Perbincangan pengguna:Jufert

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Isi kandungan

Selamat datang ke Wikipedia Bahasa Melayu!

Berikut merupakan beberapa pautan yang dapat anda layari jika masih baru di Wikipedia: Lihat juga tutorial Wikipedia. Untuk menandatangani sebuah pesan pada halaman perbualan, seperti halaman ini, letakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang). Semoga anda menikmati kunjungan anda di Wikipedia Melayu. Salam!  — Master2841 11:47, 17 Januari 2007 (UTC)

Imej bendera

Kebanyakan imej bendera boleh didapati di commons. Jadi tidak perlu untuk memuatnaik imej yang baru. Anda cuma perlu pergi ke commons dan cari imej bendera yang anda inginkan dan kemudian copy nama imej berkenaan dan letakkan di pautan imej. — Master2841 10:40, 22 Januari 2007 (UTC)

Nama orang[sunting sumber]

Hai Jufert, Rencana nama orang perlu menggunakan nama asal sahaja, tanpa gelaran. Ini kerana gelaran akan berubah-ubah sepanjang hidupnya. Kecuali terdapat beberapa nama yang sama, dengan itu nama asal akan menjadi nyah kekaburan. Yosri 06:14, 12 Mac 2007 (UTC)

rencana baru[sunting sumber]

Minta kalau boleh panjang sedikit. ...Aurora... 14:53, 14 Mac 2007 (UTC)

Jikalau rencana itu pendek jangan lupa letak templat {{stub}}.— Master2841 08:13, 25 Mac 2007 (UTC)

Hai Jufert, kalau boleh jika hendak copy rencana baru daripada Wikipedia Indonesia, kemaskini sedikit ayat-ayat supaya tak ada unsur-unsur Bahasa Indonesia. — Master2841 07:38, 2 April 2007 (UTC)

Saya juga sedang cuba "membahasakan melayu" rencana. Lagi satu tahniah kerana sudi mencipta rencana-rencana tentang nombor. — Master2841 07:49, 2 April 2007 (UTC)

Saya hendak berehat kira-kira sebulan[sunting sumber]

Tapi, saya akan membuka juga laman Wikipedia ini, tapi mungkin tidak menyunting lagi. Sebenarnya saya sudah ketagih untuk menyunting Wikipedia ini. Tapi saya ada perkara penting nak dibuat. Agak sedih juga. Saya juga tidak mahu apa-apa. Namun, kalau boleh, bagilah bintang pada saya, :). Semoga semua pengguna dapat menyumbang kepada Wikipedia Bahasa Melayu ini tanpa rasa jemu.

Sekian,terima kasih semua. Maaf dipinta jika terasa. Jufert 15:01, 2 April 2007 (UTC)

Hai Jufert,

Selamat bercuti dan semoga anda akan kembali bersama kami tidak lama lagi. Di atas sumbangan anda sebelumnya, saya anugerahkan bintang kepada anda. Ini kerana suntingan anda yang bersungguh-sungguh sebelum anda bercuti. Yosri 10:35, 5 April 2007 (UTC)

Saya kembali.....[sunting sumber]

Saya sudah kembali untuk menyumbang...Tapi hari 2 hari saja...Saya dah nak balik rumah...Sedih juga.... Jufert 07:28, 30 April 2007 (UTC)

Selamat kembali!. — Master2841 08:09, 30 April 2007 (UTC)

Boleh tetapi mesti letak templat stub. — Master2841 08:13, 30 April 2007 (UTC)

Pemberian star[sunting sumber]

Pemberian star adalah bagi sumbangan anda dan bukannya kerana anda memintanya. Anda layak menerimanya. Yosri 08:09, 1 Mei 2007 (UTC)

Saya bercuti 2 bulan lebih...[sunting sumber]

Saya bercuti sekarang ini....Mungkin ada masa dan peluang saya akan menyunting...Diharap semua orang akan terus menyumbang kepada pembangunan Wikipedia Bahasa Melayu ini... :)

Selamat kembali Jufert[sunting sumber]

Kembalinya anda ke sini amat dinanti.Malekhanif (bincang) 06:56, 8 Januari 2010 (UTC)

Terima kasih Malekhanif. Sama-sama kita memajukan Wikipedia Bahasa Melayu ini. :) Jufert

Selamat kembali juga Jufert. Kami sememangnya mengalu-alukan ahli yang aktif untuk mempertingkatkan kualiti Wikipedia Bahasa Melayu ini. Yosri (bincang) 11:04, 8 Januari 2010 (UTC)

Permohonan untuk menghapuskan rencana[sunting sumber]

Sekiranya anda ingin memohon agar sesebuah rencana dipertimbangkan untuk dihapuskan, anda boleh letakkan tag {{hapusǀalasan anda}} Zamwan (bincang) 06:09, 19 Mei 2010 (UTC)

Terima kasih Jufert krna membantu WBM. Jika kau ada masa. boleh tak tolong saya mencipta rencana berkaitan dengan Daerah di Turki boleh dirujuk dlm Wikipedia Bahasa Inggeris. Terima kasih.--Md. Farhan (bincang) 08:49, 11 Jun 2010 (UTC)

