Diskografi Misha Omar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Diskografi & Single Misha Omar)
Diskografi Misha Omar
Misa Omar mengadakan persembahan di konsert mengenang Sudirman.
Album studio3
Album kompilasi2
EP1
Single25
Album runut bunyi7

Misha Omar merupakan salah seorang penyanyi wanita Malaysia yang paling berpengaruh pada dekat 2000an dengan menghasilkan 3 buah album dan 10 buah lagu single berjaya menduduki kedudukan nombor 1. Misha menerbitkan sebuah album kompilasi khas pada tahun 2011 berjudul Dia...Misha sempena sedekad bergelar artis. Lagu-lagunya selain dijual dalam CD/Kaset Fizikal, boleh juga didapati menerusi muaturun digital Malaysia dan Indonesia, dan laman iTunes untuk pasaran antarabangsa. Muzik videonya boleh ditonton di akaun Vevo Youtube.

Profil[sunting | sunting sumber]

Sejak mula menjadi artis rakaman pada 2002, Misha hanya merakam 4 buah album penuh (sebuah daripadanya tidak dipasarkan) merangkumi 40 buah lagu yang mana 7 daripadanya bergelar juara carta. Secara keseluruhan, kini Misha telahpun merakamkan 45 buah lagu (yang diterbitkan). Kesemua album solo Misha telah terjual sebanyak hampir 200,000 unit dan meletakkan beliau sebagai salah seorang artis wanita paling laris pada dekad 2000an selepas Siti dan Ella. [1]. Misha pernah diberikan jolokan Diva Muda Malaysia ketika berlangsungnya acara Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2003 dimana ketika itu Misha dijemput untuk membuat persembahan bersama 2 biduanita hebat negara iaitu Sharifah Aini dan Siti Nurhaliza oleh akhbar Berita Harian. Dua tahun selepas itu, beliau digelar sebagai Diva Pop ketika penyampai radio Faizal Ismail memperkenalkan Misha yang berduet bersama Raja Pop, Jamal Abdillah menyanyikan lagu Kehebatan Cinta pada Konsert Pengenalan Hot FM[2]. Seterusnya beliau digelar Diva Pop Alaf Baharu oleh majalah Eh! terbitan Mac 2011 apabila beliau ditampilkan sebagai covergirl bersama dua penyanyi wanita seangkatan iaitu Dayang Nurfaizah dan Mizz Nina serta penampilan Fauziah Latiff. Misha sekali lagi diberi gelaran oleh Majalah Eh! iaitu pada tahun 2015 sebagai Betari Seni, berkongsi gelaran bersama Ella, Liza Hanim dan Dayang Nurfaizah[3]. Tahun yang sama radio Era FM seterusnya pernah memberi gelaran Tiga Diva Vokal Power oleh Johara Supershow bersama Dayang dan Ning Baizura [4].

Jenis Vokal[sunting | sunting sumber]

Misha Omar diklaslifikasikan sebagai Full-Lyrical Soprano kerana kematangan warna suara pada nada rendah yang lebih jelas (clarity) berbanding light-lyric soprano berteraskan sistem pengklasifikasian jenis suara Jerman [5]. Skala kematangan suara harus diambil kira ketika hendak membezakan antara light-lyric dan full-lyric. Walaupun tona suara Misha Omar bersifat full-lyrical namun ia memiliki julat yang memadai dari berat ke ringan dan rendah ke tinggi sekaligus membolehkan Misha menyampaikan lagu-lagu balada dengan penuh penghayatan [6]. Nada rendah Misha terserlah kehebatannya apabila mampu mengalunkan lagu yang agak sukar seperti Halaman Cinta dan Semoga Abadi. Misha juga mahir menggunakan kepelbagaian dinamik dalam nyanyian seperti yang ditunjukkan dalam intro single hitnya Sampai Bila [7].

Misha juga antara salah satu penyanyi tempatan yang benar-benar mahir menggunapakai teknik meneran (growling) ketika perlu untuk menghasilkan keunikan dalam penyampaian [8] serta mendapat pujian menerusi penukaran nada dengan penggunaan teknik 'crescendo' dan 'decrescendo' terutamanya pada rangkap awalan lagu yang efektif untuk menimbulkan emosi pada lagu [9]. Sejak mempelajari vokal secara profesional pada tahun 2017, Misha dilihat berkemampuan untuk mencapai beberapa nota yang jarang dipersembahkannya termasuk teknik vokal campuran (mixed voice) serta bermain di dalam julat mezzo-soprano.

Vokal Misha disifatkan agak sukar untuk diklon oleh penyanyi-penyanyi amatur mahupun profesional [10]. Beberapa artis yang muncul selepas Misha pernah dikaitkan cuba mengklon gaya dan suara Misha contohnya Dayang Erema, Sheila Abdull, Fieya Julia dan Ara Johari namun kebanyakan mereka tidak mampu bertahan sejauh Misha [11].

Genre Muzik[sunting | sunting sumber]

Jenama Misha Omar amat sinonim dengan genre muzik pop hingga digelar sebagai "Diva Pop Alaf Baru" oleh media dan peminat [12][13]. Nuansa muzik yang dipilih oleh Adnan Abu Hassan untuk Misha dalam album perdananya adalah campuran genre Pop dan R&B, dengan sedikit sentuhan kemelayuan. Pada asasnya lagu-lagu seperti "Bunga-bunga Cinta", "Halaman Cinta" dan "Untukmu Selamanya" menampilkan genre pop yang disulam halus dengan elemen R&B, sekaligus memberikan nafas segar kepada genre itu yang ketika waktu berkenaan amat sinonim dengan elemen kemelayuan. Namun Adnan tidak melupakan elemen kemelayuan dalam lenggok balada Misha, hasilnya beberapa lagu dengan sentuhan muzik dan vokal yang mendayu-dayu seperti "Lilitan Asmara" dan "Hingga Akhir Nanti" menambat perhatian ramai. Misha juga diberi suntikan R&B dan Soul yang kental dalam lagu-lagu seperti " Semoga Abadi", "Tak Ku Percaya",dan "Jangan Berakhir".

Ketika muncul dengan album kedua, Misha bereksperimen dengan susunan muzik yang lebih mainstream untuk memastikan penerimaan yang lebih mesra pendengar [14]."'Pulangkan" ciptaan Ajai menyaksikan sentuhan tradisional menerusi penggunaan alat muzik gamelan bagi menyuntik elemen seram dan mistik [15]. Gaya sama diperindahkan lagi menerusi susulan berjudul "Ku Seru" yang disusun oleh maestro muzik Roslan Aziz [16]. Menerusi album "Aksara", Misha lebih selesa ditampilkan dalam elemen pop dengan mengurangkan pengaruh R&B dalam nyanyiannya. Pun begitu, Misha mencuba kelainan menerusi lagu R&B dan Hip Hop berjudul "Tak Ingin Lagi" bersama Shazzee Ishak.

Ramli M. S. dan komposer M. Nasir bertanggungjawab meneruskan eksperimentasi terhadap hala tuju muzik Misha menerusi lagu "Nafas Cahaya" yang berkonsep etnik fusion dengan iringan orkestra yang mewah. Lagu ini menggunakan khidmat pemain alat muzik bertali seramai 50 orang oleh KL Symphony Orchestra bagi menjelmakan lagi elemen Melayu dan Hindi yang digabungjalin di dalamnya [17]. Lagu "Sembunyi" pula menjadi sinambungan dengan elemen tribe dan mistikal digubah di dalamnya [18] yang kemudian diperpanjangkan lagi menerusi lagu "Cinta Adam dan Hawa" yang mewah dengan susunan muzik yang lebih agresif biarpun juga mempunyai elemen etnik [19].

Lagu-lagu mutakhir Misha lebih cenderung ke arah pop dengan susunan muzik yang lebih kemas, mudah dan mengutamakan aspek vokal. Lagu seperti "Angin Syurga", "Untuk Bermimpi", "Terima Ku Seadanya" dan "Tanpa Rela" membawa elemen berkenaan dengan baik. "Sampai Bila" pula mengembalikan Misha ke arah muzik yang lebih melankolik, mendayu-dayu dengan sentuhan berat terhadap aspek dramatik. Sementara lagu "Berlalu" ciptaan Rudi Muhammad menjadi eksprementasi Misha yang mendahului zaman apabila lagu pop dengan elemen yang sedikit berat dan progresif itu dilihat terlalu asing untuk pasaran Malaysia.

Jenama pop Misha Omar sepanjang dua dekad pertama bergelar penyanyi papan atas Malaysia ternyata tidak klise sebaliknya sentiasa berani bereksperimen dengan elemen baru dan segar[20]. Biarpun beliau tidak merakamkan album atau lagu setiap tahun, namun dengan jumlah lagu rakaman yang sedikitpun aura dan keunggulan Misha bertapak kukuh di hati pendengar dan pengkritik seni [21] menjadikan beliau sebagai salah seorang penyanyi yang paling selektif dalam pemilihan lagu [22][23].

Dalam Budaya Pop[sunting | sunting sumber]

Menerusi filem Gol dan Gincu pada tahun 2005, nama Misha Omar disebut sebagai salah satu artis kegemaran watak-watak gadis di dalam filem tersebut. Pada musim Aidilfitri tahun 2010, Astro Prima telah menyiarkan sitkom muzikal No 5 Kampung Prima yang mana menampilkan parodi watak Misha Omar menerusi karekter Miza Omar yang dilakonkan oleh pelawak Syuhaida Dottie. Misha juga seringkali dijadikan bahan parodi oleh pelawak-pelawak terkenal Malaysia seperti Yus Jambu, Shahrul Shiro, Amyza Aznan, Noreen dan Johan dalam pelbagai program TV. Misha digambarkan sebagai penyanyi yang beraksi agresif di atas pentas (dengan trademark tendangan kaki). Imej Misha berambut pendek juga seringkali dijadikan rujukan untuk fesyen wanita di Malaysia[24].

