Maxine Khoo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Peguam

Maxine Khoo

P.J.K.(Negeri Sembilan) LL.B(Hons), MMIArb
邱爱婷
Timbalan Setiausaha Agung Pemuda MCA Kebangsaan
PresidenWee Ka Siong
Timbalan PresidenMah Hang Soon
Setiausaha AgungChong Sin Woon
Pengerusi NegeriDatuk Lawrence Low Ah Keong
Ketua Pemuda MCA Bahagian Subang
Butiran peribadi
LahirPulau Pinang, Malaysia
Kerakyatan Malaysia
Parti politik Barisan Nasional
Persatuan Cina Malaysia
Alma materUniversity Kebangsaan Malaysia (UKM)
AnugerahAsian Legal Business (ALB) Malaysian Rising Stars 2022

Saudari Maxine Khoo, P.J.K. (Bahasa Cina: 邱爱婷) atau dikenali dengan Lawyer Maxine ialah seorang peguambela dan peguamcara[1] di Malaysia. Beliau juga merupakan seorang usahawan dan ahli politik pada masa yang sama. Beliau juga merupakan pengasas dan pengerusi kepada Pertubuhan Jaringan Generasi Muda (Next Gen Link)[2] iaitu suatu Pertubuhan Bukan Kerajaan. Beliau kini merupakan Timbalan Setiausaha Agung Pemuda MCA Kebangsaan, Timbalan Setiausaha Pemuda MCA Selangor, Ketua Pemuda MCA Bahagian Subang [3]dan Ketua Cawangan Maju.

Latar Belakang dan Kerjaya

Maxine Khoo dilahirkan di Pulau Pinang, Malaysia, dan kemudian berpindah ke Lembah Klang demi kerjayanya. Kini beliau menduduki di Subang Jaya. Beliau menerima pendidikan di S.M.J.K. Perempuan China, Pulau Pinang dan menamatkan Ijazah Sarjana Muda Undang-undang di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Kini, beliau merupakan seorang peguambela dan peguamcara[4] di Malaysia.

Kerjaya Politik

Maxine Khoo menyertai MCA atas pengaruh keluarganya. Beliau pernah berkhidmat sebagai Pengerusi Biro Penerangan bagi Pemuda MCA Bahagian Subang[5] namun telah ditamatkan perkhidmatan oleh Jawatankuasa Pemuda MCA Subang pada awal Jun 2022 dengan sebab yang tidak diketahui. Terdapat khabar angin menyatakan bahawa peguam Maxine Khoo akan mewakili Barisan Nasional di kerusi DUN Subang Jaya (N31) dalam Pilihanraya umum ke-15 di Malaysia yang akan datang. Peguam Maxine Khoo kini juga sering menerbitkan video dan artikel di media sosial seperti di saluran Facebook dan YouTube dari semasa ke semasa.

Townhall bersama Isham Jalil Anjuran Next Gen Link dan MCA Cawangan Maju

Perbincangan politik ‘Isu Semasa Negara’ telah berjaya dianjurkan oleh NGO Next Gen Link bersama penganjur bersama MCA Cawangan Subang Maju pada semalam. Perbincangan dimulakan oleh Peguam Maxine Khoo selaku Naib Ketua MCA Subang Cawangan Maju di Subang Jaya dengan kehadiran En Isham Jalil, Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Pengerusi Badan Perhubungan MCA Negeri Selangor Dato Ng Chok Sin bersama YB Senator Dato Arman Azha Bin Abu Hanifah yang juga Ketua UMNO Bahagian Subang.

Encik Isham Jalil menegaskan dalam perbincangan bahawa PRU 15 perlu diadakan segera bagi mengembalikan mandat kepada rakyat. Beliau menegaskan bahawa Barisan Nasional mesti memenangi kerusi yang mencukupi untuk dapat membentuk kerajaan persekutuan sendiri. Ketika ditanya sama ada parti politik yang baru ditubuhkan seperti MUDA boleh menjejaskan keputusan PRU 15 negeri Selangor, Isham menjawab bahawa keputusan Pilihan Raya Negeri di Melaka dan Johor jelas menunjukkan MUDA masih belum mempunyai keupayaan untuk mempengaruhi pengundi muda di Malaysia. Beliau menambahkan lagi bahawa sebaliknya pengundi muda mengundi BN, dan terdapat trend pengundian di kalangan pengundi muda kembali kepada BN.


