Maggi goreng

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Maggi goreng
JenisCara memasak Sunting ini di Wikidata
Tempat asalMalaysia
Kawasan/rantauSeluruh negara (terutamanya Kuala Lumpur dan Lembah Klang)
Dicipta olehOrang India Malaysia
Bahan utamaMi Maggi
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Maggi goreng (tulisan Jawi: ماݢي ݢوريڠ) merupakan sejenis mi segera yang dibuat dengan jenama mi Maggi yang diperbuat oleh Nestlé (M) Sdn. Bhd., dan ia biasanya dihidangkan di gerai makanan India Muslim (atau Mamak) di Malaysia.

Cara tradisional memasak mi Maggi adalah dengan cara mendidihnya di dalam air panas dan kemudian tambah satu pek perisa yang dimasukkan dengan mi ke dalam air untuk membuat persediaan. Walau bagaimanapun, Maggi goreng dimasak dengan menggorengnya dengan sayur-sayuran dan telur. Kadang-kadang, bahan-bahan lain seperti tauhu, sambal (cili pedas), soya gelap, dan kadang-kadang daging ditambah. Satu keping kapur biasanya diletakkan di sebelah plat sebagai hiasan. Pengguna juga boleh menambah perisa tambahan seperti serbuk kari atau apa sahaja pasta yang dibuat untuk meningkatkan rasa.

Tiada kaedah piawai dalam penyediaan mi, kerana setiap gerai mempunyai teknik dan bahan yang berbeza-beza. Ia sering diiringi dengan teh ais, teh lemon ais, ayam goreng dan telur goreng.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]