Produk Rakaman[sunting | sunting sumber]

Album studio solo[sunting | sunting sumber]

Tajuk Maklumat album Pensijilan Posisi tertinggi Catatan
MY ID SG
Misha[25]
  • Dikeluarkan: 7 November 2002 (MY, SG, BN), 17 Julai 2003 (Repackaged, ID)
  • Label: BMG Music Malaysia, BMG Indonesia
  • Format: Cakera padat, kaset
25, 000 unit (MY), 40,000 unit (Repackaged), 80,000 unit (ID, repackaged)
— 1 x Emas, 1 x Platinum [26]
1 24 [27] 12 Album pertama beliau mendapat sentuhan daripada komposer 2 beradik, Adnan dan Azlan Abu Hassan. Turut memberikan kerjasama adalah komposer terkenal Indonesia iaitu Tohpati serta sebuah lagu khas dari pemuzik Amerika Syarikat iaitu Jim Brickman. Album ini menjengah pasaran pada 30 Oktober 2002 dan mencatat jualan sebanyak 60,000 unit serta mendapat 6 pengiktirafan di beberapa majlis anugerah di Malaysia, manakala di pasaran Indonesia mencecah 80,000 unit.
Aksara[28]
  • Dikeluarkan: 17 Mei 2004 (MY, SG, BN), 28 Julai 2004 (ID) [29], 1 Mei 2005 (Repackaged, MTV)
  • Label: BMG Music Malaysia, BMG Indonesia
  • Format: Cakera padat, kaset
75, 000 unit (MY) , 80,000 umit (ID)
— 3 x Platinum [30]
1 20 18 Album eponim daripada Misha berjudul Aksara yang diterbitkan pada tahun 2004 mengekalkan khidmat Adnan dan Azlan selain mendapat sentuhan Ajai dan Azmeer sebagai penerbit bersama. Biarpun album ini mendapat sambutan secara komersial, namun ia dikira sebagai sebuah persembahan yang sederhana. Album ini mencecah jualan 180,000 unit untuk pasaran Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapura dan meraih 4 anugerah penting daripada 16 pencalonan keseluruhan di beberapa majlis anugerah hiburan.
Misha Omar[31] 30, 000 unit (MY)
—1 x Platinum [33]
5 - Album ketiga beliau yang memenangi anugerah Album Pop Terbaik di AIM 16 ini diterbitkan secara delay-released ekoran permintaan pasaran yang kini terdedah dengan kegiatan muat turun serta cetak rompak yang melampau. Selain itu Misha yang terlibat secara langsung dalam pembikinan kali ini mendapat kesukaran untuk mendapat karya-karya yang bermutu yang sesuai dengan standard jenamanya sebagai antara penyanyi terbaik di Malaysia. Dengan khidmat penggubah muzik tersohor, Ramli MS; Misha bekerjasama dengan komposer handalan seperti M. Nasir, Aidit Alfian dan Roslan Aziz.

Hampir kesemua lagu dalam album ini mendapat tempat di corong-corong radio dengan 4 daripadanya bergelar juara carta. Ku Seru yang merupakan lagu tema filem Pontianak Harum Sundal Malam 2 serta Nafas Cahaya dan Cinta Adam dan Hawa meraih pencalonan untuk kategori Lagu Terbaik di Anugerah Industri Muzik. Single Sembunyi juga meraih kedudukan juara carta di majoriti stesen radio kerajaan dan swasta. Tanggal 3 Disember 2008 menjadi tarikh penting buat album ini apabila ia berada di pasaran. Sehingga kini jualan album ini sudah mencecah 50,000 unit. Album ini merupakan album Misha yang paling banyak meraih anugerah iaitu 9 trofi daripada 21 pencalonan.

"Unreleased M. Nasir's Album" [34]
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: —
Dalam perancangan yang telah disusun, album studio terbaru daripada Misha sepatutnya muncul pada tahun 2012, tetapi ianya tertangguh sehingga kini dengan lagu yang sepatutnya menjadi single pertama telah dikeluarkan melalui EP Set Pilihan Misha pada Jun 2012. Projek ini menyaksikan Misha sekali lagi berkerjasama dengan komposer dan mentornya - M. Nasir sebagai penerbit eksekutif. Misha sudah merakam beberapa lagu ciptaan M. Nasir seperti Yang Indah dan Maharani yang kesemuanya dicipta oleh M. Nasir dan dirakam di Studio Luncai Emas. Bagaimanapun, masuk tahun 2013 album tersebut belum dipasarkan biarpun lagu Angin Syurga telah bergelar juara carta di Radio Era dan Radio Hot.fm pada bulan Februari dan Mac 2013. Pada 1 Mac, Misha memperdengarkan petikan lagu Untuk Bermimpi dan turut menamakan sebuah lagi lagu berjudul Maharani di laman sosial Keek. Misha memaklumkan album penuh akan dipasarkan sekiranya kesemua lagu berjaya dirakam.


Senarai Runut Album Keempat

  1. "Angin Syurga" (diterbitkan melalui EP Set Pilihan Misha (2012)
  2. "Untuk Bermimpi" (diterbitkan sebagai promotional single (2013, digital).
  3. "Yang Indah"
  4. "Kedatanganmu Tak Ku Sambut"
  5. "Maharani"
  6. "Kabus dan Masa"
  7. Unknown title from Pitahati
  8. Unknown title from Pitahati
"—" menunjukkan tiada maklumat pensijilan dan jualan didapati.

Album EP[sunting | sunting sumber]

Tajuk Maklumat album Pensijilan Catatan
Set Pilihan Misha[35] Album istimewa ini diterbitkan secara khas untuk promosi pakej produk baharu kecantikan antarabangsa - Shiseido pada 2012. Ia menampilkan 4 buah lagu termasuk lagu utama Angin Syurga ciptaan M. Nasir dan Budi Hekayat. Album ini dikembarkan bersama set penjagaan kulit Shiseido White Luceant. Untuk pasaran umum ia tidak diedarkan di mana-mana kedai muzik, hanya boleh didapati melalui platform digital.

Album himpunan[sunting | sunting sumber]

Tajuk Maklumat album Pensijilan Catatan
Dia...Misha[36] 2,000,000 muat turun
— 10 x Platinum [37]
Bagi meraikan penglibatan 10 tahun Misha dalam industri rakaman, sebuah album kompilasi berjudul Dia...Misha diterbitkan sekitar 14 Mac 2011. Lebih daripada itu, album yang mengumpul senarai hits dendangannya itu turut dilengkapi tiga buah lagu baru, Detik Antara Waktu, ciptaan Rudy Mohamad, Berlalu (Wain Gredeon/Ad Samad) serta sebuah lagu lama nyanyian Alleycat yang pernah didendangkannya secara cemerlang ketika berlangsungnya Anugerah Skrin 2005 berjudul Kerana juga yang dinyanyikan semula. Lagu tersebut merupakan salah sebuah lagu hebat ciptaan komposer terkenal M. Nasir. Lagu-lagu yang diadun semula (remastered) dari album ini meraih jualan muat turun melebih 2,000,000 unit dari 2011 hingga 2015 melayakkan Misha menerima anugerah platinum berkembar 10 untuk jualan digital oleh Sony Music Entertainment.
Hits Terbaik - Misha Omar dan Jaclyn Victor [38] Sony Music menggabungkan Misha bersama bekas artis naungannya Jaclyn Victor dalam album kompilasi khas Hits Terbaik menampilkan 16 buah lagu Misha dan 15 buah lagu Jaclyn. Turut dimuatkan 1 lagu duet mereka - "Cinta" yang pernah dirakam pada 2006. Dua buah lagu Misha yang dipasarkan secara digital dan melalui album khas "Set Pilihan Misha" sebelum ini iaitu "Angin Syurga" dan "Untuk Bermimpi" diterbitkan semula dalam bentuk cakera padat bersama 14 buah lagu popular lain.

Album himpunan lain[sunting | sunting sumber]

Tajuk Lagu Yang Dimuatkan Maklumat album Pensijilan Jualan
Pasti Hits Adnan vs Azlan [39] "Bunga-bunga Cinta"
  • Dikeluarkan: Julai 2002
  • Label : BMG Music
  • Format: Cakera padat, kaset
AIM 2003 - Kemuncak Segala-galanya [40] "Bunga-bunga Cinta"
  • Dikeluarkan: April 2003
  • Label: New Southern Records
  • Format: Cakera padat, kaset
AIM 2004 - Kemuncak Segala-galanya [41] "Pulangkan"
  • Dikeluarkan: April 2004
  • Label: New Southern Records
  • Format: Cakera padat, kaset
Best Giler [42] "Bunga-bunga Cinta"
  • Dikeluarkan: 5 Oktober 2004
  • Label: Warner Music, KRU Records
  • Format: Cakera padat, kaset
Keagungan Cinta [43] "Bunga-bunga Cinta"
  • Dikeluarkan: 2005
  • Label: Sony Music, Nova Music
  • Format: Cakera padat, kaset
AIM 13 : 16 Hits Terkini [44] "Ku Seru"
  • Dikeluarkan: April 2006
  • Label: Warner Music Malaysia
  • Format: Cakera padat, kaset
Goreng Pisang Panas [45] "Nafas Cahaya"
Dua Insan Bercinta [46] "Tak Ku Duga" (duet Saiful)
Malaysia #1 Hits 1 [47] "Cinta" (duet Jaclyn Victor)
"Sembunyi" (duet Andy)
  • Dikeluarkan: 2009
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: Cakera padat
Malaysia #1 Hits 2 [48] "Cinta" (duet Jaclyn Victor)
"Ku Seru"
  • Dikeluarkan: 2009
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: Cakera padat
Satu Dekad [49] "Nafas Cahaya"
  • Dikeluarkan: April 2010
  • Label: Warner Music Malaysia
  • Format: Cakera padat, kaset
Indah Masa Bercinta [50] "Cinta" (duet Jaclyn Victor)
  • Dikeluarkan: 2011
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: Cakera padat
Malaysia #1 Hits 7 [51] "Angin Syurga"
  • Dikeluarkan: 2013
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: Cakera padat
Pop Sensasi [52] "Bunga-bunga Cinta"
  • Dikeluarkan: 2013
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: Cakera padat
Koleksi Lagu Lagu Cinta [53] "Angin Syurga"
  • Dikeluarkan: 2013
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: Cakera padat
Duet Terhebat [54] "Sembunyi" (duet Andy)
  • Dikeluarkan: 2013
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: Cakera padat
Takdir Cinta [55] "Angin Syurga"
4 Diva Wanita Terbaik (bersama Aishah, Ziana Zain, Amy Mastura) [56]. "Bunga-bunga Cinta"
"Cinta Adam dan Hawa"
"Sampai Di Sini"
"Jawapanmu"
"Untuk Bermimpi"
"Nafas Cahaya"
"Pulangkan"
  • Dikeluarkan: 2016
  • Label: Sony Music Malaysia
  • Format: Cakera padat
"—" menunjukkan tiada maklumat pensijilan dan jualan didapati.