Isham turut berpendapat bahawa pada PRU 15, sama ada kerajaan Negeri Selangor boleh dirampas kembali bergantung kepada beberapa faktor, salah satunya ialah sikap dingin politik yang ditunjukkan rakyat terhadap politik, seperti pada pilihan raya lepas kebanyakan pengundi mengundi untuk PH, dengan harapan perubahan dapat dibawa kepada negara tetapi akhirnya janji dalam manifesto PH tidak ditunaikan, sekali gus membuatkan rakyat hilang kepercayaan terhadap politik dan bersikap dingin terhadap politik. Selain itu, tidak pasti sama ada rakyat yang yang sudah bersikap dingin masih akan mengundi pada PRU15 akan datang.

Isham ketika ditanya mengenai konsep ‘khemah besar’ yang dicadangkan oleh pembangkang, Isham berkata pembahagian kerusi akan menjadi isu utama pembangkang dan ini tidak akan memuncak kepada kerjasama antara parti di bawah ‘khemah besar’ sebelum PRU15. Isham memberi contoh PKR enggan memberikan kerusi kepada MUDA atas alasan MUDA tidak dapat menarik pengundi muda pada pilihan raya negeri Johor. Isham mengulangi bahawa punca pengundi muda enggan mengundi PH semasa pilihan raya negeri Johor lepas adalah kerana ketidakupayaan PH menunaikan janji yang dibuat oleh mereka dalam manifesto. Tambahnya, kerusi Puteri Wangsa yang dimenangi MUDA pada pilihan raya negeri Johor bukan disebabkan pengundi muda, tetapi sebenarnya adalah kerana sokongan penyokong DAP sedia ada. Isham malah meramalkan bahawa senario semasa adalah parti politik akan mempunyai kecenderungan ke arah kerjasama selepas pilihan raya.[6]

Ketika ditanya mengenai senario politik Sarawak, Isham menjelaskan bahawa kedudukan GPS adalah jelas bahawa mereka akan bekerjasama dengan mana-mana pihak yang mampu membentuk kerajaan persekutuan. Beliau berkata ini adalah langkah bijak daripada GPS dan mereka berada dalam kedudukan sebagai ‘king-maker’, kerana semasa era PH, GPS berada dalam kerajaan dan masih dalam kerajaan sehingga hari ini selepas PH dijatuhkan. Jadi dalam situasi ‘win-win bagi mereka, GPS tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti atau gabungan sebelum pilihan raya. Tambahan pula, BN tidak mempunyai pangkalan di Sarawak, dan suasana politik di Sarawak juga berbeza berbanding Malaysia Barat. Isham turut menyebut bahawa membenarkan Parti Bangsa Malaysia (PBM) menyertai BN akan merumitkan keseluruhan senario, ini berikutan salah seorang ahli parti Datuk Larry Sng ialah Ahli Parlimen Julau, yang merupakan kerusi parlimen di Sarawak. Membenarkan PBM menyertai BN sudah pasti akan menjejaskan hubungan GPS dan BN.[7][8][9][10]

Selain Isham, Peguam Maxine Khoo turut ditanya mengenai ciri-ciri calon MCA yang perlu dihantar untuk bertanding di kerusi DUN Subang Jaya. Peguam Maxine menegaskan bahawa MCA harus meneliti latar belakang calon pembangkang. Contohnya ialah Ahli DUN Subang Jaya semasa Michelle Ng yang merupakan seorang peguam dan memenangi kerusi itu pada PRU 14 pada usia 28 tahun. Sebelum itu, YB Hannah Yeoh bertanding di kerusi itu pada usia 29 tahun dan memenanginya, dan beliau juga seorang peguam. Berdasarkan kriteria calon yang diletakkan di Subang Jaya dan mereka berjaya memenangi kerusi itu, jelas sekali calon pilihan orang Subang Jaya adalah golongan profesional muda.

YB Senator Dato Arman Azha ketika ditanya mengenai isu yang sama, menegaskan bahawa suasana politik Malaysia telah berubah dan calon mestilah berdasarkan keperluan Subang Jaya, dan calon itu harus dinamik dan progresif, dan harus memiliki kepintaran politik, dan pada masa yang sama perlu memahami kehendak rakyat Subang Jaya dan berani menerima cabaran.[11]

Isu e-Wallet digodam dan wang dalam akaun bank dicuri

Pada 14 September 2022, peguam Maxine Khoo menerima aduan daripada mangsa bahawa e-Walletnya digodam dan akaun bank yang terikat telah dikosongkan.