Terima kasih... kita akan saling bantu-membantu demi WBM kita ni.--Md. Farhan (bincang) 10:23, 11 Jun 2010 (UTC)

UNDILAH SAYA[sunting sumber]

السلام عليكم 平和があなたがたに

Assalamualaykum, Salam Sejahtera dan Salam Wikipedia,

Kehadapan Saudara/i Jufert, saya merupakan pengguna Wikipedia Smim90 sedang mengadakan kempen kutipan suara melalui undian. Tujuan saya mengadakan kutipan suara ini adalah untuk mencari sokongan ahli Wikipedia bahasa Melayu yang budiman untuk memilih saya sebagai salah seorang PENYELIA WIKIPEDIA BAHASA MELAYU. Saudara, tujuan saya memohon jawatan sebagai penyelia ini adalah untuk membuat suatu transformasi pembaharuan dalam Wikipedia bahasa Melayu. Namun saya berpendapat keinginan saya mungkin tidak dapat dilunaskan sekiranya saya tidak mendapat sokongan yang kuat daripada anda. Saya seringkali sentiasa berusaha bersama para pengguna Wikipedia bahasa Melayu yang lain dalam mengecapi suatu matlamat yang sama bagi menyediakan rencana dan juga pelbagai pengisian yang bermanfaat dalam Wikipedia, namun saya tidaklah mahu sesuatu sumbangan itu boleh dikatakan "serumpun" sahaja kerana apa yang penting adalah kepelbagaian dan usaha kita yang tidak terhad, kerana itu juga saya amat menaruh harapan kepada anda SAHABAT, sebagai rakan seperjuangan yang sentiasa mencari adunan yang cukup sebati dalam mencipta resipi ilmu yang tidak akan dilupakan selama-lamanya .Inilah rencah kencana kehidupan.

Jika saudara mempunyai keyakinan dan kepercayaan terhadap diri saya untuk menjadi PENYELIA WIKIPEDIA BAHASA MELAYU, saudara bolehlah memasuki pautan Wikipedia:Penyelia/Pengundian/Smim90 sebagai penyelia 09 Mei 2010 untuk mengundi saya.

Saudara boleh mengundi saya dengan dengan hanya memasukkan tanda # Symbol support vote.svg Setuju dan seterusnya diikuti tanda (~ sebanyak 4 kali) sebagai tandatangan saudara di dalam ruangan SOKONGAN. Kemudian tekan kotak simpan, undian saudara akan disimpan secara otomatik.

Jika saudara merasakan saya tidak layak menyandang jawatan sebagai penyelia dalam Wikipedia ini, saudara boleh memasukkan tanda # Symbol oppose vote.svg Tidak setuju dan seterusnya diikuti tanda (~ sebanyak 4 kali) sebagai tandatangan saudara di dalam ruangan BANTAHAN. Kemudian tekan kotak simpan. undian saudara akan disimpan secara otomatik. Sebaik-baiknya saya amat mengesyorkan saudara untuk memberi sedikit komen dalam ruangan catatan sekiranya saudara tidak menyokong saya untuk memegang jawatan penyelia.

Saya juga sudi menerima sebarang persoalan yang ditujukan kepada saya sepanjang tempoh berkempen dan mencari undian. Jika tidak keberatan saya akan menjawab semua pertanyaan itu dengan hati yang ikhlas dan terbuka, InsyaAllah.

Akhirnya kata, undilah saya sebagai PENYELIA WIKIPEDIA BAHASA MELAYU, mudah-mudahan segala usaha saya dan saudara akan terus dapat dipertingkatkan untuk kebaikan bersama. Kearah melahirkan umat berilmu, berwawasan dan bertanggungjawab. Smim90 (bincang) 14:31, 20 Mei 2010 (UTC) Sekian, Wassallam dan Terima Kasih.

kategori[sunting sumber]

Bila anda cipta rencana, tolong bubuh kategori yang sesuai. ...Aurora... (b) 13:11, 18 Jun 2010 (UTC)

OK, tq.Jufert (bincang) 13:16, 18 Jun 2010 (UTC)

Marilah kte sama2 cipta rncana bnyk2. Thnx a lot.--Md. Farhan (bincang) 08:50, 19 Jun 2010 (UTC)

Ya. Jom. Sama-sama. :D Jufert (bincang) 08:53, 19 Jun 2010 (UTC)

Minta tolong semua supaya pada pertengahan bulan Julai ni dapat mencapai lebih daripada 70,000 rencana.--Md. Farhan (bincang) 09:09, 20 Jun 2010 (UTC)

Insya-Allah. Semua kena memainkan peranan.Jufert (bincang) 09:11, 20 Jun 2010 (UTC)

Sasaran 100,000[sunting sumber]

Berikut adalah jadual untuk mencapai 100,000 rencana (2010).