Lagu[sunting | sunting sumber]

Lagu-lagu single utama[sunting | sunting sumber]

Petunjuk
Lagu yang layak bertanding di peringkat akhir Anugerah Juara Lagu
1 Lagu nombor satu dalam carta
Carta belum diwujudkan atau ditamatkan
TD Tarik diri di peringkat pencalonan
Tahun Tajuk Album Posisi tertinggi
RIM MY Spotify MUZIK ERA Red
104.9
XFresh HOT Suria RIA SG Baik Banget ID MM
2002

Bunga-bunga Cinta

Pasti Hits Adnan vs Azlan 1 2 2 3 10 1

Lilitan Asmara

Misha 5 - 1 - - -
2003

Halaman Cinta

1 11 3 - - 1

Terpana

7 13 - - - -

Semoga Abadi

8 - - 13 20 -
2004

Pulangkan
menampilkan Izad Izuddin

Aksara 1 1 1 1 - 1

Dedebu Cinta

1 11 4 4 9 1

Tak Ingin Lagi
menampilkan Shazee Ishak

8 - - 1 - - -
2005

Riwayat Cinta

9 - 7 - - - 3

Ku Seru

OST Pontianak Harum Sundal Malam II 1 1 1 2 3 - 1
2006

Tak Ku Duga
bersama Saiful Bakeri

Ku Juga Mencintai Dirimu 17 9 4 4 9 - 10 - -

Nafas Cahaya

Misha Omar 1 1 1 1 1 1 5 - 1

Cinta
bersama Jaclyn Victor

OST Cinta 4 4 1 1 1 1 10 - -
2007

Sembunyi
bersama Andy (Flop Poppy)

Misha Omar 9 1 1 1 1 1 1 1 - 1
2008

Jawapanmu

5 2 2 3 1 5 12 - 2

Cinta Adam dan Hawa

2 4 1 5 1 1 10 - 1
2009

Sampai Di Sini

10 - - - - 9 - - -
2011

Berlalu

Dia...Misha 7 9 - 5 17 8 - - -

Detik Antara Waktu

- - - - - - - - -
2012

Angin Syurga

Set Pilihan Misha 1 2 1 1 1 1 6 - TD
2013

Untuk Bermimpi

6 9 10 4 8 7 - 3
2016

Terima Ku Seadanya
bersama Hafiz Suip

OST Uda dan Dara 1 5 2 4 1 2 - 1
2018

Sampai Bila

OST Jangan Benci Cintaku 1 1 1 2 1 1 1 - 1
2020

Tanpa Rela

Tanpa Rela - 1 1 1 1 1 9 - 3
2024

Masihkah Ada Rasa Itu?

Wanita Syurga - - - - - - - - -

Lagu-lagu sisipan promosi[sunting | sunting sumber]

Sebelum industri muzik beralih ke penerbitan single secara mutlak, syarikat rakaman mengamalkan sistem side B bagi menambah satu lagu sisipan kepada single yang sedang dipromosikan. Menerusi album pertama, dua buah lagu diluncurkan bersama single utama bagi mempromosikan album asal dan bungkusan semula. Lagu "Destiny" contohnya, begitu popular di dalam format MTV kerana rancak dipromosikan di kaca televisyen berbanding radio.

Tahun Lagu Nota
2002 Destiny Side B (Lilitan Asmara)
2003 Untukmu Selamanya Side B (Semoga Abadi)
2005 Hati Keliru Side B (Riwayat Cinta)

Lagu Kerjasama/Projek Khas[sunting | sunting sumber]

Kerjasama Lain & Album Khas
Tahun Lagu Genre Kerjasama Label
2003 Hitam Putih Kehidupan [57] Pop Nyanyian bersama artis-artis Malaysia Airplay release
Ayu Bunga Cinta (live)
Komposer: V.E / Adnan Abu Hassan
Gubahan semula oleh Shamril Salleh
Pop Nyanyian bersama: kumpulan V.E untuk Anugerah Era 2003. Airplay release
2004 Mohon PadaNya, Sujud PadaNya
Komposer: M. Nasir / Al Jawaher
Rakaman semula
Kerohanian/ Nasyid Nyanyian bersama: Siti Nurhaliza, Ella, Waheeda dan Ezlynn untuk Program Aidiladha Siti Nurhaliza. TV release
Segalanya (live)
Komposer: Mariah Carey, Walter Afanasieff & Loloq
Gubahan semula oleh Ramli MS
Pop Nyanyian bersama: Siti Nurhaliza, Ning Baizura, Liza Hanim dan Siti Sarah untuk Anugerah Industri Muzik ke 11. Airplay release
2005 Suluhkan Sinar
Komposer: Edry Abdul Halim
Pop Nyanyian bersama: Anita Sarawak, Ning Baizura, Dayang Nurfaizah, Ezlynn, Jaclyn Victor, Siti Sarah, Vince Chong, Zahid Baharuddin, Hazami, Erra Fazira, Fazley Yaacob, kumpulan Rabbani, Alleycats, Spider, Ruffedge, KRU dan Raihan
dengan sokongan Waheeda, DJ Dave, Yana Samsuddin, AC Mizal, Azharina Azhar, Malissa Januddin, Ifa Raziah, Juliza Adzlizan, Salimah Mahmood, Sasi The Don, kumpulan Nitrus, Sofaz, Def Gab C, Phynne Ballerz, Pretty Ugly, Slam, Newboyz, By'U, D;Va, dan pelajar Akademi Fantasia 2 untuk CD amal untuk Tsunami 2004.
CD, TV & radio airplay
2010 Harapan Tanpa Suara
Gubahan : S. Atan
Pop Nyanyian bersama:Aishah, Anita Sarawak Anuar Zain, Amy Mastura, Siti Nurhaliza, Mawi, Maya Karin, Aizat Amdan, Erra Fazira, Lah Ahmad, Adibah Noor, Amylea Azizan, Lah Ahmad, Nurul Huda dan Kumpulan Flava untuk Kempen Kami Prihatin Single, Airplay
Wanita Perdana
Gubahan: Rosminah Tahir
Pop Lagu tema 1st Lady Summit 2010 Airplay
2012 Tak Mungkin Masih Ada Bunga Cinta (live)
Gubahan : Luqman Aziz
Pop Nyanyian bersama:Dayang Nurfaizah & Alyah diiringi Orkestra RTM untuk Konsert Bersama Orkestra RTM 2012 Airplay
2021 Setia Ku Di Sini (live)
Gubahan : Amy Bong / Imagi Band
Pop Nyanyian live untuk Konsert Digital Jelajah Suria FM Airplay / Strim
Rindu Separuh Nyawa ft. Imagi Band
Gubahan : Amy Bong / Imagi Band
Pop Nyanyian lagu asal Naqiu dan Vanessa Reynauld Strim

Lagu perayaan[sunting | sunting sumber]

Lagu Sambutan / Perayaan
Tahun Lagu Genre Kerjasama Label
2003 Aidilfitri Pop Tradisional Dimuatkan dalam album kompilasi "Indah di Hari Raya"
Nyanyian asal Sanisah Huri
BMG

Lagu Ciptaan[sunting | sunting sumber]

Biarpun lebih cenderung kepada bidang seni suara, Misha juga berkebolehan menulis lagu dan lirik.

Lagu Ciptaan
Tahun Lagu Melodi Lirik Penyanyi Label
2002 Lilitan Asmara Adnan Abu Hassan Misha Omar / Adnan Abu Hassan Misha Omar BMG Music
2002 Kau Yang Amat Ku Sayang Adnan Abu Hassan Misha Omar Misha Omar BMG Music
2004 Tiada Aku Mengerti Jae Eun Choi Misha Omar Misha Omar BMG Music
2020 Tanpa Rela Misha Omar / Sze Wan Misha Omar / Zul Husni / Roslen Fadzil Misha Omar Sony Music
2021 Tanpa Rela Misha Omar / Sze Wan Misha Omar / Zul Husni / Roslen Fadzil Bahiyya Haneesa Sony Music
2024 Masihkah Ada Rasa Itu? Misha Omar / Sharon Paul Que Afiq Misha Omar Sony Music, Alternate Records

Lagu runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Runut Bunyi
Tahun Lagu Jenis Runut Bunyi Filem/Drama Komposer Label
2003 Bunga-bunga Cinta Lagu tema Di Batasan Hati Adnan Abu Hassan BMG Music
2004 Pulangkan Lagu asal Pontianak Harum Sundal Malam Ajai / Habsah Hassan & Shuhaimi Baba BMG Music & Pesona Pictures
2005 Riwayat Cinta Lagu asal GK3 The Movie Ajai / Roslenn Fadzil BMG Music
Bunga-bunga Cinta Lagu sisipan Adnan Abu Hassan
Ku Seru Lagu asal Pontianak Harum Sundal Malam 2 Ajai / Habsah Hassan & Shuhaimi Baba BMG Music & Pesona Pictures
2006 Percayalah Sayang
duet bersama Adam
Lagu asal Main-main Cinta Amy MIG MIG Music
Cinta
duet bersama Jaclyn Victor
Lagu sisipan Cinta Melly Goeslaw Sony Music
2009 Cinta Adam dan Hawa Lagu sisipan Julia Juli Azmeer Sony Music
2011 Detik Antara Waktu Lagu sisipan Qaseh Marisa Kuncidemak Sony Music
2013 Angin Syurga Lagu tema Cinta Jannah M. Nasir Sony Music
2016 Terima Ku Seadanya Lagu tema Uda dan Dara Ajai Sony Music/Astro Entertainment
Jiwa Sentuh Jiwa Lagu tema Mati...Jangan Pergi Aubrey Suwito Adibah Noor Entertainment/ Opera Klasik
2018 Sampai Bila Lagu tema Jangan Benci Cintaku Sharon Paul / Shah Shamsiri / Ahmad Fedtri Yahya Sony Music / Suhan Movies
2020 Tanpa Rela Lagu tema Cinta Sekali Lagi Misha Omar / Sze Wan / Roslen Fadzil / Zul Husni Sony Music / Suhan Movies
2024 Masihkah Ada Rasa Itu? Lagu tema Wanita Syurga Misha Omar / Sharon Paul / Que Afiq Sony Music / Alternate Records & Talents