Oleh itu, peguam Maxine Khoo menyeru syarikat e-Wallet untuk menambah baik sistem keselamatan program syarikat mereka, dan orang ramai harus berusaha sedaya upaya untuk tidak mengikat mana-mana akaun bank kepada mana-mana APPs program elektronik, agar tidak menjadi mangsa yang seterusnya

Selain itu, peguam Maxine Khoo turut menyeru Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia(MCMC) dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Polis(JSJK) menyiasat kes sedemikian secara mendalam, supaya orang ramai dapat menggunakan e-Wallet mereka dengan selamat dan menikmati kemudahan yang dibawa oleh Internet.[12][13][14][15]

Isu Penipuan "Macau Scam"

Peguam Maxine Khoo menerima aduan daripada seorang pemuda berusia 25 tahun pada 11 September 2022, mengatakan bahawa dia tertipu dan kehilangan wang sebanyak RM 40,000 dalam suatu "Macau Scam" selepas menerima panggilan telefon palsu yang berlangsung selama 5 jam.

Dalam kejadian ini, penipu itu berpura-pura menjadi pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) kononnya dia mempunyai tunggakan cukai, lalu mengugut mangsa bahawa kes telah diserahkan kepada polis, lalu dia memajukan panggilan ke balai polis. Disebabkan ketakutan serta ingin membuktikan dia tidak bersalah, wang dalam bank itu diserahkan kepada penipu untuk "jagaan" atas paksaan dan dorongan penipu tersebut. Namun selepas kejadian itu, mangsa merasakan ada sesuatu yang tidak kena, lantas dia mencari nombor telefon yang digunakan oleh penipu untuk menelefon dalam talian, baru menyedari nombor itu telah dilaporkan dan adalah miliki penipu itu.

Peguam Maxine Khoo turut merayu sekiranya kes serupa berulang, mangsa harus berani tampil mendedahkan kes ini, supaya orang ramai dapat memahami modus operandi kumpulan penipuan itu, supaya orang ramai tidak terpedaya dengan kes serupa. Peguam Maxine Khoo turut menyeru pihak berkaitan supaya memberi perhatian kepada kes penipuan seperti ini agar dapat membanteras penipuan telefon sebegini daripada berulang.[16][17][18][19]

Penyelamatan 4 orang warga Malaysia yang diseludup ke Myanmar

Peguam Maxine Khoo telah menerima permintaan pertolongan daripada 4 rakyat Malaysia yang diperdagangkan ke Myanmar untuk kerja-kerja penipuan. Selepas hampir sebulan, keempat-empat mangsa akhirnya diselamatkan dan telah balik ke Malaysia pada 24 Jun 2022. Operasi penyelamatan ini telah dijalankan secara senyap sehingga empat mangsa tersebut selamat pulang ke Malaysia.

Pada 17 Mei 2022, peguam Maxine Khoo, bersama Naib Ketua Cawangan Bandar Sunway, Ong Sin Teong, telah pergi ke balai polis USJ 8 untuk membuat laporan polis selepas menerima bantuan daripada kawan karib keempat-empat mangsa yang diperdagangkan ke luar negara.

Maxine Khoo menerima bantuan daripada seorang mangsa yang dipanggil Cik Lim yang diperdagangkan ke Myanmar pada 9 Mei 2022. Mangsa tersebut telah dihantar dari Johor Bahru ke Terengganu bersama dua mangsa yang lain pada Oktober 2021. Selepas tiba di Terengganu, mereka disertai seorang lagi mangsa lelaki, yang kemudiannya dibawa ke Thailand untuk bekerja. Asalnya, mereka telah diatur untuk diseludup ke Thailand dan Laos untuk bekerja, tetapi setelah mereka tiba di Thailand, mereka dijangkiti Covid-19, dan salah seorang daripada mereka telah meninggal dunia akibat radang paru-paru. Disebabkan oleh kematian salah seorang daripada mereka, mereka tidak diterima oleh Thailand dan Laos, dan Cik Lim pula telah diperdagang ke Myanmar untuk kerja penipuan.

Mangsa dari Selangor dan Johor pulang ke Malaysia pada 24 Jun 2022 dan telah menceritakan kisah diperdagang ke Myanmar sehingga mereka berjaya diselamatkan dalam pertemuan dengan peguam Maxine Khoo, Naib Ketua Cawangan Maju MCA Subang. Bagi mengelak pendedahan muka mangsa, Peguam Maxine Khoo tidak mengatur wartawan pergi ke lapangan terbang untuk mengadakan temu duga, tetapi telah sama-sama menjamu selera selepas selamat menempatkan mereka.[20]

