Alor Setar: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khairul akmal (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Sedikit permurnian bahasa, pertambahan dan pengurangan info
Baris 41: Baris 41:




'''Alor Setar''' ([[Tulisan Jawi|Jawi]]: الور ستار, singkatan: '''AS''') atau juga dikenali sebagai '''Alor Star''' ialah [[ibu negeri]] [[Kedah]], [[Malaysia]], bandar terbesar negeri [[Kedah]], bandar penting dalam pantai barat [[Semenanjung Malaysia]] dan Pusat Pentadbiran Daerah Kota Setar. Alor Setar terletak 93 kilometer [[utara]] [[Butterworth]], [[Pulau Pinang]] dan 45 km dari [[selatan]] sempadan [[Thailand]]. Sebagai pusat pengangkutan di kawasan utara Semenanjung Malaysia, kawasan Alor Setar ini yang meliputi tanah seluas 666 km2 (persegi) diduduki oleh lebih daripada 300,000 ribu penduduk mengikut banci tahun 2010 yang merupakan salah satu bandar tertua di kawasan itu.
'''Alor Setar''' ([[Tulisan Jawi|Jawi]]: الور ستار, singkatan: '''AS''') atau juga dikenali sebagai '''Alor Star''' pada 2004-2008, ialah [[ibu negeri]] [[Kedah]], [[Malaysia]], bandar terbesar negeri [[Kedah]], bandar penting dalam pantai barat [[Semenanjung Malaysia]] dan Pusat Pentadbiran Daerah Kota Setar. Alor Setar terletak 93 kilometer [[utara]] [[Butterworth]], [[Pulau Pinang]] dan 45 km dari [[selatan]] sempadan [[Thailand]]. Sebagai pusat pengangkutan di kawasan utara Semenanjung Malaysia, kawasan Alor Setar ini yang meliputi tanah seluas 666 km2 (persegi) diduduki oleh lebih daripada 300,000 ribu penduduk mengikut banci tahun 2010 yang merupakan salah satu bandar tertua di kawasan itu.


Bandar Alor Setar juga merupakan [[bandar diraja]] di Negeri Kedah. Bandar Alor Setar adalah diantara daripada bandar utama di Kedah selain daripada [[Sungai Petani|Bandar Sungai Petani]], [[Kulim|Bandar Kulim]] dan [[Langkawi]]. Bandar-bandar ini juga membangun seiring dengan pembangunan yang ada di Alor Setar.
Anak Bukit yang juga merupakan salah satu mukim bandar Alor Setar adalah [[bandar diraja]] negeri Kedah. Bandaraya Alor Setar adalah diantara daripada bandar utama di Kedah selain daripada [[Sungai Petani|Bandar Sungai Petani]], [[Kulim|Bandar Kulim]] dan [[Langkawi]]. Bandar-bandar ini juga membangun seiring dengan pembangunan yang ada di Alor Setar.


Alor Setar dihubungkan dengan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia dengan sebuah lapangan terbang, iaitu [[Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim]] yang baru siap dibina pada [[2006]] yang hanya berkhidmat untuk penerbangan dalam negara, melalui [[Lebuhraya Utara-Selatan]] iaitu keluar masuk menerusi plaza tol Alor Setar (U) dan plaza tol Alor Setar (S), stesen kereta api di Pusat Bandaraya Alor Setar serta pengangkutan keluar dari tanah besar ke tanah pulau di Langkawi melalui Terminal Feri Kuala Kedah.
Alor Setar dihubungkan dengan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia dengan sebuah lapangan terbang, iaitu [[Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim]] yang baru siap dibina pada [[2006]] yang hanya berkhidmat untuk penerbangan domestik tetapi turut menyediakan penerbangan antarabangsa hanya untuk jemaah haji, melalui [[Lebuhraya Utara-Selatan]] iaitu keluar masuk menerusi plaza tol Alor Setar Utara dan plaza tol Alor Setar Selatan, stesen kereta api di Pusat Bandaraya Alor Setar, stesen bas Shahab Perdana serta pengangkutan keluar dari tanah besar ke pulau Langkawi melalui Terminal Feri Kuala Kedah.


Alor Setar merupakan tempat kelahiran [[YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]], [[Perdana Menteri Malaysia]] yang pertama dan [[Mahathir bin Mohamad|Tun Dr. Mahathir bin Mohamad]], Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Ramai juga selebriti tanahair berasal dari sini.
Alor Setar merupakan tempat kelahiran [[YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]], [[Perdana Menteri Malaysia]] yang pertama dan [[Mahathir bin Mohamad|Tun Dr. Mahathir bin Mohamad]], Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Ramai juga selebriti Malaysia berasal dari sini.




Baris 72: Baris 72:
}}
}}


Populasi bagi Alor Setar pada tahun 2010 ialah 405,523 orang. Jumlah penduduk bagi kaum Melayu di Alor Setar ialah 75.0% (262,637), jumlah penduduk bagi kaum Cina ialah 20.5% (78,542), jumlah penduduk kaum India ialah 9.1% (8,298) dan jumlah penduduk bagi lain-lain seperti kaum Bangladesh ataupun dari luar negeri ialah 5.4% (1,253).
Populasi bagi Alor Setar pada tahun 2010 ialah 405,523 orang. Jumlah penduduk bagi kaum Melayu di Alor Setar ialah 75.0% (262,637), jumlah penduduk bagi kaum Cina ialah 20.5% (78,542), jumlah penduduk kaum India ialah 9.1% (8,298) dan jumlah penduduk bagi lain-lain seperti kaum Bangla ataupun dari luar negeri ialah 5.4% (1,253).




Baris 187: Baris 187:


===Peruncitan===
===Peruncitan===
Di sekitar kawasan Bandaraya Alor Setar, terdapat banyak pusat membeli-belah utama seperti '''Billion Supermarket''', '''City Plaza''', '''Plaza Sentosa''', '''Mydin Mall''', '''Plaza MBAS''', '''Mydin Mart''', '''Alor Setar Mall''' dan '''Star Parade''' serta '''Ukir Mall'''. Di kawasan Bandaraya Alor Setar juga terdapat 2 buah pusat membeli-belah TESCO seperti TESCO Mergong, TESCO Star Gate, dan sebuah GAINT Albukhary, Alor Setar.
Di sekitar kawasan Bandaraya Alor Setar, terdapat banyak pusat membeli-belah utama seperti '''Billion Supermarket''', '''City Plaza''', '''Plaza Sentosa''', '''Mydin Mall''', '''Plaza MBAS''', '''Mydin Mart''', '''Alor Setar Mall''' ,'''Star Parade''' dan '''Ukir Mall'''. Di kawasan Bandaraya Alor Setar juga terdapat 2 buah pusat membeli-belah TESCO seperti TESCO Mergong, TESCO Star Gate, dan sebuah GIANT Albukhary, Alor Setar.