Lagu pementasan muzikal[sunting | sunting sumber]

Lagu-lagu Muzikal
Tahun Lagu Teater / Muzikal / Bangsawan Format Label
2010 Si Buntal Muzikal Gamat 2 Live sahaja CTRA
Puisi Di Kuburan Muzikal Uda & Dara Live sahaja UA Production
Cinta Si Dara Live sahaja UA Production
Mahathir Muzikal Tun Mahathir Airplay, Unreleased recording CTRA
2011 Hanya Kau Saja Yang Ku Idam Airplay, Unreleased recording CTRA
Hey Cik Siti
duet bersama Zizan Nin
Airplay, Unreleased recording CTRA

Lagu yang tidak diterbitkan[sunting | sunting sumber]

Lagu-lagu yang tidak diterbitkan
Tahun Lagu Komposer Format Sebab
2004 Mahligai Gading Azmeer Tayangan televisyen Dirakam untuk drama Mahligai Gading - RTM
2010 Tuah Melepas Teja Nomad / Abie Abdullah Keluaran siaran radio/ tayangan televisyen Dirakam untuk program realiti konsert akhir Keynote 2010 - Astro
2012-15 Kabus dan Masa
Kedatanganmu Tak Ku Sambut
Maharani
Yang Indah
Ciptaan dan terbitan M. Nasir dan Pitahati Tidak dikeluarkan Dirakam untuk album studio keempat (yang masih tertangguh penerbitannya)
2016 Jiwa Sentuh Jiwa (duet Adibah Noor) Aubrey Suwito / Adibah Noor Tayangan televisyen Dirakam untuk album studio Adibah (yang masih tertangguh penerbitannya)

Siniar[sunting | sunting sumber]

Tahun Program Siaran
2020 Podcast Music Muzik Kita
2021 Sembang Tepi Kak Gee Astro Gempak

Videografi[sunting | sunting sumber]

Pada 15 Oktober 2009, Misha menjadi artis Malaysia pertama yang mempunyai akaun VEVO di laman YouTube. Akaun VEVO adalah akaun MTV rasmi bagi artis-artis antarabangsa yang menampilkan kualiti paparan video yang bermutu.

Album MTV & Karaoke[sunting | sunting sumber]

Tahun Judul Terbitan
12 Jun 2004 MTV Karaoke Bunga-bunga Cinta BMG Music
7 April 2005 Aksara - Repackaged: Bonus MTV Sony BMG
24 Mei 2011 MTV Dia...Misha Sony BMG

Video Muzik[sunting | sunting sumber]

Senarai video muzik persembahan Misha Omar
Video Muzik Pengarah MV Tahun Tayangan Format
"Bunga-bunga Cinta" N/A
rakaman futej ketika Konsert Westlife
2002 MTV Karaoke
"Destiny" MTV Karaoke
"Bunga-bunga Cinta"
versi Malaysia
Bob Hamzah 2003 MTV Karaoke
"Halaman Cinta" Ahmad Shaifullizam Arshad (Jibam) MTV
"Semoga Abadi" N/A MTV, VCD Karaoke
"Bunga-bunga Cinta"
versi Indonesia (rasmi)
Rizal Mantovani 2004 MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Pulangkan" Kamarul Nizam Abdul Rahman MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Dedebu Cinta" Paul Loosey MTV, VCD Karaoke, Youtube
"Riwayat Cinta" Yusof Haslam (Petikan klip filem "GK3") 2005 Klip Filem
"Ku Seru" Khairul Anuar Saidin MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Tak Ku Duga"
(bersama Saiful Bakeri)
N/A 2006 MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Percayalah Sayang"
(bersama Adam)
A. Razak Mohaideen (Petikan klip filem "Main-main Cinta") Klip Filem
"Cinta"
(bersama Jaclyn Victor)
N/A MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Nafas Cahaya" KS Chow 2008 MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Jawapanmu" MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Cinta Adam dan Hawa" MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Sampai Di Sini" 2009 MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Angin Syurga" Saiful Nang 2013 MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Terima Ku Seadanya" Chuan Looi / Yipieyaya Studio 2016 MTV, VCD Karaoke, VEVO
"Jiwa Sentuh Jiwa" N/A Unreleased
"Sampai Bila" Chuan Looi / Yipieyaya Studio 2018 VEVO
"Tanpa Rela" 2020 VEVO
"Tanggal 31" Unionworks Malaysia (sempena 64th Merdeka RTM Live) 2021 Extended Reality [58]

Persembahan[sunting | sunting sumber]

Sepanjang bergelar penyanyi papan atas di Malaysia, Misha telah menjayakan beratus persembahan skala besar di seluruh negara yang juga kebanyakkannya disiarkan di kaca TV. Kebanyakkan persembahannya adalah bersifat korporat malahan Misha pernah tersenarai antara artis yang meraih jumlah bayaran terbanyak untuk persembahan korporat. Kemampuan beliau berkomunikasi baik dalam Bahasa Melayu ataupun Inggeris menjadikan satu bonus disamping keupayaan beliau mengemudi majlis. Misha telahpun membuat persembahan di kesemua pentas bertaraf dunia di sekitar rantau ini seperti Istana Budaya dan Dewan Filharmonik Petronas di Kuala Lumpur, Esplanade dan Singapore Expo Hall di Singapura serta Jakarta Convention Centre di Indonesia. Beliau juga pernah diberi penghormatan untuk membuat persembahan gala khas diraja pada tahun 2004 untuk acara Nyonya Kebaya Splendour bersama Biduanita Yusni Hamid.

Rancangan Khas / Dokumentari[sunting | sunting sumber]

Misha Omar pernah ditampilkan dalam beberapa program TV khas yang mengupas mengenai karier dan peribadinya sendiri. Program sebegini jarang-jarang sekali dibikin untuk mana-mana artis melainkan yang sudah mencapai gred A. Berikut adalah beberapa program khas mengenai Misha.

Tahun Tarikh Program Siaran Perincian Persembahan
2004 16 November Variasi Fitri Misha Omar ntv7
  • Program khas Aidilfitri bersama Misha dan keluarga, diselingkan dengan lagu-lagu popular & undangan khas Zamani Ibrahim
2006 23 Mac Popumentari Misha Omar TV Suria (Singapura)
  • Program khas bersama Misha Omar dengan kupasan kerjaya seni oleh personaliti Najip Ali
  • Mendendangkan secara akustik lagu Un-break My Heart (Toni Braxton)
2012 10 April Apa Saja FBI Specials : 10 Tahun Misha Omar TV9
  • Program khas sempena 10 tahun pembabitan Misha dalam industri muzik
  • Tetamu istimewa Adnan Abu Hassan
2021 24 Januari Gemilang Orkestra RTM bersama Misha Omar Radio Klasik (RTM)
  • Program khas sempena Perintah Kawalan Pergerakan 2.0, dimana Misha Omar dipilih untuk diiringi Orkestra RTM dalam rakaman lagu-lagu malarsegar dan lagu Misha sendiri

Konsert[sunting | sunting sumber]

Sebelum berkesempatan menjayakan konsert skala besar secara solo, Misha pernah menjayakan konsert skala besar secara duo dan berkumpulan bersama artis lain. Konsertnya yang pertama adalah konsert terbuka di Bukit Bintang sebagai sebahagian daripada acara Grand Prix Formula 1 pada tahun 2004 bergandingan bersama penyanyi Ning Baizura. Pada tahun 2012 beliau diberi penghormatan untuk membuat persembahan skala lebih besar di dewan berprestij Esplanade, Singapura menerusi konsert 3 Jewels bersama dua lagi diva senegara Jaclyn Victor dan Adibah Noor. Ini merupakan konsert pertamanya di luar negara.

Tahun Tarikh Judul Persembahan Lokasi Perincian Persembahan
2003 16 Jun Showcase Best New Artiste 2003 Planet Hollywood, Bukit Bintang Kuala Lumpur
  • Konsert showcase bersama Hazami dan Siti Sarah Raisuddin. Menyampaikan 6 buah lagu iaitu "Bunga-bunga Cinta", "Mencintaimu", "Takku Percaya", "Terpana", "I Will Survive" dan "Halaman Cinta".
2004 24 Apr Ning Baizura & Misha Omar - Grand Prix City Fiesta Live in Concert Changkat Bukit Bintang, Bukit Bintang Kuala Lumpur
  • Konsert dua segment bersama Ning, Misha menyampaikan 8 lagu di hadapan 1,500 penonton. Antara lagu ialah "Kaulah Segalanya", "Halaman Cinta", "Bunga-Bunga Cinta", "Menghitung Hari", "I Will Survive" dan "I Love Your Smile".
2, 9, 16 dan 23 Mei Sunday Nite Live with Misha Omar @ Planet Hollywood Planet Hollywood, Bukit Bintang Kuala Lumpur
  • Showcase selama 4 malam, setiap Ahad sepanjang bulan Mei dengan persembahan 20 buah lagu dalam 3 set
2006 21 & 28 Mei
  • Showcase 2 malam dengan persembahan 24 buah lagu dalam 3 set
2012 24 November Konsert 3 Jewels Esplanade Concert Hall, Singapura
2013 3 Mei Loud Fest Asia Concert 2013 Juru Auto-city, Pulau Pinang
2019 5-6 April Konsert Soul Sisters Istana Budaya, Kuala Lumpur
5 Ogos Konsert This Is Misha.. Live at DFP 2019 Dewan Filharmonik Petronas, KLCC, Kuala Lumpur
5 Okt Misha Omar Live in Penang Mydin Bukit Mertajam, Pulau Pinang
  • Konsert solo percuma tajaan Mydin Mall
2021 30 Oktober 2021 Konsert Orkestra Simfoni Kebangsaan (OSK) bersama Bintang: Misha Omar Istana Budaya, Kuala Lumpur
  • Konsert solo diiringi Orkestra Simfoni Kebangsaan pimpinan Nasran Nawi.

