Masakan Mesir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ful medames dihidangkan dengan telur rebus, suatu ruji di Mesir.

Masakan Mesir (Jawi: ماسقن مصر) banyak menggunakan kekacang, sayur-sayuran dan buah-buahan dari Lembah Nil dan Delta Mesir yang subur. Ia menyerupai persamaan dengan makanan dari kawasan Mediterranean Timur, seperti sayur-sayuran sumabt, daun anggur, shawerma, kebab dan kofta. Contoh-contoh hidangan Mesir termasuk ful m, kacang parang lebek; kushari, lentil dan pasta; dan molokhiya, bendi belukar rebus.

Roti pita, yang dikenali secara tempatan sebagai eish baladi (Arab Mesir: عيش [ʕeːʃ]; Arab Modern:'ayš) adalah ruji masakan Mesir, dan pembuatan keju di Mesir bermula pada Dinasti Pertama Mesir, dengan domiati menjadi jenis keju yang paling popular yang dimakan hari ini.

Daging biasa dalam masakan Mesir adalah arnab, merpati, ayam, dan itik. Bebiri dan lembu sering digunakan untuk dipanggang. Organ dalaman adalah makanan segera yang popular di bandar-bandar, dan foie gras adalah makanan istimewa yang telah disediakan di rantau ini sejak sekurang-kurangnya 2500 SM. Ikan dan makanan laut adalah perkara biasa di rantau pantai Mesir. Sebilangan besar masakan Mesir adalah vegetarian, disebabkan oleh harga daging yang tinggi dari dahulu dan keperluan masyarakat Kristian Qibti, yang sekatan keagamaannya memerlukan diet vegan pada dasarnya sepanjang tahun.

Teh adalah minuman kebangsaan Mesir, dan bir adalah minuman beralkohol yang paling popular. Walaupun Islam adalah kepercayaan majoriti di Mesir dan umat Islam yang berwibawa cenderung untuk mengelakkan alkohol, minuman beralkohol masih ada di negara ini.

Pencuci mulut terkenal di Mesir termasuk baqlawa, basbousa, dan kunafa. Bahan-bahan biasa dalam pencuci mulut termasuk kurma, madu, dan badam.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]