'''Alor Setar Mall'''
'''Alor Setar Mall'''
merupakan pusat membeli-belah kedua terbesar di bandaraya ini. Alor Setar Mall menawarkan pelbagai kedai fesyen antarabangsa dan kedai makanan antarabangsa seperti Georgetown White Coffie, Uno Cafe, KFC Alor Setar Mall dan sebagainya. Terdapat juga sebuah panggung wayang yang terbesar di Alor Setar iaitu Big Cinemas. Untuk ke sana mesti melalui Lebuhraya Sultanah Bahiyah dan memasuki ke Persimpangan Desa Seraya. Ia dibuka dari 10.30 pagi hingga 11.00 malam.
merupakan pusat membeli-belah kedua terbesar di bandaraya ini. Alor Setar Mall menawarkan pelbagai kedai fesyen antarabangsa dan kedai makanan antarabangsa seperti Georgetown White Coffie, Uno Cafe, KFC dan sebagainya. Terdapat juga sebuah panggung wayang yang terbesar di Alor Setar iaitu Big Cinemas. Untuk ke sana mesti melalui Jalan Dato' Syed Omar dan memasuki ke Persimpangan Desa Seraya. Ia dibuka dari 10.30 pagi hingga 11.00 malam.


'''Star Parade'''
'''Star Parade'''
merupakan pusat beli-belah yang terbesar di Alor Setar yang yang pertama di Alor Setar pada masa dahulu. Pusat beli-belah ini terletak di antara Jalan Sultan Badlishah dengan Jalan Teluk Wanjah yang dikelilingi oleh Menara Peladang, Wisma PKNK, Pejabat Risda Negeri Kedah dan Perkeso Kedah di pusat bandaraya. Pusat membeli-belah ini mempunyai 5 tingkat ini yang mempunyai Kedai Buku Popular yang terbesar di bandaraya ini. Ia dibuka dari 10.00 pagi hingga 10.00 malam.
merupakan pusat beli-belah yang terbesar di Alor Setar yang yang pertama di Alor Setar pada masa dahulu. Pusat beli-belah ini terletak di antara Jalan Sultan Badlishah dengan Jalan Teluk Wanjah yang dikelilingi oleh Menara Peladang, Wisma PKNK, Pejabat Risda Negeri Kedah dan Perkeso Kedah di pusat bandaraya. Pusat membeli-belah ini mempunyai 5 tingkat ini turut menempatkan Kedai Buku Popular yang terbesar di bandaraya ini. Ia dibuka dari 10.00 pagi hingga 10.00 malam.Selain itu, terdapat rangkaian beli belah Pacific disini.


===Pusat Beli-belah Akan Datang===
===Pusat Beli-belah Akan Datang===
'''Aeon Star City''' akan dibina di pusat bandaraya ini. (Akan dibina berdekatan Tesco Mergong.)

'''Aman Central Mall''' akan menjadi tanda mercu bara bagi Bandaraya Alor Setar kerana ia akan menjadi pusat beli-belah terbesar di bandaraya ini mengalahkan pusat beli-belah yang dahulu merupakan mercu tanda baru di Alor Setar. Dengan 6 tingkat pusat membeli belah 2 basement memberi keselesaan kepada pelanggan.
'''Aman Central Mall''' akan menjadi tanda mercu bara bagi Bandaraya Alor Setar kerana ia akan menjadi pusat beli-belah terbesar di bandaraya ini mengalahkan pusat beli-belah yang dahulu merupakan mercu tanda baru di Alor Setar. Dengan 6 tingkat pusat membeli belah 2 basement memberi keselesaan kepada pelanggan.


Baris 286: Baris 284:


=== Terminal Bas Shahab Perdana ===
=== Terminal Bas Shahab Perdana ===
Alor Setar mempunyai hab pengangkutan awam bas dan teksi yang agak selesa, iaitu [[Shahab Perdana]] di Lebuhraya Sultanah Bahiyah (sebelum ini dikenali sabagai Jalan Sultanah selepas ditukar daripada Jalan Day). Shahab Perdana mempunyai dua terminal bas bagi perjalanan dalam bandar dan antarabandar. Terdapat juga perjalanan harian pergi balik ke Pulau Pinang untuk kemudahan orang yang bekerja.
Alor Setar mempunyai hab pengangkutan awam bas dan teksi yang agak selesa, iaitu [[Shahab Perdana]] di Lebuhraya Sultanah Sambungan (sebelum ini dikenali sabagai Jalan Sultanah selepas ditukar daripada Jalan Day). Shahab Perdana mempunyai dua terminal bas bagi perjalanan dalam bandar dan antarabandar. Terdapat juga perjalanan harian pergi balik ke Pulau Pinang untuk kemudahan orang yang bekerja.




Baris 294: Baris 292:


=== Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim===
=== Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim===
Alor Setar mempunyai lapangan terbang yang baru untuk menggantikan lapangan terbang yang lama. Lapangan tersebut mempunyai nama yang sama, [[Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim]]. Ia terletak di Lebuhraya Darul Aman (dulu Jalan Anak Bukit),[[Kepala Batas, Alor Setar]], 8 km dari bandaraya. Pada masa ini, hanya [[Penerbangan Malaysia]] dan [[AirAsia]], masing-masing, menyediakan perkhidmatan pergi-balik dari [[Kuala Lumpur]].
Alor Setar mempunyai lapangan terbang yang baru untuk menggantikan lapangan terbang yang lama. Lapangan tersebut mempunyai nama yang sama, [[Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim]]. Ia terletak di Lebuhraya Darul Aman (dulu Jalan Anak Bukit),[[Kepala Batas, Alor Setar]], 8 km dari bandaraya. Pada masa ini, hanya [[Penerbangan Malaysia]], [[AirAsia]] dan [[Firefly]], masing-masing, menyediakan perkhidmatan pergi-balik dari [[Kuala Lumpur]]. Dahulu, lapangan terbang ini juga merupakan terminal bagi Ked-Air, sebuah rangkaian penerbangan Kedah-Kuala Lumpur, tetapi sudah memberhentikan operasinya pada 2006.


