Qatar Airways

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Qatar Airways
IATA
QR
ICAO
QTR
Callsign
QATARI
Ditubuhkan 1993
Hab Lapangan Terbang Antarabangsa Doha
Program kesetiaan Kelab Istimewa Qatar Airways - Qmiles
Pesawat 54 (94 dalam tempahan)
Destinasi 71
Syarikat induk Kumpulan Qatar Airways
Ibu pejabat Doha, Qatar
Tokoh utama Akbar Al Baker (CEO)
Laman web http://www.qatarairways.com

Qatar Airways (Arab: القطرية) adalah syarikat penerbangan utama negara Qatar yang berpangkalan di Doha dan melayani 81 destinasi antarabangsa. Qatar Airways adalah satu daripada lima syarikat penerbangan di dunia yang bertaraf lima bintang untuk kecermelangan dalam perkhidmatan oleh Skytrax, sebuah agensi yang memantau industri penerbangan sedunia. Skytrax juga telah menamakan kru kabinnya sebagai yang "Terbaik di Timur Tengah" buat tahun keempat berturut-turut pada 2006 dan juga syarikat penerbangan kedua terbaik di dunia menurut tinjauan pendapat yang disertai lebih 12 juta penumpang. Pada 2007, Qatar Airways diiktiraf sebagai syarikat penerbangan terbaik di Timur Tengah dan keempat terbaik di dunia, dalam satu acara anugerah Skytrax 2007.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Qatar Airways ditubuhkan pada 22 November 1993 (1993-11-22);[1] operasi bermula pada 20 Januari 1994 (1994-01-20).[2] Amman mula diterbang pada Mei 1994 (1994-05).[3] Pada April 1995 (1995-04), CEO syarikat penerbangan merupakan Sheikh Hamad Bin Ali Bin Jabor Al Thani dengan 75 pekerja. Pada masa ini, 2 Airbus A310 menghubungkan rangkaian laluan termasuk Abu Dhabi, Bangkok, Cairo, Dubai, Khartoum, Kuwait, London, Madras, Manila, Muscat, Osaka, Sharjah, Taipei, Tokyo dan Trivandrum.[2] Pada 1995, 2 bekas Boeing 747 All Nippon Airways dibeli daripada Boeing.[4][5] Ia membeli sebuah Boeing 747SP terpakai dari Air Mauritius semasa 1996 (1996).[6][7]

Destinasi[sunting | sunting sumber]

Kabin[sunting | sunting sumber]

Kabin kelas pertama Qatar Airways

Semua kelas penerbangan Qatar Airways (kecuali A300/319/320/321) memiliki layar video di setiap tempat duduk. Siaran television satelit secara langsung juga ditawarkan di kapal terbang A330 dan A340 yang menawarkan rancangan Eropah dan Arab. Semua kapal terbang penerbangan jarak jauh dianggarkan akan dimuatkan dengan perkhidmatan televisyen satelit ini pada hujung tahun 2007.

Kelas pertama[sunting | sunting sumber]

Qatar Airways menawarkan penumpang kelas pertama lebih daripada 6.5 kaki ruang dan tempat duduk yang dilipat dalam katil dengan duvet kulit. Tempat duduk kelas pertama dilengkapi dengan fungsi mengurut dan sistem hiburan.

Lobi lapangan terbang[sunting | sunting sumber]

