Anjing penjaga haiwan ternakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seekor anjing penjaga biri-biri Maremma dengan kawanan biri-birinya di Australia.

Anjing penjaga haiwan ternakan ialah sejenis anjing pastoral dibiakbakakan untuk tujuan perlindungan ternakan daripada pemangsa.

Anjing penjaga haiwan ternakan tinggal dengan kumpulan haiwan yang dilindungi olehnya sebagai anggota sepanjang masa kawanan. Kebolehannya untuk menjaga kawanannya kebanyakannya kenalurian, kerana anjing ini terikat dengan kawanan itu sejak umur muda.[1] Tidak seperti anjing gembala lebih kecil yang kerap yang mengawal pergerakan haiwan ternakan, anjing penjaga haiwan ternakan bergaul bersama haiwan ternakan, menjaganya daripada penceroboh dalam kawanan itu. Kehadiraan anjing pengawal biasanya cukup untuk menghalau pemangsa dengan intimidasi suara, salak, dan memaparkan tingkah laku sangat langsang. Anjing ini mungkin menyerang atau melawan pemangsa untuk melindungi kawanan, sekiranya tidak boleh menghalau pemangsa.[2] Anjing penjaga haiwan ternakan mungkin giat berjaga akan pemangsa dalam wilayah terlindung untuk menangkap dan menghapuskan pemangsa, dan ada kes yang diketahui bahawa anjing mengumpan koyote kepada sumber makanan untuk memburunya.[perlu rujukan]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Barnes, Elizabeth (1998), "Working like a dog", Mother Earth News (168): 30 |access-date= requires |url= (bantuan)
  2. ^ Green, Jeffrey S.; Woodruff, Roger A. (1993). Livestock Guarding Dogs: Protecting Sheep From Predators (ed. Semakan Oktober 1993). Jabatan Perkhidmatan Pemeriksaan Pertanian, Haiwan dan Tumbuhan Amerika Syarikat. m/s. 26. Dicapai pada 12 Ogos 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]