=== Terminal Feri Kuala Kedah ===
=== Terminal Feri Kuala Kedah ===
Baris 319: Baris 317:
* [[Bandar Baru Mergong]]
* [[Bandar Baru Mergong]]
* [[Bandar Stargate]]
* [[Bandar Stargate]]
* [[Bandar Muadzam Shah Alor Setar|Bandar Muadzam Shah]] (Bandar Pentadbiran Baru Negeri Kedah Mirip Putrajaya)
* [[Bandar Muadzam Shah Alor Setar|Bandar Muadzam Shah]] (Bandar Pentadbiran Baru Negeri Kedah atau lebih dikenali sebagai Mini Putrajaya)
* Bandar Starcity
* Bandar Starcity
* Tandop Baru
* Tandop Baru
Baris 485: Baris 483:
* [[Universiti Antarabangsa Albukhary]] (Albukhary International University (AIU)
* [[Universiti Antarabangsa Albukhary]] (Albukhary International University (AIU)
* [[Kolej Pertanian Malaysia]], Jalan Langgar, Alor <ref>[http://www.natc.gov.my/web/guest/kolej Kolej Pertanian Malaysia, Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan, Kementerian Pertanian dan Asas Tani Malaysia]]</ref>
* [[Kolej Pertanian Malaysia]], Jalan Langgar, Alor <ref>[http://www.natc.gov.my/web/guest/kolej Kolej Pertanian Malaysia, Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan, Kementerian Pertanian dan Asas Tani Malaysia]]</ref>
* Universiti Tun Abdul Razak (Kini Umtech Alor Setar)
* Universiti Tun Abdul Razak (Kini UmTech Alor Setar)
* Open University Malaysia (Universiti Terbuka Malaysia) (Dalam Pembinaan)
* Open University Malaysia (Universiti Terbuka Malaysia) (Dalam Pembinaan)
* Institut Islam Negeri Kedah
* Institut Islam Negeri Kedah
* Institut Kemahiran MARA
* Institut Kemahiran MARA
* Kolej Pembantu Perubatan Alor Setar, Jalan Sultanah Bahiyah
* Kolej Pembantu Perubatan Alor Setar, Jalan Sultanah Bahiyah
* Kolej Pembantu Perubatan Alor Setar 2, Jalan Langgar
* Kolej Jururawat Alor Setar , Jalan Langgar


=== Senarai Sekolah ===
=== Senarai Sekolah ===
Baris 529: Baris 527:
=== Hospital ===
=== Hospital ===
===Awam===
===Awam===
* [[ Hospital Sultanah Bahiyah]], merupakan salah satu hak milik penuh kerajaan dan merupakan hospital yang terbesar di Alor Setar dan Kedah amnya. Ia terletak berdekatan dengan kawasan pembangunan atau kawasan membangun.
* [[ Hospital Sultanah Bahiyah]], merupakan salah satu hak milik penuh kerajaan dan merupakan hospital yang terbesar di Alor Setar dan Kedah amnya. Ia terletak berdekatan dengan kawasan pembangunan.
* Klinik Kesihatan Bandar Alor Setar (dahulunya [[ Hospital Alor Setar]]), terletak di Pusat Bandaraya di Lebuhraya Darulaman, berhampiran Stadium Darulaman.
* Klinik Kesihatan Bandar Alor Setar (dahulunya [[ Hospital Alor Setar]]), terletak di Pusat Bandaraya di Lebuhraya Darulaman, berhampiran Stadium Darulaman.
* Pusat Darah Wilayah Utara, terletak di hospital lama di Alor Setar iaitu [[Hospital Alor Setar.
* Pusat Darah Wilayah Utara, terletak di hospital lama di Alor Setar iaitu [[Hospital Alor Setar.
Baris 539: Baris 537:


===Swasta===
===Swasta===
* Kedah Medical Centre, Terletak di Lebuhraya Darulaman, berhadapan Taman Budaya (Kementerian Kebudayaan dan Kesenian Malaysia).
* Kedah Medical Centre, milik usahasama KPJ Healthcare dan PKNK, terletak di Lebuhraya Darulaman, berhadapan Taman Budaya (Kementerian Kebudayaan dan Kesenian Malaysia).
* Putra Medical Centre, terletak di Jalan Sekerak, OFF Jalan Putra.
* Putra Medical Centre, terletak di Jalan Sekerak, OFF Jalan Putra.


Baris 604: Baris 602:
* Jabatan Pertanian Negeri Kedah, Jalan Kuala Kedah
* Jabatan Pertanian Negeri Kedah, Jalan Kuala Kedah
* Jabatan Mufti Negeri Kedah, Jalan Sultan Badlishah
* Jabatan Mufti Negeri Kedah, Jalan Sultan Badlishah
* Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri Kedah
{{EndDiv}}
{{EndDiv}}


Baris 610: Baris 609:
* Menara Tabung Haji (16 tingkat)
* Menara Tabung Haji (16 tingkat)
* Bangunan SADA (16 tingkat)
* Bangunan SADA (16 tingkat)

* Menara IPK Negeri Kedah (18 tingkat)


=== Kompleks membeli-belah ===
=== Kompleks membeli-belah ===
Baris 634: Baris 633:
* Pasaraya J-Mart
* Pasaraya J-Mart
* Aman Central Mall (Parkson) <ref> http://www.belleview.com.my/node/124 </ref> (dalam pembinaan, dibuka pada 2014)
* Aman Central Mall (Parkson) <ref> http://www.belleview.com.my/node/124 </ref> (dalam pembinaan, dibuka pada 2014)
* AEON Star City (Akan dibina berdekatan Tesco Mergong)
{{EndDiv}}
{{EndDiv}}



Semakan pada 18:08, 21 Ogos 2012

Koordinat: 6°7′N 100°22′E / 6.117°N 100.367°E / 6.117; 100.367

Alor Setar
الور ستار
Pemandangan Alor Setar
Pemandangan Alor Setar
Mohor bagi Alor Setar
Mohor
Nama samaran: AS, Bandaraya Bertamadun
Moto: Alor Setar, Negeri Jelapang Padi (Sementara)
Lokasi Alor Setar
Lokasi Alor Setar
Negara Malaysia
Negeri Kedah
Pembentukan 1502
Taraf Bandar Raya 21 Disember 2003
Kerajaan
 - Datuk bandar Dato’ Haji Mat Noh bin Ahmad (2011)
Kawasan
 - Bandar 257.1 batu persegi (666 km²)
Kepadatan (2010[1])[2]
 - Bandar 405,523
 - Kepadatan 3,518.6/batu persegi (1,358.55/km²)
 - Metro 0.6 juta
Zon masa MST (UTC+8)
Laman web: http://www.mbas.gov.my/


Menara Alor Star


Alor Setar (Jawi: الور ستار, singkatan: AS) atau juga dikenali sebagai Alor Star pada 2004-2008, ialah ibu negeri Kedah, Malaysia, bandar terbesar negeri Kedah, bandar penting dalam pantai barat Semenanjung Malaysia dan Pusat Pentadbiran Daerah Kota Setar. Alor Setar terletak 93 kilometer utara Butterworth, Pulau Pinang dan 45 km dari selatan sempadan Thailand. Sebagai pusat pengangkutan di kawasan utara Semenanjung Malaysia, kawasan Alor Setar ini yang meliputi tanah seluas 666 km2 (persegi) diduduki oleh lebih daripada 300,000 ribu penduduk mengikut banci tahun 2010 yang merupakan salah satu bandar tertua di kawasan itu.

Anak Bukit yang juga merupakan salah satu mukim bandar Alor Setar adalah bandar diraja negeri Kedah. Bandaraya Alor Setar adalah diantara daripada bandar utama di Kedah selain daripada Bandar Sungai Petani, Bandar Kulim dan Langkawi. Bandar-bandar ini juga membangun seiring dengan pembangunan yang ada di Alor Setar.

