Nasi goreng Amerika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nasi goreng Amerika (Bahasa Thai: ข้าวผัดอเมริกัน, RTGSkhao phat amerikan, disebut [kʰâ(ː)w pʰàt ʔāmēːrīkān]) ialah hidangan nasi goreng Thai dengan bahan-bahan sampingan yang bercirikan 'Amerika', seperti bacon, ham, tomato dan telur mata lembu. Nasi goreng Amerika merupakan salah satu hidangan yang popular dan senang didapati di pelbagai kedai yang menghidangkan menu Thai di Malaysia. Namun, di Malaysia, ianya lebih dikenali dengan nama Nasi goreng USA oleh kerana kekeliruan yang mula muncul di selatan Thailand pada suatu masa dahulu. Rujuk versi Nasi goreng Amerika di selatan Thailand dan Malaysia.

Nasi goreng Amerika
Nasi goreng Amerika yang sebenar dengan bacon, telur mata lembu, tomato dan kismis.
Nama alternatifข้าวผัดอเมริกัน (khao phat amerikan)
American Fried rice
Nasi goreng Barat
Nasi goreng USA (bercanggah)
JenisNasi Goreng
Tempat asalThailand
Masakan berkaitanMalaysia, Thailand
Bahan utamanasi, ham (babi), sosej, hirisan nenas, kismis, telur mata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Disebabkan ia telah dicipta semasa era Perang Vietnam untuk disajikan kepada Kor Marin Amerika Syarikat dan Tentera Udara Amerika Syarikat ditempatkan di Thailand, ia biasanya tidak dijumpai di restoran Thai di luar Thailand. Dengan percambahan restoran Thai, nasi goreng Amerika kini yang terdapat pada menu restoran Thai di Amerika Syarikat.

Makanan Thai yang diilhamkan sebegini adalah popular di Malaysia sejak tahun 80-an, di mana hidangan gaya Thai merupakan antara jenis menu yang digemari ramai, seperti nasi goreng pattaya dan tom yum.

Versi di selatan Thailand dan Malaysia[sunting | sunting sumber]

Nasi Goreng Amerika versi Muslim

Nasi goreng Amerika di Malaysia dan selatan Thailand mempunyai versi berbeza yang telah diubah suai daripada versi asal. Biasanya ianya mengantikan lauk bacon atau ham (babi) kepada daging masak merah Thai ataupun ayam masak merah Thai. Perubahan ini dibuat disebabkan Masyarakat Melayu Siam dan Melayu Malaysia adalah beragama Islam. Nasi goreng Amerika versi ini sering dipanggil dengan nama Nasi goreng USA, yang menyebabkan timbulnya kekeliruan diantara dua jenis hidangan nasi goreng yang berbeza ini. Nasi goreng USA di Malaysia pada asalnya merupakan hidangan nasi goreng disampingkan udang, sotong dan ayam, namun perubahan maksud telah berlaku dari zaman ke zaman disebabkan persepsi orang ramai.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]