ini kebanyakan Pla kaphong di Thailand adalah Barramundi dari ladang ikan tempatan.
Plakaphongdaeng.jpg Pla kaphong daeng ปลากะพงแดง Ikan Merah
Monopterus albus 7.jpg Pla lai na ปลาไหลนา Belut sawah Barangan makanan tradisional yang terdapat di sawah banjir. Biasanya dimakan dalam Tom yam.
Pla mo-Thailand25.JPG Pla mo ปลาหมอ Ikan puyu Biasa di ekosistem sawah. Dimakan dalam kari atau Tom yam.
Micronema apogon2.jpg Pla nam ngoen ปลาน้ำเงิน Ikan lembu logam Ia adalah salah satu spesies ikan keli yang sangat mirip yang dikenali secara umum di pasar sebagai Pla nuea on (วงศ์ปลาเนื้ออ่อน). Sangat dihargai kerana dagingnya yang halus; juga digunakan untuk membuat bebola ikan.
Vatch pla nin.jpg Pla nin ปลานิล Ikan tilapia Barbeku, rebus atau goreng. Terutama digosok dengan garam dan dibakar. Ikan tilapia merah di Thailand dibiakkan di ladang ikan tempatan.
Pla sai daeng.jpg Pla sai daeng ปลาทรายแดง Ikan kerisi Ia paling kerap digoreng
Notopterus notopterus46.JPG Pla salat ปลาสลาด Kapirat Kering dan dihisap adalah ramuan utama sejenis Nam phrik
Snakeskin gourami.jpg Pla salit ปลาสลิด Ikan kaloi Biasanya digoreng atau dipanggang.
Pla sawai89.jpg Pla sawai ปลาสวาย Ikan patin Secara tradisional direbus dalam Tom yam atau diperam dengan nanas sebagai Khem mak nat Sekarang sering dipotong fillet, adun dan digoreng.
Fish apolloshark.jpg Pla sio ao ปลาซิวอ้าว Ikan yu minnow Salah satu jenis ikan berukuran kecil yang paling banyak terdapat dalam masakan Thai (Pla sio) yang digunakan dalam masakan Thailand. Ikan kecil ini sering dimakan masin dan dikeringkan, digoreng, tetapi juga mentah dalam masakan Isan.
Barb gonio 080526 9670 ltn.jpg Pla taphian ปลาตะเพียน Ikan lampam Jawa Membiakkan di ladang ikan tempatan. Biasanya sama ada acar sebagai Pla som (ปลาส้ม) atau direbus dalam Tom yam.
Pla thapthim.jpg Pla thapthim ปลาทับทิม Ikan tilapia merah Hibrid merah Oreochromis niloticus dikenali sebagai Pla Thapthim "ikan delima". Mereka dibiakkan di ladang ikan tempatan.
Thanin market platu.jpg Pla thu ปลาทู Ikan tenggiri pendek Kukus dan masin ikan tenggiri pendek. Biasanya dimakan dengan Nam phrik kapi (cili dan udang celup) dan sayur-sayuran dan sayur-sayuran berdaun.
Probarbus jullieni.jpg Pla yisok ปลายี่สก Ikan temoleh Salah satu ikan yang paling dihargai dalam masakan tradisional Thai, sekarang ini menjadi jarang dan mahal kerana penangkapan ikan berlebihan.
Portunus pelagicus.jpg Pu ma ปูม้า Ketam renjong[16] Kepiting yang agak besar dihargai, yang terdapat dalam hidangan piawai sebagai Pu ma phat ton hom (Bahasa Thai: ปูม้าผัดต้นหอม;Ketam biru yang digoreng dengan daun bawang), antara yang lain.
Pu dong.jpg Pu na ปูนา Ketam sawah[17] Apabila dijadikan acar, mereka paling sering disebut pu dong (acar ketam; Bahasa Thai: ปูดอง), atau lebih jarang pu khem (ketam masin; Bahasa Thai: ปูเค็ม), dan sering digunakan dalam salad betik atau sebagai bahan utama dalam yam pu dong (yam - salad gaya yang dibuat dengan kepiting acar).
Horseshoe Crab Fresh on Ice.jpg Maeng da thale แมงดาทะเล Belangkas Terdapat bermusim semasa mereka masih membawa telur mereka. Ia panggang dan hanya telur yang dijadikan yam maeng da. Biasanya digoreng dengan bawang putih. Biasanya digoreng dengan bawang putih, panggang atau kukus.
Mantis shrimp Thailand.jpg Kang kaew กั้งแก้ว Udang lipan Biasanya digoreng dengan bawang putih.
Thenus orientalis.jpg Kang kradan กั้งกระดาน Udang ketak Biasanya digoreng dengan bawang putih, panggang atau kukus.

Daging dan ayam[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Kob Thanin Market.jpg Kop na India กบนาอินเดีย Katak India Daging katak di Thailand (hampir keseluruhan katak, bukan hanya kaki seperti di Barat) kebanyakannya digunakan dalam kentang goreng dan kari Thailand. Spesies ini (Hoplobatrachus tigerinus, bullfrog India) diternak, seperti juga bullfrog Amerika (Rana catesbeiana).
Balloon Frog (Glyphoglossus molossus)6.jpg Ueng pak khuat อึ่งปากขวด Katak belon Secara tradisional dianggap sebagai makanan istimewa dan dimakan secara keseluruhan sebagai Eung yang (อึ่งย่าง), tetapi juga digoreng dan dalam sup.[18] Wild populations have been severely depleted.
Mu yong หมู้ยอง.JPG Mu yong หมูหย็อง Babi cincang kering Dimakan sebagai makanan ringan, lebih biasa sebagai topping bubur nasi, dan sebagai topping pastri