Alor Setar dihubungkan dengan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia dengan sebuah lapangan terbang, iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim yang baru siap dibina pada 2006 yang hanya berkhidmat untuk penerbangan domestik tetapi turut menyediakan penerbangan antarabangsa hanya untuk jemaah haji, melalui Lebuhraya Utara-Selatan iaitu keluar masuk menerusi plaza tol Alor Setar Utara dan plaza tol Alor Setar Selatan, stesen kereta api di Pusat Bandaraya Alor Setar, stesen bas Shahab Perdana serta pengangkutan keluar dari tanah besar ke pulau Langkawi melalui Terminal Feri Kuala Kedah.

Alor Setar merupakan tempat kelahiran YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Perdana Menteri Malaysia yang pertama dan Tun Dr. Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Ramai juga selebriti Malaysia berasal dari sini.


Geografi

Alor Setar terletak di barat Semenanjung Malaysia merupakan bandaraya utara di Malaysia. Daerah Kota Setar ataupun di Bandaraya Alor Setar dengan mempunyai penduduk melebihi daripada 300 ribu orang merupakan bandar terbesar di Kedah. Ia juga bersempadan dengan daerah Kubang Pasu, Pokok Sena dan Pendang. Terletak di Koordinat: 6°7′U 100°22′T, bandaraya Alor Setar bertempat di pinggir Selat Melaka yang memisahkan Malaysia dari Indonesia. Keluasan bandar sebanyak 666 km², Alor Setar dikelilingi sistem sungai yang penting seperti Sungai Kedah, Sungai Tajar, Sungai Anak Bukit, Alor Malai dan Alor Merah.



Demografi

Demografi bagi Alor Setar
Kumpulan etnik Peratus
Melayu & Bumiputera
  
75%
Cina
  
20.5%
India
  
9.1%
Lain-lain
  
5.4%

Populasi bagi Alor Setar pada tahun 2010 ialah 405,523 orang. Jumlah penduduk bagi kaum Melayu di Alor Setar ialah 75.0% (262,637), jumlah penduduk bagi kaum Cina ialah 20.5% (78,542), jumlah penduduk kaum India ialah 9.1% (8,298) dan jumlah penduduk bagi lain-lain seperti kaum Bangla ataupun dari luar negeri ialah 5.4% (1,253).


Sejarah

Asal Usul

Alor Setar adalah cantuman dari kata ‘Alor’ dan ’Setar’. Setar adalah nama pokok Setar, buahnya apabila masak berwarna kuning kemerahan, rasanya masam-masam manis dan saiznya besar sedikit daripada buah rumbia yang termasuk dalam kumpulan pohon kundang dengan nama saintifiknya ‘Bouea macrophylla’.Alor Setar ditubuhkan pada tahun 1735 oleh Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Mu'azzam Shah dan merupakan pusat pentadbiran kelapan negeri sejak Kesultanan Kedah pada 1136. Pusat-pusat pentadbiran sebelum ini berlokasi di Kota Bukit Meriam, Kota Siputeh,Kota Sungai Emas, Kota Naga, Kota Sena, Kota Indera Kayangan dan Kota Bukit Pinang.Bandar ini telah diruntuh dua kali ketika Kedah diserang oleh Bugis pada tahun 1770 dan Siam pada tahun 1821.

Alor Setar telah rasmi diberikan status sebagai Bandaraya yang ke-9 di Malaysia, pada 21 Disember 2003 di mana ejaan nama Alor Setar telah berubah secara rasminya ke Alor Star. Upacara pengisytiharan untuk Ibu Negeri Kedah diadakan di Dataran Tunku, Jalan Tunku Ibrahim, Alor Setar. Di antara mereka yang hadir pada upacara bersejarah adalah Tuanku Sultan Kedah Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Sultanah Kedah Tuanku Haminah Hamidun. Upacara juga disaksikan oleh orang awam dan pelancong.Ejaan nama Alor Setar telah ditukar kepada Alor Star sempena Perisytiharan Bandar Raya Alor Star pada 21 Disember 2003. Ejaan ini telah ditukar semula kepada Alor Setar pada 14 Januari 2009 kerana nama Alor Setar berasal daripada nama pokok di Kedah dipanggil Pokok Setar.[3]


Sejarah Awal Pembukaan

Alor Setar mula-mula dijumpai dan diasaskan oleh salah seorang Sultan Kedah iaitu Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Mu'adzam Shah II dalam tahun (1710-1778).[4] Baginda merupakan Raja Negeri Kedah dari tahun hijrah 1122 – 1174. Pada awalnya, Alor Setar cuma sebuah kampung dengan beberapa buah rumah yang terletak di muara dua batang sungai.

Apabila Sultan Mohamad Jiwa menjumpai kampung itu, baginda begitu tertarik dengannya – kerana tempat itu dikelilingi oleh pohon-pohon pokok yang tebal lagi menghijau dan merupakan pusat dimana dua batang sungai bertemu. Maka, “Adapun Duli Yang Dipertuan bermuafakat dengan segala menteri-menteri membuat sebuah kota batu, bernama Kota Setar” Secara tidak langsung kampung itu digelar Kota Setar.

Baginda menamakannya Setar sempena dengan jenis pokok-pokok yang disekitar kota iaitu dikenali sebagai ‘Stak Tree’ jadi pada masa itu nama Alor Setar belum muncul lagi – ia dikenali sebagai Kota Setar.

Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Mu'adzam Shah II bersemayan di Istana Kota Setar dan banginda menjadikannya sebagai Bandar DiRaja Negeri Kedah. Kota Setar mula berkembang setelah dijumpai oleh seorang berbangsa Inggeris kira-kira lebih 150 tahun selepas kampung itu diasaskan. Dalam bulan Oktober, 1883, James F. Agustin tiba di Kuala Sungai Kedah (sekarang dipanggil Kuala Kedah) kira-kira 10 km dari Kota Setar. Beliau dengan beberapa orang Inggeris lain telah mejelajah kawasan itu hingga ke pendalaman. Disamping, dua batang sungai tersebut kelihatan kelompok petempatan kecil orang-orang Melayu.

Akhirnya Augustin dan orang-orangnya pun tiba di Kampung Kota Setar. Beliau telah berkawan dengan orang-orang Melayu disitu dan mereka telah membawa ke istana batu Sultan Muhammad Jiwa. Augustin begitu tertarik hati dengan keadaan persekitaran istana yang dikelilingi dengan pokok-pokok “Stak” dan beliau lebih terpesona dengan keindahan kota mahligai Sultan. Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Mu’adzam Shah II menerima Augustin dengan baik dan kedua-dua pihak itu telah bertukar-tukar barang.

Dari sinilah bermulanya perniagaan bertukar barangan dan perdagangan diantara orang-orang tempatan dengan pedagang-pedagang asing. Pada awal kurun ke-19, ramai pedagang asing seperti pedagang Inggeris, India, China dan Sumatera telah datang ke Kota Setar untuk berdagang. Kota Setar telah berkembang dari sebuah kampung kepada pekan yang sibuk dan akhirnya menjadi sebuah Bandar yang merupakan pusat penempatan, perdagangan dan pentadbiran. Orang-orang Inggeris khususnya, amat berminat kepada Bandar Kota Setar (masa itu Alor Setar dikenali dengan Kota Setar).