66,263 26-Jun-10
66,979 30-Jun-10
72,528 31-Jul-10
78,077 31-Aug-10
83,447 30-Sep-10
88,996 31-Oct-10
94,366 30-Nov-10
100,000 31-Dec-10

Anda perlu sekitar 5,550 rencana baru setiap bulan.--Md. Farhan (bincang) 09:05, 26 Jun 2010 (UTC)

Memang kita memerlukan rencana yang banyak, tapi kualitinya juga mestilah baik. Lagipun saya memang tidak termampu hendak memulakan rencana baru sehingga 5,500 sebulan seorang. Kita mesti melibatkan lebih ramai orang untuk memajukan lagi Wikipedia bahasa Melayu ini. --Jufert (bincang) 09:11, 26 Jun 2010 (UTC)

Marilah kita sama2 cipta rencana yg baru ini.. Kini hampir masuk 80,000 rencana mungkin pertengahan November ini.--Farhan 05:42, 23 Oktober 2010 (UTC)
Sila tulis rencana berkaitan nokia.. sila terjemah gunakan google translatef.--Farhan 03:17, 29 Oktober 2010 (UTC)
Marilah sama2 kita memperbanyakkan lagi rencana di WBM. Insyaallah dgn kerjasama smua akhir tahun ni dapat capai 100,000 rencana.--Farhan 10:56, 29 Oktober 2010 (UTC)

Ya, harapnya lebih ramai lagi dapat menyumbang. :D --Jufert (bincang) 10:59, 29 Oktober 2010 (UTC)

Setahu saya bukankah ada jenama handset Nokia N77 seperti di carian google.--Farhan 13:12, 29 Oktober 2010 (UTC)

Ya, ada, tapi saya hanya rujuk wikipedia bahasa Inggeris. Mungkin awak boleh cipta rencana tersebut? :D --Jufert (bincang) 13:17, 29 Oktober 2010 (UTC)

Sila letakkan kategori terhadap rencana yang anda cipta.--Farhan 09:20, 4 November 2010 (UTC)

OK, terlupa. :D Tapi awak pun patut letak bahasa lain dalam rencana yang dicipta.--Jufert (bincang) 09:22, 4 November 2010 (UTC)

Terima kasih kerana mencipta rencana tentang tempat di Perancis. Berkaitan tempat di Itali tu nanti biar saya yg ciptakannya sesudah berkaitan di Indonesia siap diciptakan.--Farhan 07:28, 7 November 2010 (UTC)

Terima kasih juga kerana banyak mencipta rencana tentang tempat di Indonesia. OK, selamat berjaya. Kan bagus kalau banyak orang seperti awak menyumbang di WBM ini.--Jufert (bincang) 11:55, 7 November 2010 (UTC)

Baiklah. Terima kasih kerana menegur kesilapan itu. Lepas ni dalam rencana lain saya akan menulis komun.--Md. Farhan (bincang) 08:24, 23 November 2010 (UTC) OK, terima kasih. :D --Jufert (bincang) 08:26, 23 November 2010 (UTC)

Sila berikan undian anda terhadap perlucutan penyelia Didie dan Niduzzi. Lamannya telah disiapkan.--Md. Farhan (bincang) 08:32, 23 November 2010 (UTC)
SIla tekan laman ini Wikipedia:Penyelia/Pengundian.--Md. Farhan (bincang) 09:02, 23 November 2010 (UTC)
Sama-sama. Mari kita realisasikan sehingga 100,000 sehingga awal Januari ini. Kemungkinan Wikipedia Tagalog akan memotong kita.--Md. Farhan (bincang) 09:07, 23 November 2010 (UTC)
Ya. Sebenarnya saya buat akaun tu untuk menempatkan senarai rencana untuk dicipta mengikut kategori. Digimon Adventures tu berkaitan dengan tempat di Indonesia dan Digimon Savers tu berkaitan Vietnam. Sebenarnya saya ada akaun lagi untuk menempatkan pelbagai rencana mengikut kategori tersendiri.Md. Farhan (bincang) 09:13, 23 November 2010 (UTC)

Betul tu. Mengapa pengguna Smim90 serta penyelia lain kurang aktif. Saya lihat penyelia yg aktif setakat ni cuma Yosri dan Aurora sahaja.--Md. Farhan (bincang) 09:18, 23 November 2010 (UTC)

Maaflah, jika saya menyunting berkaitan Perancis. Sebenarnya saya cuma ingin membantu WBM mempercepat mencapai 100,000 pada Januari/Februari 2011.--Aplikasi (bincang) 06:41, 17 Disember 2010 (UTC)

Ya. Sebab rencana berkaitan Itali tu terlalu lambat untuk dicipta.--Aplikasi (bincang) 05:28, 20 Disember 2010 (UTC)

Tetapi, kita semua kenalah bersama-sama mencipta rencana yang begitu banyak. Cuba lihat Wikipedia bahasa Indonesia, dari tempat ke-27 kini di tempat ke-23. Kita kena mengambil tempat ke-33.Aplikasi (bincang) 05:33, 20 Disember 2010 (UTC)

