Basenji

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Basenji
Seekor basenji merah dengan tanda-tanda putih
Nama lain
  • anjing semak Afrika
  • Anjing tidak menyalak Afrika
  • Anjing Congo
  • Anjing Zande
  • Ango angari
Negara asalRepublik Demokratik Congo
Trait
Berat Jantan 11 kg (24 lb)
Betina 9.5 kg (21 lb)
Tinggi Jantan 43 cm (17 in)
Betina 40 cm (15 12 in)
Bulu pendek dan halus
Jangka hayat 14–16 tahun
Anjing (Canis lupus familiaris)

Basenji[a] ialah satu baka anjing pemburu. Ia dibiakbakakan daripada ternakan yang berasal dari Afrika tengah. Persekutuan Kinologi Antarabangsa menempatkan baka ini dalam kumpulan spits dan jenis primitif. Basenji menghasilkan bunyi mirip yodel yang luar biasa oleh sebab larinksnya yang berupa bentuk luar biasa.[1] Trait ini juga memberi basenji nama gelaran 'anjing tidak menyalak'.[2]

Basenji mengongsi banyak trait distingtif dengan jenis-jenis anjing paria. Basenji mendatangi estrus hanya sekali setahun serupa dengan dingo, anjing menyanyi New Guinea, dan mastif Tibet, apabila dibandingkan dengan baka anjing lain yang mungkin mempunyai dua atau lebih musim pembiakan setiap tahun. Ia mampu berlari sehingga 30–35 miles per jam (48–56 km/j) dan basenji kekurangan bau distingtif, dan cenderung terhadap lolongan, yodel, dan penyuaraan lain berbanding dengan salakan biasa baka anjing moden.[3] Ternakan asasi asli baka ini datang dari Congo.

Nama[sunting | sunting sumber]

Orang Azande dan orang Mangbetu dari rantau Congo timur laut menyebut basenji, dalam bahasa Lingala, dengan mbwá na basɛ́nzi, yang memaksudkan "anjing orang gasar" atau "anjing orang kampung". Di Congo, basenji juga dikenali sebagai "anjing semak".

Anjing ini juga dikenali oleh orang Azande di Sudan Selatan sebagai ango angari.[4]

Perkatan basɛ́nzi itu sendiri merupakan bentuk jamak bagi mosɛ́nzi.

Dalam bahasa Swahili, iaitu lagi satu bahasa Bantu, dari Afrika Timur, mbwa shenzi diterjemahkan kepada "anjing gasar". Satu lagi nama tempatan ialah m'bwa m'kube, 'mbwa wa mwitu "anjing liar", atau "anjing yang melompat-lompat",[5] yang merupakan rujukan kepada kecenderungannya untuk melompat-lompat ke atas untuk mengesan buruannya.

Zuriat[sunting | sunting sumber]

Basenji telah dikenal pasti sebagai baka basal yang mendahului kemunculan baka moden pada abad ke-19.[6] Kajian-kajian DNA berdasarkan jujukan genom penuh menunjukkan bahawa basenji dan dingo kedua-duanya dianggap sebagai anggota basal bagi klad anjing bela jinak.[7][8][9]

Pada tahun 2021, genom bagi dua ekor basenji digabungjalinkan, yang menandakan bahawa basenji tergolong dalam kumpulan spits Asia.[10] Gen AMY2B menghasilkan enzim, iaitu amilase, yang membantu untuk mencerna kanji. Serigala, husky, dan dingo memiliki hanya dua salinan bagi gen ini, yang menyediakan bukti bahawa haiwan-haiwan ini muncul sebelum perluasan pertanian.[9] Kajian genom menemukan keserupaan bahawa basenji memiliki dua salinan bagi gen ini.[10]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Seekor basenji hitam dan putih

Basenji berasal dari benua Afrika.[11] Orang Eropah pertama kali memerihalkan baka pada tahun 1895 di Congo. Anjing tempatan ini, yang dikenali pasti oleh Eropah sebagai baka tersendiri dan dipanggil basenji, dihargai oleh orang tempatan kerana kecerdasannya, keberaniannya, kepantasannya, dan kesenyapannya.

