2 Hati, Satu Jiwa: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 37: Baris 37:
* [[Mustapha Kamal]] sebagai bapa Lana dan Lina
* [[Mustapha Kamal]] sebagai bapa Lana dan Lina
* [[Ziela Jalil]] sebagai ibu Lana dan Lina
* [[Ziela Jalil]] sebagai ibu Lana dan Lina
* [[Jalil Hamid]]
* [[Jalil Hamid]] sebagai Dr. Haider
* [[Yusmal Ghazali]]
* [[Yusmal Ghazali]] sebagai En. Yusmal
* [[Irma Hasmie]]
* [[Irma Hasmie]] sebagai Jun
* [[Iqram Dinzly]]
* [[Iqram Dinzly]] sebagai Nizam


== Pelakon Pembantu ==
== Pelakon Pembantu ==

Semakan pada 07:02, 2 Oktober 2020

2 Hati 1 Jiwa
Poster Filem 2 Hati 1 Jiwa
PengarahProf A.Razak Mohaideen
Dihasilkan olehAhmad Puad Onah
DibintangiFauziah Ghous
Yasmin Hani
Fahrin Ahmad
Mustapha Kamal
Ziela Jalil
Yasmin Hani
Jalil Hamid
SinematografiMohd Erman
Syarikat
penerbitan
Grand Brilliance Sdn Bhd
Lineclear Motion Pictures Sdn Bhd
Negara Malaysia
BahasaBahasa Malaysia

2 Hati, Satu Jiwa ialah sebuah filem keluarga arahan, Prof A.Razak Mohaideen yang ditayangkan di pawagam Malaysia pada 28 Januari 2010. Filem yang dibintangi oleh Fauziah Ghous, Yasmin Hani dan Fahrin Ahmad ini merupakan filem diambil asas kisah benar pasangan Allahyarhamah Ladan dan Laleh.

Plot

Templat:Spoiler Lana dan Lina sentiasa mempunyai perbezaan di dalam mereka. Namun begitu, mereka masih mampu hidup bersama sebagai kawan baik terhadap diri masing-masing. Mereka sentiasa dilindungi daripada elemen-elemen luaran sosial yang lain oleh ibu bapa mereka. Sejak kecil, mereka tidak pernah dihantar ke sekolah awam. Sehinggalah pada suatu hari, ibubapa mereka menyedari akan keperluan untuk mendedahkan mereka kepada dunia luar agar mereka tidak akan bergantung kepada ibubapa mereka lagi. Peluang untuk mereka belajar berdikari bermula apabila mereka masuk ke alam universiti. Membenarkan mereka untuk memilih kepentingan dan kesukaan masing-masing, contohnya daripada kursus mata pelajaran, kawan-kawan dan gaya hidup masing-masing. Mereka telah menjadi kembar yang berlainan kontras individualitinya tetapi berkongsi conjoined body yang sama. Buat pertama kalinya di dalam hidup mereka, perasaan benci sesama mereka telah muncul. Hanya pembedahan yang mampu menjadi penyelesaian terhadap konflik ini. Filem ini mempersembahkan plot-plot penceritaan yang menarik tentang cabaran-cabaran yang terpaksa dilalui oleh Lana dan Lina di dalam mengharungi zaman universiti mereka yang telah membuatkan mereka tidak lagi berkesefahaman yang berakhir dengan pembedahan.[1]

Pelakon

Pelakon Pembantu

  • Rahim Razali sebagai Dato Ramzan Rani
  • Nur Aqilah Malek sebagai Kak Lapan
  • Naim Daniel Baharin sebagai Adik Lapan

Ulasan

Lakonan

Keseluruhan filem ini hanya 2.5 bintang sahaja. Pujian harus diberi kepada pelakon utama filem ini, Fouziah Ghous dan Yasmin Hani yang sanggup bersabar untuk menjadi pasangan kembar siam.

Jalan Cerita

Keseluruhan jalan cerita ini kurang memuaskan dan jalan cerita kurang berkesan. Hal ini dapat dilihat kepada pelakon Fahrin Ahmad yang menjadi Doktor Hassan.

Lagu Tema

Sebuah lagu bertajuk 2 hati Satu Jiwa hasil tulisan Mohariz Yaakup dan liriknya ditulis oleh Aucu. Dinyanyikan oleh Datuk Nassier Wahab

Pencapaian

Rujukan


Pautan luar