Dalam rencana yang anda cipta tu, cuma letak interwiki english sahaja. Yang bahasa lain biar bot sahaja yang uruskan. Bermula Januari ni, saya kurang aktif kerana sudah tiba musim persekolahan.--Aplikasi (bincang) 05:40, 20 Disember 2010 (UTC)

Ok. tetapi dimanakah Yosri selaku penyelia dan birokrat yang paling banyak menyumbang di WBM ini. Mungkin dia pun boleh membantu mencapai 100,000 tetapi hampir sebulan dia tidak aktif.--Aplikasi (bincang) 05:43, 20 Disember 2010 (UTC)

Baiklah. sementara musim cuti ini saya ambil kesempatan menyumbang seberapa yang boleh disini.--Aplikasi (bincang) 05:48, 20 Disember 2010 (UTC)

Bermula 3 Januari ini, saya akan kurang aktif untuk menumpukan terhadap pelajaran saya. Tentang 100,000 itu, saya serahkannya kepada anda semua. Terima kasih.--Aplikasi (bincang) 08:03, 1 Januari 2011 (UTC)
Jangkaan saya mungkin dalam 15 Januari ini akan mencapai 100,000 jika kita semua mempunyai masa.--Digimon Adventure (bincang) 14:38, 1 Januari 2011 (UTC)

Cuma insyaallah sabtu n ahad ni saya cuba. Itu pun nanti kalau ada kerja rumah saya siapkan dahulu lebih mudah.--Digimon Adventure (bincang) 09:31, 2 Januari 2011 (UTC)

Saya pun harap macam tu. Semoga 11 Januari itu mencapai 100,000 dan bulan Februari ini mungkin akan cuba untuk mendapat tempat ke-35.--Digimon Adventure (bincang) 09:34, 2 Januari 2011 (UTC)

Kita sama-sama menciptanya. Disebabkan Yosri sedang bercuti, kita kena bersama-sama mendapatkan 100,000. Kemudian kita terus tingkatkannya lagi.--Digimon Adventure (bincang) 10:00, 2 Januari 2011 (UTC)

Insya-Allah. Jika tiada aral melintang. --Jufert (bincang) 10:02, 2 Januari 2011 (UTC)

Kemungkinan esok (10.1) atau lusa (11.1) mencapai 100,000. Hari ini kena sasarkan setidak-tidaknya 99,700 hari ini.

Tahniah semua, WBM telah mencapai rencana yang ke-100,000 pada hari ini hasil kita semua disini. Terima kasih semua.--Digimon Adventure (bincang) 10:35, 9 Januari 2011 (UTC)

Kali ini kita cuba mendapatkan tempat ke-31 pula.--Digimon Adventure (bincang) 10:41, 9 Januari 2011 (UTC)

Penyelia WBM[sunting sumber]

Hai saudara Jufert, tolonglah undi saya sebagai penyelia WBM. Terima kasih.--Aplikasi (bincang) 06:35, 8 Januari 2011 (UTC) ms:Wikipedia:Penyelia/Pengundian/Aplikasi_sebagai_penyelia_03_Januari_2011 di sini.--Aplikasi (bincang) 06:40, 8 Januari 2011 (UTC) Terima kasih Jufert, saya turut cadangkan supaya anda memohon jawatan penyelia tersebut ?--Aplikasi (bincang) 06:40, 8 Januari 2011 (UTC)

Sama-sama. Apakah keistimewaan penyelia? --Jufert (bincang) 06:42, 8 Januari 2011 (UTC)

Sila lihat Penyelia.--Aplikasi (bincang) 07:44, 8 Januari 2011 (UTC)

Barnstar[sunting sumber]

Saya baru perasan anda ada memberikan Barnstar kepada saya. Terima kasih di atas anugerah anda. Yosri (bincang) 04:52, 22 Januari 2011 (UTC)

Anugerah anda[sunting sumber]

Saya baru perasan anda telah memberikan saya sebutir bintang. Terima kasih, saya hargarinya. :) --Kurnia [ bual ] 04:52, 24 Januari 2011 (UTC)

Terima kasih daripada saya juga. ...Aurora... (b) 11:01, 8 Februari 2011 (UTC)
Sama-sama. Anda layak menrimanya. Semoga terus bersemangat menyumbang kerana kita kekurangan penyumbang. --Jufert (bincang) 11:08, 8 Februari 2011 (UTC)

Tunas anda[sunting sumber]

Hai saudara Jufert. Minta tolong, jika buat rencana tunas seboleh-bolehnya lebih daripada dua baris agar konteksnya lebih banyak. Kalau tidak pun, satu baris pengenalan dan satu patuan luar. Itu saja, terima kasih. :) --Kurnia [ bual ] 08:56, 21 Februari 2011 (UTC)

OK, saya cuba. Tq. Jufert (bincang) 09:00, 21 Februari 2011 (UTC)