Persembahan Tertutup[sunting | sunting sumber]

Misha antara artis yang laris dengan tawaran persembahan tertutup baik untuk acara rasmi korporat mahupun kerajaan [59]. Selain itu Misha juga menjadi pilihan untuk program Minggu Setiausaha yang seringkali diadakan pada bulan April setiap tahun [60].

Tahun Tarikh Judul Persembahan Anjuran & Lokasi Perincian Persembahan
2004 21 & 22 April Secretaries Week Luncheon Up In The Sky with Misha Omar featuring Saiful Apek [61] Menara Kuala Lumpur
  • Persembahan secara solo.
12 Disember Malam Gala Nyonya Kebaya Splendour - A Night of Elegance with Misha Omar & Yusni Hamid Hilton, Kuala Lumpur
  • Persembahan khas eksklusif bersama Yusni Hamid, anjuran Yayasan Budi Penyayang & NAZA Motors
2005 12 April Secretaries Week with Misha Omar Hotel Westin , Kuala Lumpur
  • Persembahan secara solo.
18 April Secretaries Week with Misha Omar Holiday Villa, Subang
  • Persembahan secara solo menampilkan duo Summer Grace.
2007 25 April Secretaries Glam Lunch Bostonwen Academy @ Hotel JW Marriott, Kuala Lumpur
  • 3 set persembahan, dibantu oleh penghibur AC Mizal.
  • Juga untuk kutipan tabung kebajikan MAKNA.
2016 21 April Secretaries Week with Misha Omar Hotel Swiss Garden
  • Persembahan secara solo
27 April Secretaries Week with Jamal Abdillah and Misha Omar Royale Chulan Hotel, Kuala Lumpur
  • Persembahan bersama Jamal Abdillah, dihoskan oleh AC Mizal
2018 Ogos 2018 Khitan Istimewa (diiringi Sapta Ksvara Orchestra (SKO)) [62] Jakarta, Indonesia
2019 13 Mac Glam Night With Alha Alfa Hotel Majestic Kuala Lumpur
  • Persembahan secara solo
Jun 2019 Konsert Ultah bersama Yana Julio dan Misha Omar Kudus, Jawa Tengah Indonesia
  • Persembahan live solo dan bersama lagenda pop Indonesia Yana Julio
2022 18 Februari Malam Bunga-bunga Cinta Royale Chulan, Kuala Lumpur
  • Persembahan konsert mini amal secara solo
9 September 2022 Into The Wild with Cartier [63] Grand Hyatt , Kuala Lumpur
  • Persembahan eksklusif secara solo
2024 4 Mac Kenanga Investors Awards [64] Mandarin Oriental , Kuala Lumpur
  • Persembahan eksklusif secara solo, Afgan turut serta dalam slot berbeza

Persembahan Korporat[sunting | sunting sumber]

Antara jenama, syarikat dan agensi kerajaan yang pernah menggunakan khidmat Misha Omar untuk persembahan konsert khas dalam acara makan malam korporat di Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei Darussalam adalah:-

  • Petronas
  • Shell
  • KFC
  • Alha Alfa
  • TNB
  • Majlis Sukan Negara
  • Kenanga Investment Group
  • Nestle Malaysia
  • Unilever Malaysia
  • Airasia X
  • Airasia
  • Malaysia Airlines
  • Bank Mandiri
  • Maybank
  • CIMB

Hiburan Televisyen[sunting | sunting sumber]

Berikut adalah siri hiburan TV yang pernah dijayakan oleh beliau secara solo mahupun duet. Persembahan konsertnya untuk siaran TV kebanyakkan bersama Radio Televisyen Malaysia dan ASTRO.

Tahun Tarikh Judul Persembahan Lokasi Perincian Persembahan
2004 6 Mac Hiburan Minggu Ini Bersama Misha Omar Auditorium Perdana Angkasapuri
  • Mini konsert 2 jam, dihoskan Misha bersama Zainal Alam Kadir
20 Julai Konsert Dari Studio 1 Misha Omar All Asia Broadcast Centre, Bukit Jalil
  • Mini konsert lagu-lagu popular selama 2 jam. Artis undangan kumpulan VE.
  • Dirakam untuk Astro RIA
2005 20 Oktober Konsert Dari Studio 1 Misha Omar - Platinum Edition All Asia Broadcast Centre, Bukit Jalil
  • Mini konsert lagu-lagu popular selama 2 jam.
  • Dirakam untuk Astro RIA
11 November Konsert Fenomena Misha Omar & Jaclyn Victor Auditorium Perdana, Angkasapuri
  • Mini konsert lagu-lagu popular bersama Jaclyn selama 2 jam.
  • Disiarkan di TV2.
2006 8 Jun Konsert Fenomena Seni Jamal Abdillah & Misha Omar Auditorium Perdana, Angkasapuri
  • Mini konsert lagu-lagu popular bersama Jamal selama 2 jam.
  • Disiarkan di TV2.
2007 23 Oktober Misha Omar & Nora: Nite of Soulful Star Glennmarie, Shah Alam
  • Mini konsert duet bersama Nora menyanyikan 12 lagu dalam 2 set
  • Untuk siaran ntv7
2008 12 Disember Zoom In Bersama Misha Omar Auditorium Perdana, Angkasapuri
  • Mini konsert lagu-lagu popular sempena pelancaran album baharu. Turut menampilkan Andy.
  • Untuk siaran TV2
2011 4 September Konsert Sensasi 2: Misha Omar & Tomok Auditorium P. Ramlee, Angkasapuri
  • Persembahan bersama Tomok
  • Disiarkan di TV2
2012 4 September Konsert Pesona Dayang Nurfaizah, Misha Omar & Alyah bersama Orkestra RTM Auditorium Perdana, Angkasapuri
22 Disember Konsert Live Misha Omar & Shima bersama Orkestra RTM Auditorium UNIMAS, Kuching Sarawak
  • Persembahan 2 jam bersama Shima & Tomok
  • Disiarkan di TV2
2014 1 Mac Hiburan Minggu Ini Misha Omar bersama Orkestra RTM Auditorium Perdana, Angkasapuri
2019 14 Jan Bintang Minggu Ini Misha Omar Studio 1, Astro
  • Persembahan 1 jam 30 minit bersama artis undangan Amy Mastura dan Idayu. Dihoskan oleh Jihan Muse
  • Disiarkan di Astro RIA
14 November Konsert Minggu Ini bersama Ajai dan Misha Omar Auditorium Perdana, Angkasapuri
  • Persembahan 1 jam 30 minit bersama Ajai.
  • Disiarkan di TV2

Kemunculan Khas (Konsert / Hiburan TV)[sunting | sunting sumber]

Tidak cukup dengan itu, Misha juga diundang untuk membuat persembahan ketika konsert bintang-bintang yang lain. Berikut adalah sebahagian daripadanya.

Tahun Tarikh Judul Persembahan Lokasi Perincian Persembahan
2002 Oktober World of Our Own Tour Live in Malaysia Stadium Nasional Bukit Jalil
  • Pesembahan pembukaan untuk kumpulan pop dari United Kingdom Westlife. Misha menyanyikan lagu "Destiny" dan "Bunga-Bunga Cinta".
2003 Mac Hiburan Minggu Ini bersama Liza Hanim Auditorium Perdana, Angkasapuri
  • Diundang Liza membuat persembahan selingan.
2007 11 Febuari Konsert Dari Studio 1 Kris Dayanti All Asia Broadcast Centre, Bukit Jalil
  • Diundang Kris untuk berduet dalam lagu Cinta & Nafas Cahaya.
8 Jun Konsert One Nite Only Jamal Abdillah Istana Budaya, Kuala Lumpur
  • Diundang untuk berduet dalam beberapa lagu dalam segmen lagu cinta.
2008 11, 12 & 13 April Konsert Amal Kasih bersama Jamal Abdillah & Saleem Pleno Kuala Lumpur Convention Centre, Kuala Lumpur
  • Persembahan duet bersama Jamal.
2009 15 Ogos MTV World Stage @ MTV Asia Surf Beach, Sunway Lagoon
  • Persembahan penampilan lagu Two Is Better Than One bersama band Boys Like Girls. Acara ini dirakam pada 15 Ogos 2009 untuk siaran MTV 2010 - 2011.
2010 11 Mei Konsert Tafsiran Alam Ramli Sarip Dewan Filharmonik Petronas, Kuala Lumpur
  • Persembahan khas bersama Ramli
  • Kali pertama diiringi Orkestra Filharmonik Malaysia
2014 Julai Hiburan Minggu Ini (Raya) bersama Hafiz Suip Auditorium Perdana, Angkasapuri
  • Diundang Hafiz membuat persembahan lagu "Salahkah". Misha turut menyanyikan lagu "Untuk Bermimpi"
2020 Julai Konsert Minggu Ini bersama Khai Bahar Auditorium Perdana, Angkasapuri
  • Diundang Khai Bahar membuat persembahan lagu "Sampai Bila" dan "Terlanjur Cinta".
Ogos Konsert Malaysia Prihatin bersama Orkestra RTM, OSK dan Koir Kebangsaan
  • Persembahan lagu patriotik
2021 21 November 2021 Konsert Pass the Mic Vol. 2 (Konsert Virtual Minggu Amanah Saham 2021) Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur
  • Persembahan khas "Tanpa Rela", "Bunga-bunga Cinta" dan "Sampai Bila"
2023 26 Ogos 2023 Kepci Music Fest 2023 Stadium Malawati, Shah Alam
  • Persembahan segmen solo lagu "Pulangkan", "Sampai Bila", dan "Bunga-bunga Cinta"

Persembahan / Penampilan di acara TV Nasional[sunting | sunting sumber]

Misha telah banyak membuat kemunculan eksklusif di majlis-majlis hiburan di Malaysia dan luar negara. Pun begitu beliau tidak banyak membuat persembahan awam secara percuma. Boleh dikatakan Misha hanya muncul dalam konsert skala besar atau sederhana yang membabitkan media cetak dan elektronik disamping penampilannya di majlis-majlis anugerah.