Menurut laporan berita, difahamkan bahawa keempat-empat mangsa berusia antara 28 hingga 42 tahun, semuanya terjatuh dalam perangkap kes penipuan pekerjaan melalui media sosial. Selepas mangsa telah ditipu ke tempat kerja, hanya mereka mengetahui pekerjaan mereka adalah untuk melakukan penipuan atas talian. Tambahan pula, gaji tidak selumayan yang dijanjikan iklan, dan apabila "prestasi" penipuan tidak mencapai standard, ketua penipuan akan menghukum mereka. Waktu pekerjaan juga adalah sepanjang 14 jam sehari, dan hanya ada satu hari cuti sebulan. Menurut keterangan mangsa, terdapat kemudahan dan tempat hiburan di taman itu, tetapi tempat hiburan ini dikenakan bayaran, jadi semua gaji mereka dihabiskan di taman itu. Ada di antara mereka yang cuba melarikan diri, namun apabila ditemui, mereka akan dilayan dengan cara yang tidak berperikemanusiaan seperti dijemur sehari suntuk atau dipukul dan sebagainya yang menyebabkan keempat-empat mangsa tidak berani melarikan diri.

Salah seorang mangsa berkata, apabila mereka diatur oleh penyeludup manusia ke Bangkok, Thailand, mereka diaturkan ke Chiang Mai, lalu mereka diatur untuk menaiki kereta ke sempadan Thai-Myanmar, lalu menaiki bot untuk menyeludup ke Myanmar. Apabila mangsa menyedari ada sesuatu yang tidak kena pada ketika ini, tetapi segalanya sudah terlambat. Apabila mereka diseludup masuk ke salah sebuah taman di Myanmar untuk bekerja, ketua penipuan dari China itu akan mengaturkan asrama untuk mereka, dan kemudian mengagihkan mereka kira-kira RM1,250 untuk makanan. Telefon bimbit peribadi mereka turut dirampas. Nasib baik, salah seorang mangsa, Cik Lim, mengambil kesempatan untuk menghubungi Peguam Maxine Khoo sebaik sahaja dia mempunyai akses kepada telefon bimbitnya.[21]

Kumpulan penipuan itu beroperasi dengan mencari mangsa melalui media sosial, dan menggunakan helah menipu untuk merangkap mangsa dan menipu wang mangsa tersebut. Sasaran kumpulan penipu ini adalah warga China di luar negara dan warga negara Eropah dan Amerika. Keempat-empat mangsa memilih untuk mendapatkan bantuan daripada peguam Maxine Khoo, kerana mereka tidak sampai hati untuk menipu mangsa-mangsa dan mengharapkan dengan bantuan peguam Maxine Khoo, mereka dapat pulang ke Malaysia dengan selamat. Nasib baik, berkat usaha peguam Maxine Khoo dan kerjasama agensi penguatkuasa undang-undang Myanmar, mereka telah selamat tiba di Malaysia pada 24 Jun 2022. Keempat-empat mangsa itu turut menyatakan kesanggupan mereka untuk menyertai MCA, dan turut menyatakan bahawa MCA adalah sebuah parti politik yang boleh berkhidmat kepada rakyat.[22]

Selain itu, Peguam Maxine Khoo juga telah menerima temu bual di radio stesen AiFM mengenai isu ini.[23]

Kes pencurian deposit bank

Peguam Maxine Khoo sering menyuarakan pandangannya mengenai isu semasa sepertikes mengenai wang pengguna dalam bank dicuri secara haram dalam pelbagai media Cina Malaysia.

Bank Negara Malaysia

Maxine Khoo menyatakan pendapatnya di Nanyang Siang Pau pada 5 Jun 2022 dan berkata insiden kehilangan wang daripada akaun tetap bank tanpa sebab baru-baru ini menjadi semakin serius, termasuk aduan baru-baru ini oleh seorang wanita Cina di Ipoh. bahawa RM18,000 dalam akaun tetap bank telah hilang. Oleh itu, Peguam Maxine menggesa kerajaan, Bank Negara Malaysia dan unit berkaitan untuk memberi perhatian tentang isu yang serius ini.

Sebagai balasan kepada amalan semasa bank yang tidak mengeluarkan resit untuk akaun bank tetap peribadi, Maxine Khoo bertanya sama ada kaedah lama boleh digunakan untuk menutup perbankan Internet untuk mengelakkan risiko yang wujud dalam Internet, tetapi diberitahu oleh kakitangan bank bahawa ia tidak mungkin.

"Kakitangan bank juga memaklumkan selagi akaun tetap itu atas nama individu, bank tidak akan memberikan sebarang resit, sebaliknya beroperasi melalui sistem rangkaian bank. Bagaimanapun, sekiranya akaun tetap itu ditandatangani bersama, bank akan berikan resit dan biarkan pelanggan datang ke pintu.