Beberapa percubaan dilakukan untuk memperkenalkan baka ini ke England, namun import terawal tewas kepada penyakit. Pada tahun 1923, enam ekor basenji dibawa dari Sudan, tetapi keenam-enam anjing mati akibat suntikan distemper yang diterima dalam kuarantin.[12] Waktu berlalu sehingga tahun 1930-an apabila ternakan asasi berjaya diasaskan di England, dan kemudian di Amerika Syarikat oleh pengimport haiwan Henry Trefflich. Boleh jadi semua basenji di dunia Barat diturunkan daripada import asli ini yang sedikit.[13] Baka ini secara rasmi diterima ke dalam AKC pada tahun 1943. Pada tahun 1990, buku pembaka AKC dibuka semula kepada 14 import baharu atas permintaan Basenji CLub of America.[14] Buku pembaka dibuka semula lagi kepada anjing import terpilih dari 1 Januari 2009 hingga 31 Disember 2013.[15] Ekspedisi pimpinan orang Amerika mengumpulkan ternakan pembiakbakaan di kampung-kampung di kawasan Basankusu di Republik Demokratik Congo pada tahun 2010.[16] Basenji juga berdaftar dengan United Kennel Club.

Kepopularan basenji di Amerika Syarikat, menurut American Kennel Club, telah menurun dalam dekad terakhir, dengan kedudukan di tangga ke-71 pada tahun 1999, lalu menurun dari tangga ke-84 pada tahun 2006, dan ke tangga ke-93 pada tahun 2011.[17]

Ciri[sunting | sunting sumber]

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Basenji merah dengan tanda-tanda putih
Dua ekor basenji: seekor jantan triwarna (kiri) dan seekor betina merah (merah)
Seekor anak basenji brindle
Basenji merah
Seekor basenji triwarna dengan tanda-tanda putih

Basenji ialah anjing kecil berbulu pendek dengan telinga tegak, ekor yang melingkar dengan ketat dan leher gemalai. Dahi basenji berkedut, malah lebih berkedut semasa muda atau amat teruja. Mata basenji secara tipikal berbentuk badam. Basenji biasanya berukuran kira-kira seberat 9–11 kg (20–24 lb) dan berdiri setinggi 41–46 cm (16–18 in) pada paras bahu. Ia merupakan baka segi empat sama, yang bermaksud bahawa tingginya dan panjangnya sama, biasanya dengan jantan yang lebih besar daripada betina. Basenji ialah anjing atletik dan luar biasa berkuasa untuk saiznya.

Ia mempunyai gaya jalan gemalai dan yakin seperti kuda ligas dan melayap di tanah dalam gaya derap gantung ganda, dengan ekor melingkar biasanya yang melurus untuk keseimbangan lebih tinggi apabila berlari dengan kelajuan tertinggi. Basenji terdapat dengan beberapa pewarnaan berlainan: merah, hitam, triwarna, dan brindle, dan kesemuanya mempunyai kaki, dada, dan hujung ekor putih. Ia juga terdapat dengan warna trindle, yang merupakan anjing triwarna dengan titik-titik brindle, satu gabungan jarang.

Perangai dan tingkah laku[sunting | sunting sumber]

Basenji berwaspada, bertenaga, dan berat hati terhadap orang asing. Basenji cenderung menjadi terikat secara emosi dengan seorang manusia tunggal. Basenji mungkin tidak berbaik dengan haiwan peliharaan bukan anjing. Basenji tidak menyukai cuaca basah, sama seperti kucing, dan kerap enggan keluar dalam sebarang keadaan lembap. Ia suka memanjat dan mampu semudahnya memanjat pagar dawai berantai.

Basenji kerap berdiri di atas tungkai belakangnya, lebih kurang seperti meerkat, dengan sendiri atau dengan bersandar pada sesuatu; tingkah laku ini kerap diperhatikan apabila anjing berkenaan ingin tahu tentang sesuatu. Basenji memiliki dorongan pemangsa kuat. Menurut buku The Intelligence of Dogs, ia menempati tangga kedua untuk anjing paling kurang boleh latih, apabila diarah untuk melakukan perintah manusia (didahului hanya oleh anjing pemburu Afghan).[petikan lengkap diperlukan] Kecerdasan sebenarnya terlihat apabila ia perlu benar-benar menyelasaikan masalah demi matlamat sendiri anjing berkenaan (seperti makanan atau kebebasan).

