Lemper

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lemper
Lemper dibalut dengan daun pisang
JenisMakanan ringan
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauSeluruh negara
Suhu penghidanganSuam atau suhu bilik
Bahan utamaNasi pulut; ayam, ikan, abon atau serundeng
Bahan yang biasa digunakanPulut, santan, red onion, bawang putih, daging ayam, Indonesian bay leaf, coriander seed, daun serai, Daun pisang Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiSemar mendem
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Lemper ialah Indonesia sedap makanan ringan yang diperbuat daripada pulut diisi dengan cincang ayam, ikan abon (serunding daging) atau serunding. lemper khusus yang diisi dengan ayam cincang berperisa dipanggil lemper ayam.[1] Isi daging digulung di dalam nasi, dengan cara yang serupa dengan gulungan telur; ini pula digulung dan dibungkus di dalam daun pisang, kertas minyak, kepingan plastik atau foil untuk menyediakan satu paket untuk dihidangkan. Jika daun pisang tidak ada, sekam jagung boleh digunakan.[1] Lemper paling kerap dilihat sebagai makanan ringan, tetapi kadangkala boleh dihidangkan sebagai pembuka selera juga. Lemper biasanya mempunyai bentuk yang memanjang, serupa dengan lontong.

Lemper sangat serupa dengan arem-arem dan bakcang (Bahasa Cina: zongzi), dan juga menyerupai onigiri Jepun.

Bahan dan cara memasak[sunting | sunting sumber]

Pulut itu direndam dan dimasak bersama santan dan garam. Isinya diperbuat daripada dada ayam yang dicincang, stok ayam, bawang putih, kacang lilin, ketumbar kisar, jintan manis, gula merah, minyak sayuran, bawang merah kisar, santan, daun limau purut, garam dan lada sulah.[1] Selain ayam, ikan yang dicincang, abon atau serunding boleh digunakan sebagai inti. Apabila pulut yang dimasak sudah cukup sejuk untuk dikendalikan, isi ayam diletakkan di atas pulut dan digulung dalam daun pisang, dibalut dan diikat dengan menggigit atau lidi semat, "jarum" kayu kecil. diperbuat daripada daun kelapa tengah rusuk atau buluh. Kemudian bungkusan daun pisang ini kukus atau panggang. Ini mengeluarkan aroma menyenangkan yang berbeza dari daun pisang panggang.

Semar mendem[sunting | sunting sumber]

Semar mendem iaitu lemper dibalut nipis telur dadar.

Snek varian yang hampir sama dengan lemper dipanggil semar mendem. Kedua-duanya adalah pulut yang diisi dengan ayam masak yang dicincang. Daripada pembungkus daun pisang, semar mendem menggunakan telur dadar nipis yang diperbuat daripada telur dan tepung sebagai pembungkus, justeru menjadikan keseluruhan bungkusan boleh dimakan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Chef PotPie. "Debbie's Indonesian Lemper". Food.com. Dicapai pada 25 Jun 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Kuih pulut