Contohnya di Anugerah Industri Muzik beliau diberi peluang membuat persembahan showcase secara solo setelah 7 tahun berkecimpung sebagai artis. Persembahan pertamanya di AIM adalah ketika dicalonkan untuk kategori Artis Baru Terbaik dalam slot medley serta setahun kemudian bersama gandingan kuartet penyanyi wanita menyampaikan lagu Segalanya.

Kebanyakan persembahan Misha diiringi oleh pengarah muzik yang juga gurunya, Ramli MS. Beliau sering juga membuat persembahan bersama Acis dan Shamril Salleh.

Tahun Tarikh Lokasi Program Perincian Persembahan Saluran
2003 Januari Auditorium Perdana, Angkasapuri Kuala Lumpur Anugerah Media Hiburan TV1
Januari Auditorium MBSA, Shah Alam Anugerah Juara Lagu ke -17
  • Persembahan di acara karpet merah, menyampaikan "Bunga-bunga Cinta" dan "Halaman Cinta".
TV3
7 Mac Stadium Tertutup Singapura Anugerah Planet Muzik 2003
  • Medley bersama nominasi Artis Baru Terbaik, menyanyikan lagu Bunga-bunga Cinta.
Mediacorp Suria (Singapura)
Astro Ria (Malaysia)
RCTI (Indonesia)
April Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur Anugerah Industri Muzik ke-10 ntv7
September Stadium Putra, Bukit Jalil Kuala Lumpur Anugerah Era 03
  • Persembahan duet gabungan lagu Ayu dan Bunga-bunga Cinta bersama kumpulan V.E.
Astro Ria
Oktober Sri Pentas 2, Shah Alam Separuh Akhir Muzik Muzik 18
  • Semi finalis untuk lagu Halaman Cinta dan Bunga-bunga Cinta.
TV3
November Shanghai Indoor Stadium Anugerah Muzik Asia Shanghai ke 5
  • Persembahan lagu Lilitan Asmara dan Bunga-bunga Cinta.
Ningxia TV (China)
29 Disember Stadium Putra, Bukit Jalil Kuala Lumpur Anugerah Juara Lagu ke-18
  • Persembahan lagu Bunga-bunga Cinta
TV3
2004 Feb Singapore Indoor Stadium Anugerah MTV Asia 2004
  • Penyampai anugerah bersama kumpulan rock punk Amerika Syarikat Good Charlotte
MTV
Mac Arena of Stars, Genting Highlands Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2003
  • Persembahan penutup: Medley lagu Bukan Cinta Biasa (Siti Nurhaliza) dan trio Bunga-bunga Cinta bersama Siti dan Sharifah Aini.
TV3
April Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur Anugerah Industri Muzik ke-11 @ ntv7
  • Persembahan lagu Segalanya, saduran lagu Mariah Carey berjudul My All bersama Ning Baizura, Siti Nurhaliza, Liza Hanim dan Sarah Raisuddin.
ntv7
Julai Anugerah Media Hiburan 2003
  • Persembahan lagu Pulangkan.
ntv7
18 Ogos Dataran Pahlawan, Melaka & Istana Bogor, Jakarta Konsert Merdeka 2 Negara
  • Persembahan lagu patriotik
TransTV (Indonesia)
TV3 (Malaysia)
31 Ogos Dataran Exxonmobil, KLCC Konsert Merdeka KLCC 2004
  • Persembahan lagu "Pulangkan" bersama Zahid Baharuddin & beberapa lagu lagi.
TV3
25 September Stadium Putra, Bukit Jalil Kuala Lumpur Anugerah Era 2004
  • Persembahan lagu Dedebu Cinta, bersama kuartet Anuar Zain, Glenn Fredley dan Ning Baizura.
Astro RIA
10 Oktober Auditorium Perdana, Angkasapuri Konsert Senandung Muhibah Malaysia - Brunei
  • Mengetuai persembahan artis Malaysia
Radio Televisyen Brunei
TV2 (Malaysia)
Oktober Sri Pentas 2, Shah Alam Separuh Akhir Muzik-muzik 19
  • Persembahan lagu Pulangkan.
TV3
2005 16 Januari Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur Anugerah Juara Lagu ke-19
  • Persembahan lagu Pulangkan.
TV3
25 Januari Berjaya Times Square, Kuala Lumpur Konsert Amal Tsunami Atas Nama Cinta
  • Persembahan lagu popular
TV1
10 Mac 2005 Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra Anugerah Seri Angkasa 2004
  • Persembahan lagu Bunga-bunga Cinta dan Pulangkan
TV1
April Arena of Stars, Genting Highlands Anugerah Bintang Popular Berita Harian
  • Persembahan medley lagu-lagu Biduanita Uji Rashid : Tiada Kata Secantik Bahasa, Namamu Terukir Di Hatiku, Ku Ingin Selalu Di Sampingmu, Untuk Dia Tersayang, Kali Terakhir Ku Lihat Wajahmu, Ku Kekosongan, Mengapa Dirindu & Tangisan Semalam.
TV3
26 April Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur Anugerah Industri Muzik ke-12
  • Penyampai anugerah
ntv7
Ogos Pusat Dagangan Dunia Putra Anugerah Skrin 2005 TV3
September Stadium Putra, Bukit Jalil Anugerah Era 2005
  • Persembahan lagu Bunga-bunga Cinta.
Astro RIA
Oktober Sri Pentas 2, Shah Alam Separuh Akhir Muzik-muzik 20
  • Persembahan lagu Dedebu Cinta
TV3
2006 Januari Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur Anugerah Juara Lagu ke-20 TV3
20 Januari Auditorium Perdana, Angkasapuri Anugerah Hits 1 (musim kedua)
  • Pertandingan lagu Dedebu Cinta
TV1
23 Februari Dataran Merdeka Konsert Fiesta Hurra / Piala Dunia 2006
  • Persembahan lagu -lagu popular
TV2
10 Mac Dewan Plenary, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur Anugerah Sri Angkasa 2005
  • Persembahan lagu Ku Seru
TV1
18 Mac Stadium Istora Senayan, Jakarta Konsert Ekspresi Gemilang ke 3
  • Persembahan lagu Ku Seru & Dedebu Cinta
TVRI (Indonesia)
TV1 (Malaysia)
2 April Kuantan, Pahang Konsert Pesta Air 2006
  • Persembahan lagu -lagu popular
TV2
17 Julai Stadium Negara, Kuala Lumpur Anugerah Hits 1 (musim ketiga)
  • Pertandingan lagu Ku Seru
TV1
31 Ogos Auditorium Perdana, Angkasapuri Konsert Mega Merdeka 2006
  • Persembahan lagu Bahtera Merdeka
TV1
26 Oktober Auditorium Perdana , Angkasapuri Konsert Mega Aidilfitri 2006
  • Persembahan lagu Bila Takbir Bergema", "Nafas Cahaya", medley lagu-lagu Sharifah Aini ("Racun Hidupku", "Oh Di Mana", "Hapuslah Airmatamu")
TV1
Oktober Sri Pentas 2, Shah Alam Separuh Akhir Muzik-muzik 21
  • Persembahan lagu Ku Seru dan Nafas Cahaya.
TV3
2007 4 Februari Arena of Stars, Genting Highlands Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2006
  • Persembahan duet bersama Jaclyn Victor - "Cinta"
TV3
Januari Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur Anugerah Juara Lagu ke 21
  • Persembahan lagu Ku Seru.
TV3
10 Februari Panggung Sari, Istana Budaya Konsert Simfoni Tani
  • Persembahan lagu Nafas Cahaya
TV1
24 Februari Dataran Shah Alam Konsert Ulangtahun Pertama Hot.fm (Big Jamm)
  • Persembahan penutup karnival dengan lagu-lagu "Nafas Cahaya", "Bunga-bunga Cinta" & "Ku Seru"
TV3
April Stadium Negara, Kuala Lumpur Konsert Suara Hati Sudirman
  • Persembahan lagu Terasing & Di Dalam Sepi.
TV1
27 April Stadium Malawati, Shah Alam Anugerah Hits 1 Akhir (musim keempat)
  • Persembahan lagu Pulangkan & pertandingan lagu Nafas Cahaya
TV1
9 Jun Dewan Wawasan, Alor Star Konsert Perdana Diraja Kedah
  • Persembahan istimewa Nafas Cahaya dan duet bersama Dayang Nurfaizah - Tell Him
TV2
30 Jun Auditorium Perdana, Angkasapuri Pertandingan Akhir Suara Emas Bintang RTM 2007
  • Persembahan istimewa
TV1
7 Julai Gelang Patah, Johor Kembara Metro Ahad dan Acara Larian Muhibah Antarabangsa Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah (MPJBT)-Nusajaya
  • Persembahan utama dengan lagu-lagu seperti "Bunga-Bunga Cinta" ,"Pulangkan" serta "Berdua Lebih Baik"