Basenji amat terdorong terhadap mangsa dan bakal mengejar kucing dan haiwan kecil lain.

Kesihatan[sunting | sunting sumber]

Hanya terdapat satu tinjauan kesihatan lengkap bagi baka anjing, termasuk basenji, yang dijalankan oleh The Kennel Club pada tahun 2004. Tinjauan ini menunjukkan prevalens penyakit pada basenji dengan dermatitis (9% daripada respons), inkontinens dan jangkitan pundi (5%), hipotiroidisme (4%), piometra dan kemandulan (4%).[18]

Kelanjutan usia[sunting | sunting sumber]

Basenji dalam tinjauan The Kennel Club tahun 2004 mempunyai jangka hayat median sebanyak 13.6 tahun (saiz sampel 46 ekor anjing yang telah mati),[18] yang lebih panjang 1–2 tahun berbanding dengan jangka hayat median bagi baka lain dengan saiz serupa. Anjing tertua dalam tinjauan ini berusia 17.5 tahun. Punca paling umum bagi kematian merupakan usia lanjut (30%), masalah urologi (inkontinens, sindrom Fanconi, kegagalan ginjal kronik; 13%), masalah tingkah laku ("tidak disebut" dan agresi 9%), dan kanser (9%).[18]

Sindrom Fanconi[sunting | sunting sumber]

Sindrom Fanconi, iaitu kecelaruan terwaris yang melibatkan kegagalan salur ginjal untuk menyerap elektrolit dan nutrien semula,[19] adalah luar biasa umum pada basenji.[20] Gejala termasuk minum berlebihan, kencing berlebihan, dan glukosa di dalam air kencing, yang mungkin membawa kepada kesilapan diagnosis untuk diabetes. Sindrom Fanconi dapat dirawat dan kerosakan organ dikurangkan jika perawatan bermula awal-awal. Para pemilik basenji dinasihati untuk menguji air kencing anjing mereka untuk glukosa sekali sebulan mulai usia 3 tahun. Strip ujian glukosa yang direka bentuk untuk manusia penghidap diabetes adalah murah dan tersedia di kebanyakan farmasi. Protokol pengurusan penyakit Fanconi telah dimajukan yang dapat digunakan oleh doktor haiwan untuk merawat anjing penghidap penyakit Fanconi.[21]

Isu kesihatan lain[sunting | sunting sumber]

Basenji kadang-kadang membawa gen resesif ringkas yang, apabila homozigus untuk kecacatan, menyebabkan anemia hemolisis genetik.[22] Kebanyakan basenji abad ke-21 diturunkan daripada leluhur yang telah teruji bersih. Apabila zuriat daripada susur galur yang sepenuhnya teruji tidak dapat sepenuhnya disahkan, anjing berkenaan patut diuji sebelum pembiakbakaan. Oleh sebab ini merupakan ujian DNA tidak invasif, basenji dapat diuji untuk HA pada bila-bila masa.

Basenji kadang-kadang menderitai displasia pinggul yang menyebabkan kehilangan mobiliti dan gejala mirip artritis. Semua anjing patut diuji sama ada oleh OFA atau PennHIP sebelum pembiakbakaan.

Malpenyerapan, atau enteropati imunoproliferatif, ialah penyakit usus autoimun yang membawa kepada anoreksia, cirit-birit kronik, malah kematian. Diet khusus dapat memperbaik mutu hidup untuk anjing terjejas.

Baka ini juga dapat menjadi mangsa kepada atrofi retina progresif (kemerosotan retina yang menyebabkan kebutaan) dan beberapa masalah mata warisan kurang parah seperti koloboma (lubang dalam struktur mata), dan membran pupilari tegar (benang halus di serata pupil).

