7 Hari Mencintaiku (musim 2)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
7 Hari Mencintaiku
Musim 2
Dibintangi
oleh
Negara asalMalaysia
Bil. episod33
Keluaran
RangkaianTV3
Tarikh siaran2 Julai –
17 Ogos 2020
Kronologi musim
← Sebelumnya
Musim 1
Selanjutnya →
Musim 3

Musim kedua 7 Hari Mencintaiku, juga dikenali sebagai 7 Hari Mencintaiku 2[1][2] memulakan tayangan perdana di slot Akasia TV3 pada 2 Julai 2020 menggantikan Nasi Kerabu Untuk Che Abe.[3] Ia diadaptasi daripada novel 2018 bertajuk sama karya Siti Rosmizah dan juga merupakan kesinambungan kepada musim pertama drama ini.

Drama ini berjaya meraih sebanyak 12 juta penonton sepanjang 33 episod siaran dan kerap menjadi sohor kini di media sosial pada setiap episod membolehkan drama ini meraih populariti yang meluas seperti pada musim pertama.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Mia Adriana (Siti Saleha) dan suaminya, Khuzairi (Shukri Yahaya) melayari hidup bahagia setelah berumah tangga. Ditambah pula dengan kehadiran cahaya mata kedua.

Di saat mereka diulit bahagia. Puan Hayati (Jasmin Hamid) dan adiknya, Dato’ Johari (Shaharuddin Thamby) kembali dengan dendam mereka. Hebat Puan Hayati mengatur rancangan sehinggakan Mia Adriana termakan dengan kata-katanya. Syakila (Faye Kusairi) juga tak kurang hebatnya.

Mia hilang hormat pada Pak Samad (Kazar Saisi), seorang lelaki yang dihormatinya selama ini. Mak Leha (Liza Abdullah) mula membenci Mia Adriana. Badai terus-terusan melanda keluarga Pak Samad. Nadia (Jaja Iliyes) putus tunang dengan Dr. Zaidi (Bil Azali). Manakala, Helmi (Syazwan Zulkifly) pula bercerai dengan Sofi (Wan Sharmila) dan Khuzairi pula bergolak rumah tangganya.

Dalam kemelut badai yang melanda, Nurul Ain (Wafariena Roslan) muncul dalam hidup keluarga Pak Samad. Mak Leha berkenankan gadis ini. Nurul Ain begitu sempurna di matanya. Helmi pula cuba menyedarkan emaknya akan agenda tersirat Nurul Ain.

Khuzairi rasa tercabar. Dia bagaikan melukut di tepi gantang. Khuzairi pujuk, Khuzairi rayu, Mia Adriana tetap nak pergi. Namun, Khuzairi tak mampu menggapainya lagi. Sayu mata Mia Adriana memandang anak-anaknya. Dia merenung suaminya buat terakhir kali.

Walau 7 Hari Mencintaiku, cinta Khuzairi tiada lagi. Selamat tinggal abang. Selamat tinggal sayang. Kata-kata yang diucap dalam hati Khuzairi bersama deraian air mata.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon utama[sunting | sunting sumber]

Pelakon pembantu[sunting | sunting sumber]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

7 Hari Mencintaiku 2 dijadualkan untuk tayangan di Slot Akasia TV3 sepanjang bulan Ramadan bermula 24 April 2020[7] namun penulis novel asal dan penerbit drama ini, Siti Rosmizah, menyatakan bahawa tarikh tayangan drama ini telah ditunda kerana sesi penggambaran drama terjejas akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dijalankan di seluruh negara akibat penularan pandemik COVID-19 di Malaysia.

Siti Rosmizah telah memuat naik montaj drama ini di media sosialnya pada 8 Jun 2020 lantas mengumumkan lagu tema dan tarikh baharu tayangan drama ini yang telah dianjakkan kepada 2 Julai 2020.[8]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Drama ini telah mendapat sambutan hangat dalam kalangan peminatnya kerana kisah dalam musim kedua kali ini lebih tertumpu kepada kesemua ahli keluarga Pak Samad berbanding kisah Mia dan Khuzairi sahaja seperti dalam musim pertama. Kelainan musim kedua daripada musim pertama ini telah menambahkan lagi rencah suasana kekeluargaan dalam drama ini berbanding kisah cinta klise antara pasangan suami isteri semata-mata.

Selain itu, pertukaran watak penting dalam drama ini membuatkan penonton berasa sedikit kecewa. Antaranya watak Pak Samad yang dahulunya dilakonkan oleh Aman Graseka telah menimbulkan persoalan apabila watak tersebut kini dilakonkan oleh Kazar Saisi. Selain itu, watak Puan Hayati yang dahulunya dilakonkan oleh Zila Bakarin kini dilakonkan oleh Jasmin Hamid. Tidak lupa juga, watak Nurul Ain yang dahulunya sebuah watak sampingan yang dilakonkan oleh Zarynn Min kini dilakonkan oleh bakat baharu iaitu Wafariena Roslan sebagai watak antagonis.

