Plat pendaftaran kenderaan Indonesia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Reka bentuk plat pendaftaran Indonesia sebelumnya untuk Jakarta, Depok, Tangerang yang meliputi Tangerang Selatan, dan Bekasi, dipersingkat sebagai JADETABEK, yang mana huruf pertama pada nomor plat ialah huruf "B"
Reka bentuk nombor plat kenderaan baru/semasa di Indonesia. BP mengenal pasti kenderaan itu didaftarkan dari rantau Kepulauan Riau, akhiran 1 dan H menunjukkan jenis kenderaan dan kawasan tempatan di mana plat didaftarkan, dan 04.20 mengenal pasti tarikh luput plat iaitu April 2020

Semua kenderaan bermotor termasuk motosikal di Indonesia dikehendaki mempunyai plat pendaftaran. Plat mesti dipaparkan di hadapan dan di belakang kenderaan.

Reka bentuk plat pendaftaran[sunting | sunting sumber]

Konvensyen reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Kecuali beberapa kes khas (lihat di bawah), setiap plat pendaftaran kenderaan di Indonesia mengikuti format berikut: LL NNNN LL di mana "L" adalah huruf abjad Latin, dan "N" ialah nombor dari "0" hingga "9" (ketahui bahawa nombor pertama tidak pernah menjadi "0"). Huruf tunggal atau berganda pertama menandakan kawasan pendaftaran. Ini diikuti dengan nombor, dengan julat antara satu hingga empat digit, tanpa sifar di hadapan. Ini kemudian diikuti oleh satu atau dua huruf walaupun ia mungkin pilihan. Sebagai contoh: DK 1126 GI adalah kenderaan yang didaftarkan di rantau Bali, kerana ia bermula dengan DK. Nombor yang lebih kecil ditambah ke bahagian bawah atau bahagian atas plat (terutamanya di bahagian bawah), menandakan bulan dan tahun di mana plat itu akan tamat tempoh, jadi pemiliknya harus membayar pajak untuk mendapatkan yang baru setiap lima tahun (contohnya, "01•27" bermaksud "Januari 2027").

Format baru baru-baru ini diperkenalkan yang mempunyai tiga huruf akhir, disebabkan peningkatan bilangan kenderaan bermotor. Pada mulanya, format ini digunakan untuk motosikal sejak September 2008 hingga sekarang, untuk kereta di Jakarta, Depok, Tangerang dan Bekasi. Pada tiga huruf terakhir format baru ini, huruf pertama membahagikan kawasan Jakarta menjadi sub-daerah. Contohnya, huruf pertama plat nombor keseluruhan untuk kenderaan Jakarta ialah "B". Sebagai contoh, " B 1106 SG " menunjukkan ia dari Jakarta. Tetapi di bawah sistem baru, penunjuk B tidak mencukupi. Sistem baru ialah " B 2857 UZN ", iaitu terdapat tiga huruf akhir. Dua huruf terakhir adalah rawak, tetapi huruf pertama dari tiga huruf tersebut menentukan daerah-daerah di Jakarta seperti: B adalah Jakarta Barat, P adalah Jakarta Pusat, S adalah Jakarta Selatan, T adalah Jakarta Timur, U adalah Jakarta Utara, dan sebagainya. Perhatikan bahawa untuk plat kenderaan di Tangerang, Depok, dan Bekasi masih dimulai dengan B dari huruf pertama dari seluruh nombor plat yang masih mewakili Jakarta walaupun dari wilayah yang berbeza adalah Tangerang di wilayah Banten, dan Depok dan Bekasi berada di wilayah Jawa Barat. Ia mewakili Jakarta, kerana tiga bandar tersebut diwakili sebagai subwilayah di Jakarta, kerana jarak dari Jakarta dan ketiga kota itu sangat dekat.

Kod kawasan pendaftaran[sunting | sunting sumber]

di mana kod kawasan ditetapkan

Konvensyen penulisan untuk menandakan kawasan pendaftaran merupakan warisan zaman penjajahan Belanda dan tidak mencerminkan bahagian serantau negara sekarang yang menjadi wilayah. Sebaliknya, mereka mengikut sistem lama Karesidenan Belanda atau residensi.