TV3
Oktober Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur Anugerah Era 07
  • Persembahan lagu Sembunyi bersama Andy Flop Poppy.
Astro RIA
November Sri Pentas 2, Shah Alam Separuh Akhir Muzik-muzik 24 TV3
2008 Januari Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur Anugerah Juara Lagu ke 22 TV3
April 26 Juru Autocity Pulau Pinang Penang Shanghai Star Quest 2008 / Festival Muzik Asia Shanghai
  • Persembahan medley Cant Take My Eyes of You, Pulangkan & Bunga-bunga Cinta [65]
Ningxia TV (China)
Julai Auditorium Utama, Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang Festival Filem Malaysia ke 21
  • Persembahan lagu tribute Hati Yang Rapuh (Rahimah Rahim).
Astro RIA
5 Oktober Auditorium Perdana, Angkasapuri Zoom In Raya RTM
  • Persembahan lagu "Manis Manis Lebaran", "Jawapanmu", "Ku Gembira Di Sampingmu"
TV1
2009 April Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur Anugerah Industri Muzik ke-16
  • Persembahan showcase: Cinta Adam dan Hawa.
ntv7
November Sri Pentas 2, Shah Alam Separuh Akhir Muzik-muzik 24
  • Persembahan lagu Cinta Adam dan Hawa.
TV3
Disember Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur Anugerah Skrin 2009 @ TV3
  • Persembahan lagu Cinta Adam dan Hawa bersama Bob Yusof.
TV3
2010 Januari Stadium Putra Bukit Jalil Anugerah Juara Lagu ke 24
  • Persembahan lagu Cinta Adam dan Hawa.
TV3
20 Februari Pentas Utama Presint 2, Putrajaya Konsert Karnival Wow
  • Persembahan bersama M. Nasir, Aishah, Ella, Jamal Abdillah & Aizat Amdan
TV1
Julai Studio 1, All Asia Broadcast Centre Bukit Jalil Pentas Akhir Keynote 2010
  • Persembahan debut lagu Tuah Melepas Teja.
Astro RIA
29 September Panggung Sari, Istana Budaya Kuala Lumpur Konsert P. Ramlee: Di Mana Kan Ku Cari Ganti
  • Persembahan dua buah lagu: Jeritan Batinku & Bila Larut Malam (duet bersama Haziq).
Astro Byond
19 Disember i-City, Shah Alam Konsert RIA Astro
  • Persembahan dua buah lagu: Bunga-bunga Cinta & Berlalu.
Astro RIA
2011 24 Julai Plaza Angsana, Johor Bharu Konsert Terima Kasih Harian Metro
  • Persembahan lagu Pulangkan & Berlalu.
TV9
2012 3 Jun Stadium Tun Razak, Cheras Konsert Untukmu Sudirman
  • Persembahan lagu Hujan.
Astro RIA
9 Nov Dewan Merdeka, PWTC Anugerah Skrin 2012 TV3
2013 6 Januari Stadium Putra, Bukit Jalil Kuala Lumpur Anugerah Juara Lagu ke-27
  • Persembahan pembukaan lagu Bunga-bunga Cinta dengan iringan kesan khas pada layar putih gaunnya.
TV3
7 June Istana Budaya Kuala Lumpur Anugerah Tribute P.Ramlee
  • Persembahan pembukaan lagu Di Mana Kan Ku Cari Ganti
TV1
2014 7 Februari Auditorium Perdana Angkasapuri Muzika Estravaganza kali ke-5 Malaysia & Singapura
  • Persembahan utama menyampaikan lagu Untuk Bermimpi & tribute kepada Anita Sarawak
TV1
Mediacorp Suria
14 Jun Stadium Larkin, Johor Baharu Konsert Bahagia "Peel Fresh"
  • Menyampaikan lagu Untuk Bermimpi & Angin Syurga untuk siaran Aidilfitri di Astro
Astro PRIMA
2015 5 September Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) Festival Filem Malaysia ke-27
  • Persembahan belasungkawa "Di Mana Kan Ku Cari Ganti"
Astri RIA
2016 9 May Dewan Pleno, Pusat Konvensyen Putrajaya Anugerah Bintang Popular Berita Harian ke 29
  • Persembahan tribute kepada Adnan Abu Hassan- lagu Tiada Lagi Tangisan dan Jerat Percintaan (bersama Jamal Abdillah dan Liza Hanim)
TV3
22 Dis Pusat Dagangan Dunia Putra Anugerah Melodi 2016
  • Menyampaikan lagu Dedebu Cinta
TV3
2017 24 May Auditorium Perdana Angkasapuri Konser 7117 (Ulangtahun Radio Televisyen Malaysia)
  • Persembahan utama menyampaikan lagu Terima Ku Seadanya (bersama Hael Husaini) & tribute kepada Sudirman (lagu Di Sudut Kamar Hatiku)
TV1
Mei Axiata Arena, Bukit Jalil Anugerah Meletop Era 2017
  • Penyampai anugerah
Astro RIA
2018 6 Oktober Auditorium Perdana, Angkasapuri Muzika Ekstravaganza 2018
  • Persembahan lagu Sampai Bila
    Juga sebagai pengacara
TV1
Mediacorp Suria
8 Oktober Pusat Konvensyen Putrajaya Anugerah Bintang Popular Berita Harian ke 31 TV3
2019 22 April Axiata Arena, Bukit Jalil Anugerah Meletop Era 2019
  • Persembahan lagu Rewrite The Stars bersama Hael Husaini
Astro RIA
2020 9 Februari Axiata Arena, Bukit Jalil Anugerah Juara Lagu ke-34
  • Persembahan lagu Jatuh Bangun dan Dirgahayu bersama The Color of Voices
TV3
17 Disember 2020 Pusat Dagangan Dunia Putra Shopee 12.12 Birthday Bash
  • Persembahan lagu Tanpa Rela
TV3
24 Disember 2020 Auditorium MBSA, Shah Alam Anugerah Meletop Era 2020
  • Persembahan medley lagu Tanpa Rela, Sampai Bila dan Bunga-bunga Cinta
Astro RIA
2021 14 Mac 2021 Auditorium MBSA, Shah Alam Anugerah Juara Lagu ke-35 TV3
24 Mac 2021 Warisan Hall Music Venue, Sijangkang, Selangor Konsert Digital Jelajah Suria FM
  • Persembahan lagu Tanpa Rela & Setia Ku Di Sini
Suria FM
26 Mac 2021 Auditorium MBSA Lazada Super Party
  • Persembahan lagu Tanpa Rela
TV3
24 Mei 2021 Auditorium Perdana Angkasapuri Temasya Aidilfitri 2021
  • Persembahan lagu Dari Jauh Ku Pohon Maaf, Setahun Sekali, Warna Warni Di Aidilfitri
TV1
5 September 2021 Rakaman dari kediaman Misha Omar (Kota Damansara) / rakaman muzik diiringi oleh ImagiBand Program Amal COVAiD #BaikSemula [66]
  • Persembahan lagu Tanpa Rela, Rapuh, Bunga-bunga Cinta, dan Sampai Bila
Media Prima Audio
Hot FM
25 September 2021 Rakaman dari kediaman Misha Omar (Kota Damansara) Konsert Virtual ASTRO Ulangtahun ke 25 [67] Astro (Saluran 100 HD)
Njoi
12 Disember 2021 Sri Pentas 2, Shah Alam Konsert Shopee 12.12 Pesta Hari Jadi [68]
  • Persembahan medley lagu "Boneka", "Cinta Adam dan Hawa" dan "Fatalistik" bersama Ziana Zain dan Ernie Zakri.
TV3
18 Disember 2021 Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur Anugerah Drama Sangat 2021 [69]
  • Persembahan lagu "Tanpa Rela".
TV3
2022 29 Mei 2022 Pusat Konvensyen Putrajaya Anugerah MeleTOP Era 2021 Astro RIA
18 Ogos 2022 Studio 1, Astro Final Ceria Popstar Xtra 2022
  • Persembahan khas bersama Ziana Zain dengan gabungan lagu "Bunga-bunga Cinta" dan "Madah Berhelah" [71]
Astro RIA
19 Ogos 2022 Kuala Lumpur Convention Centre, Kuala Lumpur Merdeka Awards 2022
  • Persembahan eksklusif dengan gabungan lagu-lagu klasik "Jelingan Manja" , "Bunyi Gitar" dan "Manusia" serta "Lagenda" [72]
Petronas/Shell Livestream
19 September 2022 Plaza Alam Sentral, Shah Alam Terpaling Juara, Ep 6
  • Persembahan pembukaan bekas Juara AJL dengan lagu "Pulangkan" dan "Bunga-bunga Cinta" [73]
TV3
1 Oktober 2022 Axiata Arena, Bukit Jalil Konsert CUCKOO Appreci8th
  • Persembahan lagu "Dedebu Cinta" dan "Bunga-bunga Cinta" [74]
Astro RIA
30 Oktober 2022 Pusat Konvensyen Putrajaya Anugerah Seri Angkasa 2022
  • Persembahan medley lagu "Riwayat Cinta", "Bung-Bunga Cinta " dan "Sampai Bila"
TV3
2023 6 Feb 2023 Auditorium MBPJ,Petaling Jaya Selangor Anugerah Gempak Most Wanted Astro Gempak & Astro RIA