Serangga[sunting | sunting sumber]

Gambar Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Acheta domesticus, adultes Weibchen.jpg Chingrit จิ้งหรีด Cengkerik Jangkrik yang digunakan di Thailand dapat berupa spesies asli, Gryllus bimaculatus dan Teleogryllus testaceus, atau, seperti yang ditunjukkan dalam gambar, yang diperkenalkan Acheta domestus. Walaupun ketiga-tiga spesies ini diternak secara komersial, ia adalah Acheta domesticus yang paling popular, kerana rasa dan teksturnya yang unggul.[19][20] Cengkerik yang paling biasa dimakan goreng sebagai snek.
Ants Eggs Market Thailand.jpg Khai mot daeng ไข่มดแดง Kerengga Walaupun dikenali sebagai 'telur' dalam bahasa Thai, ini adalah pupa dari semut penenun. Mereka boleh digunakan dalam salad, sup, kari dan telur dadar. Rasanya berkrim dan sedikit lemon.
Lethocerus indicus.jpg Malaeng da (sebutan biasa "maeng da") แมลงดา ("แมงดา") Serangga air raksasa Berbeza dengan kebanyakan serangga lain yang dimakan di Thailand, serangga air raksasa ini mempunyai rasa dan bau yang kuat, yang menurut beberapa orang, hampir dengan yang gorgonzola yang sudah masak. Biasanya dimakan goreng sebagai makanan ringan atau digunakan untuk membuat cabai terkenal yang disebut nam phrik maengda.
Mole cricket02.jpg Malaeng krachon แมลงกระชอน Sesorok Ditangkap di liang-liang mereka di sawah semasa musim kemarau. Dinilai sebagai makanan di Isan.[21]
Bamboo worms food.jpg Non mai phai หนอนไม้ไผ่ Cacing buluh Dikenal sebagai "cacing buluh" di Thailand, ulat beluncas ini hidup di dalam buluh tertentu di utara Thailand. Mereka paling kerap dimakan goreng. Kerana penampilan mereka, mereka sering juga disebut rot duan, yang bermaksud "kereta api ekspres".

Campuran[sunting | sunting sumber]

Image Nama Thai Abjad Thai Nama Melayu Penerangan dan penggunaan
Thai fish souffle preparation.jpg Bai tong/Bai kluai ใบตอง/ใบกล้วย Daun pisang Apabila digunakan sebagai cara membungkus makanan, itu dikenal sebagai bai tong (ใบตอง). Apabila digunakan untuk mengukus hidangan seperti Ho mok pla, ia juga memberikan rasa halus.
Lotus Nelumbo nucifera Water Beads 2475px.jpg Bai bua ใบบัว Daun teratai Digunakan untuk membungkus makanan. Juga untuk meletakkan makanan di atasnya di upacara persembahan Buddha.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Ma Khwaen". Dicapai pada 25 August 2015.
  2. ^ "Phrik lap - Lanna Food - Northern Thai Information Center, Chiang Mai University Library". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-01-08. Dicapai pada 25 Ogos 2015.
  3. ^ "Stir-Fried Morning Glory Thai Style".
  4. ^ Easycooking. "แกงกะทิใบยอ".
  5. ^ "แขนงกะหล่ำปลี - บ้านสวนพอเพียง". www.bansuanporpeang.com.
  6. ^ แกงขี้เหล็ก Diarkibkan Mac 31, 2012, di Wayback Machine
  7. ^ a b c d "Multilingual Multiscript Plant Name Database: Thai". Geoplasm Resources Information Network; National Plant Geoplasm System (GRIN NPGS). USDA Agricultural Research Service (ARS). Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-12-27. Dicapai pada 20 Apr 2015.
  8. ^ "JIRCAS : Cleome gynandra : Local Vegetables of Thailand : Color illustrated". www.jircas.affrc.go.jp.
  9. ^ CPAmedia.com: Discovering Thailand's Regional Cuisines Diarkibkan 2012-03-28 di Wayback Machine
  10. ^ "History of Edamame, Green Vegetable Soybeans, and Vegetable-Type Soybeans" (PDF).
  11. ^ "lekkathaifood". Diarkibkan daripada yang asal pada 13 November 2012. Dicapai pada 25 August 2015.
  12. ^ "Samsen Villa Ratchapruek - แกงคั่วกระท้อนกุ้ง - Foodspotting". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-07-12. Dicapai pada 25 August 2015.
  13. ^ "มะขามเทศ". Dicapai pada 25 August 2015.
  14. ^ "Paphia undulata, undulate venus : fisheries". Dicapai pada 25 August 2015.
  15. ^ Thailand's White Shrimp Revolution Diarkibkan Disember 16, 2011, di Wayback Machine
  16. ^ Species identification of the blue swimming crab Portunus pelagicus in Thai waters
  17. ^ Species identification of Thai Rice Field Crab Diarkibkan 2012-03-28 di Wayback Machine
  18. ^ อักขณิช. "อึ่งย่างทรงเครื่อง...และแกงปลาซิว". GotoKnow. Dicapai pada 25 August 2015.
  19. ^ "Insect review" (PDF). pages.nycep.org.
  20. ^ "Info" (PDF). www.fao.org/docrep.
  21. ^ darrenb3 (11 May 2015). "Thai Insect Recipe: Dry Fried Crickets คั่วแมลงกระชอน Cooking & Eating Bugs & Insects in Thailand" – melalui YouTube.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Bhumichitr, Vatcharin. The Essential Thai Cookbook, 192 pages, New York: Clarkson N. Potter Inc., 1994

Pautan luar[sunting | sunting sumber]