Pada umumnya, plat yang bermula dengan K adalah dari Pulau Kalimantan, D untuk kumpulan pulau di timur Jawa, seperti Bali, Lombok. B secara amnya digunakan di Sumatra tetapi hanya bersama dengan huruf lain - B sebagai satu huruf hanya untuk kenderaan yang terdaftar di Kawasan Metropolitan Jakarta.

Senarai kod kawasan adalah: [1]

Kod pendaftaran kawasan Indonesia

Huruf Bahagian Imej
A Banten, kecuali Tangerang kabupaten & kota, Tangerang Selatan
AA Jawa Tengah:

Bekas penempatan Kedu:

kabupaten & kota Magelang , Purworejo, Kebumen, Temanggung, Wonosobo
AB Yogyakarta
AD Jawa Tengah:

bekas penempatan Surakarta:

Surakarta, Sukoharjo, Boyolali, Sragen, Karanganyar, Wonogiri, Klaten
AE Jawa Timur:

bekas penempatan Madiun:

Kabupaten Madiun & kota, Ngawi, Magetan, Ponorogo, Pacitan
AG Jawa Timur:

bekas penempatan Kediri:

Penempatan dan Kota Kediri, kota & kabupaten Blitar, Tulungagung, Nganjuk, Trenggalek
B Jakarta,kabupaten & kota Tangerang , Tangerang Selatan, Depok,kabupaten & kota Bekasi
BA Sumatera Barat
BB Pantai barat Sumatera Utara
BD Bengkulu
BE Lampung
BG Sumatera Selatan
BH Jambi
BK Pantai timur Sumatera Utara
BL Aceh
BM Riau
BN Bangka Belitung
BP Wilayah Kepulauan Riau
D Jawa Barat:

bekas penempatan Bandung: Kabupaten & Kota Bandung, Cimahi, Bandung Barat
DA Kalimantan Selatan
DB Tanah Besar Sulawesi Utara
DC Sulawesi Barat
DD Sulawesi Selatan:

Wilayah selatan: Makassar, Gowa, Maros, Pangkajene dan Kepulauan, Takalar, Jeneponto, Bulukumba, Bantaeng, Selayar
DE Maluku
DG Maluku Utara
DH Nusa Tenggara Timur: Timor
DK Bali
DL Sulawesi Utara:

Kabupaten Kepulauan Sangihe, Kabupaten Kepulauan Talaud & Kabupaten Kepulauan Siau Tagulandang Biaro
DM Gorontalo
DN Sulawesi Tengah
DP Sulawesi Selatan:

Wilayah utara: Barru, Parepare, Pinrang, Sidenreng Rappang, Enrekang, Tana Toraja, Toraja Utara, Luwu, Palopo, Luwu Utara, Luwu Timur
DR Nusa Tenggara Barat: Lombok
DT Sulawesi Tenggara
DW Sulawesi Selatan:

Central Region: Bone, Soppeng, Wajo, Sinjai
E Jawa Barat:

Bekas penempatan Cirebon: Kabupaten & kota Cirebon, Indramayu, Majalengka, Kuningan
EA Nusa Tenggara Barat: pulau Sumbawa
EB Nusa Tenggara Timur:Pulau Flores, Alor, Lembata
ED Nusa Tenggara Timur: Pulau Sumba
F Jawa Barat:

Bekas penempatan Bogor: kabupaten & kota Bogor , Cianjur, Kabupaten Sukabumi,
G Jawa Tengah:

Bekas penempatan Pekalongan:kabupaten & kota Pekalongan ,kabupaten & kota Tegal , Brebes, Batang, Pemalang
H Jawa Tengah:

Bekas penempatan Semarang:kabupaten & kota Semarang , Salatiga, Kendal, Demak
K Jawa Tengah:

bekas penempatan Pati: Pati, Kudus, Jepara, Rembang, Blora, Grobogan
KB Kalimantan Barat
KH Kalimantan Tengah
KT Kalimantan Timur
KU Kalimantan Utara
L Jawa Timur: Surabaya
M Jawa Timur: Pulau Madura
N Jawa Timur:

bekas penempatan Malang:kabupaten & kota Malang ,kabupaten & kota Probolinggo ,kabupaten & kota Pasuruan , Lumajang, Batu
P Jawa Timur:

bekas penempatan Besuki: Bondowoso, Situbondo, Jember, Banyuwangi
PA Papua [2]
PB West Papua
R Jawa Tengah:

bekas penempatan Banyumas: Banyumas, Cilacap, Purbalingga, Banjarnegara
S Jawa Timur:

bekas penempatan Bojonegoro: Bojonegoro,kabupaten & kota Mojokerto , Tuban, Lamongan, Jombang
SKB Surabaya: Rickshaws
T Jawa Barat:

bekas penempatan Purwakarta: Purwakarta, Karawang, Subang
W Jawa Timur: Sidoarjo, Gresik
YB Yogyakarta: Rickshaws
YK Yogyakarta: Andongs
Z Jawa Barat:

bekas penempatan Parahyangan: Garut, kabupaten & kota Tasikmalaya, Sumedang, Ciamis, Pangandaran, Banjar

Kelas kenderaan[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa kelas plat pendaftaran, masing-masing boleh dibezakan dengan warna mereka:

  • Putih di atas hitam: Jenis plat pendaftaran yang paling biasa, untuk kenderaan persendirian.
  • Merah di atas putih: Kenderaan yang belum didaftarkan, atau untuk kereta baru yang belum mempunyai pemilik atau pengenalan undang-undang.
  • Hitam di atas kuning: Pengangkutan awam, seperti bas, teksi, angkot, becak kereta dan trak.
  • Putih di atas merah: Kenderaan kerajaan.
  • Hitam di atas merah: Kenderaan milik negara asing. Lazimnya digunakan oleh kedutaan asing atau kenderaan milik organisasi antarabangsa. Plat ini mengamalkan konvensyen yang berlainan (lihat di bawah).
  • Hitam di atas putih: Kenderaan yang dimiliki oleh negara asing. Lazimnya digunakan oleh kedutaan asing atau kenderaan milik organisasi antarabangsa. Plat ini mengamalkan konvensyen yang berlainan (lihat di bawah).
  • Putih di atas biru: Dimilikioleh beca-beca di Surabaya, utamanya dikodkan "SB"
  • Hitam di atas hijau: Kenderaan Zon Bebas .
  • Biru di atas putih: Kenderaan yang dimiliki oleh negara asing, tetapi plat ini digunakan terutamanya sebelum ia didaftarkan.
  • Kenderaan ketenteraan dan polis mempunyai warna dan konvensi abjad angka mereka sendiri, termasuk lambang mereka dan / atau pangkat pegawai yang memiliki kenderaan itu, terutama untuk pegawai tinggi. Kenderaan kakitangan tentera kuning pada latar belakang hijau, ditambah bintang kuning di bahagian atas. Plat kakitangan tentera laut berwarna kuning pada cahaya biru, ditambah dengan anchor kuning. Plat kakitangan Angkatan Udara berwarna kuning pada biru tua, ditambah pula dengan roundel daya udara merah dan putih. Plat polis berwarna kuning pada hitam. Kakitangan di Ibu Pejabat Angkatan Bersenjata menggunakan nombor kuning pada plat latar belakang merah. Kenderaan Kementerian Pertahanan juga menggunakan jenis plat agak sama, menggunakan kuning pada plat merah, hanya menggantikan lambang Angkatan Tentera dengan lambang Kementerian. Ini juga diamalkan pada setiap kenderaan tentera, seperti motosikal, jip, trak, kereta kebal, dan sebagainya.
  • Jabatan bomba, ambulans kerajaan, dan kenderaan kerajaan lain ditadbir di bawah kerajaan tempatan mereka, jadi mereka menggunakan putih di atas merah.
  • Terdapat juga plat atau konvensyen istimewa lain, seperti kenderaan yang digunakan oleh Presiden, Naib Presiden, atau pegawai kanan kerajaan yang lain.

Kenderaan kecemasan[sunting | sunting sumber]

Bagi kenderaan kecemasan seperti ambulans merujuk kepada kenderaan itu sendiri, jika dimiliki oleh perkhidmatan perubatan swasta atau hospital, plat itu berwarna putih hitam, manakala plat untuk ambulans yang disediakan oleh kerajaan berwarna merah. Untuk trak kebakaran, plat sentiasa berwarna merah, kerana semua jabatan api adalah milik kerajaan dan pembangkang yang dimiliki. Kenderaan polis mempunyai plat khas (lihat di atas).