Maxine Khoo dalam berita juga berkata, ramai mangsa telah mengadu kepada bank dan melaporkan kes itu kepada polis mengikut prosedur, namun disebabkan mustahil untuk mengetahui sama ada ia bermasalah dengan sistem perbankan atau telefon bimbit mangsa telah digodam, akhirnya penipu tidak dapat dikesan dan wang yang hilang juga tidak dapat dipulangkan.

Beliau dalam berita juga berkata bahawa deposit bank rakyat sering dicuri harus dipandang serius dan Bank Negara, polis dan unit lain yang berkaitan harus bertindak dengan segera dan menjalankan siasatan menyeluruh, bukannya membiarkan masalah terus berlaku, menyebabkan semua orang hilang keyakinan dalam sistem perbankan negara kita.[24]

Isu undang-undang anti-lompat parti dan "recall election"

Sejak pertumbangan kerajaan Pakatan Harapan pada tahun 2020, rakyat Malaysia secara beransur-ansur berasa kecewa dengan sistem demokrasi negara. Bagi mengelakan insiden Sheraton daripada berulang, ia merupakan keperluan Parlimen Malaysia untuk menggubal undang-undang anti-lompat atau undang-undang "Recall Election" dalam Perlembagaan Malaysia.

Perlembagaan Malaysia

Pada 23 Mac 2022, peguam Maxine Khoo telah menyatakan dalam Oriental Daily bahawa undang-undang anti-lompat parti atau undang-undang "Recall Election" perlu dicadangkan sebelum berakhirnya sidang parlimen dewan rakyat musim ini untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap sistem demokrasi negara.

Peguam Maxine Khoo dalam laporan berita juga menegaskan bahawa jika parti politik mempunyai banyak katak politik semasa tempoh pemerintahannya, dalam keadaan yang amat tidak stabil, maka gabungan parti mesti tidak dapat menjadi kerajaan yang dapat berfungsi dengan baik dalam lima tahun pentadbirannya, kerana terdapat terlalu banyak ketidakpastian dalam pertengahan pemerintahan, dan tadbir urus tidak dapat mencapai kesannya sama sekali. Di samping itu, beliau juga menegaskan bahawa "undang-undang anti-lompat parti bukanlah undang-undang baharu di Malaysia. Pelbagai negeri seperti Kelantan, Sabah, Sarawak dan Pulau Pinang telah menyemak semula perlembagaan negeri mereka untuk menggubal undang-undang anti-lompat parti."

Beliau juga menegaskan, “Walau bagaimanapun, pada 1991, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa undang-undang anti-lompat parti Kelantan adalah tidak berperlembagaan kerana ia melanggar Perkara 1(c) Bab 10 Perlembagaan (melindungi kebebasan rakyat berpersatuan); Atau undang-undang "Recall Election" mesti meminda Perkara 10 1(c) Perlembagaan Persekutuan dan mesti mendapatkan kelulusan dua pertiga dalam Parlimen, tetapi kerajaan harus secara aktif menangani isu itu.

Oleh itu, Peguam Maxine Khoo dalam berita berkata, sama ada undang-undang anti-lompat parti atau undang-undang "Recall Election", ahli parlimen, parti pemerintah dan pembangkang telah mencapai kata sepakat mengenai anti-lompat parti, yang juga merupakan harapan semua pengundi di seluruh negara. Oleh itu, kerajaan harus mengemukakan undang-undang anti-lompat parti atau undang-undang mengenai "Recall Election" ke Parlimen secepat mungkin sebelum pilihan raya umum akan datang, bagi mengelakkan ahli politik daripada memanipulasi pendapat umum dan menjejaskan proses demokrasi negara.[25]

Selain itu, peguam Maxine Khoo juga menerima temu bual radio di stesen radio 988 mengenai topik ini.[26]

Isu pembersihan kawasan Perindustrian USJ 1 Subang Jaya selepas banjir

Pada 22 Mac 2022, Maxine Khoo telah pergi meninjau keadaan selepas menerima aduan daripada seorang ahli perniagaan di Zon Perindustrian USJ 1. Ahli perniagaan Encik Phoon berkata syarikatnya mengalami kerugian kira-kira RM 1 juta pada Disember 2021 disebabkan hujan lebat yang berterusan dan menyebabkan banjir melanda di Kawasan Perindustrian USJ. Pada Mac 2022 pula banjir melanda semula ke kawasan tersebut telah menyebabkan Encik Phoon mengalami kerugian kira-kira RM300,000. Laporan berita itu juga telah menunjukkan bahawa Encik Phoon mengeluh bahawa malang tidak berbau dan ekonomi terjejas teruk oleh disebabkan oleh Covid-19, dan bukan mudah bagi perniagaan untuk bertahan daripada ekonomi yang merosot, dan dua banjir besar bukan sahaja memusnahkan inventorinya, dan secara tidak langsung menyebabkan pesanan syarikat ditamatkan, menjadikan keadaan lagi teruk.