Terima kasih. :) --Kurnia [ bual ] 09:46, 21 Februari 2011 (UTC)
Sma-sama. :D Jufert (bincang) 10:05, 21 Februari 2011 (UTC)

Tejemahan région[sunting sumber]

Saya lihat anda gunakan terjemahan kawasan untuk kata région, saya pula gunakan wilayah. Mana satu yang lebih sesuai? --Kurnia [ bual ] 16:03, 24 Februari 2011 (UTC)

Maksud anda région di Perancis? Saya guna 'bahagian'. Tapi saya pun kurang pasti mana yang sesuai. Jufert (bincang) 16:11, 24 Februari 2011 (UTC)
Kita perlu senaraikan semua terjemahan, dan buat persetujuan terjemahan yang mahu digunakan sebelum terlambat. Saya sudah ciptakan Wilayah di Perancis yang merujuk kepada Region di Perancis. Setakat ini yang sudah pasti terjemahannya ialah commune (komun) dan département (jabatan). Dalam penterjemahan, saya gunakan 'jajahan' untuk territory. --Kurnia [ bual ] 17:29, 24 Februari 2011 (UTC)
Saya bersetuju dengan anda. Anda teruskan terjemahan itu, jika istilah itu mempunyai makna yang lebih tepat mengikut DBP, kita boleh mengalihnya semula. Jufert (bincang) 04:23, 25 Februari 2011 (UTC)

Nama filem[sunting sumber]

Saya melihat anda memindahkan nama filem kepada nama baru. Saya hanya ingin menjelaskan bahawa itu bukanlah satu polisi Wikipedia, hanya garis panduan (guide lines), dan harap anda tidak tersalah anggap bahawa ia adalah satu polisi. Oleh itu saya akan kekal mencipta nama filem sebagaimana biasa dan anda bebas memindahkannya, cuma saya tidak akan membuat suntingan lanjut kepadanya.
Salam hormat. Yosri (bincang) 06:42, 27 Februari 2011 (UTC)

Rencana mukim anda[sunting sumber]

Saya rasa rencana tentang mukim yang anda cipta tidak layak untuk dikekalkan, kerana konteksnya amat kurang. Lebih sesuai jika diletakkan dalam satu rencana senarai dan letakkan pautan bagi mukim yang boleh dikembangkan. Saya ada buat topik di Wikipedia:Kedai Kopi (dasar) tentang dasar baru mengenai rencana tentang tempat. Silalah turut sama berbincang di sana. Buat masa ini, saya rasa lebih baik tangguhkan dahulu penciptaan rencana tentang mukim yang sedang anda buat. Sekian. --Kurnia [ bual ] 05:56, 8 Mac 2011 (UTC)

Tikus[sunting sumber]

Cuba lihat, nama saintifiknya berbeza http://www.wildlife.gov.my/printed_material/kbdMamClist/MencitRumah.pdf Yosri (bincang) 17:16, 8 Mac 2011 (UTC)

Mungkin anda perlu jelaskan lebih lanjut dalam rencana agar orang tidak terkeliru. Yosri (bincang) 23:30, 9 Mac 2011 (UTC)

Pengguna:Tanduay1[sunting sumber]

Hai Jufert. Pengguna ini banyak melakukan laku musnah. Sila ambil tindakan terhadapnya segera. — Alistaire | عليستير (bincang) 05:18, 30 Mac 2011 (UTC)

Oh. Maaflah. Entah macam mana saya boleh tersilap. — Alistaire | عليستير (bincang) 06:29, 30 Mac 2011 (UTC)

Tahniah[sunting sumber]

Tahniah kerana telah berusaha membantu memajukan Wikipedia bahasa Melayu. Saya akan turut untuk memajukan wikipedia bahasa ini.--Aplikasi (bincang) 07:31, 4 November 2011 (UTC)

Terima kasih. Semoga lebih ramai lagi dapat memajukan dan memantapkan Wikipedia Bahasa Melayu ini. --Jufert (bincang) 07:34, 4 November 2011 (UTC)

Salam, sudah lama tidak nampak awak. Kemungkinan sebelum ni saya agak sibuk dengan SPM.--Aplikasi (bincang) 08:00, 27 November 2012 (UTC)
Entahlah. Mungkin dalam tempoh 5 tahun lagi. Rasanya lah. Tahun 2012 ni WBM macam sunyi sahaja jika nak dibandingkan dengan tahun sebelumnya.--Aplikasi (bincang) 08:05, 27 November 2012 (UTC)

Pengundian[sunting sumber]

Salam, marilah sama-sama mengundi pengguna Algazel dan Ihamwong sebagai penyelia WBM memandangkan mereka begitu tekun melaksanakan projek-projek di WBM ini. Anda ingin menjadi seorang penyelia WBM?--Aplikasi (bincang) 02:22, 15 Januari 2013 (UTC)

Wikipedia:Penyelia/Pengundian. lihat nama Algazel dan juga Izhamwong.--Aplikasi (bincang) 02:33, 15 Januari 2013 (UTC)