Dengan itu, segala perniagaan, pengangkutan dan perhubungan di Kedah berpusat di Kota Setar. Lama-kelamaan nama Kota Setar ditukar kepada Alor Setar. Ini disebabkan Bandar itu terletak dekat muara sungai dan selalu terdapat ramai pedagang Melayu dari lain-lain Negeri Melayu bersinggah disitu. Sebaliknya, Kota Setar telah menjadi nama kepada kawasan atau daerah yang sekitar Alor Setar.

Kota Setar dijadikan sebagai sebuah daerah di Kedah yang dipenuhi dengan sawah padi dan mula berkembang pesat terutama sekali dengan adanya pusat perdagangannya iaitu Alor Setar. Demikianlah sejarah awal mengenai pembukaan Alor Setar yang bermula dalam tahun 1720-an. Mengikut En. Ismail Bin Hj. Salleh (Setiausah Kehormat Persatuan Sejarah cawangan Kedah), Alor Setar merupakan satu Bandar yang istimewa dalam erti kata bahawa ia cepat mengalami pembangunan yang pesat walaupun ia merupakan Bandar kecil, disamping masih dapat mengekalkan ciri-ciri warisan budaya asing dalam pembangunannya khususnya bangunan-bangunan yang moden binaannya tetapi mempunyai ukiran yang cukup berseni dan bercorak asli.

Alor Setar adalah sebuah ibu negeri yang tertua sekali di Malaysia. mengikut rekod sejarah, Bandar ini telah menjadi Ibu Negeri selama lebih kurang 250 tahun. Dari zaman ia diasaskan hingga zaman kini, Alor Setar masih tetap menjadi Ibu Negeri Kedah.


Iklim

Alor Setar terletak dalam kawasan iklim monsun tropika dalam pengelasan iklim Koppen. Alor Setar mempunyai musim hujan yang panjang.

Data iklim untuk Alor Setar
Bulan Jan Feb Mac Apr Mei Jun Jul Ogo Sep Okt Nov Dis Tahun
Purata maksimum suhu harian, °C (°F) 32
(90)
33
(92)
34
(93)
34
(93)
32
(90)
32
(89)
31
(88)
31
(88)
31
(87)
31
(87)
31
(88)
31
(88)
32
(89)
Purata minimum suhu harian, °C (°F) 22
(71)
22
(71)
23
(73)
23
(74)
24
(75)
23
(74)
23
(74)
23
(74)
23
(74)
23
(74)
23
(73)
22
(72)
23
(73)
Purata kerpasan, mm (inci) 60
(2.4)
50
(2.0)
140
(5.5)
220
(8.7)
270
(10.6)
190
(7.5)
190
(7.5)
260
(10.2)
320
(12.6)
300
(11.8)
200
(7.9)
130
(5.1)
2,390
(94.1)
Sumber: http://www.weatherbase.com/weather/weather.php3?s=30684&refer=&units=metric


Slogan Jom Pi Alor Setar

‘JOM PI ALOR SETAR’ Negeri Kedah Darul Aman semakin berkembang dari semasa ke semasa termasuklah bandaraya Alor Setar. Sebagai sebuah negeri yang mempunyai perkembangan sejarahnya yang tersendiri, Kedah telah berjaya membina identitinya sama ada dari aspek politik, sosial dan ekonomi. Mercu Tanda di Kedah Darul Aman khususnya Alor Setar mempamerkan kepada masyarakat luar khususnya dan generasi muda mengenai bangunan, binaan, monumen yang terdapat di Negeri Kedah yang dapat menggambarkan identiti Negeri Kedah itu sendiri. Bangunan yang terdapat di sekitar bandar Alor Setar seperti Muzium DiRaja, Balai Besar, Balai Nobat, Balai Seni dan Masjid Zahir, kebanyakannya diasaskan semasa pemerintahan Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Shah II pada tahun 1735.


Ekonomi

Sebagai salah satu daripada empat buah bandar yang utama di Kedah (selain daripada Sungai Petani, Kulim dan Langkawi), Alor Setar juga adalah pusat perindustrian yang penting di negeri Kedah. Industri-industri utamanya termasuk kilang-kilang elektronik, kilang-kilang membina kapal, dan kilang-kilang penapis bahan sumber semulajadi.

Pusat beli-belah yang banyak di Alor Setar memenuhi keperluan pelancong asing mahupun tempatan yang melawat bandar raya ini untuk membeli-belah atau berhibur. Hasilnya, pemandangan aktiviti beli-belah di Alor Setar adalah sangat pesat bagi sebuah bandar raya yang mempunyai saiz sedemikian. Kawasan beli-belah utama terletak di pusat bandar raya, manakala sebilangan pusat beli-belah besar terletak di pinggir bandar raya.

Kawasan perindustrian berat dan ringan ialah Mergong Barrage, Mergong 1 & 2, Tandop dan Perindustrian Ringan Kristal, serta Taman Perindustrian 2010 yang terletaknya di kawasan pinggir bandar.

Alor Setar menikmati hubungan ekonomi yang rapat dengan Pulau Pinang. Ramai penduduk di Alor Setar bekerja ulang-alik di Pulau Pinang berikutan kadar gaji disana yang lebih tinggi daripada di Kedah dapat mempercepatkan pertumbuhan ekonomi di Kedah.


Kemudahan Perbankan

  • Maybank
  • HSBC
  • CIMB
  • Bank Rakyat
  • Bank Simpanan Nasional
  • Tabung Haji
  • Bank Islam
  • Public Bank
  • RHB Bank
  • Hong Leong Bank
  • Affin Bank
  • Ambank
  • Bank Agro (Lebih dikenali Bank Pertanian)

Peruncitan

Di sekitar kawasan Bandaraya Alor Setar, terdapat banyak pusat membeli-belah utama seperti Billion Supermarket, City Plaza, Plaza Sentosa, Mydin Mall, Plaza MBAS, Mydin Mart, Alor Setar Mall ,Star Parade dan Ukir Mall. Di kawasan Bandaraya Alor Setar juga terdapat 2 buah pusat membeli-belah TESCO seperti TESCO Mergong, TESCO Star Gate, dan sebuah GIANT Albukhary, Alor Setar.

Alor Setar Mall merupakan pusat membeli-belah kedua terbesar di bandaraya ini. Alor Setar Mall menawarkan pelbagai kedai fesyen antarabangsa dan kedai makanan antarabangsa seperti Georgetown White Coffie, Uno Cafe, KFC dan sebagainya. Terdapat juga sebuah panggung wayang yang terbesar di Alor Setar iaitu Big Cinemas. Untuk ke sana mesti melalui Jalan Dato' Syed Omar dan memasuki ke Persimpangan Desa Seraya. Ia dibuka dari 10.30 pagi hingga 11.00 malam.

