Kuwah pliek u

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian

Kuwah pliek u adalah hidangan seperti gulai yang berasal dari Aceh. Hidangan ini mempunyai bahan asas sisa minyak kelapa tua yang telah melalui proses memerah minyak. Secara umum, hidangan ini dilengkapi dengan daun melinjo, kacang panjang, kacang tanah, daun betik, daun ubi kayu dan rebung. Dalam praktiknya, masyarakat Aceh juga menambahkan sayur-sayuran lain ke dalam hidangan ini seperti betik muda dan nangka muda. Selain itu, untuk menguatkan rasanya, asam sunti (belimbing kering setelah dikukus dengan garam) juga ditambah sebagai rempah istimewa.[1]

Pliek u

Masakan ini biasanya disajikan dalam beberapa acara dalam lingkungan masyarakat Aceh, seperti acara perayaan.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Kuah Pliek U dan Sie Reboh, Hidangan Klasik Aceh yang Tetap Digemari - 3". detikfood. 2015-08-14. Dicapai pada 18 Mac 2016. Bahan baku utamanya adalah Pliek yang merupakan ampas kering dari pembuatan minyak kelapa melalui proses pembusukan dan pemerasan kandungan minyaknya. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ Media, Kompas Cyber. "Larisnya "Sayur Pliek U", Berbahan Kelapa Busuk - Kompas.com Travel". travel.kompas.com. Dicapai pada 18 Mac 2016. Dalam hajatan di masyarakat Aceh, kerap kali menu kuah pliek menjadi andalan untuk dihidangkan. Ditemani sepiring nasi putih dan beberapa potong ikan asin, menu pliek u lengkap disajikan. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]