Bandar Dato' Onn

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Masjid Sultan Iskandar

Bandar Dato' Onn, perkembangan Johor Land Berhad, merupakan satu pembangunan di Johor Bahru, Johor, Malaysia yang dirancang dengan 17,800 harta-harta bernilai RM3.58 bilion dan telah ditetapkan untuk menimbul dalam jantung Tebrau di Johor Bahru, Johor. Dinamakan bersempena Dato' Onn bin Jaafar, perbandaran telah dilancarkan secara rasmi oleh Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammudin Tun Hussein, cucu lelaki bagi Dato' Onn.

Dato' Onn Interchange, pengekosan lebih million juta telah dilancarkan dengan rasmi oleh Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail Ibni Sultan Iskandar. Dato' Onn Interchange akan menyediakan akses mudah kepada orang lain penting tempat di Wilayah Pembangunan Iskandar dan akses tidak terganggu untuk Lebuh Raya Utara-Selatan.

Terletak 12 km dari Johor Bahru, 1,474 ekar (6 km²) perbandaran Bandar Dato' Onn akan menjadi bandar raya serba lengkap dan rumah untuk lebih daripada 90,000 orang penduduk apabila siap. Rancangan induk untuk Bandar Dato' Onn telah direka bentuk dengan berhati-hati, sejajar dengan syarikat misi untuk membina kaum-kaum yang berkembang maju dan mewujudkan persekitaran yang selesa selaras dan bersepadu.

Konsep pembangunan bagi Bandar Dato' Onn bersepadu antara pembangunan komersial dan kediaman dengan kemudahan awam dan taman-taman rekreasi. Bahagian-bahagian ini adalah dihubungkan melalui satu buah taman linear, dengan perhatian khusus memberi untuk pelandskapan kerja-kerja. Driveways tidak jujur, persiaran dan pemandangan lorongan telah diwujudkan bagi memberi satu persekitaran keselesaan dan kelonggaran untuk penduduk dan pengunjung sama.

Bandar kecil akan dibangunkan berdasarkan satu konsep kejiranan dengan sejumlah 19 buah kawasan. Setiap kawasan akan mempunyai padang luas paru-paru lengkap dengan taman permainan kanak-kanak dan landskap taman-taman. Untuk dibangun pada 10 hingga 15 tahun, projek itu akan menyifatkan beberapa 17,800 harta dan adalah meramalkan untuk menuai jualan kasar RM3.58 bilion, dengan satu diunjurkan keuntungan kasar RM920 juta.

Johor Land Berhad juga bermaksud untuk mengukirkan satu 80 ekar saluran dalam perbandaran bagi sesetengah 2,700 kesatuan townhouses, apartmen dan kondominium-kondominium yang akan memenuhi yuppie pasaran. Satu pusat komersial kedaerahan adalah juga dirancang dan ini adalah dijangkakan menjadi pusat urat saraf perbandaran, dan mempunyai potensi ia menjadi pusat perniagaan baru Johor Bahru.

Penampilan pertama pelancaran pada bulan Februari melihat 181 kesatuan 2 tingkat kediaman berteres memakai pasaran. Ini merupakan berpisah Fasa 1, yang akan mengandungi tentang 600 kesatuan berteres dan semidee rumah-rumah. Kediaman berteres itu adalah didapati di susun atur yang pelbagai dengan dibina menaikkan bergelora dari 1,609 kaki persegi (149 sistem m²) untuk 2,429 kaki persegi (226 sistem m²) dan permulaan harga di RM177,650 seterusnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]