Abdul Ghani Mohamed Yassin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
YB Datuk

Abdul Ghani Mohamed Yassin

PGDK (Sab); KMN
Anggota Dewan Undangan Negeri Sabah
untuk Nabawan
Memegang jawatan
9 Oktober 2020
Ketua MenteriHajiji Noor
Didahului olehBobbey Ah Fang Suan
Ahli Dewan Negara Malaysia
Dipilih Dewan Undangan Negeri Sabah
Dalam jawatan
15 Ogos 2017 – 14 Ogos 2020
Perdana MenteriNajib Razak
Mahathir Mohamad
Muhyiddin Yassin
Digantikan olehBobbey Ah Fang Suan
Butiran peribadi
Parti politik UMNO (-2018)
BERSATU (2019 - 2022)
GAGASAN (ahli sejak 2023)
Sekutu gabungan
politik lain
Pakatan Harapan (bekas ahli)
Perikatan Nasional (bekas ahli)
Gabungan Rakyat Sabah (ahli sejak 2023)
PasanganDatin Asiah @ Doreen Azlan
PekerjaanAhli politik

YB Senator Datuk Abdul Ghani Datuk Haji Mohamed Yassin adalah merupakan Senator dalam Dewan Negara Malaysia[1] yang dilantik sebagai wakil dari Dewan Undangan Negeri Sabah. Beliau adalah ahli Parti Gagasan Rakyat Sabah (GAGASAN), iaitu sebuah parti komponen utama Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Politik[sunting | sunting sumber]

Dewan makan gereja yang dirasmikan oleh Abdul Ghani.

Beliau telah dilantik sebagai Senator dalam Dewan Negara Malaysia pada 5 Januari 2018 lalu untuk penggal kedua.[2] Pada Pilihan raya negeri Sabah 2020, beliau telah berjaya memenangi kerusi Nabawan.[3]

Beliau dilantik menjadi senator oleh Dewan Undangan Negeri Sabah pada bulan Januari 2018. Sebelum ini beliau daripada parti BN-UMNO. Beliau telah menyertai BERSATU Sabah pada Mac 2019 bersama seorang lagi Senator iaitu YB John Ambrose dan kedua-dua mereka menjadi ahli parti berkenaan sehingga bulan Februari 2023 dimana mereka keluar dari BERSATU dan menyertai parti tempatan Sabah yang wujud sejak 2013 (parti berumur 10 tahun lebih) iaitu GAGASAN yang diasaskan oleh Dr. Ationg Tituh dan diketuai oleh Hajiji Noor. GAGASAN merupakan komponen utama bagi Gabungan Rakyat Sabah (GRS), sebuah gabungan parti-parti tempatan di Sabah.

Sumbangan yang paling terkenal beliau lakukan ialah sumbangan berbentuk perasmian terhadap Gereja Kristian Sidang Injil Borneo di Nabawan dan sumbangan berbentuk derma kemudahan di daerah-daerah pedalaman. Beliau juga pernah menyumbangkan ratusan dan ribuan ringgit terhadap masjid-masjid yang perlu pembaikan dan sumbangan terhadap gereja pelbagai denominasi Kristian.

Rujukan[sunting | sunting sumber]