Hospital Teluk Intan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azmanum (bincang | sumb.)
k Mengubah catatan 'dibina 95 tahun dulu' kepada tahun 1923. Perlu dicari sumber fakta ini.
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Muhdaimanrs (bincang | sumb.)
Teg-teg: Lencongan baharu Dibalikkan Suntingan visual
Baris 1: Baris 1:
{{yp}}'''Hospital Teluk Intan''' merupakan sebuah [[hospital]] kerajaan yang terletak di [[Negeri Perak|Perak]], [[Malaysia]]. Hospital Teluk Intan menyediakan kemudahan kesihatan kepada penduduk daerah Hilir Perak. Kini Hospital Teluk Intan mempunyai 548 buah katil.
#LENCONG [[https://jknperak.moh.gov.my/htintan/]]{{yp}}'''Hospital Teluk Intan''' merupakan sebuah [[hospital]] kerajaan yang terletak di [[Negeri Perak|Perak]], [[Malaysia]]. Hospital Teluk Intan menyediakan kemudahan kesihatan kepada penduduk daerah Hilir Perak. Kini Hospital Teluk Intan mempunyai 548 buah katil.


==Sejarah==
==Sejarah==
Baris 21: Baris 21:


==Pautan luar==
==Pautan luar==
* [http://www.htintan.moh.gov.my Hospital Teluk Intan] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20210909152727/https://htintan.moh.gov.my/ |date=2021-09-09 }}
* [https://jknperak.moh.gov.my/htintan/ Hospital Teluk Intan]
* [https://jknperak.moh.gov.my/ Jabatan Kesihatan Negeri Perak]
* [http://www.moh.gov.my/MohPortal/govhospPublic.jsp?search=Hospital+Teluk+Intan&search3=&action.x=22&action.y=19 Laman Kementerian Kesihatan.]{{Pautan putus|date=September 2021 |bot=InternetArchiveBot |fix-attempted=yes }}
* [https://www.moh.gov.my/ Kementerian Kesihatan Malaysia]




Baris 30: Baris 31:
[[Kategori:Hospital di Perak|Teluk Intan]]
[[Kategori:Hospital di Perak|Teluk Intan]]
[[Kategori:Hospital kerajaan Malaysia|Teluk Intan]]
[[Kategori:Hospital kerajaan Malaysia|Teluk Intan]]
__FORCETOC__

Semakan pada 00:43, 31 Januari 2024

Hospital Teluk Intan merupakan sebuah hospital kerajaan yang terletak di Perak, Malaysia. Hospital Teluk Intan menyediakan kemudahan kesihatan kepada penduduk daerah Hilir Perak. Kini Hospital Teluk Intan mempunyai 548 buah katil.

Sejarah

Hospital yang asal dibina oleh Pentadbiran British Federated Malay States (FMS) pada tahun 1923. Tapak Hospital Teluk Anson ini terletak di pusat bandar Teluk Anson, nama lama Teluk Intan, pada masa itu. Lokasi tapak hospital ini yang tidak jauh dari Sungai Perak menyebabkan ia sering dilanda banjir. Operasi hospital ini ditamatkan apabila hospital baru siap dibina pada tahun 1987.

Hospital baru ini terletak di Jalan Changkat Jong kira-kira 4 kilometer dari pusat bandar Teluk Intan. Ia meliputi kawasan seluas 65 ekar dimana sebelum itu kawasan tersebut adalah kawasan ladang getah. Pada akhir tahun 1982, pembinaan baru hospital pojek dimulakan "Turn-Key". Syarikat Leighton [1] dari Australia telah berjaya dalam kontrak tender bernilai RM94.3 juta. Kerja-kerja pembinaan bermula pada 3 Januari 1984 dan siap pada bulan Februari 1987. Hospital telah diserahkan kepada Kementerian Kesihatan Malaysia pada 28 Mac 1987. Jumlah kos hospital ini kira-kira RM110 juta, dan menyediakan kedua-dua perkhidmatan pesakit luar dan dalam. Ia telah dibuka secara rasmi oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak pada Ogos 25, 1987

Fungsi

Hospital Teluk Intan memberikan perkhidmatan kepada penduduk Daerah Hilir Perak. Perkhidmatan hospital pakar turut disediakan kepada Daerah Hilir Perak termasuklah Daerah Sabak Bernam, Daerah Batang Padang, selatan Manjung, dan Daerah Perak Tengah. Hospital ini juga bertindak sebagai rujukan kepada Hospital Sabak Bernam (Selangor), Hospital Tapah, Hospital Slim River, beberapa kes dari Hospital Manjung dan Hospital Changkat Melintang.

Alamat

Hospital Teluk Intan
Jalan Changkat Jong
36000 Teluk Intan
Perak Malaysia

Rujukan

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-20. Dicapai pada 2011-08-07.

Pautan luar