Cilok

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cilok
Cilok
Nama alternatifBebola ubi kayu
JenisMakanan jalanan Sunting ini di Wikidata
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauJawa Barat
Dicipta olehetnik Sunda
Bahan utamaTapioca flour Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Cilok (Bahasa Sunda: ᮎᮤᮜᮧᮊ᮪; Jawi: چيلوق) ialah sejenis makanan khas Sunda yang terbuat daripada tepung kanji yang kenyal dengan tambahan bumbu pelengkap seperti kuah kacang, kicap, dan sos.[1] Cilok berbentuk bulat seperti bakso. Tekstur cilok agak kenyal, bentuk dan teksturnya sangat mirip dengan dango di Jepun, walaupun hampir semua jenis cilok memang savuri dibandingkan dengan dango yang manis. Dalam bahasa Sunda, cilok merupakan singkatan dari "aci dicolok" atau "ubi kayu yang dicucuk", kerana bebola ubi kayi ini dicucuk dengan lidi.

Cilok juga merupakan makanan jalanan yang terkenal, biasanya dijual oleh penjual perjalanan menggunakan kereta sorong atau basikal yang sering mengunjungi kawasan perumahan, pasar, di tepi jalan, atau ditempatkan di depan sekolah. Bebola ubi kayu kenyal dengan kuah kacang yang menyelerakan adalah makanan ringan yang popular di kalangan kanak-kanak di sekolah Indonesia.[2]

Jenis[sunting | sunting sumber]

Cilok asas biasanya adalah bola ubi kayu yang direbus dan disajikan dengan kuah kacang. Walau bagaimanapun, terdapat banyak variasi penambahan, isi dan sos bergantung kepada kreativiti para jurumasak. Contohnya ialah cilok yang diisi dengan telur puyuh yang disajikan dalam sos udang kering.[3] Berbagai jenis cilok biasanya dinamakan sempena pelbagai bahan perasa tambahan yang disajikan dengannya. Antaranya ialah cilok biasa, cilok daging,[2] cilok kuah, cilok goang,[4] cilok isi ayam,[5] cimol dan cimor.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Chewy 'aci': From thickening agent to tantalizing fritter". The Jakarta Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-02-06.
  2. ^ a b "5 Cara Membuat Cilok Lezat Beserta Resepnya, Mudah Dipraktikkan". merdeka.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-02-06.
  3. ^ "Resep Cilok Telur Ebi Enak, Begini Cara Mudah Untuk Membuatnya - Semua Halaman - Sajian Sedap". sajiansedap.grid.id (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-06. Dicapai pada 2020-02-06.
  4. ^ "Inilah Resep Rahasia di Balik Pedasnya Cilok Goang yang Bikin Ketagihan". www.msn.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-02-06.
  5. ^ Liputan6.com (2019-07-18). "Resep Cilok Isi Ayam yang Mudah Dibuat". liputan6.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-02-06.
  6. ^ Resep dan Cara Memasak Cilor Khas Bandung untuk Camilan Keluarga IDN Times (dalam bahasa Bahasa Indonesia)