Peguam Maxine Khoo, ditemani Encik Phoon, telah meninjau Kawasan Perindustrian USJ 1. Encik Phoon berkata bahawa dia mengalami dua banjir besar dalam tempoh tiga bulan, menyebabkan perniagaan di kawasan itu berpindah keluar dari kawasan itu dan mencari rezeki alternatif di tempat lain. Encik Phoon mengeluarkan kebimbangannya bahawa masalah banjir kilat di Selangor masih belum selesai, dan beliau berharap pihak berkenaan dapat menyelesaikan masalah banjir kilat ini secepat mungkin.[27]

Peguam Maxine Khoo menegaskan bahawa kawasan perindustrian mempunyai kolam kawalan banjir di belakang seksyen USJ 1/14 sebelum ini, jadi walaupun hujan lebat, hanya kawasan berhampiran kolam kawalan banjir yang akan mempunyai air terkumpul, dan kawasan perindustrian tidak akan menghadapi masalah banjir. Bagaimanapun, selepas kolam kawalan banjir dibina, Kawasan Perindustrian USJ 1 mula menghadapi masalah banjir kilat yang kerap, namun keadaan ketika itu masih tidak serius.


Peguam Maxine Khoo juga berkata dalam laporan itu bahawa jika keadaan terus merosot, pembinaan kolam kawalan banjir adalah salah satu penyelesaian kepada masalah ini. Walaupun sudah beberapa minggu banjir, jalan raya masih dipenuhi sampah sarap, dan masih terdapat kesan kelodak banjir di tepi jalan, dan ketika ini, pasir dan debu berkepul-kepul apabila kereta dipandu lalu. Melihat ke arah hutan yang jauh dari seberang sungai, juga boleh melihat sampah yang tergantung tinggi di atas pokok akibat banjir. Peguam Maxine Khoo juga berkata beliau akan membantu perniagaan setempat melaporkan kebimbangan mereka kepada pihak berkuasa yang berkaitan. Beliau berharap pihak berkenaan dapat membantu perniagaan tempatan secepat mungkin, dan pada masa yang sama menyeru pasukan sukarelawan pergi ke kawasan setempat untuk membantu membersihkan kawasan tersebut selepas banjir. [28]

Isu Parlimen Malaysia meluluskan pindaan kepada Undang-Undang Pekerjaan

Kementerian Sumber Manusia Malaysia meluluskan Rang Akta Kerja (Pindaan) 2021 pada 21 Mac 2022, dan mencadangkan untuk memasukkan perlindungan berkaitan yang diberikan kepada pekerja dengan bekerja dari rumah ke dalam pindaan tersebut. Cadangan pindaan melibatkan 46 fasal, termasuk 28 fasal yang dipinda dan 10 klausa baharu dan 6 klausa dimansuhkan

Dalam laporan oleh Oriental Daily pada 25 Mac 2022, Peguam Maxine Khoo memberikan pandangannya mengenai kelulusan Pindaan Akta Kerja oleh Parlimen. Menurut laporan berita, Parlimen Malaysia meluluskan bacaan ketiga Akta Kerja (Pindaan) 2021 pada 21 Mac, meningkatkan cuti bersalin berbayar untuk wanita daripada 90 hari sekarang kepada 98 hari, dan lelaki menikmati 7 hari cuti paterniti berbayar, tetapi Peguam Maxine Khoo berkata, ini adalah tidak sesuai untuk setiap perniagaan dan menggesa kerajaan agar menyemak semula Seksyen 44. [29]

Menurut laporan berita, beliau telah menerima banyak pertanyaan mengenai subjek cuti bersalin selama 98 hari. Peguam Maxine Khoo juga menegaskan bahawa Rang Undang-undang Kerja (Pindaan) 2021 meluluskan bacaan kali ketiga di Dewan Rakyat, meningkatkan cuti bergaji wanita daripada 90 hari kepada 98 hari, dan lelaki boleh menikmati 7 hari cuti bersalin bergaji, rang undang-undang ini mungkin tidak sesuai digunakan dalam setiap perniagaan.

Selain itu, beliau turut menyatakan pendapatnya, "Pindaan (Jadual Pertama), salah satu definisi pekerja ialah seseorang yang telah menandatangani kontrak perkhidmatan dengan majikan. Mengikut kontrak, gaji adalah tidak melebihi RM2,000 sebulan."