Kabin kelas perniagaan untuk Boeing 777-200LR

Terminal Premium merupakan terminal khas Qatar Airways untuk penumpang kelas pertama dan perniagaan, dibuka di Lapangan Terbang Antarabangsa Doha pada 2006. Dibina dalam jangka masa 9 bulan dengan kos US$90 juta, terminal sebesar 10,000 batu persegi ini mengandungi kemudahan-kemudahan seperti kaunter daftar masuk, tempat membeli-belah bebas cukai, bilik persidangan, sauna, jakuzi dan restoran.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. "World airline directory – Qatar Airways". Flight International 157 (4722): 98. 4 – 10 April 2000. ISSN 0015-3710. Diarkibkan daripada asal pada 13 Jun 2014.  Check date values in: |date= (bantuan)
  2. 2.0 2.1 "World airline directory – Qatar Airways". Flight International 147 (4466): 74. 5 April – 11 April 1995. ISSN 0015-3710. Diarkibkan daripada asal pada 30 Mei 2014.  Check date values in: |date= (bantuan)
  3. Sambidge, Andy (9 Julai 2013). "Qatar Airways adds flights to Jordanian capital". arabianbusiness.com. Diarkibkan daripada asal pada 8 Ogos 2013. 
  4. "Qatar 747 purchase". Flightglobal. Flight International. 27 September 1995. Diarkibkan daripada asal pada 30 Mei 2014. 
  5. "Qatar Airways to expand with 747s". Flightglobal. Flight International. 2 Ogos 1995. Diarkibkan daripada asal pada 30 Mei 2014. 
  6. "Aircraft news". Flightglobal. Airline Business. 1 April 1996. Diarkibkan daripada asal pada 13 Jun 2014. Qatar Airways has bought a B747SP from Air Mauritius brokered by UK-based Isis Aviation Services. 
  7. "Mauritian sale". Flightglobal. Flight International. 28 Februari 1996. Diarkibkan daripada asal pada 30 Mei 2014. 