Dalam kebudayaan popular[sunting | sunting sumber]

  • Dalam mitologi orang Nyanga, Rukuba ialah basenji bercakap dan anjing peliharaan milik dewa api Nyamuriri. Seorang lelaki bernama sama ada Nkhango atau Mikhango meyakinkan Rukuba untuk membantunya mencuri api rakyatnya. Setelah murka akibat ini, Nyamuriri mengusir anjingnya. Dalam sesetengah versi, ia juga mencabut kebolehan anjing itu untuk bercakap. Dalam kebanyakan versi, Rukuba masih mampu bercakap apabila ia terus tinggal dengan orang Nyanga, tetapi enggan melakukannya lagi sebaik Nkhango mencuba untuk menjadikannya utusan untuk kampung itu.[23]
  • Watak judulan bagi novel tahun 1954 Good-bye, My Lady, karya James H. Street, ialah seekor basenji betina. Buku ini dijadikan filem senama pada tahun 1956, dengan barisan pelakon yang menyertakan Brandon deWilde, Walter Brennan, dan Sidney Poitier.[24] Beberapa ekor basenji digunakan untuk peranan utama, dengan "bintang" utama yang merupakan "My Lady of the Congo", seekor basenji berusia enam bulan yang dibiakbakakan oleh Veronica Tudor-Williams dari Molesey, England. Ia diikuti oleh empat ekor basenji muda lain untuk berlakon sebagai pelakon gantian termasuk saudaranya, "My Lord of the Congo", dan "Flageolet of the Congo", (yang kemudian menjadi Juara Antarabangsa). "My Lady" melakonkan kebanyakan adegan.[25]
  • Kisah sebenar seekor basenji ditonjolkan dalam episod "The Cat Came Back" dalam rancangan radio This American Life.[26]
  • Menurut komik web Achewood, jika Jesus Christ ialah anjing, baginda patut menjadi basenji.[27]
  • Basenji ditonjolkan dalam episod keempat, "Tyler Tucker, I Presume?", daripada musim ketiga bagi siri animasi televisyen The Wild Thornberrys. Nigel Thornberry bersemuka dengan sekumpulan anggota puak bersama dengan anjing pemburu Congo mereka. Pengarah siri, Mark Risley, memiliki beberapa ekor basenji, dan anjing-anjingnya menyediakan suara rakaman untuk watak animasi masing-masing.
  • Episod Pound Puppies, "The Pups Who Loved Me", mengisahkan watak basenji ejen rahsia dengan nama Bondo. Anjing ini dilukis dengan kemiripan sepatutnya, namun terlihat menyalak, yang bukan ciri baka ini.
  • Basenji ditonjolkan dalam bahagian pertama The Apu Trilogy (India).
  • Seekor basenji ialah salah satu protagonis utama dalam novel August Magic karya Veronica Anne Starbuck.
  • Anubis, si anjing tidak menyalak, ialah seekor basenji yang ditonjolkan dalam filem seram Soulmate dan Tales of Halloween.
  • Yodels, Wails and Basenji Tails – buku tahun 1998 yang menonjolkan kompilasi kisah basenji.
  • The Story of Tongdaeng karya Tuanku Raja Bhumibol Adulyadej dari Thailand menonjolkan salah seekor haiwan peliharaan baginda Tongdaeng, si basenji.[28]
  • Ace Ventura: Pet Detective. Keluaran baharu bagi filem bervideo ini menonjolkAn futej bagi seekor basenji hitam dan putih yang dikeluarkan daripada keluaran asli. Basenji ini juga telah ditonjolkan pada muka hadapan video Australia.
  • The African Queen menonjolkan seekor basenji yang duduk di pangkuan si peribumi dalam adegan gereja di permulaan filem.
  • Ring of Fire: An Indonesian Odyssey menonjolkan seekor basenji.
  • Mystic Fire Video mengandungi basenji Borneo.
  • The Magic of Lassie – Basenji terlihat semasa salah satu adegan di dalam ruang pemandu sebuah kenderaan roda lapan belas di tempat letak kenderaan.
  • The Constant Gardener menonjolkan seekor anak basenji di kampung yang dipegang oleh seorang anak dengan tali cawak.
  • So Quiet on the Canine Front dan Trader Hound, filem singkat bagi siri Dogville Comedies, mengandungi anjing terlatih sebagai pelakon, dua ekor merupakan basenji.
  • Air Bud: World Pup – Due ekor basenji berlainan warna terlihat berlari dengan kawanan anjing dan mengejar dua orang penyangak di penghujung filem.
  • Seekor Basenji dibawa di kepala Matthew Barney, untuk menggambarkan dewa para orang mati Mesir Anubis, dalam persembahan beliau pada tahun 2007, Guardian of the Veil.[29]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: باسينجي