Star Parade merupakan pusat beli-belah yang terbesar di Alor Setar yang yang pertama di Alor Setar pada masa dahulu. Pusat beli-belah ini terletak di antara Jalan Sultan Badlishah dengan Jalan Teluk Wanjah yang dikelilingi oleh Menara Peladang, Wisma PKNK, Pejabat Risda Negeri Kedah dan Perkeso Kedah di pusat bandaraya. Pusat membeli-belah ini mempunyai 5 tingkat ini turut menempatkan Kedai Buku Popular yang terbesar di bandaraya ini. Ia dibuka dari 10.00 pagi hingga 10.00 malam.Selain itu, terdapat rangkaian beli belah Pacific disini.

Pusat Beli-belah Akan Datang

Aman Central Mall akan menjadi tanda mercu bara bagi Bandaraya Alor Setar kerana ia akan menjadi pusat beli-belah terbesar di bandaraya ini mengalahkan pusat beli-belah yang dahulu merupakan mercu tanda baru di Alor Setar. Dengan 6 tingkat pusat membeli belah 2 basement memberi keselesaan kepada pelanggan.


Pelancongan

Mercu tanda yang moden dan bersejarah

Masjid Zahir

  • Banguan bersejarah ini terletak di tengah-tengah bandar raya Alor Setar. Ia juga dikenali sebagai Masjid Raja kerana ia merupakan masjid Diraja dan terletak di perkarangan Istana Pelamin dan terletak di antara Jalan Sultan Muhammad Jiwa dengan Lebuhraya Darulaman.

Masjid India

  • Ia terletak di Jalan Penjara Lama.

Dataran Merdeka

  • Ia terletak tengah-tengah pusat bandaraya ini. I

Bangunan Sultan Abdul Halim

  • Ia terletak di pusat bandaraya. Bangunan ini digunakan sebagai Jabatan Kerja Raya Negeri Kedah.

Galeri Seni Negeri Kedah

  • Ia terletak di Jalan Sultan Muhammad Jiwa (kira-kira 700m timur utara dari Hotel Royale). Bangunan yang berwarna putih mempunyai setingkat yang dibina sebelum merdeka mempamerkan kebanyakkannya lukisan Malaysia yang moden.

Taman Rekreasi Hutan Rimba

  • Ia terletak di Jalan Tunku Bendahara dan juga terletak kira-kira 5km dari pusat bandaraya ini). Disitu terdapat taman permainan bagi kanak-kanak dan dikelilingi oleh pokok-pokok besar.

Taman Jubli Emas

  • Ia dibina pada tahun 2008 bersempena 50 pemerintahan Sultan Abdul Halim. Pelbagai kemudahan sukan dan infrastuktur dibina untuk menempung penduduk Alor Setar yang semakin bertambah dan dibuka setiap hari pada pukul 7 pagi.

Taman Persisiran Juragan

  • Taman Persisiran Juragan merupakan taman rekreasi yang kedua terbesar di bandaraya ini yang menghadap Sungai Kedah. Ia terletak berhampiran dengan MADA Kedah-Perlis. Kawasan ini juga terletak kira-kira 7km dari pusat bandaraya.

Tempat yang Menarik

  • Muzium Alor Setar
  • Muzium Padi
  • Stadium Alor Setar
  • Stadium Mini Sultan Abdul Halim
  • Menara Alor Setar
  • Taman Jubli Emas
  • Taman Rimba
  • Dataran I-City
  • River Cruise Sungai Kedah

Pengangkutan

Perhubungan Jalan Luar

Lebuhraya Utara Selatan menghubungkan Alor Setar dengan Negara Thai di utara dan bandar-bandar di Pantai Barat di Semenanjung Malaysia. Terdapat dua susur keluar ke Alor Setar: Alor Setar Selatan dan Alor Setar Utara.


Jalan Raya

Alor Setar mempunyai rangkaian jalan raya yang agak luas dan pelbagai lebuhraya yang bagus.

  • Lebuhraya Utara Selatan Alor Setar Utara
  • Lebuhraya Utara Selatan Alor Setar Selatan
  • Lebuhraya Utara Selatan Hutan Kampong
  • Lebuhraya Alor Setar - Kuala Nerang
  • Lebuhraya Sultan Abdul Halim
  • Lebuhraya Sultanah Bahiyah
  • Lebuhraya Darulaman
  • Persiaran Sultan Abdul Hamid
  • Jalanraya Alor Setar - Kangar
  • Jalanraya Alor Setar - Yan
  • Jalan Kuala Kedah
  • Jalan Suka Menanti
  • Jalan Tun Abdul Razak
  • Jalan Alor Mengkudu
  • Jalan Teluk Wanjah
  • Jalan Tambang Badak
  • Jalan Tanjung Bendahara
  • Jalan Sultan Badlishah
  • Jalan Jelai Alor Tajar
  • Jalan Tok Keling Alor Tajar
  • Jalan Tunku Sultan Ibrahim
  • Jalan Sultan Muhammad Jiwa
  • Jalan Titi Haji Idris
  • Jalan Datuk Kumbar
  • Jalan Hutan Kampong
  • Jalan Kuala Kangkong
  • Jalan Stadium
  • Jalan Sultanah
  • Jalan Langgar
  • Jalan Kolam Air
  • Jalan Putra
  • Jalan Gangsa


Terminal Bas Shahab Perdana

Alor Setar mempunyai hab pengangkutan awam bas dan teksi yang agak selesa, iaitu Shahab Perdana di Lebuhraya Sultanah Sambungan (sebelum ini dikenali sabagai Jalan Sultanah selepas ditukar daripada Jalan Day). Shahab Perdana mempunyai dua terminal bas bagi perjalanan dalam bandar dan antarabandar. Terdapat juga perjalanan harian pergi balik ke Pulau Pinang untuk kemudahan orang yang bekerja.


Stesen Kereta Api Pusat Bandar

Keretapi Tanah Melayu juga mempunyai stesen perhentian di tengah-tengah Pusat Bandaraya Alor Setar.Stesen ini terletak di Jalan Stesen. Keretapi Berkembar Eletrik (Ipoh-Padang Besar) sedang dalam pembinaan.


Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim

Alor Setar mempunyai lapangan terbang yang baru untuk menggantikan lapangan terbang yang lama. Lapangan tersebut mempunyai nama yang sama, Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim. Ia terletak di Lebuhraya Darul Aman (dulu Jalan Anak Bukit),Kepala Batas, Alor Setar, 8 km dari bandaraya. Pada masa ini, hanya Penerbangan Malaysia, AirAsia dan Firefly, masing-masing, menyediakan perkhidmatan pergi-balik dari Kuala Lumpur. Dahulu, lapangan terbang ini juga merupakan terminal bagi Ked-Air, sebuah rangkaian penerbangan Kedah-Kuala Lumpur, tetapi sudah memberhentikan operasinya pada 2006.

