Nasi goreng (Nusantara)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nasi goreng
JenisNasi Goreng Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianSajian utama
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauTerkenal di Malaysia, Singapura and Brunei; dan juga terkenal di Thailand, Sri Lanka, Suriname dan Belanda
Masakan berkaitanMalaysia, Brunei , Indonesia dan Singapura
Bahan utamaDengan daging, sayuran dan rempah, biasanya tidak berpengalaman dengan sos soya manis
Bahan yang biasa digunakanBeras, telur ayam, Minyak masak, bawang merah, bawang putih, Cili, Daun bawang, garam, Kicap manis Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiVariasi yang kaya di seluruh rantau Nusantara
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Nasi goreng (Jawi: ناسي ڬوريڠ) merujuk hanya kepada beras dimasak pramasak, hidangan termasuk kacau nasi goreng dalam sejumlah kecil minyak masak atau margarin, biasanya dikicap manis (sos soya manis), bawang merah, bawang putih, Padang udang tanah, asam jawa dan cili dan diiringi oleh bahan lain, terutamanya telur, ayam dan udang. Terdapat juga satu lagi nasi goreng yang diperbuat dengan ikan masin (ikan kering masin) yang juga popular di seluruh Asia. Nasi goreng kadangkala digambarkan sebagai nasi goreng Indonesia, walaupun ia juga popular di Asia Tenggara. Di luar Asia Tenggara, ia telah mendapat populariti melalui pengaruh di Sri Lanka dan melalui komuniti pendatang dari kepulauan Melayu. Ia dibezakan daripada resepi nasi goreng Asia yang lain oleh yang aromatik, yang bergantung kepada jumlah kicap manis dan pes udang serbuk, dan rasanya lebih kuat dan menyengat berbanding nasi goreng Cina.

Asal Usul[sunting | sunting sumber]

Nasi merupakan elemen penting dalam masakan tradisional Cina, dan menurut catatan sejarah, ia telah wujud sejak 4000 SM. Nasi goreng kemudiannya tersebar ke seluruh Asia Tenggara oleh para migran Cina yang menetap di kawasan tersebut, dan mereka mencipta versi nasi goreng tempatan berdasarkan perbezaan rasa dan cara menggorengnya. Sebenarnya, nasi goreng berasal daripada kecenderungan dalam budaya Cina yang tidak menyukai makanan yang dingin dan mengelakkan pembaziran makanan dari beberapa hari sebelumnya. Oleh itu, nasi yang telah sejuk itu kemudian digunakan semula dengan digoreng untuk disajikan semula di meja makan.

Nasi Goreng Di Malaysia[sunting | sunting sumber]

Bagi masyarakat Malaysia sudah menjadi kebiasaan untuk menyediakan nasi goreng sebagai sarapan. Nasi goreng yang paling mudah disediakan adalah nasi goreng kampung yang hanya menggunakan bawang, ikan bilis, cili padi, kangkung dan telur sebagai bahan utama.

Masyarakat moden hari ini telah banyak bereksperimen dengan bahan-bahan dalam menyediakan nasi goreng sehingga terdapat pelbagai jenis nasi goreng yang boleh didapati di gerai, kafe mahupun hotel.

Pelbagai jenis[sunting | sunting sumber]

Terdapat pelbagai jenis nasi goreng. Antara yang biasa dijumpai ialah:


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Nasi Goreng Ikan Masin". Fooooods (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 April 2022.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.