Salam. Terima kasih atas kesudian saudara mengundi dan syabas atas sumbangan saudara. Sering juga saya memuatkan pautan kepada rencana yang telah anda mulakan dalam rencana yang sedang saya terjemah. Sungguh menyeronokkan apabila pautan kepada benda pelik seperti "Unikod" tiba-tiba menjadi biru secara automagis apabila dipratonton. Algazel (bincang) 04:03, 15 Januari 2013 (UTC)

Seperti tuan Algazel, saya juga ingin ucapkan terima kasih kerana mengundi saya. Saya bukanlah pakar bab koding. Hanyalah mampu memberi jasa melalui pembacaan saya di perpustakaan universiti. -- i wong (bincang) 04:26, 15 Januari 2013 (UTC)

Selamat kembali[sunting sumber]

Selamat kembali Jufert ke ms.wiki.--Aplikasi (Bincang) 06:47, 11 Mac 2013 (UTC)

Terima kasih Aplikasi. Semoga saudara sentiasa bersemangat untuk mencapai sasaran 200,000 rencana. Terima kasih atas usaha tanpa jemu saudara. Semoga jasa saudara untuk memartabatkan bahasa Melayu mendapat ganjaran daripadaNya. --Jufert (bincang) 06:52, 11 Mac 2013 (UTC)

Amin... Cuma sekarang masa nak dapatkan 200,000 tu lambat sedikit kerana perlu ditambah jumlah bukan rencana kerana khuatir tahap kedalaman ms.wiki akan berkurangan dengan mendadak jika asyik terus mencipta rencana tanpa mencipta laman perbincangannya.--Aplikasi (Bincang) 06:56, 11 Mac 2013 (UTC)

Penghargaan[sunting sumber]

Science Barnstar Hires.png Bintang Penghargaan Sains dan Matematik
Awak berhak untuk mendapatkannya sebab saya lihat awak banyak juga mencipta dan mengembangkan rencana berkaitan sains angkasa. Apli kasi 08:01, 26 Mac 2013 (UTC)

Terima kasih Aplikasi. Selamat kembali ke Wikipedia. :D --Jufert (bincang) 08:03, 26 Mac 2013 (UTC)

Sama-sama. Awak juga selamat kembali Jufert.--Apli kasi 08:05, 26 Mac 2013 (UTC)

Bekerjasama dalam artikel anime dan manga[sunting sumber]

Saya SNN95. Saya ialah updater bahagian anime dan manga...

Jadi bolehkah kita bekerjasama dalam hal ini?

Jika anda lihat pada status laman saya, saya mungkin tidak begitu aktif dalam masa 2 tahun depan tapi saya berharap awak tak berhenti update bahagian ini...

Saya harap awak boleh menyabung update dan minta kerjasama untuk membirukan pautan yang merah dalam {{anime dan manga}}... SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 18:12, 22 Mei 2013 (UTC)

Insya-Allah, jika saya ada masa. :)--Jufert (bincang) 02:14, 27 Mei 2013 (UTC)

Undangan[sunting sumber]

Anda dijemput untuk mengundi saudara JerichoNation sebagai calon penyelia WBM. Untuk mengundi sila ke Wikipedia:Penyelia/Pengundian/JerichoNation sebagai penyelia 31 Mei 2013.Apli kasi 14:23, 31 Mei 2013 (UTC)

Undangan 2[sunting sumber]

Anda diundang untuk mengundi saudara Arctic Kangaroo sebagai penyelia Wikipedia bahasa Melayu. Untuk mengundi sila ke laman ini. Terima kasih. Salam.--Apli kasi 10:34, 7 Ogos 2013 (UTC)

Undangan 3[sunting sumber]

Anda diundang untuk mengundi saudara SNN95 sebagai penyelia Wikipedia bahasa Melayu. Untuk mengundi sila ke laman ini. Terima kasih.--Apli kasi 14:58, 8 Ogos 2013 (UTC)

Jemputan[sunting sumber]

Anda dijemput untuk mengundi saudara @Adikhebat: sebagai usul perlucutan daripada penyelia WBM kerana sudah lebih 10 bulan tidak aktif. Untuk mengundi sila ke laman ini. Terima kasih.--Apli kasi 19:47, 18 November 2013 (UTC)

Jemputan 2[sunting sumber]

Anda dijemput untuk mengundi saudara @SNN95: sebagai penyelia Wikipedia bahasa Melayu. Untuk mengundi sila ke laman ini. Terima kasih.--Apli kasi 11:31, 30 November 2013 (UTC)

Pengundian pengguna 26 Ramadan sebagai penyelia[sunting sumber]

Anda dijemput mengundi 26 Ramadan sebagai penyelia. Undian boleh dilakukan di sini. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 19:08, 9 Januari 2015 (UTC)

Global account[sunting sumber]

Hi Jufert! As a Steward I'm involved in the upcoming unification of all accounts organized by the Wikimedia Foundation (see m:Single User Login finalisation announcement). By looking at your account, I realized that you don't have a global account yet. In order to secure your name, I recommend you to create such account on your own by submitting your password on Special:MergeAccount and unifying your local accounts. If you have any problems with doing that or further questions, please don't hesitate to contact me on my talk page. Cheers, DerHexer (bincang) 21:32, 16 Januari 2015 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 12 & 13 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 12 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 13 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mac lepas, rencana Ayam telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan April 2017:
  1. We Can Do It! (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 30 Mac 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Penghapusan laman
Buat masa ini, terdapat 2 halaman yang layak untuk dihapuskan. Jika salah sebuah laman anda yang sedang dihapuskan, anda boleh mengemukakan bantahan yang tersenarai disini. Jika tidak tersenarai di situ, mungkin perbincangan sedang dijalankan di laman perbincangan rencana yang akan dihapuskan tersebut.

SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 16:46, 10 Mac 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 12 & 13 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 12 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 13 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mac lepas, rencana Ayam telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan April 2017:
  1. We Can Do It! (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 30 Mac 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Penghapusan laman
Buat masa ini, terdapat 2 halaman yang layak untuk dihapuskan. Jika salah sebuah laman anda yang sedang dihapuskan, anda boleh mengemukakan bantahan yang tersenarai disini. Jika tidak tersenarai di situ, mungkin perbincangan sedang dijalankan di laman perbincangan rencana yang akan dihapuskan tersebut.

SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 16:57, 10 Mac 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 14 & 15 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Anda sudah terlepas untuk mengundi? Anda boleh mendapat kemaskini terbaru melalui senarai pantau anda. Anda hanya perlu klik butang "(Masukkan ke senarai pantau saya)".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan Disember 2017:

Untuk mengundi, anda hanya perlu meletakkan *{{Undi|v}} ~~~~ atau *{{Undi|x}} ~~~~ pada bahagian undian.

Gambar pilihan mingguan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi. Gambar yang sudah ditutup undian, pautan akan memaut ke laman rencana tajuk gambar tersebut.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Rencana Pilihan sebelum ini adalah Lie Kim Hok. Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Disember 2017:
  1. Jam air (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 31 Disember 2017 bagi pencalonan bulan Januari 2018. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik (Masukkan ke senarai pantau saya)
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 08:16, 1 April 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 16 & 17 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 16 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 17 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan April, rencana We Can Do It! telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Mei 2017:
  1. Soeara Berbisa (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 23 April 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.

SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 18:12, 7 April 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 18 & 19 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 18 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 19 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan April, rencana We Can Do It! telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Mei 2017:
  1. Soeara Berbisa (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 23 April 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan
  2. Darah dan Doa
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 06:30, 21 April 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 20 hingga 26 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Kini, "Berita Dwi Mingguan" ditukar kepada "Berita Bulanan".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan ini dan bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mei, rencana Soeara Berbisa telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Jun 2017:
  1. Pekak (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 23 Mei 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan
  2. Darah dan Doa
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 17:09, 8 Mei 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 27 hingga 31 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mei, rencana Pekak (filem) telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Julai 2017:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 29 Jun 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 21:40, 21 Jun 2017 (UTC)

Pembetulan berita (Minggu 27 - 30)[sunting sumber]

Maaf semua, rencana pilihan iaitu Pekak (filem) dipilih untuk bulai Jun, bukan bulan Mei. Maaf atas kesilapan suntingan saya. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 21:52, 21 Jun 2017 (UTC)

Minta kerjesama semua untuk Rencana Pilihan[sunting sumber]

Salam dan hai semua.

Saya ingin sangat meminta pertolongan anda untuk bekerjasama dalam menyiapkan sebuah rencana bagi Rencana Pilihan bulan Julai ini. Rencana tersebut adalah "Atom". Saya tidak menggalakkan anda mengemaskini di rencana utama. Saya sudah mencipta sebuah kotak pasir bagi tujuan ini. Ini lamannya Pengguna:SNN95/Kotak_pasir/Atom. Saya sudah menterjemah sedikit dan tidak mempunyai masa yang cukup untuk menterjemah disebabkan kekangan masa bagi pekerjaan yang saya sedang lakukan di dunia realiti. Saya tidak mengganggap anda dapat siapkan dalam masa terdekat sehingga 1 Julai 2017. Lewat pun tidak mengapa sehingga kita dapat menyenaraikannya sebagai Rencana Pilihan. Terjemahlah dengan sepenuh jiwa dan hati-hati. Birukan pautan merah dengan rencana yang pendek dari "Simple English" untuk menjimatkan masa anda. Kerjasama anda amat dihargai. Sekian, terima kasih.