Terminal Feri Kuala Kedah

Alor Setar juga mempunyai perkhidmatan feri ke Pulau Langkawi untuk pergi-balik.


Kesesakan lalu lintas

Pertambahan penduduk di Alor Setar telah menyebabkan kesesakan lalu lintas beberapa jalan di Alor Setar pada waktu puncak:

  • Jalan Langgar
  • Jalan Telok Wanjah
  • Jalan Alor Mengkudu
  • Jalan Sultan Muhammad Jiwa
  • Lebuhraya Sultanah Bahiyah-(Jalan Alor Setar-Perlis)
  • Jalan Kuala Kedah
  • Lebuhraya Sultan Abdul Halim
  • Jalan Teratai


Alor Setar Dan Bandarnya

Bandar Baru

Banyak bandar dibina untuk pembangunan penduduk yang kian bertambah dan bandar yang pesat membangun.


Mukim/Daerah kecil/Kawasan - Pentadbiran MBAS

Kawasan-kawasan ini juga dibawah pentadbiran dan kelolaan Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS)

Tempat-tempat Menarik


Perindustrian

Alor Setar juga merupakan pusat perindustrian utama di Kedah:

  • Kawasan Perindustrian Mergong 1
  • Kawasan Perindustrian Mergong 2
  • Kawasan Perindustrian Mergong Barrage
  • Kawasan Perusahaan Tandop Baru
  • Taman Perindustrian Kristal
  • Taman Perindustrian 2010
  • Taman Perindustrian Ringan


Metropolitan Alor Setar

Dalam tempoh 10 tahun akan datang, kawasan metropolitan ini akan diduduki oleh seramai 700 ribu lebih penduduk di kawasan sekitar di Alor Setar-Jitra-Pokok Sena.

CCTV

CCTV dikuatkuasakan di Alor Setar pada pertengahan tahun 2010.

  • Simpang Hospital Lama
  • Simpang ke Tesco Mergong
  • Simpang ke Perniagaan Sultan Abdul Hamid
  • Simpang ke Perlis
  • Simpang ke Pekan Rabu dan Star Walk
  • Simpang ke Pekan Simpang Kuala
  • Simpang ke Hospital Sultanah Bahiyah
  • Simpang ke Jalan Gangsa
  • Simpang keluar Tol Utara
  • Simpang keluar Tol Selatan
  • Simpang I-City-Jalan Putra-Lebuhraya Darul Aman

Perkembangan Alor Setar

Gambar dibawah menunjukkan perkembangan Bandaraya Alor Setar yang semakin berkembang sejak 2008.

Bangunan baru Mahkamah Syariah terletak di sebelah Barat
Bangunan Pentadbiran baru Negeri Kedah lengkap di Timur
Bangunan Ukir Mall atau lebih dikenali sebagai Dataran Usahawan Alor Setar

Kemudahan infrastuktur

Masjid

  • Masjid Zahir-Masjid Negeri (Jalan Sultan Muhammad Jiwa)
  • Masjid Aman (Lebuhraya Sultanah Bahiyah)
  • Masjid Darul Salam (Tambak Bunga) (Jalan Kuala Kedah)
  • Masjid El-Ghufran (Persiaran Sultan Abdul Hamid lebih dikenali sebagai Jalan Pegawai)
  • Masjid Al-Aziz Tanjung Bendahara (Jalan Tanjung Bendahara)
  • Masjid Telok Chengai (Jalan Kuala Kedah)
  • Masjid Ehsan (Jalan Bunga Raya)
  • Masjid Kampung Berjaya (Jalan Kampung Berjaya)
  • Masjid Al-Irfan (Jalan Langgar)
  • Masjid Al-Bukhary (Jalan Langgar)
  • Masjid Sultanah Bahiyah (Jalan Sultanah)
  • Masjid Alor Merah (Jalan Alor Merah)
  • Masjid Pantai Johor (Jalan Pantai Johor)
  • Masjid Al-Rahmah (Lebuhraya Sultanah Bahiyah)
  • Masjid Tandop (Jalan Tandop)
  • Masjid Tunku Abdul Rahman Putra (Jalan Kuala Kedah)
  • Masjid Tunku Abdul Malik (Alor Tajar)


Medan selera

  • Medan Selera Mergong
  • Medan Selera Merdeka
  • Medan Selera Peremba
  • Medan Selera Alor Merah
  • Medan Selera Klinik Kesihatan Bandar Alor Setar
  • Medan Selera Tanjung Bendahara


Rekreasi


Pusat pengajian tinggi

Senarai Sekolah

Hospital

Awam

  • Hospital Sultanah Bahiyah, merupakan salah satu hak milik penuh kerajaan dan merupakan hospital yang terbesar di Alor Setar dan Kedah amnya. Ia terletak berdekatan dengan kawasan pembangunan.
  • Klinik Kesihatan Bandar Alor Setar (dahulunya Hospital Alor Setar), terletak di Pusat Bandaraya di Lebuhraya Darulaman, berhampiran Stadium Darulaman.
  • Pusat Darah Wilayah Utara, terletak di hospital lama di Alor Setar iaitu [[Hospital Alor Setar.
  • Klinik 1 Malaysia (Jalan Perindustrian Mergong Barrage)
  • Klinik Kesihatan Jalan Putra
  • Klinik Kesihatan Simpang Kuala
  • Klinik Kesihatan Kuala Kedah
  • Klinik Kesihatan Jalan Langgar

Swasta

  • Kedah Medical Centre, milik usahasama KPJ Healthcare dan PKNK, terletak di Lebuhraya Darulaman, berhadapan Taman Budaya (Kementerian Kebudayaan dan Kesenian Malaysia).
  • Putra Medical Centre, terletak di Jalan Sekerak, OFF Jalan Putra.