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Diadaptasi daripada buku Why Pandas Do Handstands, 2006, oleh Augustus Brown.
  2. ^ "BCOA African Stock Project – 1945 Letter from Africa". basenji.org (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ "Basenji Dog Breed Information". American Kennel Club (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 Januari 2024.
  4. ^ "BCOA African Stock Project: My Journey into the Home of the Basenji". Basenji.org (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ de Lavigne, Guillaume (2015). Free Ranging Dogs: Stray, Feral or Wild? (dalam bahasa Inggeris). Lulu Press. ISBN 978-1-326-21952-9.[pautan mati kekal]
  6. ^ Larson, G (2012). "Rethinking dog domestication by integrating genetics, archeology, and biogeography". Proceedings of the National Academy of Sciences (dalam bahasa Inggeris). 109 (23): 8878–8883. Bibcode:2012PNAS..109.8878L. doi:10.1073/pnas.1203005109. PMC 3384140. PMID 22615366.
  7. ^ Fan, Zhenxin; Silva, Pedro; Gronau, Ilan; Wang, Shuoguo; Armero, Aitor Serres; Schweizer, Rena M.; Ramirez, Oscar; Pollinger, John; Galaverni, Marco; Ortega Del-Vecchyo, Diego; Du, Lianming; Zhang, Wenping; Zhang, Zhihe; Xing, Jinchuan; Vilà, Carles; Marques-Bonet, Tomas; Godinho, Raquel; Yue, Bisong; Wayne, Robert K. (2016). "Worldwide patterns of genomic variation and admixture in gray wolves" (PDF). Genome Research (dalam bahasa Inggeris). 26 (2): 163–73. doi:10.1101/gr.197517.115. PMC 4728369. PMID 26680994. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 9 Oktober 2022.
  8. ^ Koepfli, K.-P.; Pollinger, J.; Godinho, R.; Robinson, J.; Lea, A.; Hendricks, S.; Schweizer, R. M.; Thalmann, O.; Silva, P.; Fan, Z.; Yurchenko, A. A.; Dobrynin, P.; Makunin, A.; Cahill, J. A.; Shapiro, B.; Álvares, F.; Brito, J. C.; Geffen, E.; Leonard, J. A.; Helgen, K. M.; Johnson, W. E.; O’Brien, S. J.; Van Valkenburgh, B.; Wayne, R. K. (17 Ogos 2015). "Genome-wide Evidence Reveals that African and Eurasian Golden Jackals Are Distinct Species". Current Biology (dalam bahasa Inggeris). 25 (16): 2158–2165. doi:10.1016/j.cub.2015.06.060. PMID 26234211.
  9. ^ a b Freedman, Adam H.; Gronau, Ilan; Schweizer, Rena M.; Ortega-Del Vecchyo, Diego; Han, Eunjung; Silva, Pedro M.; Galaverni, Marco; Fan, Zhenxin; Marx, Peter; Lorente-Galdos, Belen; Beale, Holly; Ramirez, Oscar; Hormozdiari, Farhad; Alkan, Can; Vilà, Carles; Squire, Kevin; Geffen, Eli; Kusak, Josip; Boyko, Adam R.; Parker, Heidi G.; Lee, Clarence; Tadigotla, Vasisht; Siepel, Adam; Bustamante, Carlos D.; Harkins, Timothy T.; Nelson, Stanley F.; Ostrander, Elaine A.; Marques-Bonet, Tomas; Wayne, Robert K.; dll. (2014). "Genome Sequencing Highlights the Dynamic Early History of Dogs". PLOS Genetics (dalam bahasa Inggeris). 10 (1): e1004016. doi:10.1371/journal.pgen.1004016. PMC 3894170. PMID 24453982.
  10. ^ a b Edwards, Richard J.; Field, Matt A.; Ferguson, James M.; Dudchenko, Olga; Keilwagen, Jens; Rosen, Benjamin D.; Johnson, Gary S.; Rice, Edward S.; Hillier, La Deanna; Hammond, Jillian M.; Towarnicki, Samuel G.; Omer, Arina; Khan, Ruqayya; Skvortsova, Ksenia; Bogdanovic, Ozren; Zammit, Robert A.; Aiden, Erez Lieberman; Warren, Wesley C.; Ballard, J. William O. (2021). "Chromosome-length genome assembly and structural variations of the primal Basenji dog (Canis lupus familiaris) genome". BMC Genomics (dalam bahasa Inggeris). 22 (1): 188. doi:10.1186/s12864-021-07493-6. PMC 7962210. PMID 33726677.
