Betutu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Betutu
Bebek betutu dihidangkan bersama nasi dan kacang hijau
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia[1]
Kawasan/rantauBali dan Lombok, Seluruh Negara
Suhu penghidanganPanas atau suhu bilik
Bahan utamaAyam atau itik panggang dalam rempah
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Nasi campur Bali dengan ayam betutu

Betutu (tulisan Bali: ᬩᭂᬢᬸᬢᬸ) ialah hidangan Bali daripada ayam atau itik kukus atau panggang kaya dengan bumbu betutu (campuran rempah betutu).[1] Hidangan yang sangat berperisa dan berempah ini merupakan hidangan popular di Bali dan Lombok, Indonesia. Versi yang lebih pedas boleh didapati menggunakan sos lebih pedas yang diperbuat daripada hirisan bawang mentah yang dicampur dengan cili merah dan minyak kelapa.

Betutu ialah hidangan ayam Bali yang kaya dengan rempah ratus. Ia sering dipanggil mengikut bahan utamanya; ayam betutu ialah ayam betutu, manakala bebek betutu ialah versi itik. Hidangan tradisional ini boleh didapati dalam menu hotel atau restoran mewah di Bali, dan ia popular di kalangan pelancong.

Campuran rempah[sunting | sunting sumber]

Ayam betutu (dua kiri) dan itik betutu (empat kanan) digantung di sebuah restoran di Lapangan Terbang Ngurah Rai, Bali.

Istilah betutu ialah perkataan Bali untuk campuran rempah tertentu (bumbu) yang terdiri daripada bawang merah, bawang putih, kunyit, halia, halia liar, lengkuas, kacang lilin, lada cili, pasta udang, dan kacang tanah semuanya dikisar halus menggunakan lesung dan alu. Pes rempah betutu ditumis dengan minyak kelapa untuk mengeluarkan aroma, dan disapu pada ayam, ayam atau itik.[1] Lauk-pauk biasa mungkin termasuk plecing kangkung, kacang tanah goreng rangup dan sambal terasi.

Perbezaan serantau[sunting | sunting sumber]

Di Bali, citarasa dan cara memasak betutu adalah berbeza mengikut wilayah: di Klungkung, ayam disumbat dengan rempah betutu; di Gianyar betutu dimasak dengan balutan daun pisang; dan di Gilimanuk, betutu panas dan pedas.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Ayam Betutu Gilimanuk, “Nak Seken Nee…” KOMPAS, 21 Januari 2007, Ahad. Dicapai pada 2 Mei 2007.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Chicken with Balinese Spices: Ayam Betutu". Food Network.