Pulau Carey

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pulau Carey merupakan sebuah pulau yang terletak di dalam negeri Selangor, Malaysia. Ia terletak di selatan Pelabuhan Klang dan utara Banting. Pulau ini dinamakan bersempena Edward Valentine John Carey, seorang pegawai awam British di Malaya.

Pulau Carey merupakan pulau lembangan mendatar yang besar terletak di daerah Kuala Langat, Selangor, Malaysia. Walaupun secara teknikal ia merupakan sebuah pulau, namun pada hakikatnya tanah pulau ini hanya dipisahkan dari tanah besar disebabkan oleh kehadiran Sungai Langat diantara keduanya.

Komoditi kelapa sawit[sunting | sunting sumber]

Pulau Carey mendapat nama dari seorang pegawai British yang juga merupakan pengusaha ladang kopi dan getah bernama Valentine Carey, beliau dilihat arif dalam aktiviti pertanian dan kesuburan tanah pertanian yang telah digunakan melebihi 100 tahun.

Pulau Carey juga pernah dikenali dengan nama seperti Pulau Bangsar dan Telok Gonjeng.

Pada hari ini Pulau Carey juga mendapat jolokan "Pulau Sime Darby" kerana syarikat estet ladang kelapa sawit terbesar di Malaysia telah mendominasi tanah pulau ini yang rata-rata dijadikan sebagai ladang kelapa sawit komoditi.

Perladangan tulen kelapa sawit dilihat menjadi bahan asas kepada aktiviti pemprosesan minyak kelapa sawit mentah untuk dijadikan minyak masakan dan bahan asas campuran dalam minyak bio-diesel bagi pembakaran api mesra alam.

Industri kelapa sawit kadang kala mendapat reaksi negetif dan kritikan dari pelbagai pihak. Mereka berpendapat aktiviti penanaman tumbuhan komoditi tersebut dapat menyebabkan kerosakan terhadap sistem akuifer air bawah tanah, menyebabkan mendapan tanah, mencemarkan ekosistem sungai dan menganggu habitat semulajadi hidupan liar.

Jangka hayat pengeluaran hasil buah kelapa sawit beretrusan biasanya akan berakhir hingga umurnya mencapai 30 tahun, ini sekaligus memberi tempoh yang baik untuk mewujudkan kesinambungan antara haiwan, burang dan tanaman sekitarnya.

Bagi mewujukan suatu hubungan simbiosis antara tanaman komoditi dan tumbuhan liar serta hidupan disekitar Pulau Carey, pihak Sime Darby telah menjalankan kegiatan penanaman semula pokok terancam dan cuba membangunkan semula kawasan rizab hutan paya bakau disekitar pesisir pantai pulau tersebut.[1]

Orang Asli Mah Meri[sunting | sunting sumber]

Pulau Carey cukup sinonim dengan kewujudan penempatan awal masyarakat Orang Asli, Mah Meri yang terkenal di Malaysia. Mah Meri merupakan salah satu dari 18 buah puak Orang Asli yang wujud di Malaysia. Komoniti Mah Meri di sini cukup ramai bilangannya mencapai 1400 orang, yang terkenal dalam aktiviti pembuatan boneka kayu dan topeng. Mereka membuat peralatan seni tersebut dari pokok kayu keras yang digelar Nyireh Batu dari famili Mahogany. Masyarakat Mah Meri disana biasanya mempunyai 25 orang petugas yang bertanggungjawab memahat kayu untuk dajadikan patung dan topeng yang mempunyai 100 bentuk seni reka Orang Asli. Setiap bentuk mempunyai maksud dan erti tersendiri.

Tempat terbaik bagi melihat kehadiran puak ini adalah di Kampung Sungei Bumbun dimana mereka menjalankan aktiviti perniagaan kraftangan mereka di gerai-gerai dan pusat kraf setempat yang dibuka khas bagi tujuan tersebut.

Puak Mah Meri ini juga sebenarnya juga menarik pelancong dengan aktiviti tarian tradisional mereka, mereka biasanya memakai tengkolok daun yang diperbuat dari daun nipah dalam meraikan kedatangan pelancog dan aktiviti keraian mereka.[2]

Pantai[sunting | sunting sumber]

Pulau Carey juga mempunyai pantai berpasir halus tersendiri. Namun bukanlah terbaik seperti pantai-pantai lain di Malaysia dan dunia. Pantai Pulau Carey dilihat agak kotor dan dipenuhi dengan sampah, tayar-tayar dan sebagainya. Ini berikutan pantainya menghadap Selat Melaka yang sibuk dengan kapal dagangan serta lokasinya yang tidak terlalu jauh dari pelabuhan. Namun ada juga pantai yang bersih yang berpasir putih dan air yang agak sesuai untuk dijadikan mandian. Pengunjung boleh melihat banyak kerang-kerangan di pantai Pulau Carey selain deruan air masin yang nyaman juga dapat didengari dan dihidu segar.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]