Namun begitu, drama ini terus mencatatkan peningkatan dalam bilangan penontonnya pada setiap episod dan kesemua pelakon kekal memberikan impak besar kepada emosi penonton walaupun terdapat perubahan barisan pelakonnya. Setiap episod drama ini mendapat sambutan hangat dan kerap menjadi sohor kini di media sosial seperti Facebook, Twitter dan YouTube membolehkan drama ini meraih populariti yang meluas seperti pada musim pertama.[9][10]

Secara keseluruhannya, jumlah tontonan drama 7 Hari Mencintaiku 2 adalah 5 juta tontonan bagi episod akhir dan 12 juta tontonan sepanjang 33 episod.

Penarafan[sunting | sunting sumber]

PENARAFAN TV NIELSEN AUDIENCE MEASUREMENT
EPISOD PERTAMA EPISOD AKHIR ATAS TALIAN JUMLAH TONTONAN SUMBER
5 juta
12 juta
[11][12]

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Pencalonan Keputusan
2021 Anugerah Drama Sangat Pelakon Lelaki Terbaik Shukri Yahaya Tercalon
Pelakon Wanita Terbaik Siti Saleha Tercalon
Pasangan Drama Terbaik Shukri Yahaya & Siti Saleha Menang
Pelakon Antagonis Terbaik Liza Abdullah Menang
Babak Tular Drama Terbaik 7 Hari Mencintaiku 2 Tercalon
OST Terbaik Aku Bidadari Syurgamu (Nyanyian Dato' Sri Siti Nurhaliza) Tercalon
Drama Popular SR One Sdn Bhd Tercalon
Drama Adaptasi Novel Terbaik SR One Sdn Bhd Menang
Drama Terbaik SR One Sdn Bhd Tercalon
Anugerah Juara Lagu Lagu Terbaik Aku Bidadari Syurgamu (Nyanyian Dato' Sri Siti Nurhaliza) Tercalon
Anugerah Bintang Popular Berita Harian Gandingan Serasi Drama Shukri Yahaya & Siti Saleha Tercalon

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Drama 7 Hari Mencintaiku 2 (TV3)". My Infotaip. 27 Jun 2020. Dicapai pada 22 Julai 2020.
  2. ^ Aisyah Badrul (11 Mac 2020). "Tak Sabar Nak Tengok" - Netizen teruja Shukri Yahaya kongsi babak drama 7 Hari Mencintaiku 2 XTRA. Dicapai pada 7 Julai 2020.
  3. ^ Ainaa Hafizah (2 Julai 2020). "Drama 7 Hari Mencintaiku 2 kembali dengan lebih drama". Lunaria. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-07-07. Dicapai pada 22 Julai 2020.
  4. ^ Zaidi Mohamad (13 Julai 2020). Saleha tak gentar bersaing Berita Harian. Dicapai pada 22 Julai 2020.
  5. ^ 12 juta tengok Shukri Yahaya -Hiburan- Harian Metro
  6. ^ Phic Aiman (17 Julai 2020). Kenali ‘Kenit’, pelakon 7 Hari Mencintaiku 2 yang selalu buat orang nangis Murai.com.my. Dicapai pada 22 Julai 2020.
  7. ^ 7 Hari Mencintaiku Musim ke-2 Kembali Temui Penonton April 2020 Hot FM. (14 Oktober 2019). Dicapai pada 30 Mei 2020.
  8. ^ Montaj drama 7 Hari Mencintaiku 2 kini tular, ramai tak sabar tunggu Julai ini Diarkibkan 2020-08-05 di Wayback Machine Hot FM. 9 Julai 2020. Dicapai pada 1 Julai 2020.
  9. ^ Ain Matahir (3 Julai 2020). Baru episod 1 ditayangkan, drama 7 Hari Mencintaiku 2 trending Himpunan Cerita Lawak. Dicapai pada 7 Julai 2020.
  10. ^ Aina Hafizah (2 Julai 2020). Drama 7 Hari Mencintaiku 2 kembali dengan lebih drama Diarkibkan 2020-07-07 di Wayback Machine Lunaria. Dicapai pada 7 Julai 2020.
  11. ^ Sudirman Mohd Tahir (21 Ogos 2020). 7 Hari Mencintaimu 2 catat 12 juta tontonan untuk 33 episod Harian Metro. Dicapai pada 27 Ogos 2020.
  12. ^ Farihad Shalla Mahmud (25 Ogos 2020). Penangan 12 juta penonton Berita Harian. Dicapai pada 27 Ogos 2020.