"Apabila pekerja melebihi RM2,000, pekerja itu tidak akan layak mendapat 98 hari cuti bersalin bagi wanita dan 7 hari cuti bersalin bergaji bagi lelaki."

Beliau berkata seksyen asal 44A Akta Kerja 1955 menyatakan bahawa "cuti bersalin terpakai kepada semua pekerja wanita tanpa mengira gaji", tetapi pindaan itu menghapuskan klausa ini, yang bermaksud bahawa apabila gaji pekerja wanita melebihi RM2,000, pekerja tidak akan berhak mendapat cuti bersalin 98 hari untuk wanita.[30]

Peguam Maxine Khoo juga menyebut dalam laporan berita itu bahawa jika pekerja lelaki ingin menikmati 7 hari cuti bersalin bergaji, mereka mesti memenuhi syarat berikut: Pertama, cuti bersalin bergaji 7 hari terhad kepada kehamilan pertama hingga kelima; ketiga Kedua, Pekerja lelaki mestilah telah bekerja di syarikat yang sama tidak kurang daripada 12 bulan; Ketiga, pekerja lelaki hendaklah memberitahu majikan 30 hari sebelum tarikh tamat tempoh isterinya atau memberitahu majikan secepat mungkin selepas isteri bersalin.

Selain itu, Peguam Maxine Khoo juga menyatakan bahawa dalam Akta Kerja (Pindaan) 2021, terdapat artikel 41A baharu yang menyatakan bahawa "Apabila pekerja wanita hamil, atau mengalami penyakit akibat kehamilan, majikan tidak boleh memecatnya, melainkan jika pekerja wanita dengan sengaja melanggar syarat kontrak pekerjaan, atau majikan menutup perniagaan.

Dalam laporan berita, beliau menyatakan bahawa peruntukan baharu ini dapat melindungi wanita hamil. Pada masa sama, beliau turut mengessa kepada kerajaan supaya meneliti semula pemansuhan Perkara 44A Akta Kerja, kerana pemansuhan peruntukan ini akan menyebabkan pindaan itu tidak dapat mencapai kesan sebenar.[31]

Disebabkan isu ini melibatkan pelbagai aspek yang mempengaruhi pekerja di seluruh Malaysia, isu ini juga telah dilaporkan oleh Sin Chew Daily, Oriental Daily dan Kwong Wah Yit Poh.

Isu timah

Menurut laporan Nanyang Siang Pau pada 30 Oktober 2021, Maxine Khoo telah memberikan pandangan beliau dalam isu Ahli Parlimen PKR yang telah dituduh mempolitikkan jenama wiski yang memenangi anugerah antarabangsa yang bernama Timah dan telah memutarbelitkannya fakta tersebut.

Peguam Maxine Khoo, mantan Presiden Biro Penerangan Pemuda MCA Subang telah menegaskan bahawa tafsiran Timah dalam mana-mana kamus Melayu yang bermaksud lombong bijih timah, dan tidak pernah dikaitkan dengan mana-mana wanita Melayu. Nama jenama wiski ini tiba-tiba mendapat pelbagai tafsiran, malah ia difitnah dengan niat jahat oleh ahli politik untuk menyindir wanita Melayu dan sensitiviti agama.

Peguam Maxine Khoo juga bertanya balik mengenai topik ini, jika mengikut logik ahli-ahli yang disebutkan di atas, banyak jenama yang menggunakan nama peribadi di pasaran hari ini perlu ditukar nama? Adakah pengguna tidak dibenarkan menggunakan kacip fatimah dan Tongkat ali, jika tidak semua orang memakan Fatimah dan Ali, dan ia tidak menghormati mereka?

Dalam laporan berita tersebut, beliau berkata bahawa Malaysia mempunyai imej yang baik tentang sistem sekular integrasi pelbagai etnik, budaya dan agamanya di pentas antarabangsa, dan ia juga telah menikmati hasil daripada banyak perusahaan pelaburan asing selama ini. Oleh itu, beliau berharap ahli-ahli Parlimen akan berusaha untuk menggunakan sistem politik demokrasi secara berterusan untuk menggalakkan pembaharuan dan kemajuan negara, supaya rakyat semua kumpulan etnik akan terus menikmati masa depan yang harmoni dan sejahtera. [32]

Pingat dan Anugerah

  •  Negeri Sembilan
    • Pingat Jasa Kebaktian, P.J.K.
  • Asian Legal Business Malaysia Rising Stars 2022[33]