  11. ^ Dollman, Guy (April 1937). "The Basenji Dog". Journal of the Royal African Society (dalam bahasa Inggeris). 36 (143): 148–149. JSTOR 717626.
  12. ^ "BCOA African Stock Project: Lady Helen Nutting". Basenji.org (dalam bahasa Inggeris).
  13. ^ Jones, Shirley (Ogos 1989). "BCOA African Stock Project: History of the Breed Presented to the AKC". Basenji.org (dalam bahasa Inggeris).
  14. ^ Geoffroy, Pamela. "Letter to AKC Board of Directors" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Surat kepada AKC Board of Directors. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 9 Oktober 2022. Dicapai pada 1 Januari 2024.
  15. ^ [1][pautan mati]
  16. ^ "Dibu Basenjis: Congo Trip 2010". dibubasenjis.com. Dicapai pada 1 Januari 2024.
  17. ^ "AKC Dog Registration Statistics". AKC.org (dalam bahasa Inggeris). American Kennel Club. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Mei 2012. Dicapai pada 1 Januari 2024.
  18. ^ a b c Kennel Club/British Small Animal Veterinary Association Scientific Committee. 2004. Purebred Dog Health Survey Diarkibkan 13 Ogos 2013 di Wayback Machine. Dicapai pada 1 Januari 2024.
  19. ^ "Health Issues" (dalam bahasa Inggeris). Doglime. 28 Februari 2019.
  20. ^ Noonan, C. H. B.; Kay, J. M. (1990). "Prevalence and Geographic-distribution of Fanconi syndrome in Basenjis in the United States". Journal of the American Veterinary Medical Association (dalam bahasa Inggeris). 197 (3): 345–349. doi:10.2460/javma.1990.197.03.345. PMID 2391269.
  21. ^ Gonto, Steve (12 Februari 2016). "Fanconi Renal Disease Management Protocol for Veterinarians" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Basenji Club of America. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 9 Oktober 2022. Dicapai pada 1 Januari 2024 – melalui Tapak web Basenji Companions.
  22. ^ "Basenji Health Issues". basenjiweb.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Ogos 2008. Dicapai pada 1 Januari 2024.
  23. ^ Coren, Stanley (2004). How dogs think: understanding the canine mind (Inggeris). New York: Free Press. ISBN 0743222326. LCCN 2004052821.
  24. ^ Ruplenas, Robert D. (12 Mei 1956). "Good-bye, My Lady". IMDb (dalam bahasa Inggeris).
  25. ^ ""I Had Me a Dog" (And it Was a Basenji)". National Purebred Dog Day® (dalam bahasa Inggeris). 26 Ogos 2017. Dicapai pada 1 Januari 2024.
  26. ^ Blumberg, Alex; Glass, Ira (18 Ogos 2006). "The Cat Came Back". This American Life (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Oktober 2006. Dicapai pada 1 Januari 2024.
  27. ^ Onstad, Chris (7 Mac 2008). "An Afternoon with ... Molly Sanders". Achewood.com (dalam bahasa Inggeris).
  28. ^ Adulyadej, Raja Thailand, Bhumibol (2002). Phrarātchaniphon Phrabāt Somdēt Phrachaoyūhūa Phūmiphon ʻAdunlayadēt rư̄ang Thō̜ngdǣng/ His Majesty King Bhumibol Adulyadej biography of a pet dog, the story of Tongdaeng (dalam bahasa Thai). Krung Thēp: Amarin Printing & Publishing Company Limited. ISBN 978-9742726263. OCLC 51802777.
  29. ^ Scott, Kitty (2007). Drawing Restraint Vol. V (1987–2007) (dalam bahasa Inggeris). Manchester: Cornerhouse Publications. ISBN 978-3-86560-318-0.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]