Jejalah SureHeboh/JomHeboh bersama Media Prima[sunting | sunting sumber]

Misha juga sering membuat kemunculan di konsert jelajah Jomheboh anjuran TV3. Kedua-dua konsert gergasi ini adalah konsert skala yang diadakan saban tahun menyaksikan artis membuat persembahan secara terbuka dan percuma di lokasi sekitar Malaysia. Berikut adalah konsert-konsert yang menampilkan Misha sebagai artis yang membuat persembahan.

Tahun Tarikh Lokasi Konsert Perincian Persembahan
2003 4 Mei Dataran MPK, Kuantan , Pahang [75]
8 Jun Dataran Dewan Bandaraya, Ipoh, Perak [76]
2004 18 Januari Padang Majlis Perbandaran Seremban, Negeri Sembilan [77] [78]
29 Februari Dataran Bandaraya, Johor Bahru, Johor [79]
16 Mei Dataran Yayasan Sabah, Kota Kinabalu, Sabah [80]
1 Ogos Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur [81] Konsert Finale SureHeboh 2004
2005 11 Julai Kompleks Stadium Likas, Kota Kinabalu, Sabah [82]
2007 6 Mei Stadium Indera Mulia, Ipoh, Perak [83]
2008 16 Mei Kompleks Sukan Negeri, Kangar, Perlis [84]
2009 26 April Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Lumut, Perak [85] [86] Persembahan lagu "Sampai Di Sini" [87], "Cinta Adam dan Hawa" [88], "Mendung Tak Bererti Hujan" (duet bersama Jinbara) [89]
7 Disember Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur [90] Konsert Finale Jom Heboh 2009
2019 8 September Kompleks Stadium Likas, Kota Kinabalu, Sabah [91] Persembahan lagu "Pulangkan", "Bunga-bunga Cinta", "Pupus" dan "Sampai Bila" [92]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [1]
  2. ^ https://www.nst.com.my/lifestyle/groove/2018/11/427403/showbiz-divas-are-back-full-force
  3. ^ https://www.youtube.com/watch?v=-Bp8d35Jc54
  4. ^ https://www.youtube.com/watch?v=g-JcRGInuyk
  5. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2399470/anuar-akur-kehebatan-vokal-misha
  6. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2440618/sarah-misha-bebas-lenggok-siti-nurhaliza
  7. ^ https://www.bharian.com.my/hiburan/selebriti/2018/11/493306/misha-menangis-kenang-ujian-rakam-sampai-bila
  8. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2337642/kemampuan-misha-makin-terserlah
  9. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2441515/aksara-misha-lebih-dinamik
  10. ^ https://www.klik.com.my/item/story/12006687/misha-holds-court
  11. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2440895/misha-kehadiran-bukan-sekadar-persinggahan
  12. ^ https://www.youtube.com/watch?v=HRpy9Y3lPRc
  13. ^ https://www.nst.com.my/lifestyle/groove/2018/11/427403/showbiz-divas-are-back-full-force
  14. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2189937/misha-tidak-gopoh
  15. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2338795/-aksara-sarat-keindahan-warna
  16. ^ https://www.klik.com.my/item/story/421629/mampukah-ku-seru-menandingi-pulangkan-
  17. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2232725/buah-hati-ibu
  18. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4293858/sembunyi-sungguh-istimewa
  19. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4239216/misha-s-new-album-in-the-works
  20. ^ https://www.kosmo.com.my/2020/08/27/langkah-berani-misha/
  21. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4294318/misha-tak-gusar
  22. ^ https://www.kosmo.com.my/2020/08/19/misha-hasilkan-lagu-sendiri-tanpa-rela/
  23. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4407635/mahu-karya-berbekas-di-jiwa
  24. ^ https://rambutmodelku.blogspot.com/2019/06/37-rambut-pendek-misha-omar-2019-konsep.html
  25. ^ Misha (catatan media). Misha Omar. BMG Music Malaysia. 2002.CS1 maint: others (link)
  26. ^ http://www.geocities.ws/misha_omar_fc/AEPaksara.htm
  27. ^ https://musik.kapanlagi.com/berita/misha-dari-malaysia-mencari-peruntungan-di-indonesia-6ucd7s5.html
  28. ^ Aksara (catatan media). Misha Omar. BMG Music Malaysia. 2004.CS1 maint: others (link)
  29. ^ https://musik.kapanlagi.com/berita/misha-dari-malaysia-mencari-peruntungan-di-indonesia-6ucd7s5.html
  30. ^ http://www.geocities.ws/misha_omar_fc/AEPaksara.htm
  31. ^ Misha Omar (catatan media). Misha Omar. Sony Music Malaysia. 2008.CS1 maint: others (link)
  32. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4433524/kompilasi-misha-omar
  33. ^ https://www.facebook.com/sonymusicmy/photos/a.10150249877591959/10150249879251959
  34. ^ https://www.youtube.com/watch?v=creo9PqHtGA&t=757s
  35. ^ https://ohbulan.com/misha-omar-dilantik-menjadi-duta-produk-kecantikan-shiseido
  36. ^ Dia... Misha (catatan media). Misha Omar. Sony Music Malaysia. 2011.CS1 maint: others (link)
  37. ^ https://www.facebook.com/sonymusicmy/photos/a.10154386694686959/10154386696816959
  38. ^ https://www.carousell.com.my/p/cd-misha-omar-jaclyn-victor-1113722273/
  39. ^ https://sekambegcdtapes.blogspot.com/2019/08/adnan-abu-hassan-vs-azlan-abu-hassan.html
  40. ^ https://www.carousell.com.my/p/cd-aim-2003-1038914715/
  41. ^ https://www.carousell.com.my/p/cd-aim-2004-kemuncak-segala-galanya-1116413250/
  42. ^ http://carmahlms.com/MyCD%20Collection/CD%20MP(index)/CDMPCA2000-2009(1).htm
  43. ^ https://www.carousell.com.my/p/cd-keagungan-cinta-18-lagu-lagu-cinta-terbaik-daripada-bintang-bintang-terkemuka-2005-1051901078/
  44. ^ https://www.carousell.com.my/p/cd-aim-13-16-hits-terkini-1076433990/
  45. ^ https://shopee.com.my/CD-ALBUM-14-KOLEKSI-LAGU-TERBAIK-GORENG-PISANG-PANAS-(CD)-i.255394743.9459866798
  46. ^ https://www.budiey.com/dapatkan-album-dua-insan-bercinta-di-pasaran-sekarang/
  47. ^ https://www.discogs.com/release/2226117-Various-Malaysia-1-Hits-Best-Of-The-Best
  48. ^ https://www.carousell.com.my/p/malaysia-1-hits-vol-2-cd-jamal-abdillah-misha-omar-jaclyn-victor-adibah-noor-mawi-felix-sharifah-zarina-1011636453/
  49. ^ https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2011/04/25/satu-dekad-kompilasi-lagu-popular-dekad-lalu
  50. ^ https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fimgcache.joox.com%2Fmusic%2Fjoox%2Fphoto%2Fmid_album_640%2Fe%2Fc%2F1ffa4be629c0b7ec.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.joox.com%2Fmy-en%2Fartist%2Fodx%2BvW8hBBNU_b9rWBQC%2Bg%3D%3D&tbnid=v3l8d8dUMsI3mM&vet=10CA4QxiAoB2oXChMI4KeTs-7a8wIVAAAAAB0AAAAAEC8..i&docid=8iB_Z8cWGQpSWM&w=640&h=640&q=hits%20terbaik%20misha%20jaclyn&ved=0CA4QxiAoB2oXChMI4KeTs-7a8wIVAAAAAB0AAAAAEC8
  51. ^ https://www.carousell.com.my/p/malaysia-1-hits-7-cd-1053444226/
  52. ^ http://khazanah-muzik.blogspot.com/2013/10/va-pop-sensasi.html
  53. ^ https://play.anghami.com/song/2240717
  54. ^ https://gaana.com/album/duet-terhebat
  55. ^ https://shopee.com.my/CD-ALBUM-TAKDIR-CINTA-%28CD%29-i.255394743.3640024118
  56. ^ https://open.spotify.com/track/3JTdW8lat5bQENLVbQGoCX
  57. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2440479/hitam-putih-kehidupan-pasti-boom-
  58. ^ https://www.youtube.com/watch?v=N84wkHzzxJU
  59. ^ https://www.kosmo.com.my/2021/07/11/ikhtiar-misha-omar/
  60. ^ https://api.hmetro.com.my/node/121423
  61. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2339616/misha-apek-temui-setiausaha
  62. ^ https://www.youtube.com/watch?v=hlmykczQaHw
  63. ^ https://www.auditoire.com/events/cartier-into-the-wild-in-kuala-lumpur/
  64. ^ https://www.kenangainvestors.com.my/2024_Best_of_Best_Awards#:~:text=Kenanga%20Investors%20has%20received%20eight,Malaysia%20and%20the%20ASEAN%20region./
  65. ^ https://www.youtube.com/watch?v=rQb9hyFx6Ng
  66. ^ https://www.bharian.com.my/hiburan/selebriti/2021/09/860463/persembahan-inovatif-selama-24-jam
  67. ^ https://www.kosmo.com.my/2021/09/21/intang-ternama-meriahkan-konsert-25-tahun-astro/
  68. ^ https://www.youtube.com/watch?v=olh19_Reoyg
  69. ^ https://www.youtube.com/watch?v=G2LgTFho9dY&t=2866s
  70. ^ https://www.youtube.com/watch?v=CEj5lRYk1pE
  71. ^ https://www.youtube.com/watch?v=Jzictc5eoFg
  72. ^ https://www.youtube.com/watch?v=hDlDAJeqiAo
  73. ^ https://www.youtube.com/watch?v=8l6SQ-7y-bQ
  74. ^ https://www.youtube.com/watch?v=8l6SQ-7y-bQ
  75. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2440300/sure-heboh-di-kuantan-pikat-42-000-pengunjung
  76. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2331266/artis-popular-warnai-sure-heboh-di-ipoh
  77. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2341798/300-000-dijangka-meriahkan-sure-heboh
  78. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2442028/misha-ning-gegar-negeri-sembilan
  79. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2155533/300-000-kunjungi-karnival-sure-heboh
  80. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2338715/penangan-sure-heboh-tv3-di-kota-kinabalu
  81. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2337346/artis-popular-gegar-bukit-jalil
  82. ^ https://www.klik.com.my/item/story/2183315/lebih-700-000-lawat-karnival-tv3
  83. ^ https://www.klik.com.my/item/story/435778/karnival-jom-heboh-2007-dapat-sambutan
  84. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4305628/jom-heboh-perlis-tetap-hangat
  85. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4660075/10-000-serbu
  86. ^ http://mishaomarlover.blogspot.com/2009/05/misha-omar-konsert-jomheboh-2009-di.html?m=1
  87. ^ https://www.youtube.com/watch?v=XFy1iQLmxRY
  88. ^ https://www.youtube.com/watch?v=V8NsBZrSr2g
  89. ^ https://www.youtube.com/watch?v=XVN8-ZY6PLk
  90. ^ https://www.klik.com.my/item/story/4741139/penutup-jom-heboh-gilang-gemilang
  91. ^ https://www.klik.com.my/item/story/14454240/jom-heboh-carnival-in-kota-kinabalu-this-weekend
  92. ^ https://www.youtube.com/watch?v=_dNRck_Ff8I