Ayam tangkap

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Ayam tsunami)

Ayam tangkap adalah masakan khas Aceh yang terbuat dari ayam yang digoreng dengan bumbu dan rempah-rempah khas.

Ayam Tangkap

Membuat ayam tangkap ini tidak sukar, iaitu hanya dengan menggorengnya setelah dibumbui sebelum ini sehingga enak ketika dimakan. Perasa yang digunakan seperti bawang putih, lada, buah keras, garam, dan halia. Setelah diletakkan perasa, ayam kemudian digoreng selama kira-kira 5 hingga 10 minit. Pada masa yang sama, masukkan beberapa genggam daun untuk dihidangkan bersama ayam sehingga rempah-rempah daun juga menembusi daging ayam. Daun yang digunakan meliputi daun kari, potongan daun pandan dan salam koja. Dedaunan itu pula yang kemudian menutupi sajian ayam tangkap pada pinggan.

Setelah ayam dimasak, daun masih dihidangkan dengan menutup ayam sehingga ayam kelihatan sengaja diletakkan di bawah daun. Selain menjadi hidangan yang menarik, daun ini juga boleh dijadikan sayur kering pelengkap untuk potongan ayam. Apabila masih suam, daun ini mempunyai rasa kering seperti keropok.

Di beberapa tempat, hidangan ini juga dikenali sebagai ayam tsunami kerana biasanya dihidangkan disebarkan di atas pinggan seperti kekacauan setelah bencana tsunami.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • WS, Odilia (26 Juni 2020). "Resep Ayam Tangkap Khas Aceh yang Aromatik". detikfood. Dicapai pada 2 Ogos 2020. Check date values in: |date= (bantuan)
  • "10 Kuliner Khas Aceh, dari Mi Aceh sampai Sie Kameng Halaman all". KOMPAS.com. Dicapai pada 2 Ogos 2020.
  • "Resep Ayam Tangkap, Olahan Ayam Khas Aceh". merdeka.com. Dicapai pada 2 Ogos 2020.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]