Lori dan bas[sunting | sunting sumber]

Untuk trak, warna plat mungkin berbeza, sesetengahnya secara rasmi hitam pada kuning, tetapi beberapa yang dikeluarkan oleh kontrak persendirian berwarna hitam. Sekiranya bas digunakan untuk pengangkutan awam seperti bas bandar, plat hitam pada plat kuning digunakan, tetapi untuk kegunaan bas peribadi, plat berwarna hitam.

Reka bentuk plat khas[sunting | sunting sumber]

Kenderaan Kerajaan[sunting | sunting sumber]

Kenderaan kerajaan mempunyai plat pendaftaran khas. Jika pada bila-bila masa pegawai kerajaan pergi ke luar negeri atau keluar dari Indonesia, plat akan ditempatkan pada kenderaan yang ditunggangi oleh pegawai kerajaan.

Pegawai kerajaan kanan[sunting | sunting sumber]

Plat pendaftaran kenderaan milik pegawai kanan kerajaan seperti Presiden atau Naib Presiden bermula dengan RI (yang bermaksud "Republik Indonesia") dan diikuti oleh nombor. Sebagai contoh, plat pendaftaran presiden adalah "RI-1", dan wakil presiden adalah "RI-2". Pegawai kanan lain seperti menteri kerajaan, Pengerusi Dewan Perwakilan, Panglima Angkatan Bersenjata Nasional dan Ketua Polis Negara juga berkongsi konvensyen yang sama dan mendapat angka setelah Presiden dan Wakil Presiden. Plat ini digunakan untuk aktiviti harian, jadi plat mereka berwarna putih pada reka bentuk hitam.

Dalam kes khas, terdapat beberapa nombor yang sangat istimewa iaitu "INDONESIA 1" dan "INDONESIA 2" untuk Presiden dan Naib Presiden. Nombor ini digunakan untuk tujuan upacara, seperti perasmian presiden / naib presiden, upacara hari kebangsaan dan hari bersenjata. Pada hari perasmian, ketika presiden / naib presiden baru mengangkat sumpah, plat dipindahkan dari kereta bekas presiden / naib presiden ke kereta baru. Nombor-nombor ini juga digunakan untuk semua kereta presiden presiden / wakil presiden, tidak penting apa jenis kenderaan yang digunakan, dan menjadi putih pada reka bentuk merah.

Negara asing atau organisasi antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Plat pendaftaran kenderaan yang dimiliki oleh negara asing atau organisasi antarabangsa mengamalkan konvensyen yang berbeza. Mereka mengandungi huruf hitam pada latar belakang putih.

Plat tersebut mempunyai CD huruf diikuti oleh dua atau tiga digit yang menandakan negara atau organisasi, diikuti dengan hingga tiga digit nombor siri. Sebagai contoh, kereta dengan nombor CD 66 88 dimiliki oleh Vietnam. Pada amnya, nombor 01 dikhaskan untuk kenderaan rasmi duta.

Nombor-nombor itu didasarkan dalam sususun apabila mereka mengiktiraf Indonesia sebagai sebuah negara. Amerika Syarikat pada asalnya diberikan CD 13; kerana stigma yang dikaitkan dengan nombor 13, mereka meminta delegasi India untuk menukar nombor.

Senarai negara dan organisasi berikut:

Kod Negara atau organisasi
CD 12  Amerika Syarikat
CD 13  India
CD 14  Perancis
CD 15  United Kingdom
CD 16  Filipina
CD 17  Kota Vatikan
CD 18  Australia
CD 19  Norway
CD 20  Iraq
CD 21  Pakistan
CD 22  Belgium
CD 23  Myanmar
CD 24  Emiriah Arab Bersatu
CD 25  Republik Rakyat China
CD 26  Sweden
CD 27  Arab Saudi
CD 28  Thailand
CD 29  Mesir
CD 30  Itali
CD 31   Switzerland
CD 32  Jerman
CD 33  Sri Lanka
CD 34  Denmark
CD 35  Kanada
CD 36  Brazil
CD 37  Rusia
CD 38  Afghanistan
CD 39  Serbia
CD 40  Republik Czech
CD 41  Finland
CD 42  Mexico
CD 43  Hungary
CD 44  Poland
CD 45  Iran
CD 47  Malaysia
CD 48  Turki
CD 49  Jepun
CD 50  Bulgaria
CD 51  Kemboja
CD 52  Argentina
CD 53  Romania
CD 54  Yunani
CD 55  Jordan
CD 56  Austria
CD 57  Syria
CD 58 UNDP
CD 59  New Zealand
CD 60  Belanda
CD 61  Yaman
CD 62 UPU
CD 63  Portugal
CD 64  Algeria
CD 65  Korea Utara
CD 66  Vietnam
CD 67  Singapura
CD 68  Sepanyol
CD 69  Bangladesh
CD 70  Panama
CD 71 UNICEF
CD 72 UNESCO
CD 73 FAO
CD 74 Pertubuhan Kesihatan Sedunia
CD 75  Korea Selatan
CD 76 Bank Pembangunan Asia
CD 77 Bank Dunia
CD 78 Tabung Kewangan Antarabangsa
CD 79 Pertubuhan Buruh Antarabangsa
CD 80  Papua New Guinea
CD 81  Nigeria
CD 82  Chile
CD 83 UNHCR
CD 84 WFP
CD 85  Venezuela
CD 86 ESCAP
CD 87  Colombia
CD 88  Brunei
CD 89 UNIC
CD 90 Perbadanan Kewangan Antarabangsa
CD 91 UNTAET
CD 94  Belarus
CD 96 UNIDO
CD 97 Palang Merah
CD 98  Maghribi
CD 99  Kesatuan Eropah
CD 100 Setiausaha ASEAN
CD 101  Tunisia
CD 102  Kuwait
CD 103  Laos
CD 105  Cuba
CD 106 AIPO
CD 107  Libya
CD 108  Peru
CD 109  Slovakia
CD 110  Sudan
CD 111 Yayasan ASEAN
CD 112 UTUSAN
CD 113 CIFOR
CD 114  Bosnia dan Herzegovina
CD 115  Lubnan
CD 116  Afrika Selatan
CD 117  Croatia
CD 118  Ukraine
CD 120  Uzbekistan
CD 121  Qatar
CD 122 UNFPA
CD 123  Mozambique
CD 130  Azerbaijan
CD 136  Bahrain

Konsulat juga menggunakan format yang sama, tetapi menggunakan huruf CD, mereka menggunakan CC .

Sesetengah negara asing dan kenderaan organisasi antarabangsa di Jakarta menggunakan format "B xxxxx yyy " dan putih biasa pada plat hitam. Di mana "xxxxx" bermaksud lima digit rawak, dan " yyy " bermaksud kod negara / organisasi (lihat di atas)

Plat vaniti[sunting | sunting sumber]

Beberapa pemilik kenderaan membayar sejumlah wang tambahan untuk mendapatkan plat tertentu sebagai keinginan mereka. Oleh kerana konvensyen tidak fleksibel untuk memasukkan kata penuh, terdapat sesetengah orang menggunakan nombor dan huruf kreatif. Sebagai contoh, Idris Sardi, pemain biola, menggunakan ( B 10 LA ) untuk kenderaannya. Leoni, seorang pelakon dan penyanyi terkenal, menggunakan L 30 NI untuk keretanya. Malah bekas Presiden Megawati Sukarnoputri memilih "M 3 GA" untuk kenderaan peribadinya, kerana plat menyerupai nama samarannya yang luas. Edhie Bhaskoro Yudhoyono, anak lelaki bekas Presiden Yudhoyono, mempunyai plat bernombor "B 24 EB", iaitu "EB" namanya awalnya. Dengan format baru tiga huruf akhiran, banyak kesilapan atau plat pendaftaran peribadi mungkin dibuat. Sebagai contoh, pemilik Toyota Fortuner boleh memilih plat B 42 NER yang kelihatan seperti B four-two-NER . Syahrini, penyanyi Indonesia, mempunyai "B 1 SYR" sebagai nombor plat pendaftarannya, dengan "SYR" menjadi awalannya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Republic of Indonesia. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2009 Tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan.
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-10. Dicapai pada 2019-11-02.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]