Jika anda ada rencana yang boleh dianggap Rencana Pilihan, jangan segan silu mencalonkannya. Tanya sahaja kepada mana-mana penyelia jika tidak tahu bagaimana mahu mencalonkan walaupun sudah berkali-kali anda cuba memahami prosesnya.SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 15:04, 29 Jun 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 32 hingga 36 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Ogos 2017:
  1. Sistem Pengangkutan Gerak Cepat (Singapura) (undi di sini)
  2. Hale–Bopp (komet) (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 4 Ogos 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh melanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 03:58, 31 Julai 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 37 hingga 41 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Maaf kerana lambat mengemaskini tentang berita pada bulan ini. Kerja di dunia nyata banyak menarik masa terluang saya menyunting di sini. Walauapapun, berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan September 2017:
  1. Sarawak (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 4 September 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 05:59, 31 Ogos 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 39 hingga 43 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Oktober 2017:
  1. Bachtiar Effendi (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 30 September 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 04:13, 24 September 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 44 hingga 48 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Maaf kerana lambat menyiarkan berita ini. Agak sibuk kebelakangan ini dengan kehidupan luar internet. Oleh kerana saya agak lambat mengemaskini, dan anda sudah terlepas untuk mengundi, anda boleh mendapat kemaskini terbaru melalui senarai pantau anda. Anda hanya perlu klik butang "(Masukkan ke senarai pantau saya)".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan November 2017:

Gambar pilihan mingguan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi. Gambar yang sudah ditutup undian, pautan akan memaut ke laman rencana tajuk gambar tersebut.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Rencana Pilihan sebelum ini adalah Lie Kim Hok. Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Disember 2017:
  1. Jam air (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 22 November 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik (Masukkan ke senarai pantau saya)
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 08:24, 11 November 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 49 hingga 52 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Anda sudah terlepas untuk mengundi? Anda boleh mendapat kemaskini terbaru melalui senarai pantau anda. Anda hanya perlu klik butang "(Masukkan ke senarai pantau saya)".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan Disember 2017:

Untuk mengundi, anda hanya perlu meletakkan *{{Undi|v}} ~~~~ atau *{{Undi|x}} ~~~~ pada bahagian undian.

Gambar pilihan mingguan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi. Gambar yang sudah ditutup undian, pautan akan memaut ke laman rencana tajuk gambar tersebut.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Rencana Pilihan sebelum ini adalah Lie Kim Hok. Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Disember 2017:
  1. Jam air (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 31 Disember 2017 bagi pencalonan bulan Januari 2018. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik (Masukkan ke senarai pantau saya)
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 16:29, 27 November 2017 (UTC)

ESEAP Conference 2018[sunting sumber]

Hello,

I’m Biyanto from Wikimedia Indonesia who organized ESEAP Conference. ESEAP Conference 2018 is a regional conference for Wikimedia communities throughout the ESEAP region: ESEAP stands for East, Southeast Asia, and Pacific. Taking place in Bali, Indonesia on 5–6 May 2018, this is the first regional conference for these Wikimedia communities.

East and Southeast Asia and the Pacific are the most under-represented regions within the Wikimedia community. There is a significant number of Wikimedia contributors in our regions, yet we continue to struggle in establishing a well-managed community. This conference will bring participants from various ESEAP communities together in order to better understand the issues and to look for solutions. It also aims to connect people of the Wikimedia movement within ESEAP regions, to share ideas, and to build regional collaborations that are impossible to achieve through online communication.

We’ve got a lot of participation from several countries, but we’re lacking from your country. As we need more participants from your country, we believe that your contribution and participation would be a valuable asset to the success of this event. If you would like to participate in the conference, please do fill the form as soon as possible (by April 5, 2018) and we’ll inform you if you get selected for the conference.

Thank you and we hope to see you soon. --MediaWiki message delivery (bincang) 08:03, 30 Mac 2018 (UTC)

Pencalonan Mia Sara Nasuha binti Muhammad Ridhuan untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Sebuah teg telah diletakkan di Mia Sara Nasuha binti Muhammad Ridhuan untuk memohon pemadaman segera daripada Wikipedia. Ini telah dilakukan oleh sebab yang berikut:

Tiada sumber rujukan akhbar utama, sekadar facebook, Instagram.

Dibawah kriteria penghapusan segera, halaman yang memenuhi kriteria tertentu boleh dihapuskan pada bila-bila masa.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. SNN95 Talk to me, beybeh! 16:15, 7 Mei 2018 (UTC)

Jemputan mengundi penyelia baru, Zulfadli51[sunting sumber]

Anda dijemput untuk mengundi Zulfadli51 sebagai penyelia di Wikipedia Bahasa Melayu. Sila tinggalkan undian anda di sini! MediaWiki message delivery (bincang) 09:10, 14 Mei 2018 (UTC)

Jemputan Bulan Asia Wikipedia[sunting sumber]

Jemputan Bulan Asia Wikipedia
Wikipedia Asian Month 2018 Banner ms.svg

Anda dijemput untuk mengikuti Bulan Asia Wikipedia 2018!

Cipta 4 rencana berkaitan Asia dan menangi poskad khas daripada komuniti Wikimedia dari Asia!

Ahli Wikipedia yang mencipta rencana yang terbanyak akan dianugerahi "Duta Asia Wikipedia" dan mendapat sijil bertandatangan khas!

Daftar sekarang! Peraturan

TofeikuBincang 06:29, 1 November 2018 (UTC)