Pautan Luaran

Sumber

  1. ^ https://www.malaysianbar.org.my/"Malaysian Bar Council". Dicapai pada 1 July 2022.
  2. ^ "Our Team | Next Gen Link". Dicapai pada 30 Jun 2022.
  3. ^ "梳邦马青邱爱婷-以58票对21票胜出". Nan Yang Siang Pau.
  4. ^ "Malaysian Bar Council | Family Law Committee [2020/2021]". Dicapai pada 1 July 2022.
  5. ^ "国人惨遭卖猪仔到海外 马青报警求政府救人". 18 May 2022. Dicapai pada 1 July 2022.
  6. ^ "马华梳邦前进支会与非政府组织"心生代连接"成功联办政治研讨会". 马华公会 前进支会. Dicapai pada 22 Sep 2022.
  7. ^ "避免与砂盟关系复杂化 国阵拒与全民党合作". The Malaysian Insight. 21 Sep 2022. Dicapai pada 22 Sep 2022.
  8. ^ "BN will not work with PBM in GE15, says Isham". The Star. 20 Sep 2022. Dicapai pada 22 Sep 2022.
  9. ^ "BN will not work with PBM, says Umno's Isham". Free Malaysia Today. 20 Sep 2022. Dicapai pada 22 Sep 2022.
  10. ^ "依山透露国阵回拒全民党,理由是"避免杠上砂盟"". 當今大馬. 20 Sep 2022. Dicapai pada 22 Sep 2022.
  11. ^ "依山加里尔:若允许全民党加入 恐影响国阵砂盟关系". Oriental Daily. 21 Sep 2022. Dicapai pada 22 Sep 2022.
  12. ^ "突接过账短讯发现失700 律师疑电子钱包被骇". Sin Chew Daily.
  13. ^ "接电子钱包充值2则简讯 银行存款两分钟遭盗700". Kwong Wah Yit Poh.
  14. ^ "银行卡绑定电子钱包 实习律师两分钟失700元". Nan Yang Siang Pau.
  15. ^ "电子钱包被骇竟"自动"加额 华裔男1分钟内钱被转走". See Hua Daily.
  16. ^ "东帝汶电话号码?自称追讨税务 补习老师痛失4万". Kwong Wah Yit Poh.
  17. ^ "华裔老师坠电话诈骗圈套 5小时后痛失4万积蓄". Oriental Daily.
  18. ^ ""警长"电话深信不疑,华裔补习老师被盗剩80令吉". China Press.
  19. ^ "又是假税官诈骗电话 补习老师痛失4万积蓄". Sin Chew Daily.
  20. ^ "国人惨遭卖猪仔到海外 马青报警求政府救人". Kwong Wah Yit Poh. Dicapai pada 30 June 2022.
  21. ^ "掉入诱骗陷阱贩卖到缅甸-邱爱婷协助4大马人返国". China Press. 26 June 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  22. ^ "受骗"卖猪仔"到缅甸,邱爱婷助4人回国". Sin Chew Daily. 26 June 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  23. ^ "12/04 星期二 《开讲法律议题》主题:国人被诱骗到国外, 嘉宾:律师 邱爱婷, 主持:JC劲程, 淑霖,恩慈". Ai FM. 12 April 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  24. ^ "银行存款遭盗提频传-邱爱婷促政府高度关注". Nanyang Siang Pau. 5 June 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  25. ^ "为恢复人民对民主制度的信心 邱爱婷促政府提呈反跳槽法或罢免法". Oriental Daily. 23 March 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  26. ^ "988早点up_交换角度:反跳槽法 vs 罢免法,分别在哪里?早点up_交换角度嘉宾:邱爱婷 律师". 988 FM. 15 March 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  27. ^ "水灾垃圾仍挂树上USJ 1工业区无人清理". China Press. 22 March 2022. Dicapai pada 1 July 2022.
  28. ^ "邱爱婷:残留数周碍市容-usj1灾后垃圾几时清?". SinChew Daily. 22 March 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  29. ^ "新法案增加产假陪产假-不一定适合每个企业". Kwong Wah Yit Poh. 25 March 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  30. ^ "国会通过雇用修正法案 邱爱婷促政府重新审视". Oriental Daily. 25 March 2022. Dicapai pada 20 June 2022.
  31. ^ "雇用法修正案撤44A条文-逾300万女性恐失有薪产假?". SinChew Daily. 25 March 2022. Dicapai pada 30 June 2022.
  32. ^ "梳邦马青Timah遭指鹿为马-失格言论损我国形象". Nanyang Siang Pau (dalam bahasa Cina). 2021-10-30. Dicapai pada 2022-06-30.
  33. ^ "Asian Legal Business E-Magazine". 24 June 2022. Dicapai pada 30 June 2022.