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "VIDEO:_Qatar_receives_first_A380.2C_hints_at_further_orders" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "UPDATE_2-Qatar_takes_full_control_of_national_airline" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "UPDATE_1-Qatar_Airways_delays_taking_first_A380_by_several_weeks" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "UPDATE_1-Qatar_Air_may_buy_more_A380s.2C_but_not_for_longest_routes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Tripoli.2C_the_light_fantastic" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "The_Gulf.27s_ambitious_airlines" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Solo_act_in_Doha" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Show_news_-_Qatar_to_grow_fleet_ready_for_opening_of_new_Doha_airport" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Second_to_none_.3F" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "QR_flies_to_Singapore_.26_Cebu" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "qatar-s-al-baker-says-heathrow-noise-gripes-are-excessive" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways.E2.80.99_chief_fires_back_at_anti-Gulf_carrier_campaign" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_to_take_first_A380s_in_June.2C_plans_Farnborough_extravaganza" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_to_have_eight_A350s_within_one_year" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_starts_daily_flights_to_JFK" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_spree_may_not_be_over" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_scrubs_Airbus_A380_Farnborough_visit" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_receives_first_787_at_Seattle_ceremony" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_pulls_out_of_ailing_Gulf_Air" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_orders_corporate_airliner" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_launches_flights_to_Manchester" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_is_ninth_A380_customer" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_introduces_Airbuses_and_new_logo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_hybrid_livery_to_feature_on_test_A350" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_fixes_date_for_first_A350_delivery" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_builds_with_.245bn_airbus_order" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_begins_fleet_roll-over_with_A320" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_A300-600_destroyed" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_allies_with_Oneworld" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_787_order_revealed_by_logo_on_aircraft_at_premiere" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_touches_down_at_Tokyo_Haneda_International_Airport" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_to_Welcome_the_First_Three_of_13_A380_Aircraft_on_June_17" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_to_launch_its_third_route_to_Japan" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_to_launch_first_A380_on_London_route_in_June" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_to_launch_Djibouti_flights_in_July" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_to_go_triple_daily_to_Cairo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_to_be_Oneworld_member_by_end-2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_takes_delivery_of_first_Airbus_A380" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_takes_delivery_of_first_Airbus_A350_XWB" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_signs_code-share_deal_with_Cathay_Pacific" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_se_pose_.C3.A0_Tokyo-Haneda" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_set_to_launch_seventh_route_to_China" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_reinforces_its_commitment_to_Japan_with_additional_domestic_code_share_agreements" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_plans_to_increase_capacity_on_Perth_route" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_orders_80_Airbus_A350XWBs" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_officially_receives_first_A350" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_marks_inaugural_flight_to_Miami" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_makes_its_Miami_debut" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_launches_third_Turkish_route" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_launches_flights_to_Stockholm" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_launches_daily_non-stop_service_to_Dallas.2FFort_Worth" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_increases_operations_to_Jakarta_with_four_additional_flights_per_week" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_group_flies_into_profitability" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_frustrated_by_lack_of_Airbus_A350_XWB_technical_detail" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_formally_joins_Oneworld" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_first_to_get_IATA_operational_audit" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_finalizes_order_for_50_777-9Xs.3B_commits_to_50_more" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_finalizes_order_for_four_777_freighters" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_deploys_first_787_on_Dubai_route" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_confirms_order_for_80_A350_XWBs_and_adds_three_A380s" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_completes_move_to_new_Doha_airport" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_commences_full_operations_at_Hamad_International_Airport" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_commences_flights_to_Djibouti_continuing_its_expansion_in_Africa" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_commences_Edinburgh.27s_highly_anticipated_direct_flight_to_Doha_in_the_Middle_East" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_CEO_says_company_fully_government_owned" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_celebrates_787_Dreamliner_service_to_UK" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_brings_out_its_first_freighter" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_begins_full_operations_at_new_Hamad_airport" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_begins_flights_between_Edinburgh_and_Doha" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_becomes_state-owned" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_axes_Myanmar_service" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_announces_new_route:_Amsterdam" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_Airways_adds_Zurich_to_network" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Qatar_adds_to_fleet" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "QA_announces_new_Indian_route" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PICTURES:_Qatar_takes_delivery_of_first_14_Boeing_777-300ERs" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PICTURES:_Qatar_plans_rapid_A380_roll-out_following_London_debut" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Pictures:_Qatar_Airways_unveils_new_livery_and_first_class_products" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PICTURES:_Qatar_Airways_reveals_A350_cabin" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Pictures:_Qatar_Airways_A300_destroyed_in_Gamco_fire_at_Abu_Dhabi" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PICTURE:_Qatar_A350_inaugural_arrives_in_Frankfurt" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PICTURE:_Qatar_Airways_prepares_to_introduce_new_777-200LRs" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Miami_becomes_Qatar_Airways.E2.80.99_sixth_US_destination" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "marketplace-64382" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "marketplace-43828" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "marketplace-31144" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "marketplace-133998" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Iraq_commercial_flights_take_off" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Full_operations_transfer_to_HIA_from_today" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FARNBOROUGH:_Qatar_signs_for_100_777Xs" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FARNBOROUGH:_Qatar_in_.E2.80.98impasse.E2.80.99_with_Airbus_on_A380" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Factsheet" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DUBAI_2007:_Qatar_confirms_.2413.5bn_Boeing_order" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DUBAI_2007:_Qatar_Airways_confirms_.2413.5_billion_order_for_30_Boeing_787s_and_27_777s" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Delays_prompt_Qatar_to_cancel_Farnborough_A380_plan" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Dallas.2FFort_Worth_lands_another_Gulf_carrier" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Building_an_airline_to_serve_a_nation" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Boeing.2C_Qatar_Airways_Finalize_Order_for_Four_777_Freighters" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Boeing.2C_Qatar_Airways_Announce_Agreement_for_Nine_777-300ERs" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Boeing_Delivers_Qatar_Airways.27_100th_Airplane" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Boeing_Celebrates_Delivery_of_First_787_Dreamliner_to_Qatar_Airways" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "A350_arrives_home_at_.E2.80.98tough_customer.E2.80.99_Qatar" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "A320_beats_737_in_Qatar_fight" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "airline-routes-28" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Airline_Routes-Jan._12.2C_2015" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Airline_News-Oct._28.2C_2014" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "aircraft-news-41022" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]