Kemudahan awam

  • Pejabat Majlis Bandaraya Alor Setar, Jalan Kolam Air
  • Majlis Daerah Kota Setar, Jalan Suka Menanti
  • Jabatan Pengangkutan Jalan Alor Setar (JPJ), Jalan Perak
  • Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Kedah (JPJ), Jalan Suka Menanti
  • Ibu Pejabat Pos Kedah, Jalan Stadium
  • Pejabat TV3,NTV7,TV9,TV8
  • Pejabat Pos Alor Setar,Jalan Raja
  • Cawangan Pos Alor Setar,Jalan Tunku Ibrahim
  • Stesen Bas Shahab Perdana,Lebuhraya Sultanah Bahiyah
  • Telekom Malaysia,Jalan Kolam Air
  • Tenaga Nasional Berhad,Jalan Telok Wanjah
  • Ibu Pejabat Polis Trafik Alor Setar,Jalan Raja
  • Kompleks Mahkamah Alor Setar,Jalan Suka Menanti
  • Mahkamah Syariah Alor Setar,Bandar Muad'zam Shah, Anak Bukit
  • Kastam Diraja Malaysia,Persiaran Sultan Abdul Hamid
  • Ibu Pejabat SADA, Jalan Sultan Badlishah
  • Pejabat Kesihatan Daerah Kota Setar, Lebuhraya Darul Aman
  • Pejabat Kesihatan Negeri Kedah, Lebuhraya Darul Aman
  • Pejabat Kesihatan Negeri Kedah 2, Jalan Kuala Kedah
  • Pejabat Pelajaran Daerah Kota Setar, Lebuhraya Sultanah Bahiyah
  • Pejabat Pelajaran Negeri Kedah,Jalan Stadium
  • Majlis Agama Islam Negeri Kedah
  • Jabatan Agama Islam Kedah,Jalan Tunku Ibrahim
  • Ibu Pejabat Polis Negeri Kedah,Jalan Stadium
  • Majlis Belia Dan Sukan, Jalan Stadium
  • Taman Budaya (Kementerian Kebudayaan dan Kesenian Malaysia), Lebuhraya Darulaman
  • Pejabat RISDA Negeri Kedah, Jalan Teluk Wanjah
  • Perkeso Negeri Kedah, Jalan Teluk Wanjah
  • Yayasan Islam Negeri Kedah, Jalan Teluk Wanjah
  • Menara Zakat, Jalan Teluk Wanjah
  • Telekom Malaysia Negeri Kedah, Jalan Kolam Air
  • Pejabat Agama Islam Alor Setar, Jalan Tunku Ibrahim
  • Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah, Jalan Tunku Ibrahim
  • Perbadanan Perpustakaan Awan Negeri Kedah, Jalan Kolam Air
  • Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia, Jalan Raja
  • Jabatan Imegresen Malaysia
  • Wisma Darul Aman, Lebuhraya Darulaman
  • Arkib Negara Malaysia Kedah/Perlis, Lebuhraya Darulaman
  • Lembaga Hasil Dalam Negeri, Wisma Persekutuan, Lebuhraya Darulaman
  • Jabatan Pendaftaran Negara, Wisma Kementerian Dalam Negeri, Lebuhraya Darulaman
  • Kompleks SPRM Kedah, Jalan Suka Menanti
  • Menara TNB, Jalan Sultan Badlishah
  • Jabatan Ukur dan Pemetaan Negeri Kedah, Jalan Suka Menanti
  • Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jalan Suka Menanti
  • Jabatan Kimia, Jalan Suka Menanti
  • Pejabat Koridor Utara, Lebuhraya Darulaman
  • Jabatan Kerja Raya, Bakar Bata, Lebuhraya Darulaman
  • Jabatan Kerja Raya, Jalan Seberang Perak
  • Pusat Pertahanan Awam Negeri Kedah, Lebuhraya Darulaman
  • Kompleks Pentadbiran Bandar Muazzam Shah, Lebuhraya Darulaman
  • Stesen Meteorlogi Alor Setar, Lebuhraya Darulaman
  • KWSP Peladang, Jalan Sultan Badlishah
  • Wisma PKNK, Jalan Sultan Badlishah
  • Jabatan Perhutanan Negeri Kedah,Jalan Sultan Badlishah
  • Jabatan Kerja Raya Kota Setar, Jalan Sultan Badlishah
  • Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri Kedah, Jalan Sultan Badlishah
  • Jabatan Perancangan Bandar dan Desa, Jalan Sultan Badlishah
  • Jabatan Pertanian Negeri Kedah, Jalan Kuala Kedah
  • Jabatan Mufti Negeri Kedah, Jalan Sultan Badlishah
  • Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri Kedah

Pembangunan Akan Datang

  • Menara Tabung Haji (16 tingkat)
  • Bangunan SADA (16 tingkat)


Kompleks membeli-belah

  • Star Parade (Pacific Hypermarket)
  • Alor Setar Mall (Pacific Hypermarket)
  • Souq Al-Bukhary (Giant Hypermarket)
  • Mydin Mall Alor Mengkudu
  • Tesco Mergong
  • Tesco Stargate
  • City Plaza
  • Mydin Mart
  • Kompleks MBAS
  • Sentosa Plaza
  • Pekan Rabu
  • Ukir Mall
  • Kedah Shopping Centre
  • Billion Supermarket
  • TSB Superstore Dato Kumbar
  • TSB Superstore Kepompong
  • TSB Superstore Jalan Putra
  • Pasaraya Borong Din
  • Pasaraya J-Mart
  • Aman Central Mall (Parkson) [6] (dalam pembinaan, dibuka pada 2014)

Hotel dan resort


Menurut Rancangan Malaysia Kesembilan, menjelang tahun 2010, Bandar Muadzam Shah, Anak Bukit di Anak Bukit akan menjadi Pusat Pentadbiran baru selepas bandaraya Alor Setar. Kini, Bandar Muadzam Shah (Anak Bukit) akan melalui pembangunan infrastruktur utama. Ini termasuk balai polis baru Anak Bukit, Jabatan Pendaftaran Negara baru negeri Kedah dan juga bangunan baru kerajaan negeri. Stesen keretapi (Stesen Keretapi Antarabangsa Anak Bukit) juga akan dibina di sini apabila projek kereta api elektrik berkembar selesai disiapkan.


Politik

Daerah Kota Setar melalui (Dewan Rakyat)

Parlimen Nama Kerusi Ahli Parliamen Parti
P8 Pokok Sena Mahfuz Omar Pakatan Rakyat (PR)
P9 Alor Setar Chor Chee Heung Barisan Nasional (BN)
P10 Kuala Kedah Ahmad Kassim Pakatan Rakyat (PR)

Daerah Kota Setar(Dewan Undangan Negeri)

Parlimen Dun Kedudukan Nama State Assemblyman Parti
P8 N11 Derga Cheah Soon Hai Barisan Nasional (BN)
P9 N12 Bakar Bata Ahmad Bashah Md Hanipah Barisan Nasional (BN)
P9 N13 Kota Darulaman Lee Guan Aik Pakatan Rakyat (PR)
P9 N14 Alor Mengkudu Ismail Salleh Pakatan Rakyat (PR)
P10 N15 Anak Bukit Amiruddin Hamzah Pakatan Rakyat (PR)
P10 N16 Kubang Rotan Mohd Nasir Mustafa Pakatan Rakyat (PR)
P10 N17 Pengkalan Kundor Phahrolrazi Zawawi Pakatan Rakyat (PR)

Trivia

Tarikh Hari Keputeraan Sultan 28 November 1927
Negara Malaysia, Asia
Negeri Kedah
Iklim Tahunan 2,390

(94.09)

Jumlah hujan tahunan 2000mm ~ 2500mm
Sungai terpanjang Sungai Muda
Bangunan tertinggi Menara Alor Setar (165.5 m)
Kawasan paling padat Alor Setar (3,518.6/batu persegi (1,358.55/km²) )
Penanaman utama Padi

Sukan

Alor Setar merupakan sebuah bandaraya yang lengkap dengan kemudahan sukan. Antara kemudahan sukan di Alor Setar ialah:

Rujukan

Lihat juga

Pautan luar